Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:17

Wauw heel mooi die gemetselde stallen!

Ik vind het ook lastig met onweer. Hier staan ze 'gewoon' in hun schuilstal/paddock/land. Kunnen ze zelf kiezen. De stal heeft een stalen constructie dus heb geen idee wat daar gebeurt als de bliksem inslaat. Het is inderdaad kiezen tussen 2 kwaden.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:18

Chasey schreef:
Ik zit trouwens met smart te wachten op rendac. Het is geen pretje meer, zachtjes uitgedrukt...
%) :r

:(:) Arme jullie.. lijkt me vreselijk..

Wel héle gave stallen al zo! Ben benieuwd hoe het af is :D

En altijd lastig om te beslissen waar je goed aan doet tijdens noodweer... onweer is inderdaad altijd wel spannend.. je kan het nog zo goed bedenken, dat doet toch wel waar het zelf zin in heeft. Een oude boom langs je stal en dikke wind voorspelt in een ongelukkig hoek, kun je nog wel inschatten wat er evt. kan gebeuren.. maar onweer is zo onvoorspelbaar.. denk je goed te doen aan het een, slaat het wel weer ergens anders in... Brand in stal lijkt me in ieder geval echt vréselijk.. ik wil straks ook, als de paarden in de schuur komen, overal rookmelders hangen met een meldingssysteem naar m'n telefoon.... gaat mij niet gebeuren dat we liggen te slapen en we de rookmelders niet horen bijv... of als we op het werk zijn en er ontstaat om wat voor reden dan ook brand, dan wil ik wel de buren kunnen bellen! En brandweer :')

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:19

belleboef, Ja klopt, dat was Daan. Hij kan tot zekere hoogte zijn ding weer doen. Maar heeft nog iedere dag last helaas. Hij moest ook veel rusten tussendoor. Hopelijk komt het ooit nog helemaal goed, maar we zijn er een beetje bang voor.
En hij kan niet door de knieën. Dan moet ie op zijn kont zitten of half liggen. Maar het is een harde werker en een doorzetter en past zich aan. Maar we hopen op nog meer herstel.

We zijn ook beide erg blij met de stallen! We hadden zoiets 'Dit is ons plekje, dus we pakken het gelijk goed aan!' *\o/*

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:20

Waar hebben jullie de muur mee laten afsmeren trouwens? :D

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:21

Nou, daar vraag je me wat. :') Ik zou zeggen cement, maar dat zal het wel niet zijn. _O-

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:23

Hahaha oh :') Ziet er netjes uit namelijk :D +:)+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:28

Prachtig Chasey! Hoop dat de Rendac snel bij je is!

Ik laat ze altijd buiten, ook met onweer.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:37

Stallen worden mooi !

Ik heb ze jaren op stal gehad 's nachts, maar ben nu wel 'om'. Ze kunnen binnen of buiten staan wat ze zelf willen. Alleen als het echt héél nat is of berekoud met keiharde grond dan wil ik Boon wel eens opsluiten zodat haar voetjes rust krijgen (gevoelig op harde oneffen ondergrond).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:38

Prachtig Chasey!

Onweer vind ik lastig, ik doe ze met heftige onweer wel op stal. Nu wonen wij aan een bos, dus vaak slaat de bliksem daar wel in in bomen oid. Op de paddock vind ik dan weer enger, met het ijzeren frame van de schuilstal. Alles heeft risico's, dat vind ik altijd zo lastig...

Die van mij staan nu overigens ook gewoon buiten, het is wel warm, maar ze hebben in en naast de schuilstal schaduw. De temperatuur in de schuilstal is ongeveer gelijk aan die in de stal, dus dan heb ik ze liever lekker buiten. Mijn shet vind het overigens heerlijk, die is gemaakt voor dit soort weer :') Ze gaan nu wel 's avonds op de wei, helaas een heel stuk af moeten zetten ivm eikenprocessierups in de gemeente eiken, dus daar gaat een heel groot deel van de schaduwplekken -O-

Dit was vorig jaar met 39 graden _O-

Afbeelding

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:47

Bij ons staan ze dus altijd 'in het bos' maar ze gaan echt niet op stal, heb veel liever dat ze hun eigen plek kunnen kiezen. En man man wat zijn we blij met onze schaduw de afgelopen dagen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:49

Ja dat snap je soms toch niet? Nick en Bliksem kunnen ook in de schaduw en in de inloop stal, maar staan in de zon. Zelfs de katten hebben schaduw opgezocht ;)

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:49

Kijk 'm liggen dan _O- Hahaha

Kan me voorstellen dat jullie daar nu gelukkig mee zijn Jolijn! :D _/-\o_

Hier overigens ook alle paarden, en vooral de zwarte.... :? die bewust in de zon gaan staan _O- Zelfs meelopen met de zon, zodat ze niet ingehaald worden door de schaduw :')

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:05

Mijn (donkerbruine) kwpn-er staat de hele dag in de schuilstal tegen de vliegen en zon. De haflinger die ligt/staat/loopt lekker in de zon alsof er niks aan de hand is :')

Delaja

Berichten: 3554
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:07

Wat mooi die stallen!

Hier staan de pony's ook geregeld in de volle zon, maar wisselen ze wel af met de schaduw van de bomen en ik geef ze met enige regelmaat een douche, waar vooral de grote echt van lijkt te genieten.

Ook geen druppel regen hier. Alles is zó droog ;(
We hebben al besloten dat we voor volgend jaar de hele wei gaan beregenen, dit is al het derde jaar op rij dat het zo droog is hier (we hebben nog niks anders meegemaakt sinds we hier wonen -O- ).

Edit: wat betreft onweer: wij hebben geen vaste stallen, alleen een schuilstal. Ik sluit ze wel op in de paddock, maar verder bepalen ze zelf of ze gaan schuilen of niet.

_Lorette_

Berichten: 12110
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:09

Chasey, dat wordt heel mooi! Ik hoop dat de rendac er snel is... Wat een ellende...

Deze Google maps/earth foto is gemaakt tijdens de droogte van vorig jaar of het jaar daarvoor. Wij sproeien helemaal niks, omdat wij zuinig willen zijn met water (drink- én grondwater). De planten en bomen hebben het nu wel heel zwaar, vooral de nieuw aangeplante bomen in de wei... 4 ervan zijn al dood. -O- Maar als ik het plaatje zo zie, dan zijn we voorgaande jaren nog redelijk groen gebleven, vergeleken met de weitjes om ons heen.

Afbeelding

Ik ben aan het puzzelen voor de winter. De luifel staat open op het westen en daardoor regent het wel 2 meter in. Ik denk dat we hem 2/3 dicht gaan maken aan de open kant, zodat ik daar een betere schuilplek heb voor de paarden. Ik noem het luifel, omdat hij aan de oude stallen (nu opslagruimte) is vastgemaakt, maar hij is daardoor al aan drie kanten dicht. De 10 meter opening is echter uiterst ongunstig als de wind er pal op staat.

De oude schuilstal (rechts langs de omheining) staat wel gunstig wat windrichting betreft, maar die is gemaakt toen we er nog niet woonden, gericht op gebruik in de zomer... Nu is het uiterst onhandig om heel de wei door te moeten lopen om daar te komen met water, hooi, wat dan ook. Bovendien zit er geen paddock bij en we zitten op kleigrond.

Wij hebben overigens nog geen zuchtje wind en geen druppel regen gehad... -O-

Ik heb ze overdag voor 10u op stal met voor elk paard een eigen ventilator. Ze hebben nog geen druppel gezweet. 2 staan de hele dag met dhet briesje van de ventilator in de voorpluk. :D Sloom van de nacht op het gras.


DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:39

Dat ziet er idd nog aardig groen uit.

De schaduw van de bomen hier langs de weg is ook het enige waar ze goed voor zijn (en voor auto's die van de weg raken), maar verder heb ik er meer last dan gemak van.

_Lorette_

Berichten: 12110
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:41

Door het blad, neem ik aan? Of zijn het eiken?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:42

Ja ziet er nog netjes uit dat gras. Hier is intussen al geen gras meer :')

Ben nu ook wel blij met de schaduw van de bomen, maar kan wel opzien naar de herfst ivm blad en ekels.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:55

Wij hebben ook eiken langs de wei en track staan. Ook andere bomen. Ik vind het leuk dat die eiken schaduw geven, maar jammer dat ik een deel van het jaar stukken moet afzetten ivm vallende eikels en vallend blad. Het stuk naast de wei moet flink gesnoeid worden ook, want sommige takken hangen zo laag dat de paarden daar zonder veel moeite bij kunnen. Maar ja, niet onze bomen, dus wachten tot de beheerder van het landgoed eens in actie komt.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 12:55

_Lorette_ schreef:
Door het blad, neem ik aan? Of zijn het eiken?

Eiken en beuken, dus veel blad en nootjes over de hele lengte van de PP-gang en af en toe krijg je de rupsen er ook nog eens bij.

_Lorette_

Berichten: 12110
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:01

Dat kan ik me voorstellen. Die wil ik ook niet in de wei hebben. Er staan er 2 bij de stal, dat is al erg genoeg. :P

Karin_deB

Berichten: 8266
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:52

Hier zijn er afgelopen nacht echt veel groene eikeltjes gevallen in de paddock.
Komt echt door het warme weer en de zomerstorm van gisteren.

@Chasey, Rendac hopelijk al geweest :(:)
Mooie stallen!


Smid vanmorgen geweest. Jewel van de ijzers laten halen, ben benieuwd of ze het redt zonder!
De ruin had wat moeite met zn balans houden, stond te wiebelen _O-

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:01

Worden de weides er omheen niet gemaaid? Hier was het een week geleden nog super groen, maar nu is het hooi er net af en is het echt geel. Heeft uds niet zozeer met de droegte te maken nu maar met hoe kort het gras is na het maaien

Chasey wat een mooie stallen!

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:13

Wat ontzettend vervelend Chasey! Hoop echt voor je dat de Rendac snel langskomt. De stallen worden wel echt mooi zo!

Hier laat ik de paarden ook gewoon zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan met onweer. Ik heb alleen van de winter op een gegeven de paarden een paar dagen op de paddock gehouden met die enorme stormen omdat ik bang was voor omvallende bomen. Er zijn toen ook daadwerkelijk twee op de omheining gevallen, dus was goede keus.

Dailey lag hier ook al met 34 graden gewoon vol in de zon te bakken. Bijna letterlijk, want het zand was zo heet dat daar echt niet meer met blote voeten op te staan was :+


Afbeelding

Niwla

Berichten: 4117
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:21

Mijn shet ligt ook regelmatig zo. Onze wei ligt langs een weg waar veel gefietst wordt, er stoppen regelmatig mensen om te kijken of ze het nog wel doet. Als ze 's ochtends zo ligt geeft ze mij ook nogal eens een hartverzakking.

Heftig Chasey, ik hoop dat ze inmiddels geweest zijn. :(:) Je stallen worden wel heel mooi.

Wij hebben gisteravond ook een enorme bui en wind gehad, vannacht heft het ook nog geregend. Heerlijk!
De paarden gingen ook vol in de regen staan samen.