Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:14

MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.



Wow, 300 meter! mijn buurman heeft veel meidoorn en is daar altijd veel tijd aan kwijt. Ach, ik ben meer tijd kwijt aan de gehate coniferen snoeien. Maar ja, afvoeren en iets nieuws aanplanten is echt heel veel werk en kost veel geld. Zolang ze niet omvallen, blijf ik ze braaf snoeien. :+

Ik heb 4 meter meidoorn, dat durfde ik wel aan. Aan de andere kant heb ik 4 meter haagbeuk en daar ook rozen en zwarte bes bij. Daar zaai ik bloemen en kruiden bij. Uiteraard met een lint ervoor, alles waar de paarden bij kunnen, dat eten ze. Als alles iets groter is, en goed is aangeslagen, dan haal ik de draad weg.

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:25

Antheman schreef:
MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.



Wow, 300 meter! mijn buurman heeft veel meidoorn en is daar altijd veel tijd aan kwijt. Ach, ik ben meer tijd kwijt aan de gehate coniferen snoeien. Maar ja, afvoeren en iets nieuws aanplanten is echt heel veel werk en kost veel geld. Zolang ze niet omvallen, blijf ik ze braaf snoeien. :+

Ik heb 4 meter meidoorn, dat durfde ik wel aan. Aan de andere kant heb ik 4 meter haagbeuk en daar ook rozen en zwarte bes bij. Daar zaai ik bloemen en kruiden bij. Uiteraard met een lint ervoor, alles waar de paarden bij kunnen, dat eten ze. Als alles iets groter is, en goed is aangeslagen, dan haal ik de draad weg.


De meidoorn die wij hebben is al meer dan 100 jaar oud waarschijnlijk. Sommige plekken hebben het helaas alleen niet overleefd en daar zit nu een gat.

Toen we dit huis kochten is een van de eerste dingen die ik aangeschaft heb een zware motorsnoeischaar. Een paar weken terug heb ik de zijkant van de heg (aan een zijde) en een klein stukje van de bovenkant in een goede drie uur gesnoeid. Maar goed er zit nu geen blad op en ik had hulp om de takken bij een te harken...

De voorkant van de heg laten we altijd machinaal snoeien, de kant aan de paarden staat koord voor dus dat moeten we zelf doen. Afhankelijk van wie er komt snoeien doet hij altijd de bovenkant ook zo goed mogelijk zover dat gaat met het lint.

Struiken/hagen ga ik later eens naar kijken, eerst hopen dat de bomen aan gaan slaan. Misschien dat ik wel in een hoek van de wei een snackhoek ga maken maar dat zie ik dan wel weer. Ben niet zo'n held met tuinieren :+
Laatst bijgewerkt door MarloesHJ op 30-01-20 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:28

Ik ook niet maar ik vind het bij ons toch wel erg leuk om ze rond de bomen te zien scharrelen <3

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:55

Robijntjah schreef:
Ik ook niet maar ik vind het bij ons toch wel erg leuk om ze rond de bomen te zien scharrelen <3


Haha, ja dat klopt! Daarom gaan we ze nu ook planten, is nu gewoon een grote lege wei.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:24

Ja precies, wij willen ook echt wat dingen terug gaan planten, te leuk. Maar inderdaad, waar zet je ze dan neer en hoe zorg je ervoor dat ze ook daadwerkelijk groot worden _O-

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:29

@[***], heb Niek Jansen, bij ons uit de regio. Goede fijne tandarts. Hij vijlt idd elektrisch.
Atlas zal ik tegen hem zeggen, thnx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:55

Mandy73_unes schreef:
@[***], heb Niek Jansen, bij ons uit de regio. Goede fijne tandarts. Hij vijlt idd elektrisch.
Atlas zal ik tegen hem zeggen, thnx.

Hopelijk kan hij iets voor je merrie betekenen.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:08

Wat leuk dat jullie ook zo met beplanting bezig zijn! Ik wil ook proberen om dat optimaal te doen. Juist ook in de hoop dat ik ze op die manier zonder gras toch een beetje kan laten 'grazen'. Zo komen er naast eetbare hagen ook een hele rij wilgen te staan en wil ik naast de track veel kruiden en andere eetbare planten zetten. Als ze er dan bij kunnen mogen ze het opeten. Maar gezien Nilay zomereczeem heeft wil ik ook graag een hoek maken met planten die muggen weren. Vlier schijnt die eigenschap te hebben. Hebben jullie die ervaring ook? Of nog andere tips voor planten in de anti-muggen hoek? Uiteraard gaan we ook ons best doen om zwaluwen en vleermuizen aan te trekken.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:15

Walnoten bomen schijnen ook mug-werend te zijn.

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 15:37

Robijntjah schreef:
Walnoten bomen schijnen ook mug-werend te zijn.


Wij hebben heel veel walnoten bomen in de omgeving maar mugwerend valt in de praktijk erg tegen...

Ze zijn wel heel goed in het aantrekken van ratten. Wij hebben door de walnootboom van de buurvrouw een rattenplaag gehad. Rattenverdelger zei ook dat walnotenbomen ratten aantrekken. Ook vinden we ondanks opruimen overal walnotenschillen. In de kapschuur, op weg naar de wei, midden op de wei vele meters bij de boom vandaan...

Sinds de rattenplaag doen we om de zoveel dagen trouw alle gevallen walnoten oprapen. Er staat een gigantische boom bij de buurvrouw en daar komt zo'n 8-12 kg walnoten vanaf...
En dat is nog maar de helft van de boom :+ en laat er nou niemand bij ons walnoten eten...

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:04

Ohhh klinkt zo leuk allemaal!! Ik wil ook een mooie haag, en mooie bomen <3
Maar eerst de modder overwinnen :') >;)

Afbeelding

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:19

Als je beplanting plant die veel water opnemen dan kunnen ze je ook helpen met je strijd tegen modder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:19

Noem je dat modder? :+

MizzMontana

Berichten: 5690
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:52

Robijntjah schreef:
Walnoten bomen schijnen ook mug-werend te zijn.


Dat zegt mijn oma ook altijd, die heeft dan ook een super mooie walnoot achter in haar tuin.
Maar ze trekken ook ratten aan en dat weerhoudt mij er van om er een te planten.

Edit: had te snel gereageerd maar wat Marloes dus ook al zegt.

belle_boef

Berichten: 10765
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 17:22

Robijntjah schreef:
Walnoten bomen schijnen ook mug-werend te zijn.


Daar merk ik niks van. Nou staat hij bij mij wel in een natte weide. Wellicht dat dat nog verschil maakt

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:41

Wij hebben ook een mega-walnoot en die werkt voor mijn gevoel inderdaad niet erg mug-werend. Wel heel daas-werend en dat vind ik ook fijn!

Het rattenverhaal klopt inderdaad. Toen we hier kwamen wonen, was er echt een soort plaag. Daarom rapen wij in de oogsttijd 2x per dag de noten (wij eten ze wel heel erg graag!) en dat helpt wel heel goed. We hebben ook 4 katten en we zien eigenlijk nooit een rat, keutels of gaten meer.

Malenka

Berichten: 7621
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:09

Nuttige informatie over de walnoot. Super bedankt!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:42

Hier ook niks van gemerkt dat ze helpen hoor maar zitten dan ook in een erg mug rijk gebied. Ratten hebben wij niet maar idd 3 katten!

Lynn_Nikita

Berichten: 25548
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:13

met dat schudden, tandarts is eerste wat bij mij opkomt en anders een een ander bitje proberen, wat heb je nu?

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:54

Afbeelding

Och die kleine gump wil niets liever dan knuffelen en bij je zijn. Helaas is de diarree weer terug en eet hij echt heel weinig. Vanmorgen tijdens het billen wassen glipte hij weer onder de draad naar de kudde...mijn fjord greep hem direct vol op zijn rug! Hij blijft ook maar ijsberen als de kudde verderop staat. Ik vrees dat ik hem toch niet kan bieden wat hij nodig heeft; een maatje als steun om echt tot rust te komen. Al mijn paarden zijn groot en dominante types en doen geen van alle vriendelijk tegen hem, daar durf ik hem in deze staat niet bij te zetten.

Een hele lieve bokker bood hulp aan, haar paard komt plots alleen te staan en we gaan proberen of het gaat met haar merrie. Dan kan hij hopelijk daarvan rust en ritme overnemen om echt hooi en weer een goede eetlust te krijgen. Nu eet hij alleen als wij er zijn of 1 van de kudde in de buurt is... zijn verteringsstelsel is door de verwaarlozing en wormen van slag. DA heeft weer een lading spuiten meegegeven, hopelijk helpt dit alles hem eroverheen.

De andere optie was om nog een shet erbij te zetten, maar jeetje 6 paarden dat is zelfs voor mij teveel hoor!

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:05

Lynn_Nikita schreef:
met dat schudden, tandarts is eerste wat bij mij opkomt en anders een een ander bitje proberen, wat heb je nu?

Lynn_nikita, bitjes hebben wij al veel verschillende in gehad. Dit ook omdat ze lastig aanleuning aanneemt. Al geprobeerd bustrens dubbelgebroken, watertrens dubbel gebroken, ongebroken etc. Ze heeft nu een dubbel gebroken bitje die bij teveel druk veranderd in een stangetje (weet niet hoe dat heet) zodat we net iets meer te zeggen hebben....deze actie van raar doen met bit is echt vd laatste tijd, voorheen werd hoofdstel gewoon geaccepteerd.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:58

Ik heb ook wel eens zitten denken aan bomen in het weiland planten. Dank voor de lijstjes!

Onze buren hebben een walnoot staan en bij ons liggen overal walnotenschillen in de tuin, op het dak, en andere gekke plaatsen.

Zijn jullie niet bang dat er dan veel bladeren en ander spul afkomen en dan het gras gaan verstikken? Of dat de paarden ze stuk eten en ze dood gaan ( de bomen dus).

Ik had ook bedacht dat nu een boom planten voor schaduw, pas over een paar jaar iets nuttigs gaat opleveren, en dan is mijn merrie waarschijnlijk al niet meer. Dan zal het voor de shet ( en nieuw maatje) en de schapen ( die we nu niet hebben) zijn.

De inmiddels 28 jarige dame heb ik vanavond weer even zonder deken op de stal gezet. Het is nu ineens weer zo warm... Maar pff dat is toch weer ff schrikken. Ze is weer echt ingevallen en haar vacht ziet er ook niet uit... :(

Van mij mag de lente beginnen. Dan trekt ze meestal wel weer bij, op het gras.
En met haar zomertenue stond ze vorige zomer toch steeds lekker te glimmen.
Maar nu ziet ze er echt oud uit... heel confronterend.

Katisa, soms is de eerste stap uit een ellendige situatie de beste die gemaakt kan worden. Dat het guppie dan toch door gaat naar een andere adres zodat daar herstel weer verder mag gaan, was niet mogelijk geweest zonder jouw eerste bemoeienis. Dus complimenten en voel je niet schuldig. 6 lijkt mij ook echt een onmogelijke opgave en ik heb er maar 1,5 ....

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:22

Robijntjah schreef:
Noem je dat modder? :+

:') Elke keer als ik er doorheen probeer te lopen, ben ik een schoen kwijt _O- Dus ja: modder :')

Overal maar wilgen planten dan :D Zijn toch bomen die van veel water houden?! Maar in de zomer is die zandgrond altijd weer zo droog :') Moeilijk moeilijk...

Wat lief dat die kleine daar terecht kan.. hopelijk neemt hij inderdaad wat goeie gedragingen van d'r over :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25548
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 06:51

greendragon schreef:
De inmiddels 28 jarige dame heb ik vanavond weer even zonder deken op de stal gezet. Het is nu ineens weer zo warm... Maar pff dat is toch weer ff schrikken. Ze is weer echt ingevallen en haar vacht ziet er ook niet uit... :(

Van mij mag de lente beginnen. Dan trekt ze meestal wel weer bij, op het gras.
En met haar zomertenue stond ze vorige zomer toch steeds lekker te glimmen.
Maar nu ziet ze er echt oud uit... heel confronterend.


Ik heb wel het idee dat een winternacht ook heel veel doet. In zomernacht ziet mijn oudje ook beter uit.

Afbeelding

Toevallig ook in het weekend de deken eraf gehaald zo dat ze ook lekker kon rollen ed. Ze heeft altijd jeuk al is het veel minder zonder de slobber maar alleen pulp grasbrok en zemelen (+olie, lijnzaad, vitamine en duivelsklauw). Dikker dan door krijg ik haar niet meer helaas. Ze is altijd aan de dikke kant geweest maar nu kickt de ouderdom ineens in

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:19

28 greendragon!! Dat is nog eens een leeftijd!! :oo en wintervacht staat oudere paarden zeker minder mooi...

Mijn 'oude' (in vergelijking met 28 is het ineens een piepert :P ) van 20 kreeg ik ook nooit op gewicht.. maar nu aan huis en écht onbeperkt lekker vet hooi, en hij is ineens een stuk vetter! :D Heb op m'n telefoon geen foto's meer van hoe ie vorig winter was.. maar nu is ie lekker vol :+:

Afbeelding

Afbeelding

Wat doet duivelsklauw LN?