Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:11

Oooh ik blijf ook zo twijfelen wat te doen met de bak.... Wat jij zegt klinkt ook wel weer echt heel erg goed!!

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:41

Klinkt goed opzich, alleen geen weide hier :+

We hebben nog behoorlijk wat droge plekken alleen wat nat is, is ook echt zeiknat..

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:02

Wow inmiddels iets van 40 pagina’s verder :wow: Maar er zit eindelijk beweging in het huis! Morgen gaan mijn ouders ondertekenen en dan duurt het nog een tijdje voordat we mogen verbouwen. Maar het schiet al op!

Nu ga ik weer bijlezen haha

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:27

xXutopiaXx schreef:
Oooh ik blijf ook zo twijfelen wat te doen met de bak.... Wat jij zegt klinkt ook wel weer echt heel erg goed!!


Zit jij ook op zand? Dan kan ik je dit echt aanraden....het was ook prijstechnisch heel gunstig. Alleen de loonwerker 2 dagen gehad om het dus netjes van elkaar te scheiden. Verder niet. En vooralsnog echt heel erg tevreden over! We hebben nu in de paddock niks geen blubber. Wel wat water, maar op stevig 'schoon' zand en het zakt supersnel weer weg. Kan er ook gewoon nog met de kruiwagen doorheen rijden enz.

Wij zijn wel heel pietluttig met uitmesten, want ik wil mijn schone zand dus ook echt schoon houden. Dus we halen 3x per dag de mest uit de paddock weg. 's Morgens voor werk, direct uit werk en vlak voor slapen gaan. En ik voer hooi in de schuilstal, niet in de paddock. Gemorst hooi kan ik daar makkelijk wegharken en bovendien eten ze dan minder zand naar mijn idee (ik ben nogal zandkoliekhysterisch :D :o )

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:44

Zandkoliekhysterisch :') Hoe minder zand, hoe beter lijkt mij! +:)+
Jammer dat wij net in november een heel deel van de wei hebben laten frezen en opnieuw inzaaien enz. Dat was een mooi moment geweest :') Dat ga ik nu niet meer laten afgraven haha.. Maar misschien een deel van het andere weiland... dat is toch voornamelijk mos op het moment :=

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:25

Je hebt anders wel een mooi weilandje nu Utopia!

Morpheus, dat schiet toch alweer op, gaaf :D

Zandkoliek... Oef. Ik heb toevallig afgelopen week ook een psylliumkuurtje gedaan.

En Jolijn, jullie ook veel last van nattigheid ja? Wij zijn ook nog steeds aan het bedenken wat we voor volgend jaar anders gaan doen. Sowieso de hele uitloop voor de stal verharden. En ik denk toch ook wel een aantal voerplekken verharden. Maar dat heeft iets minder prioriteit. Ik had toevallig zondag wel foto's gemaakt van de situatie, maar het heeft na zondagmiddag toch wel flink geregend dus het is echt weer nat. Maar denk dat wij over het algemeen niet mogen klagen :+

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:52

Morgen een droge dag! Hoera! *\o/* Ik was werken op een heel nat paradise, kwam ik thuis, was toch mooi mijn bak opgedroogd. :) Hier kennelijk minder regen dan elders.

Mijn struiken kwamen eind vd middag binnen, morgen ga ik mijn 2e eetbare haag planten! Vorig jaar plantte ik op de helft een stuk aan. Nu de andere helft en dan wil ik volgend jaar wat groepjes, of als t financieel tegenzit, 1 groepje bomen/struiken in de wei zelf aanplanten. Er staat nu al in t midden van 1 wei een berk. Heel mooi als solitair. Daar komt natuurlijk wel een draad omheen, anders is ie zo opgegeten.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:39

Morpheus, wat begrijp jij onder prijsgunstig, als ik zo vrijpostig mag zijn?
Ik heb redenen nodig om mijn hubby te overtuigen om dit ook te doen volgend jaar. Dit jaar wordt het vooral verharding aanbrengen, later wil ik ook een rijbak aanleggen.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:24

Afbeelding
dit is bij mij... en dit is het "droge" stuk... Ik zou een moord doen voor de "nattigheid" bij jou SSDesign :')

Je snapt, ik ben jaloers op al die mooie paddocks

Karin_deB

Berichten: 8281
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 22:37

Welkom Akshay! Leuk Kruisland! Wij woonden hiervoor in Oud Gastel.

Hier vandaag de paarden weer op de wei gezet na een kleine 2 weken.
Ze moesten nogal wat energie kwijt en waren erg blij. Mn weiland aan gort gerend maar dat komt wel weer goed :Y)

Hier wel wat blub in de wei maar mogen niet klagen denk ik zo.
Zal ook eens wat piccies maken morgen.
Maar van mij mag de regen wel stoppen :brr:

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:40

Ook al zitten ik in het zuiden, hier is toch ook ruim voldoende water de afgelopen maanden naar beneden gekomen. Een keer regenen en alweer super snel modder. Mijn paarden staan nu gelukkig op de "winter"wei waar ik rubber matten heb liggen bij de poort dus dat lopen ze niet zo snel kapot en ik kan redelijk schoon de paarden voor het werk buitenzetten.

Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.

Akshay
Berichten: 2084
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:45

Karin_deB schreef:
Welkom Akshay! Leuk Kruisland! Wij woonden hiervoor in Oud Gastel.


Ik kom oorspronkelijk uit "jouw" hoek. Kom uit Zundert, hihi. Uitrijmogelijkheden Rijsbergen zijn wel beter... mijn fjordje heeft nog eens 2 jaar aan de pannenhoef gestaan.

Mijn heren verkiezen heul duidelijk het stoepje en de zandbak boven de snottige kleiige brij. Gelukkig want dat was met uitmesten net zo praktisch.

Wel opvallend, mijn twee pluizige noorderlingen gaan dus elke dag samen in de inloopstal staan.. blijkbaar vinden ze dat ook een erg fijn plekje.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 06:35

Wat voor bomen komen er in de wei? Hier ook natte bak. Weiland is echt geen optie nu.. en voorlopig weinig verbetering te verwachten... maar het blijft al wel langer licht !

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 07:39

greendragon schreef:
Wat voor bomen komen er in de wei? Hier ook natte bak. Weiland is echt geen optie nu.. en voorlopig weinig verbetering te verwachten... maar het blijft al wel langer licht !


Mocht je het over mijn bomen hebben:
Twee zwarte lindes, twee zomerlindes, wilde appel, mispel, berk, wilg en een zwarte populier. Het wordt in elk geval een bonte collectie :+

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:55

Mogge, vraagje... Onze merrie (onze andere dan die sjagrijnige ivm het slechte weer, hihi) is de laatste tijd heel iebelig met dr hoofd met rijden.
Aanleuning is altijd al lastig geweest maar nu begint ze al te schudden als we het sperriempje vast maken (gewoon netjes op maat zoals t hoort, niet te strak).
Met rijden is het met hele losse teugel (zonder goed stuur) prima rustig maar zodra je 1 mm contact maakt komt direct dat hoofd omhoog. Ze gaat dan ook stilstaan, beetje steigeren en hupsen.
Vorig jaar een gerenommeerde tandarts gehad, niets bijzonders.
Kunnen tanden in één jaar zo veranderen (ze wordt 12) dat dat nu zulke problemen gaat geven?
Of moeten we verder denken... Rug, hals etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:03

Ik heb ieder jaar de tandarts over de vloer en dat raden ze ook aan.

Wat er verder bij mij opkomt is anders de atlas...

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:20

Een jaar kan zeker verschil maken, soms zelfs een half jaar al.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:21

De pannenhoef heb ik ook nog wel eens wat rondgehobbeld.

Die haag klinkt wel goed eigenlijk, daar ga ik me eens over inlezen.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:48

MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.


Ja, ik heb ook 15 meidoorns gekocht, 2 zomerlindes, 2 zwarte bessen, 2 rosa canina en 2 andere rozen, 1 mispel, en 4 moerbeien. Ik ga ze straks planten, mijn afspraak valt uit vandaag. Achter de frambozen :D

De gemeente heeft mij 2 grote bomen geschonken, een iep en berk.

Volgend jaar wil ik sleedoorn en duindoorn op de heuvel aanplanten.

Mandy73_unes

Berichten: 301
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 09:52

Robijntjah schreef:
Ik heb ieder jaar de tandarts over de vloer en dat raden ze ook aan.

Wat er verder bij mij opkomt is anders de atlas...


Komt bij ons ook ieder jaar hoor, maar vind t zo frappant dat ze eigenlijk nu zo heftig reageert.

Atlas zal ik wat over gaan lezen, thnx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:11

Mandy73_unes schreef:
Mogge, vraagje... Onze merrie (onze andere dan die sjagrijnige ivm het slechte weer, hihi) is de laatste tijd heel iebelig met dr hoofd met rijden.
Aanleuning is altijd al lastig geweest maar nu begint ze al te schudden als we het sperriempje vast maken (gewoon netjes op maat zoals t hoort, niet te strak).
Met rijden is het met hele losse teugel (zonder goed stuur) prima rustig maar zodra je 1 mm contact maakt komt direct dat hoofd omhoog. Ze gaat dan ook stilstaan, beetje steigeren en hupsen.
Vorig jaar een gerenommeerde tandarts gehad, niets bijzonders.
Kunnen tanden in één jaar zo veranderen (ze wordt 12) dat dat nu zulke problemen gaat geven?
Of moeten we verder denken... Rug, hals etc...

Ik zou in eerste instantie een tandarts laten komen. Kan echt heel snel gaan. Die ervaring heb ik in ieder geval bij mijn paarden. Heb ze in verschillende leeftijden, 7, 14 en 23. En vooral bij de 7 jarige gaat het alle kanten op.

Wat voor tandarts heb je? Ik heb nl ook gemerkt dat er groot verschil zit in diverse tandartsen. En persoonlijk ben ik groot voorstander van elektrisch en sederen.

Atlas zou een goede tandarts ook voor je kunnen controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:12

Antheman schreef:
MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.


Ja, ik heb ook 15 meidoorns gekocht, 2 zomerlindes, 2 zwarte bessen, 2 rosa canina en 2 andere rozen, 1 mispel, en 4 moerbeien. Ik ga ze straks planten, mijn afspraak valt uit vandaag. Achter de frambozen :D

De gemeente heeft mij 2 grote bomen geschonken, een iep en berk.

Volgend jaar wil ik sleedoorn en duindoorn op de heuvel aanplanten.

Ik heb ook meidoorn om de paddock. Paarden vinden het zalig *\o/* , vooral merrie eet ze met grote zorg, dit uiteraard ivm de stekels.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:48

Antheman schreef:
MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.


Ja, ik heb ook 15 meidoorns gekocht, 2 zomerlindes, 2 zwarte bessen, 2 rosa canina en 2 andere rozen, 1 mispel, en 4 moerbeien. Ik ga ze straks planten, mijn afspraak valt uit vandaag. Achter de frambozen :D

De gemeente heeft mij 2 grote bomen geschonken, een iep en berk.

Volgend jaar wil ik sleedoorn en duindoorn op de heuvel aanplanten.

Ff een vraagje, schermen jullie de bomen af voor de paarden of lopen ze eer niet tussen?

MarloesHJ

Berichten: 2487
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:39

Antheman schreef:
MarloesHJ schreef:
Antheman, leuk dat planten! Ik heb 9 bomen besteld en 16 meidoornstruiken om de heg aan te vullen (met de meidoorn uiteraard, niet met de bomen), er staat al een hele oude heg maar daar zijn wat stukken met gaten gekomen. Ze moeten alleen nog binnenkomen. De bomen gaan op beide weides om hopelijk over een paar jaar wat schaduw te verzorgen tegen de heftige zomerzon.


Ja, ik heb ook 15 meidoorns gekocht, 2 zomerlindes, 2 zwarte bessen, 2 rosa canina en 2 andere rozen, 1 mispel, en 4 moerbeien. Ik ga ze straks planten, mijn afspraak valt uit vandaag. Achter de frambozen :D

De gemeente heeft mij 2 grote bomen geschonken, een iep en berk.

Volgend jaar wil ik sleedoorn en duindoorn op de heuvel aanplanten.


Oeps, vanochtend was ik nog niet helemaal wakker het zijn twee zwarte elzen en twee zomerlindes en de rest.

Antheman: Ik heb al heel veel meters meidoorn (echt meer dan 300 ofzo) en het is een fijne haag die goed beschutting geeft maar het snoeien is altijd een klus, maar er zitten een aantal gaten tussen en die willen wij gaan opvullen.

Nog tips voor het maken van de boomgaten?

De paarden eten hier niet aan de binnenkant van de haag maar alleen bij het binnengaan van de wei aan de poort aan de buitenkant dus hulp van hun met snoeien heb ik niet echt, ze eten wel altijd graag het jonge snoeiafval op.

Wat betreft bescherming, de paarden komen er tussenin te lopen. De bomen zijn ook bedoeld als beschutting als ze wat groter zijn.

Wij hebben nog oude boomplantpalen (geen idee hoe die dingen heten) en ik wil daar een driehoek mee gaan maken om de boom. We hebben ook nog heel veel oude houten planken liggen. Het idee is dus om de onderkant dicht te zetten met de planken en naar boven toe om de zoveel centimeter zodat ze niet er aan kunnen knagen. Schrikdraad er omheen kan dan altijd nog als het niet voldoende blijkt te zijn. Maar ik zie het niet helemaal zitten om elke boom afzonderlijk van stroom te voorzien ;) En zo'n groot stuk wei afzetten vind ik ook een slecht idee.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:54

neile schreef:
Morpheus, wat begrijp jij onder prijsgunstig, als ik zo vrijpostig mag zijn?
Ik heb redenen nodig om mijn hubby te overtuigen om dit ook te doen volgend jaar. Dit jaar wordt het vooral verharding aanbrengen, later wil ik ook een rijbak aanleggen.


Het heeft ons 2 dagen de loonwerker gekost. Die rekent 50 euro per uur. Hij is dus 16 uur bezig geweest = 800 euro.
Dat vond ik voor de aanleg van een grote paddock EN rijbak van 20x40 eerlijk gezegd geen geld. Hij heeft veel meer meters dan die van de paddock en rijbak afgegraven, want hij heeft het zand uit de wei onder de zwarte grond vandaag gehaald.

Hij heeft dus alles op de kop gehad en al het zand de ene kant op gedaan (naar rijbak en paddock) en alle zwarte grond de andere kant (naar weide). De weide is vervolgens opnieuw ingezaaid. Dat zat niet bij die 800 euro in.

Als je een rijbak wilt aanleggen door zand op te brengen, ben je veel meer kwijt. Goed paardenbakkenzand kost al snel 25 euro ex BTW de kuub (of meer!) en voor een rijbak van 20x40 met 20 cm zand heb je 20x40x0,2 = 160 kuub nodig. Dat kost dus al 4000 euro ex BTW! En dan is 20cm vaak nog niet genoeg. Voor ons was de keuze snel gemaakt. En ik dacht later altijd nog zand te kunnen toevoegen indien nodig. Vooralsnog dus nog niet nodig.