Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:51

Kirr: lieve vriend heb jij :+:
Mijne doet wel alles en heeft net helemaal alleen de schuilstal geplaatst, maar zelf leveringen regelen en aankopen doen laat hij wel aan mij over :o
Ik mag verder echt niet klagen hoor. Trots op hem <3
Afbeelding

Naast de stal komt vlierbes en gele kornoelje. De paddock eilanden worden bottelroos en meidoorn (omheind).
De hoeken zijn ook vrij van tegels, daar komt ook bottelroos aan de ene kant en duindoorn aan de achterkant. Bottelroos en meidoorn zijn besteld. Dat wordt nog een stevig karwei om alles te planten, te omheinen en nog 50cm gaas aan de onderkant te monteren zodat ze er echt niet aankunnen. Ik zie het allemaal al voor mij, maar het groeien vergt wel wat geduld vrees ik.

@Dais: Misschien tijd om een paar dagen verlof onder het mom licht therapie in te plannen :D ik wil altijd verlof als ik licht zie in de winter.

Poetsplaats hier is beton. Minder goed is wel de waterafloop. Mijn merrie moet er altijd plassen. Dus voor nu maar even een emmer vlas die steeds klaar staat. Rubber tegels vind ik geweldig, maar enkel voor buiten of schuilstal. Wordt echt vies als daar urine onder en tussen blijft zitten die niet weg kan.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:08

Marloes, bedankt!

Dais, de dagen zijn echt triestig. Ben ook altijd blij als ik de kans hem om wat vroeger thuis te zijn of wat later te vertrekken. Van het donkere weer wordt iedereen een beetje depri denk ik. Zeker in deze tijden.

Betadine, ik zal het hem zeggen. De meeste zaken mag ik regelen. Vermoed dat de achterliggende reden nog wel komt.
Mooie schuinstal, best een opdracht om die alleen recht te krijgen!

Utopia, aftellen naar betere, langere en mooiere dagen.

In de stallen liggen rubberen matten, 5cm dik zo met pennetjes verbonden. Liggen al 5 jaar, zeer tevreden van. Zullen er nu binnen 2 weken voor de eerste keer uitgaan om de merrie/bevalstal te vergroten.
Vandaag haal ik nog een lading op, want heb nog 2 stallen zonder rubber. Maar die tegels leken me niet zo geschikt voor wasplaats... hoewel ik niet goed weet waarom niet. }>
Gisteren 2 voorwanden besteld ook. *\o/*

rover_
Berichten: 1370
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 07:45

Wordt vast mooi als die boompjes/planten straks aangeslagen zijn. Dat verdelen sta je wel raar te kijken als je de kleinste bestelling heb. Hopelijk leveren ze het georganiseerd aan..

Ziet er goed uit Betadine. Wat voor matten heb jij buiten en blijft dat goed liggen?

Je boft met je vriend Kirr ;-) hoe werkt dat met die pennetjes om de matten te verbinden: gaat dat makkelijk en kunnen de paarden er niet bij? (Voor buiten begrepen dat ze pinnen in de grond staken maar dat kan hier niet ivm asfalt).

Puzzelmatten in de schuilstal heb ik ingeveegd met heel fijn zaagsel. Dan schijnen ze wel vloeistofdicht te worden. Ben blij dat ik er rubber in gedaan heb, de stal is nog steeds favoriet en ze staan er graag. Heb er ook 2 bakken met hooi en had verwacht (was bang voor) dat ze daar dan veel zouden gaan staan eten maar dat doen ze dus niet zoveel. Geven de voorkeur aan buiten. Daar ben ik wel blij mee.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:21

Zal straks even foto’s maken. Ik heb ze niet vastgemaakt ‘aan’ de grond. Bij mij liggen ze gewoon op zand. Maar aan de zijkanten zitten gaatjes in de tegels. De pennetjes zijn van kunstof en die steek je dan half in de ene tegel en half in de andere zo zo hangen ze vast aan elkaar.
Heb nog wel een foto gevonden van 5jaar geleden als ze er net in lagen.
Afbeelding
De zijkanten had ik toen opgevuld met klinkers. Heb dus geen matten versneden.

Prairy
Berichten: 9136
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 08:27

Route plantjes zal met de bereikbaarheid en handigste plek zijn qua verder rijden denk ik. Ze komen nog wat vroeger hier, schrok wakker van mijn telefoon :O

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:02

Ik heb ook zulke tegels als Kirrr heeft, alleen dan zowel van 1 bij 1 meter als 0,5 bij 0,5 meter. Ik heb ze zonder pennetjes en dan gewoon opgesloten in de stal. Dat gaat heel goed en blijft grotendeels keurig liggen. Een kant van de stal is open en zonder drempel, daar wilden de tegels nog wel eens aan de wandel gaan. Dat heb ik opgelost door een gaatje in de tegel te boren en die met een tiewrap vast te maken aan een tegel die wel goed blijft liggen. Mijn paarden vinden de tegels fantastisch en liggen er languit op te slapen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:04

Ik heb ineens muizen die door mijn voertonnen heen willen knagen, 2e voerton heeft en al een gat in de rand en aan de keuteltjes te zien zijn het muizen en geen ratten.
En laatst een zak lijnzaad gevonden in mijn lade, nu ook die in een emmertje gedaan maar toch elke dag keuteltjes in die la. Zo vies

rover_
Berichten: 1370
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:07

Bedankt voor de uitleg Kirr. Zou dat buiten ook goed blijven liggen met gebruik van die verbindingen als ze niet opgesloten zijn?

Karin_deB

Berichten: 8269
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:17

Ik moet bij die pinnetjes denken aan een ikea kastje in elkaar zetten waar van die houten pinnetjes in zitten :')

Hier worden vanmiddag 100 baaltjes hooi gebracht. Was eerst zondag maar dat redde ik niet want heb nog maar 1 baal liggen :=

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 09:26

Rover: Ik heb ANB padock platen met zand op (moet nog zand bij).
Die dat Kirr heeft had ik op mijn vorige wei in de schuilstal. Waren echt super gemakkelijk in onderhoud en de paarden stonden er inderdaad vaak op. Voor buiten zou ik eerder de mijne nemen. Die puzzel je in elkaar en liggen door de gaten + zand ook vaster, maar als ligplaats zijn ze minder geschikt.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:15

Vanochtend toch weer wat plassen, terwijl ik van de regen niets heb meegekregen :D

@betadine: Mooie schuilstal, maar is daar wel bouwtechnisch naar gekeken, want ik vind de overspanning erg groot net als de ruimte tussen de dakspanten (kan groter lijken dan het is natuurlijk :) .

Ik heb al jaren vochtdoorlaten de rubber matten van 1 m3 in de stallen liggen. Die van 2 cm zijn ondertussen wel vervangen door die met noppen van 4 cm. Maar ook daar gaat 's winter gewoon houtkrul overheen, want Boon krijgt kale hakken als ze op de kale vloer ligt.

@Lynn_Nikita: tijd voor vallen dus. Ik heb ooit eens een emmer-val gemaakt ( bucket mouse trap) via YT. Werkt perfect en je bent niet afhankelijk van één val die dichtslaat en dan geen 2e meer kan vangen.

_Tarzan

Berichten: 11205
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:20

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb ineens muizen die door mijn voertonnen heen willen knagen, 2e voerton heeft en al een gat in de rand en aan de keuteltjes te zien zijn het muizen en geen ratten.
En laatst een zak lijnzaad gevonden in mijn lade, nu ook die in een emmertje gedaan maar toch elke dag keuteltjes in die la. Zo vies

Oh heel vervelend!
Hier zijn de ratten vertrokken (of liggen te verrotten in hun hol :=) *\o/*
Kan ik de paarden eindelijk weer wortels voeren :D

Jullie gaan echt te snel voor mij haha! Ik lees wel braaf alles :D
Over de 'nieuwe'generatie paarden.
Mijn paard is een paard in pony verpakking, korte rug, stevige bouw, pony uiterlijk maar de hoogte van een net aan paard, te korte pootjes voor het mooie en hoeven van een trekpaard eronder :')
Maar ik kan er alles mee, zit geen kwaad in en is betrouwbaar, dat vind ik zoveel belangrijker dan die mooie bewegers waar je niet eens normaal over een erf mee kunt lopen :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:23

Voor mij met momenten ook hoor, ik klets gewoon mee wanneer ik kan.

Hier in inmiddels bijna 2 jaar tijd nog geen rat gezien.

Gisteren de zadelmaker weer geweest, mijn nieuwe zadel had een of andere mafkees wat mee geklooid maar is weer helemaal in orde gelukkig.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:27

DubbelFun schreef:
@betadine: Mooie schuilstal, maar is daar wel bouwtechnisch naar gekeken, want ik vind de overspanning erg groot net als de ruimte tussen de dakspanten (kan groter lijken dan het is natuurlijk :) .


Stal is 6x3. Je ziet het niet op de foto, maar er zijn nog balken onder. Er zitten nog balken in de breedte en nog 1 lange in het midden in de lengte. Die is uitgesneden ter hoogte van de breedte balken zodat die niet te laag komt, maar daardoor zie je hem ook niet zitten :D

Belker

Berichten: 15345
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:28

Hier wel ratten, steenmarters en muizen. Maar ook roofvogels waaronder uilen. De ratten zie ik wel uitwerpselen maar die zitten meer bij de buurman ivm zijn kanariefokkerij. Het huis is aan boszijde ongedierte dicht gemaakt met dakgoot afdichting en pinnen onder de pannen. Als we weer eens geld hebben en de buitenkant is vernieuwd voor ook laten doen.

Voer zit in afgesloten bakken.

Belker

Berichten: 15345
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:29

Het is droog, ik wil buiten dingen doen. Maar ik lig zo lekker op de bank......

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:29

Klinkt goed :) Er zal hier niet zó snel een flinke laag sneeuw vallen, maar een dak hier moet toch wel min. 25 cm kunnen hebben.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:31

oh marters en vossen en uilen hebben wij ook. Volgens mij best veel zelfs.

Is het bij jullie vannacht ook weer zo tekeer gegaan trouwens?

Akshay
Berichten: 2079
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:41

Robijntjah schreef:
oh marters en vossen en uilen hebben wij ook. Volgens mij best veel zelfs.

Is het bij jullie vannacht ook weer zo tekeer gegaan trouwens?

Hier was gelukkig niks aan de hand. Ik las gisteravond nog dat iemand typte "en vannacht weer " dus alles gecheckt aan voorspellingen maar hier was niks.

Rubber matten met pinnetjes zonder "opsluitkant" gaat bewegen. Ik heb ze ook met pinnetjes in de stal, maar 5cm over bij de staldeur. En daar vergaan alle platen. Van de zomer alles eruit, schoon spuiten met hoge druk, en dan komt er een strip langs om ze op te sluiten.

Mijn migraine duurt fijn voort. Vriendlief heeft uitgemest gisteren en geholpen met hooi geven. Bleh

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:41

hier stond de wind anders maar het ging weer goed tekeer.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:45

Akshay schreef:
Mijn migraine duurt fijn voort. Vriendlief heeft uitgemest gisteren en geholpen met hooi geven. Bleh

Waardeloos hè :(:) Ik heb er járen ook last van gehad en verruild voor de overgang 8-)
Gelukkig heb je hulp.

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:50

Akshay, beterschap, echt zo slopend migraine.
Ik heb sinds kort bloeddruk verlagers, al had ik geen hoge bloeddruk, en die lijken wel te helpen voor de migraine.
Maar heb ze pas 1,5 maand, maar tot nu toe veel minder aanvallen gehad of wel een aanval maar minder heftig.
Geen idee wat jij al hebt geprobeerd, maar misschien is dit wat voor je?

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:57

Beterschap Akshay :(:) Migraine is zo gemeen, ik slik er zelf triptanen voor maar die heb je vast al geprobeerd...

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:00

Beterschap zeg. lijkt me heel naar.

Akshay
Berichten: 2079
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:20

Laurie schreef:
Beterschap Akshay :(:) Migraine is zo gemeen, ik slik er zelf triptanen voor maar die heb je vast al geprobeerd...

Sumatriptan heb ik, als ik die binnenhoud ben ik zwaar gedrogeerd. Werkt wel, dan weet ik niks meer :')

Migraine komt bij mij uit een vastgezet deel in mijn nek. Kan nu mijn hoofd ook amper bewegen (en mijn rechterarm doet het maar half, tintelt en slap).

De hormonale variant heb ik wanneer ik de pil slik. Daar was ik gauw klaar mee, na 4 mnd op de klok migraine. Deze komt omdat het te druk was met werk en ik me daarin heb laten meeslepen.. stress/vastzetten.. de oorzaak zit dus in die nek (loopt je hersenvocht afvoerkanaal langs, die komt in de verdrukking da, druk in kop, error) als ik op tijd ga liggen en kan slapen ebt het vaak weg. Cadeautje uit koprol met Diddle, daarvoor nooit last gehad (2009)