Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:20

Zo, onze kudde is voorlopig compleet!
Zorah staat inmiddels met 1 van de Haflingers en mijn eigen (met rijden vandaag niet zo) lieve Mo, morgen andere haflinger erbij en dan zien we wel weer verder.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:52


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 20:59

Ja, een pensionstal waar mijn bijrijdpaard destijds stond had dit. Is door een bedrijf aangelegd, meen ik. Volgens mij kun je het ook niet simpel zelf repareren (en lijkt mij dus heel inflexibel, maar voor een buitenomheining kan dat natuurlijk helemaal prima zijn).

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:10

Bij ons gaat het om een vaste omheining. Wat me aanspreekt is de levensduur in combinatie met een onopvallend uiterlijk.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 21:11

Een paar huizen verderop hebben ze dit draad. Vind het er mooi uitzien en staat al jaren er strak bij. Wel prijzig in de aanschaf

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:25

Het valt inderdaad voor mensenogen niet erg op, het valt goed weg in het landschap. De paarden zagen het daar altijd gewoon. Heb er een ruim jaar rondgelopen en er is er nooit eentje door de draad gegaan.

Karin_deB

Berichten: 8261
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:24

Jewel leek vanmorgen weer topfit en zichzelf. Mn smid is nog even langsgeweest om ijzers te checken daar ze woensdag beslagen is (evt vernageling oid) maar dat was allemaal keurig.

Nu net laatste voerronde en vindt dr weer wat stijver en suffer. Maar goed 2.5uur geleden wat sedatie gegeven dus hoop dat het daardoor komt..
(Sedatie 2x per dag een beetje als spierontspanner).

Morgen ga ik met mn zusje knutselen dat de box weer open kan zodat de shet wel vrij kan lopen in de paddock en Jewel in de stal kan blijven.
De shet is nu na 24uur boxrust al wat stijver aan het worden helaas.

Wel ook puzzelen met hooi nu. Zeker nu met die boxrust op vlas wil je ze constant wat te knabbelen bieden maar andere kant bewegen ze nu 0.0 en hebben allebei al een speklaagje dus wil ze ook niet over voeren en het nog erger maken.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:42

Hopelijk knapt Jewel snel weer helemaal op KarindeB.

Robijntjah heeft de kudde compleet, mooi!

Hier ook paarden met verschillende voerbehoeften. 2 kwpn-er en een (dikke) pony..... Pony is al eens hb geweest. Ik houd ze niet apart. Heb ik in het begin wel gedaan, dus pony in de paddock en paarden naar het land, maar dat vind ik zo sneu. Dus pony op het land met grasmasker erbij. Dit gaat gelukkig goed wat hb betreft. Op de paddock krijgen ze onbeperkt hooi uit slowfeeders, maar daar staat de pony zonder masker. Ik wil ze niet apart houden en zie net zoals karev aangeeft dat ze het heerlijk vinden om lekker te kunnen spelen, kroelen, kibbelen met elkaar. Voor die mij is het zeker geen optie om ze apart te zetten. Mijn merrie gaat dan waarschijnlijk vreselijk lopen stressen en de pony daardoor ook.

Dus als de pony weer hb wordt dan houdt het leven op voor hem -O- . Klinkt heel naar, maar zo sta ik er wel in. Hij doet dienst als gezelschapspony voor mijn oude Dibbes en ik vind het geen kwalitatief leven voor hem om hem de rest van zijn leven apart te zetten in het zand.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:53

Afbeelding
Checkup compleet.
Geweldig gebit, maar: 3 diastemas -O-
Ze word dit jaar pas 7, iemand hier ervaring met een jong paard met die dingen?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:20

[***] schreef:
Hopelijk knapt Jewel snel weer helemaal op KarindeB.

Robijntjah heeft de kudde compleet, mooi!

Hier ook paarden met verschillende voerbehoeften. 2 kwpn-er en een (dikke) pony..... Pony is al eens hb geweest. Ik houd ze niet apart. Heb ik in het begin wel gedaan, dus pony in de paddock en paarden naar het land, maar dat vind ik zo sneu. Dus pony op het land met grasmasker erbij. Dit gaat gelukkig goed wat hb betreft. Op de paddock krijgen ze onbeperkt hooi uit slowfeeders, maar daar staat de pony zonder masker. Ik wil ze niet apart houden en zie net zoals karev aangeeft dat ze het heerlijk vinden om lekker te kunnen spelen, kroelen, kibbelen met elkaar. Voor die mij is het zeker geen optie om ze apart te zetten. Mijn merrie gaat dan waarschijnlijk vreselijk lopen stressen en de pony daardoor ook.

Dus als de pony weer hb wordt dan houdt het leven op voor hem -O- . Klinkt heel naar, maar zo sta ik er wel in. Hij doet dienst als gezelschapspony voor mijn oude Dibbes en ik vind het geen kwalitatief leven voor hem om hem de rest van zijn leven apart te zetten in het zand.


Jij omschrijft precies wat ik ook vind. Hier is ze ook gezelschapspony en ergens houdt het dan op. Cru mischien ja maar anderzijds, apart houden en stress is ook geen leven voor de pony. Zolang het goed gaat is het fijn, zo niet dan is het helaas einde. Ik zou haar ook niet naar iemand anders willen doen. Dan heb ik we zoiets van dan moet ik mij verantwoording nemen en haar de laatste eer bewijzen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 13:21

Azmay schreef:
[ [url=m/dpV7ej.jpg]Afbeelding[/url] ]
Checkup compleet.
Geweldig gebit, maar: 3 diastemas -O-
Ze word dit jaar pas 7, iemand hier ervaring met een jong paard met die dingen?


Mijne had op dr 13e een diastase. Niet heel ernstig maar wel aanwezig. Regelmaat in je tandarts bezoek.

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 13:30

Jongen mijn 7 jarige merrie er om in laten slapen. 4 gaten en ze stonden niet mooi. Afslijpen was een te groot risico en zenuw raken en daarna zou ze geen kauwvlak meer hebben. opvullen niet werkend en ze had veel pijn.

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:16

Ik wil ponies ook niet apart zetten. Ik gebruik wel graasmaskers. In principe hebben ze hier wel allemaal dezelfde voerbehoefte; 2 IR gevoelig, en allemaal aanleg om te dik te worden. Het zijn allemaal koudbloeden, maar wel van verschillende rassen. Daarom zal ik ook nooit een paard wat bijv schraal is, erbij willen hebben. Ik vind t t al lastig dat mijn oudste ruin met een regendeken loopt, en hij niet op zijn schoft gekriebeld kan worden nu. Zodra de deken af is, wordt er meteen gegroomd.

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 14:38

Malenka schreef:
Hebben jullie ervaring met dit draad?

https://www.gallagher.eu/nl_nl/equifence-paarden


Wij hebben dit staan. Stond er al toen we het huis kochten.
Vorige bewoners hebben het 20 jaar geleden laten plaatsen en zit er nog super strak op.

Wat zou je willen weten?
Spannen en repareren kan wel zelf als je de juiste materialen er voor hebt. Setje met draadspanner en bijpassende sleutel en dan kan je alles weer strak maken.
Hier alleen nog nodig geweest omdat we zelf wat draad er af hadden gehaald voor een trekker die in de tuin moest zijn. Gaat eigenlijk niet vanzelf slap hangen zoals lint of koord dat toch na een tijdje gaat doen.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:26

Antheman schreef:
Ik wil ponies ook niet apart zetten. Ik gebruik wel graasmaskers. In principe hebben ze hier wel allemaal dezelfde voerbehoefte; 2 IR gevoelig, en allemaal aanleg om te dik te worden. Het zijn allemaal koudbloeden, maar wel van verschillende rassen. Daarom zal ik ook nooit een paard wat bijv schraal is, erbij willen hebben. Ik vind t t al lastig dat mijn oudste ruin met een regendeken loopt, en hij niet op zijn schoft gekriebeld kan worden nu. Zodra de deken af is, wordt er meteen gegroomd.


Dacht dat ik ook wel aardig safe zat qua rassen bij elkaar, shet en fjord, maar ik heb weer die uitzondering op de regel te pakken.. :')

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 15:57

Daarom heb ik juist twee paarden die allebei veel mogen eten. Geen gedoe met voeren...

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 16:03

belle_boef schreef:
Jongen mijn 7 jarige merrie er om in laten slapen. 4 gaten en ze stonden niet mooi. Afslijpen was een te groot risico en zenuw raken en daarna zou ze geen kauwvlak meer hebben. opvullen niet werkend en ze had veel pijn.

Jeetje wat heftig.
Tandarts vond het klte maar was er niet zo negatief over, hopen dat het niet erger word en zo wel opvullen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:14

Robijntjah schreef:
Zo, onze kudde is voorlopig compleet!
Zorah staat inmiddels met 1 van de Haflingers en mijn eigen (met rijden vandaag niet zo) lieve Mo, morgen andere haflinger erbij en dan zien we wel weer verder.


Zo he, hoeveel hebben jullie er inmiddels wel niet staan :D

Karin, ik hoop dat Jewel snel opknapt :)

Hier een heerlijk paardendagje gehad. Voetjes van Ulicia bekapt, daarna weer een hele bult hooinetjes gevuld. Relaxed buitenritje gemaakt, paardjes op het gras gehad. Gewoon genieten :D

Antheman

Berichten: 11832
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:40

karev schreef:
Dacht dat ik ook wel aardig safe zat qua rassen bij elkaar, shet en fjord, maar ik heb weer die uitzondering op de regel te pakken.. :')

Ja, hier ook, plus een Merens. Mijn shet eet zeeeer langzaam en savonds met een bakje hou ik ook altijd Vliegje-bakwacht, wat me 25 minuten kost. :+ En ik let op dat hij geen grof structuur dingen als Leichgenuss van Agrobs krijgt, en als ik de kruiden langs de rand van de bakjes strooi, krijgt hij altijd het gruis, want takjes en andere grove stukken is moeilijk voor hem.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:05

MizzMontana schreef:
Malenka schreef:
Hebben jullie ervaring met dit draad?

https://www.gallagher.eu/nl_nl/equifence-paarden


Wij hebben dit staan. Stond er al toen we het huis kochten.
Vorige bewoners hebben het 20 jaar geleden laten plaatsen en zit er nog super strak op.

Wat zou je willen weten?
Spannen en repareren kan wel zelf als je de juiste materialen er voor hebt. Setje met draadspanner en bijpassende sleutel en dan kan je alles weer strak maken.
Hier alleen nog nodig geweest omdat we zelf wat draad er af hadden gehaald voor een trekker die in de tuin moest zijn. Gaat eigenlijk niet vanzelf slap hangen zoals lint of koord dat toch na een tijdje gaat doen.


Dank je. Dat klinkt echt heel erg goed.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:44

Afbeelding

Afbeelding


Vandaag weer in de zieligepony-valkuil getrapt en dit guppy opgehaald. Shetje was met 4 maanden (is nu 8mndn) kado gegeven aan mensen die nul verstand van paarden hadden, kreeg 1 plakje hooi per 24 uur. Zit vol wormen, luizen, dikke vervilte vacht maar eronder voel je alle botjes, erg lange en scheve hoefjes, ingegroeid halstertje.... morgen doen we rondje DA en smid, maar och wat is het een knuffel zeg. ...zucht eigenlijk was het al zo druk met 4 paarden en drukke baan...maar ik kon dit diertje toch ook niet salami laten worden?

Mochten er nog tips zijn, graag. Wat voor maat deken zou zo'n kleintje hebben?

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 00:14

Ach beestje... Wat een slechte start geeft die gehad zeg. Verschrikkelijk. Ik begrijp heel goed dat je niet weg kunt kijken. En qua deken denk ik dat je gewoon moet meten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:13

je kan altijd nog opknappen en weer een goed huisje zoeken als het teveel wordt. Jammer dat dit nog zoveel voorkomt en niet alleen met shetjes en mensen zonder verstand

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 08:40

Arm beestje. Hopelijk knapt ie snel op.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:36

Arm dier.

Susan: wij hebben er nu 6 staan en staan dus ook vol :D

Voor nu staan de dieren in 2 groepen, samenvoegen gaat nog wat moeizaam dus nemen we wat langer de tijd voor.

De haflingers hebben we uit elkaar gehaald, de onderdanigste staat bij het veulen samen met Mo, de andere haflinger staat samen met Ellie en Aurelia (de queens zeg maar :+ ).