Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:27

Ze zijn allebei aan het kloten, maar Frum spant de kroon. Buiten het heen en weer racen krijg ik hem vandaag weer niet in de wei. Ik had de doorgangen naar de stal even dichtgemaakt, omdat ik het racen over het beton niet zo veilig vond, maar hij had binnen 5 minuten weer alles gesloopt door er dwars doorheen te rennen... Dus dat was dom.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:27

@jade: schrikken van dat ooglid. Precies om die veiligheidsreden heb ik dus een plank gemaakt waar die hengsels klem in komen te zitten.

Volgens de thermometer was het hier vannacht -6,3 op zijn koudst.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:53

yup hier ook -6 vanmorgen, maar wel paar graden boven nul op stal *\o/* met de automatische drinkbakken dus nog niks aan t handje. Ze gaan nu wel weer lekker hard met hooi.

jezus Jade wat een oelewapper heb jij := dat zijn van die kleine dingen waarvan je niet denkt dat het mis kan gaan en dan nog...

Olympia knoeien ze nu helemaal geen hooi meer door je stal heen? en dit doe je gewoon zonder net ofzo verder? ik ben dat gemeng helemaal beu, ze trekken het uit mn hooinet maar eten vervolgens niet alles op. Ik hoor graag over een week ofzo je bevindingen want dit is goed te maken :)
En wtf die haf van jou wat een mafketel brrr

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:00

Hier is het best fris, maar het heeft niet hard gevroren. Ik denk -2 op z'n koudst? De paardjes zijn wel fris. Fernando ging net in galop over het stoepje voor me uit toen ik zijn emmer pulp kwam brengen. :=

Hier wordt overigens ook vrij veel gegeten en gedronken hoor. Ze drinken met z'n tweetjes een flinke speciekuip water en eten samen iets van 20 kilo hooi en een plakje stro in 24 uur weg. Daarnaast nog twee keer pulp en beide een aantal grote winterwortels. Gaat allemaal schoon op.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:03

hier gaat er idd ook wel een klein pakje doorheen per dag, verder krijgen ze bij mij alleen wat brok aangevuld. Waarom geef je bietenpulp en wortels als ik vragen mag?

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:07

Hier is het eten ook duidelijk weer toegenomen.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:15

Oh jeetje Jade, dat lijkt me onwijs schrikken!

Ik moest hardop lachen om je haflinger Olympia, waarom net met deze temperaturen :') Lijkt me zoooo koud in dat water haha.

Ik heb vanochtend al gereden <3

Laatst bijgewerkt door Laurie op 30-11-20 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:16

Wortels als extraatje, omdat ik ze daar heel blij mee maak. Voor Fernando gaan ze in een wortelbal die ik aan de stal hang en hij heeft daar zoveel lol mee. Is ie echt een tijdje mee zoet en lekker aan het klooien.

Afbeelding

Pulp krijgen ze bij mij zodra ze niet meer op het land lopen. Of nouja, het is een mengeling van bietenpulp, grasbrok en een handje brok. Soms voeg ik er ook nog vlozaad aan toe als kuurtje tegen zand. Ik voer het omdat het aantal calorieën erin hoger ligt dan in ander ruwvoer en mijn beide paarden in het verleden niet gemakkelijk op gewicht te houden waren. Zeker Fernando kon er toen hij flink in de groei was amper tegen eten. Daarnaast was op pension het ruwvoer niet altijd van de beste kwaliteit en door bietenpulp te voeren wist ik in elk geval zeker dat ze van mij een goede vervanger kregen. Dat ik het nu nog voer is deels uit gewoonte, maar ook omdat ze het heel graag eten en ik ze graag wat afwisselend eten aanbied. Ik voer maar weinig brok en zo hebben ze toch 's ochtends en 's avonds een lekker emmertje vol. :)

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:23

Ik had even die foto van Olympia gemist. Dat kan echt niet. :')

Mijn moeder had ook zo'n paard. Moest altijd in water liggen. Alleen stond hij daarna wel te rillen van de kou. Doe het dan niet, zou je denken...

@Laurie, sprookjesachtig <3
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 30-11-20 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:24

Laurie schreef:
Oh jeetje Jade, dat lijkt me onwijs schrikken!

Ik moest hardop lachen om je haflinger Olympia, waarom net met deze temperaturen :') Lijkt me zoooo koud in dat water haha.

Ik heb vanochtend al gereden <3

[ Video ]



Dat ziet er wel echt heerlijk uit maar ik moet ff de omschakeling nog maken naar deze temperaturen geloof ik :+

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:29

Wow Laurie ik ben gisteren op t warmst gaan rijden en toen had ik nog een ontploffingsgevaar. Ik kreeg spontaan kriebels van je filmpje haha maar wat een braverd :+:
Qua de kou en rijden (of ander stalwerk) zweer ik bij die waterdichte rijbroeken van de decathlon. kosten geen drol (verhoudingsgewijs) en houden je echt perfect warm

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:31

Die heb ik nou aan maar ik vind die in het begin toch ook nog koud :=

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:53

SillyB schreef:
Wow Laurie ik ben gisteren op t warmst gaan rijden en toen had ik nog een ontploffingsgevaar. Ik kreeg spontaan kriebels van je filmpje haha maar wat een braverd :+:
Qua de kou en rijden (of ander stalwerk) zweer ik bij die waterdichte rijbroeken van de decathlon. kosten geen drol (verhoudingsgewijs) en houden je echt perfect warm


Heb meteen op de Declatlon site gekeken.
Is de rijbroek niet glad?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:54

Ik heb de kipwarm ook. Hij is helemaal niet glad, eerder een beetje stroef. Ken je die leerlook broeken? Gewoon voor dagelijks gebruik? Daar lijkt ie wel een beetje op. Echt charmant is het niet, maar hij is wel lekker warm!

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:58

Hier ook echt gelijk de buitenpomp van het water bevroren... waterbakken die ik her en der heb staan, dicht. Maargoed, Als het maar droog blijft vind ik dat niet erg. Dan kun je je er op kleden (heb een water en winddichte rijbroek van de Decathlon, echt een aanrader want is niet duur en wél effectief!)
Alleen mijn tenen en vingers moeten even schakelen zeg! Daar was ik gisteravond helemaal niet op bedacht dus ik kwam verkleumd binnen...

Ik heb ook zo'n houten schot in mijn stallen om het hooi achter te leggen, ideaal! Schoppen het mooi nergens meer doorheen. Bij mijn ruin heb ik daar dan nog een hooinet in, zodat het allemaal nog íets langzamer gaat (hoop ik)

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:11

Hier ook in fases aan het mesten en rommelen buiten.
Mij te koud nu ik nog wat wankel op de benen sta :brr:

Net de Pavo Sportsfit gehaald voor de ruin om te proberen.
Ik vind die hoeveelheden wel schokkend hoor. Voor matige arbeid adviseren ze 450gram per 100 kg. Dan zou ik bijna 2-2.5kg per dag moeten voeren :wow:

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:19

_Lorette_ schreef:
Ik had even die foto van Olympia gemist. Dat kan echt niet. :')

Mijn moeder had ook zo'n paard. Moest altijd in water liggen. Alleen stond hij daarna wel te rillen van de kou. Doe het dan niet, zou je denken...

Hoe bedenken ze het ook :')

SillyB schreef:
Wow Laurie ik ben gisteren op t warmst gaan rijden en toen had ik nog een ontploffingsgevaar. Ik kreeg spontaan kriebels van je filmpje haha maar wat een braverd :+:
Qua de kou en rijden (of ander stalwerk) zweer ik bij die waterdichte rijbroeken van de decathlon. kosten geen drol (verhoudingsgewijs) en houden je echt perfect warm

Nou het ergste is dat dit de enige is die rondom in de beschermers de wei op gaat :o Ik ben normaal helemaal niet zo van het inpakken, maar een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd bij haar en het moet altijd zo hard mogelijk haha. Onder het zadel is ze goudeerlijk!

Afbeelding

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:20

Flew schreef:
Ik heb de kipwarm ook. Hij is helemaal niet glad, eerder een beetje stroef. Ken je die leerlook broeken? Gewoon voor dagelijks gebruik? Daar lijkt ie wel een beetje op. Echt charmant is het niet, maar hij is wel lekker warm!


Oja, dat ken ik wel.
Is de moeite van het proberen waard.

Ik ben vandaag helemaal stram van de kou op mijn benen gisteren.

boemel

Berichten: 8496
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:21

Laurie schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik had even die foto van Olympia gemist. Dat kan echt niet. :')

Mijn moeder had ook zo'n paard. Moest altijd in water liggen. Alleen stond hij daarna wel te rillen van de kou. Doe het dan niet, zou je denken...

Hoe bedenken ze het ook :')

SillyB schreef:
Wow Laurie ik ben gisteren op t warmst gaan rijden en toen had ik nog een ontploffingsgevaar. Ik kreeg spontaan kriebels van je filmpje haha maar wat een braverd :+:
Qua de kou en rijden (of ander stalwerk) zweer ik bij die waterdichte rijbroeken van de decathlon. kosten geen drol (verhoudingsgewijs) en houden je echt perfect warm

Nou het ergste is dat dit de enige is die rondom in de beschermers de wei op gaat :o Ik ben normaal helemaal niet zo van het inpakken, maar een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd bij haar en het moet altijd zo hard mogelijk haha. Onder het zadel is ze goudeerlijk!

[ [url=m/ycnX9t.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wow gave foto!

Volgens mij weten mijn paarden niet eens wat steigeren is :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:25

Ha, zo 1 heb ik ook staan maar doodbraaf inderdaad onder het zadel.

Heeft er iemand tips voor warme schoenen om mee uit te mesten en dergelijke?

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:26

Leuke foto!

Hier staan ze ook elke dag tegen elkaar op te steigeren, maar dat zijn ruinen, die leven voor hun spelletjes :)

Geen tips voor warm schoeisel, ik doe ruime rubber laarzen aan met daarin hele dikke wollen sokken met wol in.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:34

Robijntjah schreef:
Ha, zo 1 heb ik ook staan maar doodbraaf inderdaad onder het zadel.

Heeft er iemand tips voor warme schoenen om mee uit te mesten en dergelijke?

https://www.drunensruiterhuis.nl/schoen ... proof.html

Misschien deze laarsjes? Ze zijn er op verschillende sites nog in andere maten.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:42

Ik heb Canadian Boots voor als het koud is.
Zijn lekker warm.
Heb ook van die gevoerde laarzen gehad van de ANWB.die waren ook erg fijn

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 15:50

Ik zweer bij mijn muckboots (arctic weekend). Heb er nooit koude voeten in.

rover_
Berichten: 1373
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 16:09

Hier ook een rondpompsysteem van Suevia, werkt heel fijn. Vannacht de verwarming aangezet, toch maar goed geweest was hier ook best fris.

Leuke foto's allemaal, brr zwemmen is het toch geen weer voor.
Al denken paarden anders over temperatuur dan wij. Hier alles in de buitenpaddock geslapen.

Wat akelig Lorette. Zijn er pas werkzaamheden in de buurt geweest (met elektriciteit)? Of ergens een lek...?