Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:26

Hier gelukkig nog niks, rond het vriespunt gebleven.
Hopen deze week nog gauw in de stal een waterbak te hangen, dan kunnen we buiten afsluiten.. hoop dat dat lukt

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:37

hier -2 geweest geloof ik. valt alles mee.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:43

Hier alles kats bevroren.........

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:50

Hier ook een prachtig wit tapijt van ijs over alle weilanden. :brr: maar wel een mooi zicht.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:52

Het vroor hier gisteren rond het einde van de middag al, denk dat het vannacht uiteindelijk -5 geweest is. We hebben vorig jaar een verwarmingssysteem laten installeren voor de waterbakjes in de stallen. Vervolgens kwam er eigenlijk nauwelijks vorst (zul je altijd zien :')), maar nu wel heel fijn.

Ik vind het ook een prachtig gezicht <3
Laatst bijgewerkt door Laurie op 30-11-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:54

Het is hier heel mooi inderdaad, volgens mij ijzelt het wel.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:13

Het is heel mooi om te zien ... vanachter glas in een verwarmde kamer :)
Hier moest ik ook de waterbak buiten even ijsvrij maken, maar kwam er met de hak nog makkelijk door.
Eén buitenkraan wilde er gistermiddag ook niet meer dicht en de tuinslang lijkt nu wel van metaal zo keihard is hij.

Zo te zien hadden ze beiden op stal gestaan (ik had de bovendeur van Peps open gedaan) er lag een grote en een kleine hoop :)

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:16

Laurie schreef:
Het vroor hier gisteren rond het einde van de middag al, denk dat het vannacht uiteindelijk -5 geweest is. We hebben vorig jaar een verwarmingssysteem laten installeren voor de waterbakjes in de stallen. Vervolgens kwam er eigenlijk nauwelijks vorst (zul je altijd zien :')), maar nu wel heel fijn.

Ik vind het ook een prachtig gezicht <3

Vertel over dat systeem? Met een electrische verwarming lint erlangs of? Wij kunnen nu (nog) bij alle leidingen in de schuur dus vraag me af of het rendabel zou zijn daar iets aan te doen. En aan de andere kant vraag ik me af of het wel zo koud wordt binnen en we dan niet eerder de leiding in de grond kwijt raken

Op mijn vorige pensionstal vroor alles buiten meteen dicht, en dan gingen de paarden de stal niet meer uit want anders konden ze niet drinken. En als het dan op stal dicht vroor 2x per dag met emmertje langs.. blij dat ik daar geen langdurige vorst heb meegemaakt..

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:24

Wees blij dat men nog met emmertjes langs ging... ik ken een stal daar werden bij de vorst de leidingen afgesloten want 'paarden slapen 's nachts toch'....

Ik heb er ook wel over gedacht om verwarmingslint te installeren toen ik de automatische waterbakken nog had, maar de aanvoerleiding ligt hier niet diep genoeg (veel ondoordringbaar puin op een bepaald stuk), dus ik doe nu maar vanuit de schuur 10 ltr gieters vullen en de cementbak vullen.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:26

Ik heb gisteren alles bijgevuld en dan kunnen ze daar sowieso tot vanmiddag mee toe, zolang het overdag dooit gaat dat prima.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:29

Hier doen ze ook 2 a 3 dagen met een volle grote metselkuip.
Als het langer gaat vriezen wil ik hem wel eens verplaatsen naar een plek meer uit de wind of ik hang meerdere kleinere bakken op, die ik dan binnen aan de verwarming kan ontdooien.

Karin_deB

Berichten: 8273
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:51

Ik heb gisteren niks meegekregen van de kou, met buikgriep op de bank gehangen/in bed gelegen.
Moest alleen de voerbeurt voor de nacht even doen en toen was het frisjes haha. Dacht minstens dat ik de paarden dood zou vinden vanochtend, ze hadden hun hooinet maar voor de helft op en op de wei hadden ze ook niet alles op zei mn zusje.
Maar vanmorgen stonden ze luid te brullen en ongeduldig te doen tot ik kwam voeren _O-

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 10:59

DubbelFun schreef:
Wees blij dat men nog met emmertjes langs ging... ik ken een stal daar werden bij de vorst de leidingen afgesloten want 'paarden slapen 's nachts toch'....

Het was 2x water overdag en klaar.
Had al vrij gauw een speciekuip met water bij in de stal staan toen.

Kan nu ook wel een kuip wegzetten maar wil proberen niet met water te hoeven leuren als het even kan :o
Die monsters drinken als ze de keuze hebben eerst die kuip leeg voor ze weer aan de automatische bak gaan namelijk :')

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:03

Mijn ervaring was ook dat ze liever uit een grote ton drinken dan uit een klein automatisch bakje.
Ik heb iig die dingen jaren geleden al uit de stallen gesloopt omdat ik problemen bleef houden met lekkende bakken/leidingen. Nu één tappunt en een tuinslang naar de bak en dat bevalt prima. Alleen bij vorst moet het water uit de schuur komen, maar dat is maar 10 meter lopen en met gieters loopt het een stuk makkelijker dan met emmers.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:06

Buikgriep is zo naar Karin, beterschap!

Akshay schreef:
Vertel over dat systeem? Met een electrische verwarming lint erlangs of? Wij kunnen nu (nog) bij alle leidingen in de schuur dus vraag me af of het rendabel zou zijn daar iets aan te doen. En aan de andere kant vraag ik me af of het wel zo koud wordt binnen en we dan niet eerder de leiding in de grond kwijt raken

Het is een rondpompsysteem met verwarmingselement: https://www.deboerdrachten.nl/agri/drin ... verwarming.

We hebben de paarden verspreid over het erf staan. Vier in een stalgebouw dat aan het huis is gebouwd en twee in een soort uitloopstal, dat zijn relatief kleine ruimtes en daar hebben we eigenlijk nooit last van bevriezing. Er staan er alleen ook nog drie in een grote schuur (samen met een paar lama’s en alpaca’s) en daar hadden we met matige vorst wel problemen. Zal zo even wat foto’s maken van alle stallen, dan heb je een beetje een idee :)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:19

DubbelFun schreef:
Hier doen ze ook 2 a 3 dagen met een volle grote metselkuip.
Als het langer gaat vriezen wil ik hem wel eens verplaatsen naar een plek meer uit de wind of ik hang meerdere kleinere bakken op, die ik dan binnen aan de verwarming kan ontdooien.

wat hebben jullie voor paarden? :') die van mij eten en drinken 2x zo veel als de rest van jullie heb ik soms het idee _O- hier was het -6 vannacht :brr: er was -2 voorspeld, dacht dat kan net, dus hier ook de leiding bevroren |o hopen dat alles nog heel is als het straks ontdooit. drinkbakken in de boxen waren wel nog goed, maar de poetsplaats is open, die is helaas bevroren. Ik heb verwarmingslint nog liggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen ^) we zijn ook bijna door de hout voorraad heen, dus van t weekend moeten we ook weer hout hakken :z

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:41

@jade: hier een shet en een E, dus bijna 600 kilo paard :)

Bevroren drollen rapen heeft wel iets zeker zolang ze nog niet aan de grond vast zitten :)
"Gewapend" met de pooljas, dikke handschoenen en een muts was het best te doen. De koffie smaakt nu iig extra lekker :D

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:47

DubbelFun schreef:
@jade: hier een shet en een E, dus bijna 600 kilo paard :)

Bevroren drollen rapen heeft wel iets zeker zolang ze nog niet aan de grond vast zitten :)
"Gewapend" met de pooljas, dikke handschoenen en een muts was het best te doen. De koffie smaakt nu iig extra lekker :D


Dat zijn van die dingen die ik echt niet uitgelegd krijg aan niet-paarden vrienden, bevroren drollen met de hand gaan oprapen. Ik zie de charme overigens wel :')

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:57

Het grote voordeel nu is dat de grond niet nat was vóór het ging vriezen, dus de paarden hebben ook geen keihard maanlandschap en de boel blijft goed begaanbaar zonder pijnlijke voeten.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:57

Wat een heerlijk weekend hè? Echt genoten. Zowaar twee keer een bosritje met de rooie gemaakt en veel van die vorst/zo’n/pastel foto’s haha
Afbeelding

Onze Halflinger vond het ideaal zwemweer (en de Gelderse volgde zijn voorbeeld :+ )

Afbeelding

En we hebben hooiruiven gemaakt. Lijken vooralsnog redelijk goed te werken **\O/**

Afbeelding

En ja bij ons ook alles bevroren. Wat hebben jullie ín de stal voor de nacht: een cementbak of zo’n voerbak die je aan de deur kan hangen om te vullen met water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:58

Oke het is misschien toch best wel koud :=

Ik ga in fases voeren en mesten denk ik _O-

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:11

Mijn paarden zijn strontvervelend atm. Nu kunnen ze allebei nergens rust vinden en zie ik ze van hot naar her vliegen, overal aan zitten, aan de wilg knagen, bokkend wegrennen als ze mij zien ('BLIJF VAN DE BOOM AF'). Maakt niet uit hoeveel wortels en hooi ik in de wei en paddock gooi, ze blijven klooien. :+

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:14

@Olympia96: je kunt maar van zwemmen houden... :D
Mooi gemaakt die hoekbak. Heb je daar nog iets van een rooster/net in ??
Hier geen losse waterbakken in de stal: Boon gooit ze om |o Ze kunnen buiten drinken want de deuren staan open. Áls ze eens opgesloten staat dan krijgt ze een bak met hengsels aan een plank, die behoorlijk klem zit (zeker als ie vol zit). Dus die krijgt ze er niet af.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:19

haha, leuke hobby blijft het toch die paarden _O-

olympia, mooie ruif, halve gare halflinger :+ ik zet een cementkuip neer vannacht, wij hebben draaideuren waarvan bovenluik op de kiepstand staat, dus ik kan geen bak ophangen. Daarnaast heb ik een keer een klein *ahum* foutje gemaakt met een emmer, waarbij ik heel dom een emmer slobber met hengsel een uurtje heb opgehangen, en paardlief zijn kop tegen het hengsel heeft geschuurd en 1 ooglid heeft afgescheurd omdat hij achter het hengsel bleef hangen |o laten we het erop houden dat ik tegenwoordig extra goed oplet op alles waar men zich mogelijkerwijs op enige manier aan kan bezeren, en zo'n bak heeft een metalen ophangconstructie }:0

Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:24

Gets Jade, dat ze zoiets dan meteen kunnen veroorzaken hè.. snap dat je dan heel voorzichtig wordt.

Mooie ruif!

@lorette is je hormonstermerrie nu mee aan het doen met Frum?

Hier is ook iets gaand want ik kijk net op de camera en Dids was achter Fjölnir aan het drijven en van dat "ruinige" gehap in benen en hoofden. Ijsco in volle tölt over het stenen paadje <3