Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:42


Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:51

ClaudiaHS schreef:
Boemel, kan je deze er niet in draaien en dan koord of dun lint er door? Zijn er dacht ik wel in meerdere lengtes.
https://www.agrishop.nl/10x-voss-farming-afstand-ringisolator-isolator-met-22cm-afstand.html?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J_TXTrwTnPGrCoWVGYxBoRT0CZZkw_6Q9DmrvhLf0WPSmDnxtdgBqhoC3E8QAvD_BwE

Mijn paard (halve fries) van 1.70m bleef overigens wel netjes achter een hoogte van 1 meter.


Nadeel als je ze bovenin draait kan er makkelijker vocht in de paal komen, dus eerder wegrotten (reden waarom we dat hier niet gedaan hebben).

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:02

Afbeelding
Wij hebben deze draad helemaal rondom met prikkeldraad erboven. Daardoor kan er gelukkig ook geen hond oid in, wel zo’n fijne gedachte!
Kun je geen extra stroomdraadje spannen ervoor of erboven?

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:17

Daar heb je gelijk in Nimmy.
Ik had het zelf wel bij mijn vorige huis, alleen dan met lage isolatoren.

boemel

Berichten: 8495
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:36

ClaudiaHS schreef:
Boemel, kan je deze er niet in draaien en dan koord of dun lint er door? Zijn er dacht ik wel in meerdere lengtes.
https://www.agrishop.nl/10x-voss-farming-afstand-ringisolator-isolator-met-22cm-afstand.html?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J_TXTrwTnPGrCoWVGYxBoRT0CZZkw_6Q9DmrvhLf0WPSmDnxtdgBqhoC3E8QAvD_BwE

Mijn paard (halve fries) van 1.70m bleef overigens wel netjes achter een hoogte van 1 meter.


Ik denk ook dat mijn dames netjes achter 1 meter draadje blijven, maar liever neem ik de gok niet. Zat hier inderdaad naar te kijken. Het lijkt me meer een tijdelijke oplossing.

boemel

Berichten: 8495
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:36

Nimmy schreef:
ClaudiaHS schreef:
Boemel, kan je deze er niet in draaien en dan koord of dun lint er door? Zijn er dacht ik wel in meerdere lengtes.
https://www.agrishop.nl/10x-voss-farming-afstand-ringisolator-isolator-met-22cm-afstand.html?gclid=CjwKCAiA7939BRBMEiwA-hX5J_TXTrwTnPGrCoWVGYxBoRT0CZZkw_6Q9DmrvhLf0WPSmDnxtdgBqhoC3E8QAvD_BwE

Mijn paard (halve fries) van 1.70m bleef overigens wel netjes achter een hoogte van 1 meter.


Nadeel als je ze bovenin draait kan er makkelijker vocht in de paal komen, dus eerder wegrotten (reden waarom we dat hier niet gedaan hebben).


Daar heb je een punt

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 08:59

Je kan ook alle palen verlegen met een plank of staaf. Niet mooi maar scheelt op korte termijn een hoop werk en kosten

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:24

Ik heb bij het stukje omheining langs de weg van deze groene afstandsisolatoren geplaatst. Die kunnen in de zijkant van de paal en dan schuin omhoog. En met de groene kleur springen ze ook wat minder in het hoog. Kan je de omheining flink wat mee verhogen.

https://www.cavalo.nl/koltec-krulstaart ... maten.html

Ik wil daar zelf op termijn een mooie houten omheining, maar iets met stapjes qua investeringen :')

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 09:50

MarliesR schreef:
Ik heb bij het stukje omheining langs de weg van deze groene afstandsisolatoren geplaatst. Die kunnen in de zijkant van de paal en dan schuin omhoog. En met de groene kleur springen ze ook wat minder in het hoog. Kan je de omheining flink wat mee verhogen.

https://www.cavalo.nl/koltec-krulstaart ... maten.html

Ik wil daar zelf op termijn een mooie houten omheining, maar iets met stapjes qua investeringen :')


Die zijn ook flink lang indd.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:10

boemel schreef:
Ik heb 2 Friezen... 164cm, 168cm van springen weinig benul.
Toch lijkt het mij net aan de te lage kant.
Wat zouden jullie doen?

Als je het te laag vind kun je een aantal dingen dingen.
1. lange isolatoren bovenop de paal draaien. die dingen heb je tot 30 cm meen ik.
2. de bestaande palen 'verlengen' door er stukjes paal boven op te zetten en die vast te zetten middels zijlatjes en dan gewone isolatoren er bij schroeven.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:15

@tarzan: ik heb een stukje met ook die 'verhogers', maar daar gewoon stroomdraad in gedaan. Als je die openingen isoleert met een stukje snoer/huls kan er ook stroom op.

Als je bang bent voor rotten van de palen bovenop help het door na het inboren een lekkende kaars erbij te houden of in te smeren met het veel duurdere epoxy.

boemel

Berichten: 8495
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:25

Bedankt voor de tips!
Ik ga er lange isolatoren indraaien.
Goede tip ook met de kaarsen of epoxy.

Een mooie bespaartip. De verbouwing is al duur genoeg :D

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:30

Wat ik ook wel eens gezien heb is dat iemand de kortste prikpaaltjes bovenop een houten paal gemaakt heeft. Vaak zijn die nog wat goedkoper als die lange inschroefisolatoren.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:32


boemel

Berichten: 8495
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:33

DubbelFun schreef:
Wat ik ook wel eens gezien heb is dat iemand de kortste prikpaaltjes bovenop een houten paal gemaakt heeft. Vaak zijn die nog wat goedkoper als die lange inschroefisolatoren.


Lijkt me toch minder stevig.
Die eur 0,50 per inschroefisolator kan er nog wel vanaf. :o

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:36

Die lange isolatoren zijn een stuk duurder hoor.

boemel

Berichten: 8495
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:01

DubbelFun schreef:
Die lange isolatoren zijn een stuk duurder hoor.


Die van 22cm zijn eur 0,50.

Aangezien ze nu beide al heel lang achter een hek van 110cm staan, lijkt me dit een prima oplossing voor nu om daar ook weer aan te komen.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:24

Oh dat valt dan nog alles mee. :)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:30

boemel schreef:
Vandaag waren we bij het nieuwe huis met de aannemer.

Mooie gelegenheid voor mij om alles buiten eens rustig te bekijken.
Er staan op zich hartstikke nette weidepalen in de wei. Alles lijkt vrij nieuw.
Heb de meetlat er bij gehouden. 100cm/101cm.

Ik heb 2 Friezen... 164cm, 168cm van springen weinig benul.
Toch lijkt het mij net aan de te lage kant.

Wat zouden jullie doen?

Als het niet langs een drukke weg is en je weet dat het geen uitbrekers zijn, zou ik het proberen geloof ik. Mijn omheining is ook maar 120, kwpner springgefokt van 1.70 ong. Maar, ik heb al op pension gestaan waar het draad op 90cm zat, en omdat de wei groot zat was, bleef iedereen netjes binnen. Ondertussen weet ik dat ze nog niet over het draad heen stapt als het op de grond ligt _O- maar dat wist ik niet toen ik hier kwam.

Lynn_Nikita

Berichten: 25527
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:43

DubbelFun schreef:
boemel schreef:
Ik heb 2 Friezen... 164cm, 168cm van springen weinig benul.
Toch lijkt het mij net aan de te lage kant.
Wat zouden jullie doen?

Als je het te laag vind kun je een aantal dingen dingen.
1. lange isolatoren bovenop de paal draaien. die dingen heb je tot 30 cm meen ik.
2. de bestaande palen 'verlengen' door er stukjes paal boven op te zetten en die vast te zetten middels zijlatjes en dan gewone isolatoren er bij schroeven.


Dit dus, i ha dhetzelfde probleem, paaltjes op 1.0 meen ik maar mijn ruin ging eroverheen.. Ik had prikpaaltjes ertegenaan gezet en met een tiewrap extra vastgezet. Ook heb 4 jaar isolatoren erbovenin gehad en niks gemerkt. Nu weer trouwens bedenk ik mij net

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:48

@lynmn: dat is ook een handige oplossing. Ik heb dat idd wel eens bij een huurwei gedaan.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:25

De honden blijven hier wel braaf achter een stroomdraadje, nadat ze er één keer een klap van gehad hebben. Dat was wel erg zielig, helemaal janken en in de war :(:) sindsdien een heilige schrik voor.

Ik zou ook proberen de omheining wat op te hogen met van die lange isolatoren. Toch zeker aan de wegkant. Better safe than sorry. Maar ik heb wel echte uitbrekers :+

_Tarzan

Berichten: 11218
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:57

DubbelFun schreef:
@tarzan: ik heb een stukje met ook die 'verhogers', maar daar gewoon stroomdraad in gedaan. Als je die openingen isoleert met een stukje snoer/huls kan er ook stroom op.

Als je bang bent voor rotten van de palen bovenop help het door na het inboren een lekkende kaars erbij te houden of in te smeren met het veel duurdere epoxy.

Wat een goed idee zeg!
Ga ik eens over nadenken, dan staan de mensen die aan mn paarden willen tenminste onder stroom ~~}>

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:54

Wij hadden een ruin die overal uitsprong, maakter niet uit hoe hoog de omheining was. Verder alleen paarden gehad die er onderdoor gingen (of doorheen als er paniek was). Mijn pony was een super springpony, maar zelfs een draad op de grond pakte ze nog op om er onderdoor te gaan. :+

Voor mij zou 1 meter als buitenste omheining te laag zijn voor een veilig gevoel. Ik heb het idee dat ze dan toch sneller zouden springen als ze eens scherp zouden moeten draaien of hard moeten remmen.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:58

Op een naburige wei hebben ze tussen de weides een soort van metalen Y-stuk geplaatst waar aan beide punten isolatoren zitten zodat de paarden ook niet aan elkaar kunnen snuffelen.