Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:30

_Tarzan schreef:
Malenka, schrikken zeg! Hier gelukkig nog niet meegemaakt.
Kortere Haha, horrormonen _O-
Yep, hier eten ze ook niet zo veel hooi, terwijl m’n paard toen hij nog in pension stond echt veel at whahha, nu met onbeperkt een stuk minder!
Karin, super schattig, knap hoor! <3

En trof Rocky net zo aan := _O-
[ [url=m/HFP8Kn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voor de goede orde, de stoel staat buiten de paddock :')
Moest nog best even puzzelen hoe ik hem eruit ging krijgen whahha!


Hahaha arme ziel :')

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:33

Rocky _O- Hahaha wat een figuur :')

Wat schrikken Malenka!! :oo Had er nog nooit van gehoord. Zelf wel eens met blote voeten door een flinke plas tussen het draad door gelopen met een beregeningsbuis (van staal) in m'n handen, die het draad raakte..... :') Die liet ik vallen... _O- Man dat deed pijn hahaha, had er een brandplekje van :=

Leuke foto Karin! :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:43

Hahahaha, Rocky hoe krijg je het voor elkaar.
Die elastieken zaten vroeger idd met een geel plastic label met nummer om de nek van het schaap.

Wij hebben dit als frame in de hooibakken
Afbeelding

En die maken we dan vast met vier spanbandjes:
Afbeelding

In de praktijk maak je er twee helemaal los en twee doe je losser. Frame rechtop zetten, oude hooi en hooinet weghalen, nieuw net erin, frame dicht, spanbandjes dicht en dan alle bandjes aantrekken.
Dat los en vast maken ben ik nog niet tevreden over, te veel gepruts. Maar ik wil ook niet te veel metaal op metaal (kettingen, of ringen waar je een karabijnhaak aan klikt oid) omdat dat zo rammelt. En ik wil het wel kunnen strakspannen, anders klappert het frame zo.
(Wij doen het hooi in netten en daarna onder het frame, omdat we het hooi natmaken. Dat doen we in een IBC-vat met een steiger erboven waar een lier aan hangt, om het net uit het water te takelen.)

_Tarzan

Berichten: 11173
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:11

DubbelFun schreef:
@tarzan: agoss, dat arme ding !! Het is wel echt een geval ook hè.

Echt hé, een geval apart :')
Blij dat hij zo nuchter is Whahah!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 21:31

Karin_deB schreef:
Spannend en leuk tegelijkertijd :D
[ [url=m/FxtNQk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ah super leuk! Stoer!

Haha die foto van Rocky! :’)

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:46

Wat heftig Malenka! Gelukkig is het goed afgelopen. Ik ben wel eens heel benieuwd hoeveel stroom er op je draad staat :=.

Ik heb ooit 1x aan het stroom gehangen bij iemand bij het buiten zetten van een paard en toen had ik gewoon brandplekken op mijn huid en dagenlang spierpijn in mijn kuiten. Echt ongelofelijk zoveel stroom. Zelf heb ik echt een beetje prik-stroom. Je geeft een keer een vloek van schrik en dat was het. De paarden hebben er gelukkig heilig respect voor.


Ahh, Rocky aan de wandel met de stoel. Al lijkt het of de stoel aan de wandel is met Rocky, wat een mega schattige pony <3.

DubbelFun, wat leuk dat Peppy steeds meer open gaat bloeien. Zelfs een bokje :D .

Hier merk ik dat ze iets minder hooi eten, maar ik denk dat dat meer komt doordat ik nu een baal heb met enorm veel takken er in. Eerder had ik al een pak met meidoorn er in (niet grappig!) en nu een pak vol met takken en bladeren... Ik heb al 5 jaar hooi van deze boer en ik heb dit echt nog nooit eerder gehad -O-. Ik hoef ook nooit meer die grote pakken. Zó niet praktisch! Morgen ga ik hem eens bellen en mijn beklag doen :') .

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:50

Nou, ik heb echt precies hetzelfde Dais! Dus ik ben ook rond aan het kijken of ik het ergens anders vandaan kan halen... Laatste grote balen zijn elke keer van poep-kwaliteit.. heeeeeel erg stoffig, beschimmeld of nu inderdaad ook een vol met stekels, bladeren en takken.. :n Maar wel in prijs omhoog gaan, want het is schaars :roll: prima, als je me dan ook daadwerkelijk hooi meegeeft :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 22:54

Wij krijgen zaterdag nieuwe oogst, die prijs is ook omhoog gegaan. Ik ben benieuwd hoe het nu is, afgelopen jaar hadden we ook een lading met veel zuring en braam erin. Dat hebben we doorgegeven, onze hooiboer zoekt dan nog even uit van welk land het hooi kwam en besteedt daar dan extra aandacht aan. Dus ik ben benieuwd hoe het in de nieuwe oogst gaat zijn.
De droogte zorgt wel voor meer onkruid, daar hoorde ik onze buurboer ook al over (hij heeft melkvee).

Dais_

Berichten: 4028
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:01

Jullie hebben dus ook geen best hooi dit jaar!
Ik neem het mijn hooiboer ook niet kwalijk hoor. Hij zei ook wel al dat het de afgelopen jaren steeds minder en minder opbrengt en qua prijs is hij nog maar 1x omhoog gegaan (en dat viel echt enorm mee!). Ik heb het dit jaar ook laten testen en de waardes waren allemaal keurig.. alleen er zit dus meer in dan alleen hooi en nu is het wel érg gortig. Ik krijg het niet eens in de hooinetten gepropt.

Ik vul mijn hooinetten met mijn handschoenen waar ik ook de hoeven mee bekap (snijbestendig), want mijn gewone handschoenen lieten de meidoorndoorns (is dit Nederlands?) door en dat doet echt zo'n zeer!

Ik had hooi besteld voor een heel jaar, maar ik voer meer dan gedacht dus ik ga ergens in mei zonder hooi vallen heb ik al uitgerekend -O-

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:13

Hier is het hooi dezelfde prijs gebleven en ik heb ook niets van een hooischaarste in mijn omgeving gehoord. Zo nu en dan heb ik ook wel eens een pak waar distels in zitten, maar dat is maar weinig, over het algemeen is het gewoon net hooi zonder gekke dingen wat ik heb. Hooi is dit jaar ook echt mooi, en de paarden vinden het te lekker, gelukkig zijn er ook een aantal pakken die wat minder lekker zijn (vaak zijn dat pakken met een wat grovere structuur), dat heft elkaar weer een beetje op.

Dat van de stroom klinkt naar, ik probeer altijd netjes uit de buurt te blijven van alle draadjes.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 23:24

Ik heb mijn hooinetten anders in de hooibar zitten. Ik gebruik daar gewone hooinetten voor en heb in de vier hoeken colsonbandjes met een karabijnhaak aan. Ik maak de hooinetten er dan gewoon zo in vast, lijkt dan meer op een hooibol maar het doet goed zijn werk en ik vind het wel prettig om nette droog te kunnen vullen en meenemen naar buiten. Dat is handiger dan het hooi zelf verslepen, vind ik.

rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:36

Vervelend dat er zoveel troep tussen het hooi zit en prijs omhoog gaat.
Ik heb het idee dat de oogst niet lager is dan vorig jaar (eerder wat hoger). Heb het geluk dat ik het van eigen land heb en de kwaliteit is goed. Na het baggeren na het hooien dit jaar wel meer zuring gekregen (dus wekenlang aan het uitsteken geweest).

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 08:57

Hier zijn de oogsten voor normaal hooi echt wel lager, alleen de koeienkuil met korter natter gras is hier 2 wekengeleden overal nog geperst.
Stro zou er ook minder zijn hooi ik om mij heen.

Maartje1990

Berichten: 22282
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:02

Lynn_Nikita schreef:
Hier zijn de oogsten voor normaal hooi echt wel lager, alleen de koeienkuil met korter natter gras is hier 2 wekengeleden overal nog geperst.
Stro zou er ook minder zijn hooi ik om mij heen.



*gniffel* :)) moest toch even reageren op deze reactie haha

Wij hebben onze voorraad al maanden liggen, we hadden nog wat van vorig jaar. En prima prijs e goede kwaliteit, ook stro makkelijk en goedkoop kunnen krijgen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 09:06

Ik heb ook geen problemen. Mijn hooivork vroeg of ik niet nog een volle kar wilde

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:19

ik hoor van mijn leverancier ook dat de vlas oogst tegen is gevallen, dat er moeilijk aan vlas te komen is.

hooi is onverminderd duur en onverminderd goed van kwaliteit hier :') maargoed, ik wil goede kwaliteit hooi, dat kost gewoon wat meer :)
Laatst bijgewerkt door Jade op 25-11-20 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:20

Zo´n pratende hooivork lijkt mij wel wat. :D

Ik heb ook prima kunnen inkopen. Heb afgelopen zomer 42 midibalen rechtstreeks van het land laten komen. Prachtig hooi, heeft 6 dagen gelegen, ruikt fris en ze eten het graag. Ik heb er ook een normale prijs voor betaald gelukkig. Stro heeft me weinig gekost dit jaar en is ook prima.

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:26

Die Rocky :wow: gelukkig staat hij er relaxt bij haha.
Hoe heb je hem er uiteindelij uit gekregen?

Hier juist heeeeel mooi hooi, ben er erg blij mee!
Wel een euro duurder dan vorig jaar maar goed, dat is het waard!

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 09:45

Och die kleine pony met zijn stoel. En zijn oernuchtere gezicht :')
Leuk hè, ponys.

Pratende hooivork,haha.

Mijn leverancier had zelf veel minder hooi, kwaliteit wel goed. Het graszaadhooi was spannend maar die hebben het net aan droog binnen weten te krijgen. Stro hier in de regio stond vrij open dus daar kwam minder vanaf.
Mijn nieuw geleverde weide hooi ruikt fantastisch en gaat tot de laatste stengel op. Volgend jaar hopen we hooi van eigen land te hebben <3 (En anders , als het voordroeg of kuil wordt) ruilen we het terug voor hooi :)

Mijn vriend vond vanochtend om 5.45 twee luipaarden
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:05

Qua hooi heb ik blijkbaar nu een goede partij, hopelijk heeft ie daar nog meer van als het bij mij op is.
Wel heb ik ook balen gehad met meidoorn er in en die heb ik met de hand los staan maken en uit staan pluizen voor het naar de paarden ging. Lijkt me voor hun ook niet prettig om dat weg te moeten werken.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:08

Wij hebben echt heel goed hooi altijd, zo blij mee.

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:05

Ik heb nog niet eerder 65 euro per baal betaald, maar het wordt nu ook per stuk aan huis gebracht wanneer ik het wil hebben én het is prima spul. De ene baal echt helemaal kurkdroog, de ander wel een iets hoger vochtgehalte dan hooi. Bijzonder, want hetzelfde perceel en op hetzelfde moment gewikkeld, maar er kan natuurlijk iets in de schaduw hebben gelegen. Iet hoger vochtgehalte maakt voor mij overigens niet uit. Die balen blijven ook beter heel met afwikkelen ipv dat ze helemaal uit elkaar vallen. Ik ben echter wel constant aan het checken of er mogelijk broei in komt, omdat we er 2x zo lang mee doen als we hadden verwacht (paarden nog op gras).

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:14

Broei komt er toch pas in als er lucht bij kan komen ??

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:27

De baal is ook open, anders voert het zo lastig. :P

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:34

Ah ja, dan is het idd uitkijken voor broei.
Als je de mogelijkheid hebt om hem uit te rollen kan dat schelen. Bij vierkante balen heb ik wel eens tussen elke plak een pallet gelegd zodat er meer lucht tussen kon komen.