Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12336
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 20:44

We gaan niet voor die ballen. Het word een loopstal voor pensionpaarden en vinden het feit dat ze er met de voeten opbeuken toch niet geheel ideaal >;) .

Wat dan wel zijn we nu aan het bekijken, vlotter of gewoon ouderwets drinkbakken.

Hoop keuzes te maken maar wel super leuk, ook zo leuk om bezig te zijn met die omschakeling van boxen naar groepshuisvesting. Komt een hoop bij kijken maar ga zo blij zijn met het eindresultaat!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:49

Oke, wel iets verwarmds??

Ik heb echt nog nooit meegemaakt in bijna 3jr dat ze met hun voeten erop beuken hoor. Hoeven passen er ook echt niet in volgens mij.

Wij hebben er 1 shet bij lopen, dus zouden een gewone drinkbak ook laag moeten hangen en kunnen ze in principe ook met de hoeven in.

Heb wel mooie drinkbakken gezien die te verwarmen zijn en wij zouden het dan ook in de schuilstal plaatsen, dus redelijk beschut.

Wel leuk die omschakeling!!

DubbelFun

Berichten: 88724
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:25


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:47


Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:58

Op onze stal hadden we deze bakken ook, ideaal maar omdat er een paar paarden waren met EORTH (de ziekte die de snijtanden aantast) toch gewone drinkbakken neergezet. Als een paard pijn heeft aan zijn snijtanden, is het indrukken van de bal erg pijnlijk.

Ir111

Berichten: 11966
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:20

Sclimpre schreef:
DubbelDun schreef:
@ruitje: ken je deze al?
https://www.dpwaterer.com/

De foto bij 'easy installation' is wel grappig :)

Hilarisch zelfs! :') _O-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:48

Ginnybjalla schreef:
Op onze stal hadden we deze bakken ook, ideaal maar omdat er een paar paarden waren met EORTH (de ziekte die de snijtanden aantast) toch gewone drinkbakken neergezet. Als een paard pijn heeft aan zijn snijtanden, is het indrukken van de bal erg pijnlijk.


Wij hebben daar geen problemen mee gezien. De shet had al geen snijtanden meer en de ruin kreeg daar de EOTRH.
Een lepel moeten ze ook indrukken, dus dan hou je alleen vlotter bakken of grote drinkbakken over en die bevriezen dus sneller.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:55

Wij hebben in de paddocks en wei grotere bakken met vlotter, in de schuilstallen verwarmde gewone drinkbakken. Deze gaan ze pas gebruiken als de vlotterbakken zijn afgesloten bij vorst, de voorkeur gaat duidelijk naar de vlotterbakken uit. Erg blij met de verwarmde bakken maar zou niet zonder de vlotterbakken willen!

Ginnybjalla

Berichten: 117
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:56

superpony schreef:
Ginnybjalla schreef:
Op onze stal hadden we deze bakken ook, ideaal maar omdat er een paar paarden waren met EORTH (de ziekte die de snijtanden aantast) toch gewone drinkbakken neergezet. Als een paard pijn heeft aan zijn snijtanden, is het indrukken van de bal erg pijnlijk.


Wij hebben daar geen problemen mee gezien. De shet had al geen snijtanden meer en de ruin kreeg daar de EOTRH.
Een lepel moeten ze ook indrukken, dus dan hou je alleen vlotter bakken of grote drinkbakken over en die bevriezen dus sneller.


Wij hadden een paard in de kudde dat echt niet meer durfde te drinken. Daarom nu hele grote drinkbakken inderdaad.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:13

Als ze mogen kiezen, kiezen ze bij ons ook wel de makkelijkste bak. Allemaa, niet alleen de zonder snijtanden.......Op de plek waar deze ballenbak stond, zat die op grondwater en daar had 1 paard last van. Wij vulden een half ibc vat met leidingwater en dan kiezen ze dat wel vaak. Niet altijd.....
Mijn merrie van 26 drinkt zelfs het liefste uit een plas.

Zit nu ook te twijfelen uit een drinkbak in de schuilstal en dan een systeem erop, verwarmd of rondpompen. Maar vanwege de shet moet het toch laag. Nadeel van laag en in de stal vind ik weer het erin mesten.

Dat hebben ze met de ballenbak nooit gedaan, maar die stond op een stenen pleintje waar ze sws niet mestten. Als ze dat doen en je moet het schoonmaken is het wel lastig.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:27

Die baldrinkbak staat hier in het bos voor de runderen. Ik vond dat ze nog aardig op zo een bal moeten duwen willen ze kunnen drinken

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:18

Popstra schreef:
Die baldrinkbak staat hier in het bos voor de runderen. Ik vond dat ze nog aardig op zo een bal moeten duwen willen ze kunnen drinken


Dat valt echt enorm mee. Ik haalde vaak mijn hand er even doorheen om toch wat blad weg te halen snel, want het stond onder bomen, maar de weerstand is niet heel zwaar.
Je moet wel drukken en de bal floept gelijk naar boven als je loslaat, maar zelfs onze shet duwde hem zo opzij.
Zelfs onze hondjes dronken eruit.

Het principe is goed. De bal sluit af en het bevriest echt niet, dus altijd water, mits toevoer ook vorstvrij blijft. Maar als paarden echt zelf mogen kiezen, nemen ze vast iets waar ze nooit moeite hoeven te doen. Als je ze zelf meerdere keren per dag water kan aanbieden op de ergste dagen, kom je er wel overheen. Maar zoals wij 2x daags gingen is het echt een fijn idee dat ze altijd schoon water hebben.

In alles kunnen ze met hun hoeven gaan staan of als je het hoog hangt in gaan mesten bijv. Er is altijd een nadeel aan elke bak.

Wij stonden op een pensionstal met verwarmingsysteem. Die vond het duur en zette het overdag uit als de paarden buiten stonden. Dan waren de drinkbakken alsnog steeds bevroren. Wij zette er toen even een brander op en hadden de rest ingepakt, maar dat is ook niet fijn.

Ik vraag me dan wel af of het echt zo schreeuwend duur is? De erge vorst is maar een paar dagen meestal.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:55

Nou geloof me, deze moest je echt heel hard in drukken. Daar kon geen hond uit drinken.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:03

Kan iemand een filmpje sturen met hoe het nu precies werkt. Krijg er geen beeld bij, en het klinkt erg interessant.
Alvast bedankt :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:06

Afbeelding
Deze variant staat in het Drents Friese Wold. Ik heb geen filmpje, maar je ziet op de foto dat de Shet de bal opzij heeft geduwd en zo kan drinken.
Ik heb ook nog een foto waarbij mijn ruin bij de andere bal staat te drinken, maar dan zie je niks meer van het balsysteem.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Baldrinkbak ? Andere natuurlijke bakken? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:07

Ahhh zo! Dankje