Stro-korrels of vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:52

Misschien heb je hier ook nog iets aan:
[VSW] Stro-korrels?

Zelf ben ik van stro, naar vlas naar strokorrels overgestapt en ik ben hier zeer tevreden over! Ik gebruik nu al een geruime tijd korrels van Zeoliet volgens mij, en ik zou zelf graag nog eens de Equibedding gaan proberen maar heb de stap nog niet gezet.. Hoor er wel heel veel goede berichten over!

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:53

Shanna schreef:
Zelf zit ik in Hellendoorn, paarden staan nabij Zwolle dus alles daar tussenin/ daar in de buurt zou fijn zijn, de regio is dus vrij groot haha!

Zegmaar Hellendoorn/ Nijverdal/ Ommen/ Dalfsen/ Heino/ Raalte/ Lemelerveld/ Haarle/ Wierden.. (en alles daartussenin..)


Ik heb u een persoonlijk bericht gestuurd.

Met vriendelijke groet

Equibedding strokorrels
+31 (0)6 400 960 31

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:07

tienus63 schreef:
Djoena schreef:
Ik ben bijna een beetje jaloers op de mensen die hun paarden zonder problemen op strokorrels hebben staan.... want twee van mijn paardjes zien die korrels blijkbaar als paardenbrok en vreten binnen no-time de stal leeg met alle gevolgen vandien :+

Moeder en dochter nemen bij mij altijd paar happen als er nieuwe in de stal ligt.
Hun neefje, veulen van dit jaar vrat altijd beetje meer dan paar happen, maar volgens mij was het ook een dominantie dingetjes.
Eerst ervan vreten en dan erover pissen en door elkaar harken.
Meneer was heel vroeg genderbewust :+

In het begin werd ik er panisch van. Hij heeft er nooit last van gekregen.
Zorgde wel dat hij zijn brok op had, en voldoende hooi in de stal had.

Zijn moeder ooit bijna verloren aan verstoppingskoliek door vlas.
Weet hoe naar dat kan zijn.

Bij ons krijgen ze onbeperkt hooi en ook gewoon elke dag weidegang. Ze vinden het ook heel lekker ruiken trouwens! Want als ik nieuwe korrels in mijn handen had gehad, werden mijn handen compleet afgelikt :')

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:21

Mizora schreef:
Met equibedding is in principe 5 zakken per (3x3) stal voldoende naar de maatstaven van de meeste mensen. Met vlas en zaagsel is dat 1 baal per stal minder, maar die moet je er wel sneller bij doen. Dus met 4 stallen is dat 20 zakken, of bijna een half pallet.


Wij adviseren tegenwoordig te beginnen met 3 zakken bij een 3x3 stal, er zijn erbij die dat voldoende vinden. Mocht dat niet zo zijn kan er altijd nog een 4de of 5de zak bij. Het is ook maar net wat de persoon in kwestie wil,

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:37

@djoena, hier ook volop weidegang en onbeperkt ruwvoer.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:36

Onze paarden eten ook van de korrel ( Equiabedding) , vooral als ze niet uit elkaar gevallen zijn maar ze neuzen ook door het strooisel en nemen soms een hapje. Een staat smakelijk de gevonden hele korrels op te kauwen. We maken dan ook altijd alles goed nat en husselen het nieuwe door het oude, dat scheelt eten. Hier staan ze de hele dag op de wei en krijgen ze volop hooi.
hier staan ze er nu bijna 1,5 jaar op en ik zie nog steeds alleen maar voordelen.

Anoniem

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:27

Ik ga vandaag eens kijken bij een stal die strokorrels gebruikt, ik ben benieuwd of het me gaat overtuigen!

Kim_W

Berichten: 584
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:21

Ik zou ook wel graag een keer zo'n stal in het echt zien. Iemand omgeving eindhoven/den bosch die strokorrels heeft?

Ik heb mijn paarden nu op stro staan. Mijn merries zijn er alleen heel goed in om de voetjes niet op te tillen en dan ligt dus vervolgens al het stro achterin de stal en is de voorkant en het midden zo goed als kaal. Vervolgens wordt er in die grote hoop gepoept en mijn dame verstopt haar drollen dan weer leuk onder een nieuwe laag stro. Moeilijk uitmesten als je niet teveel schoon stro wilt weggooien. Hebben mensen hiermee ervaring met equibedding hoe dat gaat? Ligt dan ook alles achterop één hoop, of blijft dit wel netjes liggen?
Ook zijn de tegels helaas een beetje verzakt en komt het mestvocht naar boven wanneer ze ligt. Gevolg: elke dag een smerig paard. Blijft dit droger met equibedding en zij dus ook schoner?

Mensen die met gehakseld stro de stal bedekken, eten ze daar niet van? Mij is het namelijk afgeraden om gehakseld stro te gebruiken bij paarden i.v.m. verstoppingsgevaar.

Is dit verstoppingsgevaar er ook bij met de equibedding? Aangezien dit eigenlijk ook gehakseld stro is?

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:04

Bij ons op stal is de keuze tussen houtkrul of vlas. Ik gebruik vlas aangezien mijn merrie behoorlijk nat is op stal en houtkrul voor mijn gevoel eerder “weg is”. Heb voor het uitproberen vorig jaar een keer stro korrels geprobeerd. Precies het advies van de leverancier aangehouden maar ik vond het niks. Eerste paar dagen zag het er mooi uit maar daarna vond ik het vies. Vies van kleur, nattig en plakkerig. Ik ben gewoon weer terug op vlas..

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:43

Ook ik twijfel, iemand die weet of boeren liever strokorrel of vlas over het land brengen?
Mocht er iemand in de Noordoostpolder zijn met strokorrel kom ik graag keer kijken.

Kinke

Berichten: 20544
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 15:53

In welke regio Shanna? Ben er ook erg benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 17:07

Ik ben in [plaatsnaam] wezen kijken bij een equibedding stal. Het ziet er in de stal inderdaad uit als gehakseld stro. Mooi zacht en luchtig. Ik heb wel mn twijfels bij de opname, en of het werkelijk veel verschilt met gehakseld stro?

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 19:57

marije1109 schreef:
Ook ik twijfel, iemand die weet of boeren liever strokorrel of vlas over het land brengen?
Mocht er iemand in de Noordoostpolder zijn met strokorrel kom ik graag keer kijken.


Denk persoonlijk dat het in uw omgeving geen probleem is, om vlas of stro af te voeren. (Akkerbouw genoeg in de Noordoostpolder)
Mijn voorkeur zou wel stromest zijn.

Ik heb u ook nog een pb gestuurd,

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:29

Shanna schreef:
Ik ben in Dalfsen wezen kijken bij een equibedding stal. Het ziet er in de stal inderdaad uit als gehakseld stro. Mooi zacht en luchtig. Ik heb wel mn twijfels bij de opname, en of het werkelijk veel verschilt met gehakseld stro?


Ik heb helaas geen ervaring met gehakseld stro, daar kan ik dus geen eerlijk antwoord op geven. Wat ik wel kan zeggen is dat het zeker veel meer opneemt dan gewoon stro, vlas, zaagsel.
Voor de beeldvorming: mijn viespeuk drinkt in de winter zo'n 70 liter per dag, in de zomer vaak over de 100 liter. En sja, dat moet er ook weer uit hé... :')
Ze kunnen zomer en winter de hele dag zelf de stal in en uit lopen, in de winter staan ze vrijwillig een stuk meer binnen waardoor wat meer rotzooi. In de zomer red ik het met 1x per week de natte plek weghalen, in de winter 2x per week.

Ik lees hier ook over mest water wat omhoog komt vanonder de tegels. Denk eerlijk gezegd dat bij dit probleem geen enkel strooisel zal helpen, dat lijkt mij dweilen met de kraan open.

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:53

Mestwater van onder de tegels is een kwestie van dik genoeg opstrooien en de natte bodemlaag zoveel mogelijk laten zitten. Een strooisellaag van 30cm gebruikt, eenmaal opgebouwd, minder strooisel dan een strooisellaag van 5-10cm. En wat het opbouwen extra kost heb je er met een maand vaak weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:10

Heb je het dan over vlas of strokorrels?
Ik heb even zitten rekenen maar de strokorrels van equibedding zijn per 20 kilo 80 cent duurder dan Dat vlas is per 20 kilo.. Dan te bedenken dat je van strokorrels meer nodig hebt dan van vlas klinkt het toch minder aantrekkelijk..
Ik zit echt enorm op de wip.. morgen maar eens bij goedkopere strokorrels kijken (die zijn goedkoper dan vlas) of daar inderdaad negatief verschil in zit.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:37

Ik heb van de goedkopere strokorrels een zakje meegenomen om op de natte plek te gooien, maar ben nog niet overtuigt. Vind het ook lastig in te schatten of het wat doet omdat het nu natuurlijk nog vermengt is met vlas.. Wel heb ik het idee dat de stal droger is dan met de turf.

De equibedding-stro korrel lijkt hetzelfde te werken als gehakseld stro qua opname ook, of dat dus echt meerwaarde heeft..? Equibedding vind ik ook te duur, is aanzienlijk duurder dan vlas..

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:08

Ik strooi beduidend minder vaak en minder Equibedding bij dan ik met vlas deed.
Ik heb het in big bag staan. Dus indien gewenst paar emmers erbij strooien.

Meen dat ik voor vlas iets van € 5,20- €5,80 per baal betaalde.
Maar dat is al een hele tijd geleden.
Gooide 4 pakken vlas in een stal en na twee weken ondanks mest en bovenopliggende natte plekken, kon ik er iedere week een pak ingooien. En na week of zes de stal leeg trekken.

Praat wel over het paard wat meest op stal plast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:11

Ik gooi ook per week per paard een baal vlas erbij, equibedding strokorrels zijn per zak bijna een euro duurder dan een pak vlas. Als ik daarvan per week per stal een zak bij moet gooien (zelfde gewicht maar minder volume) kost me dat €208 euro op jaarbasis meer. Gehakseld stro heeft volgens mij een minder goede opname dan vlas, dus ik ga dan maar uit van het zelfde gewicht erbij gooien. Ik vond de equibedding er wel heel mooi en fijn uit zien overigens, maar weet niet of het het geld waard is.

Ik zag nu ook vlaskorrels, is iemand daar al bekend mee? :+

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:43

Gehakseld koolzaadstro vi d ik juist beter vocht opnemen dan vlas. Het absorbeert meer want vlas is glad en stekelig. Het gehakselde koolzaadstro is zachter en wat ruwer, stoffiger. Wellicht het per merk verschillend is. Ik heb merkloze
Ik haal hier de plasplekken 1xper week weg en vul dan bij met 1 tot anderhalve baal. Geef ze altijd een dik bed. Gebruik het nu zo al 4 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:49

Stoffiger moet ik juist niet hebben met een stofgevoelig paard. :+
1 tot 1,5 baal per week is ook aanzienlijk duurder dan wat ik nu verbruik.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 10:55

Ik gebruik de rapsodie, de blauwe, die geeft geen stof bij mij, ook niet als ik een nieuwe baal in de stal heb uitgestrooid.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:29

Ik bedoel geen stof in de zin dat het stuift hoor, meer dat het stro wat ruwer is..weet niet hoe ik dat moet uit leggen :D Die anderhalve baal doe ik omdat ik graag wil dat mijn paarden echt dik staan. Als ik de plas er uit schep is dat best een plek van een hele week.

Edit, het gehakselde koolzaad stro heeft een viltlaagje, vandaar het hoge absorptie vermogen. (google :) )

schuimpie
Berichten: 252
Geregistreerd: 15-01-08

Re: Stro-korrels of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 20:06

Hier een paard die de laatste 2 nachten plots begonnen is met strokorrels eten! |( Hij heeft (zoals altijd) onbeperkt hooi en stro tot zijn beschikking, beide zijn niet op in de ochtend dus ik snap er niks van. Heb al extra azijn en zeepsop erover gedaan, heeft vannacht niet geholpen. Buiten dat 't verbruik zo wel heel hard gaat ben ik vooral bang voor koliek, hij heeft in een nacht tijd zeker een emmer aan korrels weggewerkt. >;)
Als iemand nog tips heeft, graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:18

-O- Geen tips, maar wel iets waar ik ook bang voor ben..

Ik heb gisteren na 3 dagen uitgemest en ik moet zeggen dat de natte plek verrassend droog was bij mijn paard. Er zaten verpulverde strokorrels tussen die nog droog genoeg voor blote handen waren. Ik was erg sceptisch maar dit valt me alles mee waardoor ik toch weer op de wip zit..
Alleen deze stro-korrels lijkt me niet comfortabel genoeg (zijn gewoon biks-brokjes om te zien), dus misschien dan een mengsel van korrels en vlas?