Wat te doen met mijn blubberbak.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:08

Ik zit met een dilemma, denk met mij nog veel meer.
Herfst / winter is weer in het land en Nederland, zou Nederland niet zijn, als het niet met bakken uit de lucht komt zeilen.

Helaas zit ik nu met een blubberbak.
Situatie is als volgt.

Leem ondergrond.
Om de drie meter een drainagebuis
Ondertussen ligt er tussen de 40 en 50 cm laag aan spuitzand

Bak wordt intensief gebruikt voor les in te geven en wordt in de winter gebruikt als paddock.
Er wordt gevoerd in de bak, gebeurd met slowfeeders in een ruif, met daaronder rubber matten. Gemorste voer wordt elke dag verwijderd, bij de voerplek is niet het probleem, daar is het vrij droog.
Mest wordt elke dag 1 a 2 x verwijderd.

Nu zijn we aan het kijken wat voor nu de beste oplossing is om de bodem beter te krijgen.

Wat we al gedaan hebben:
Bodem losgetrokken met de eg.
Bodem gevlakt met de sleep.
Drainagebuizen lopen allemaal dus geen verstoppingen.

Ik zit zelf te denken om een laag woudzand te laten komen en dit door de toplaag te vrezen.

Het liefst kijk ik naar polyvlokken of tapijtsnippers, maar prijstechnisch is dit niet haalbaar en daarnaast zitten we dat er niet meer gevoerd kan worden in de bak en de mest apart moeten afvoeren ivm de vlokken en snippers.
Mest gaat nu elk voorjaar en najaar over eigen land.

Wie heeft nog meer ideetjes om de bodem beter te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:09

Als de paarden er ook in loslopen mag je doen wat je wilt, dan kan je die nooit goed houden...

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:11

Helaas heb ik geen andere keuze. Land is nu onbegaanbaar.

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:51

Een rijbak en een paddock vereisen andere bodems. Een rijbak moet vaster zijn, een paddock mag wat losser zijn en zeker als ze er in los lopen gaat je bak er snel aan.
Hier is niks meer aan te redden. Enige wat helpt is afgraven, drainage blootleggen, drainage in de geulen leggen in wegen/worteldoek in het grint. Dan een laag goed waterdoorlatend zand en dan een laag iets vaster zand, eventueel met een toplaag erdoorheen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:08

Hier hetzelfde probleem, ooit tapijtsnippers erdoorheen gedaan en dat werd ook ellende, dus dat zou ik iig niet doen!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:29

myk_en_shant schreef:
Leem ondergrond.
Om de drie meter een drainagebuis
Ondertussen ligt er tussen de 40 en 50 cm laag aan spuitzand

Nu zijn we aan het kijken wat voor nu de beste oplossing is om de bodem beter te krijgen.

Wat we al gedaan hebben:
Bodem losgetrokken met de eg.
Bodem gevlakt met de sleep.
Drainagebuizen lopen allemaal dus geen verstoppingen.

Ik zit zelf te denken om een laag woudzand te laten komen en dit door de toplaag te vrezen.

De buizen lopen door dus het water komt niet bij de buizen, dat komt waarschijnlijk doordat de grond boven de buizen vastgelopen is/dichtgeslagen. Die buizen liggen op 50cm en alles daarboven is spuitzand, begrijp ik dat goed? Voor dit jaar ben je te laat en is er niets meer aan te redden maar in het voorjaar zou ik een kundig bedrijf laten komen om je te adviseren over de bodem.

Dat woudzand door de toplaag laten frezen nu zou ik niet doen. Volgens mij is het Joyce B geweest die ook zoiets heeft gedaan toen het al blubber was en dat werd alleen maar grotere ellende. Drijfzand of diepere blubber, zoiets. Het water bleef er in elk geval in dus het werd geen goede bodem.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:40

Ik denk ook dat de boel dicht zit....

Je kán het deel boven je drainage buizen nog proberen los te trekken. Dat zal helpen maar je probleem zal terugkomen.

Echte oplossingen zijn het zorgen voor een doorlaatbare ondergrond met puin en wegendoek. En dan een bovenlaag die vocht wel doorlaat maar wel vast genoeg ligt.

Als paddock gebruiken is riskant want je wil geen mest of voer in je bodem of graaf partijtjes naar je onderlaag.

Equardor
Berichten: 101
Geregistreerd: 23-01-11
Woonplaats: ergens waar het rustig is

Re: Wat te doen met mijn blubberbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 21:49

grof zand zoals metselzand erdoor frezen als de bodem droog is. Wordt die wel wat zwaarder te rijden. Je zand is te fijn van structuur om goed doorlatend te zijn. zoiets als water zal gemakkelijker tussen stuiterballen doorlopen dan tussen knikkers.