Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel komt jou paard buiten?

Altijd binnen
6 (0%)
0-2
10 (0%)
2-4
32 (2%)
4-8
123 (10%)
8-12
239 (19%)
12-16
100 (8%)
16-20
15 (1%)
20-24
32 (2%)
Altijd buiten
597 (49%)
Anders
47 (3%)

Totaal aantal stemmen: 1201


freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:48

Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?
Hier in de polder waardoor er heel weinig rondvliegt. Maar ook genoeg ruimte binnen, wat mij voor 24/7 een vereiste lijkt. Even bijkomen uit de wind/zon/natheid etc als ze dat willen. Vooral nu met het warme weer wordt er veel gebruik van gemaakt
Afbeelding

Daarnaast ook een flinke overkapping aangrenzend aan de ingang hiervan

Afbeelding

En daarnaast staat er wat bomen naast de track die schaduw brengen. Maar ze staan met die hitte toch vooral het liefst echt onder de overkapping of in de binnenruimte merk ik

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:01

In de paddock hebben ze weinig last van vliegen. Als het op de wei te gek word gaan ze terug naar de paddock. Waar ze dus een schuilstal hebben tegen de zon en nu dus ook een stal als het echt te heet is.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:08

Dank voor jullie reacties!
Ze kunnen dus eigenlijk ook altijd wel kiezen voor binnen staan, dan vroeg ik me af.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:09

Hier hebben ze een kaal weiland waar ze zomer en winter op lopen. Op dat stuk staat hun stal met een verharding. Daarnaast is er nog een groot stuk land waar mijn welsh dagelijks mag grazen en in de winter mogen ze daar allemaal even lekker uitrazen. Dan is het kale stuk modderig waardoor ze wat meer op de verharding hooi staan te eten. Al was de wei afgelopen winter behoorlijk droog met alleen een plas in het midden.

De stallen staan altijd open dus met veel wind en regen gaan ze binnen staan maar ook als het erg warm is of als er veel insekten zijn dan schuilen ze er.

roosa

Berichten: 2315
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:11

Paardjes staan aan huis.
In de zomer 24 uur buiten,overdag op het land s,nachts in de paddock.
In de winter gaan ze voor de nacht op stal.

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:16

Hier ook 24/7 buiten. Heel enkel een nachtje op stal als we ergens heen gaan. Is dit jaar 2x gebeurd per pony :+
Hebben wel een stalletje waar ze zelf in of uit kunnen lopen.

Sonraffie

Berichten: 1286
Geregistreerd: 24-04-09
Woonplaats: Warder, Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:18

zomers staan ze bij ons overdag op de wei en snachts op stal, ze staan gemiddeld zeker 12 uur buiten dan
swinters gaan ze rond half 7 naar buiten (paddock) en dan rond een uur of 17:00 naar binnen.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:38

Ik heb het gevoel dat de Randstad pensionklanten niet echt vertegenwoordigd zijn in deze poll..

Ik sta op een stal in oudenhoorn (zuid Holland) met keuze in een individuele ochtend of middagweide of een groepswei voor heel de dag. Dat laatste heb ik dit jaar geprobeerd.
Na een maand mijn haflinger merrie weer terug gezet op een kleinere prive weitje. (dit zijn blokken van 8 weitjes aan elkaar dus ze kunnen over het draad neuzen)
Reden: zadel paste na een maand bijna niet meer zo rond werd ze en ze is een maand extreem hengstig geweest.. deed haar gezondheid geen goed dus.

Ze staat nu van half 1 tot +- 5 op de wei. Na het weide seizoen wordt het stapmolen/ padock.

Autumnn

Berichten: 8078
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:45

Noord-holland: Mei t/m november 24/7 buiten
December, januari, februari in de ochtend in de paddock en s'avonds rijden/los
maart, april 07:00 uur tot ongeveer 16:00 uur/19:00 uur. Ligt aan het weer

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:50

mellanion84 schreef:
Ik heb het gevoel dat de Randstad pensionklanten niet echt vertegenwoordigd zijn in deze poll..
.


Ik zit in de randstad, of in ieder geval bijna, bollenstreek, duur, druk, weinig ruimte, veel paarden...
Keuze is hier meestal of faciliteiten voor jezelf als ruiter of veel buiten voor je paard, wil je beide is het bijna niet te vinden of onbetaalbaar...
Weidegang is er bijna niet, of gelijk in mega grote groepen dag en nacht zonder schuilmogelijkheden.
Paddocks komen er gelukkig steeds meer, maar er zijn ook nog genoeg maneges en pensionstallen waar de paarden niet of nauwelijks los komen, en als ze wel los komen is het kort en zijn de paddocks klein.

Onze paarden staan op een hele kleine doe het zelf pensionstal, waar we dus echt alles zelf moeten doen en waar nauwelijks faciliteiten zijn.
Ik zou zelf best wel eens ietsje meer ‘luxe’ willen in de zin van een goed bijgehouden bak, goede verlichting ‘s avonds, betere paddockbodems, etc.
Maar er zijn in de buurt maar weinig plekken waar de paarden zoveel naar buiten kunnen en waar je qua voer zoveel zelf kan regelen.
Dan is het dus kiezen of delen, en als ik zie hoe blij onze paarden hier zijn dan nemen we de mindere luxe voor ons maar voor lief en roeien we met de riemen die we hebben.

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:51

Die van mij staat hele dagen buiten.(overijssel) Als ze een keer eerder (bijv. 16u
) zijn binnen gehaald zet ik hem na het rijden nog buiten met een vriendje. We staan hier nog niet zo lang, dus de winters nog geen ervaring mee. Wat me verteld is, is halve dagen paddock, maar je mag ze dan zelf ook langer buitenzetten. Ook mogen ze gewoon in hun wei in de winter als je dat als eigenaar wilt, maar dan blijft er weinig van de wei over, aldus stalhouder.

Ik vind het iig niet makkelijk stalling te vinden waar het normaal is dat de paarden echt heke dagen buitenstaan én waar ook nog een fatsoenlijke binnenbak is + wat gezelligheid voir mijn dochter van 13.
Hier is iig alles bespreekbaar op stal en daar ben ik heel blij mee.

Op zondag moeten we zelf binnen en buiten zetten en de meesten laten hun paard gewoon de hele dag binnen staan. Kan ik persoonlijk niet begrijpen. Onze pony staat met zijn vriendje iig als enigen van 8 tot 21 buiten dan.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:53

Ook in de Randstad is 24/7 in en uitlopen mogelijk. Net als dat er buiten de Randstad meer stallen zijn waar paarden meer op stal staan dan niet. Hoe vaak ik buiten de Randstad wel niet langs grote stallen rijd met prachtig veel land, opgedeeld in postzegels. Waar ik geen paard buiten zie staan, of ik nu begin van de middag, eind van de middag of 's avonds langs rijd.
Nee ik weet niet hoe het in die stallen er aan toe gaat, maar veel op stal is helaas echt niet inherent aan de Randstad, maar inherent aan het aanbod en het denken binnen de paardensport / paardenhouderij. Gelukkig is er steeds meer tegengeluid en zijn er steeds meer mensen die het anders doen, maar het probleem is veel groter en nog niet doorbroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:03

Nouvel schreef:
Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?


Hier kunnen ze constant binnen in hun stal (gemetselde binnenstal) maar verder is er ook continu schaduw.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:14

Ik woon in Noord Brabant, maar vind het hier ook niet makkelijk om een stalling te vinden. Op veel stallen komen de paarden toch maar 2-6 uur buiten in de zomer, om nog maar niet over de winter te spreken. Waar mijn pony nu staat heb ik via Marktplaats gevonden, maar ik zou het ook niet erg vinden om wat meer luxe voor mezelf te hebben, maar paard gaat voor. Waar we nu staan is het doe het zelf, maar ik heb liever volpension. Echter is dat hier in de regio ook niet makkelijk te vinden, in ieder geval niet onder de pensionstallen die een website etc hebben en via google te vinden zijn. Ook hier moet je het echt van de particulieren hebben als je je paard veel buiten wil hebben. Ik heb op mijn computer denk ik een lijst staan van 25-30 stallen binnen een straal van 1 uur reistijd, en er zitten er misschien 5 bij die aan mijn wensen zouden voldoen, maar vaak te duur of te ver weg, of slechte uitrijmogelijkheden

Anoniem

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:19

In tilburg vond ik het ook een verschrikking ja, heb ook bij 1 particulier gestaan maar ook daar genoeg drama helaas.

Qua insecten, ik heb 1 eczemer en 1 niet, ben toevallig nu vliegenkappen aan het bestellen omdat mijn niet eczemer haar hoofd helemaal lek gestoken wordt door gewone steekvliegen :=
Verder valt het mij alles mee.

Ze hebben 2 gebouwde schuilmogelijkheden en verder heul veul bomen en ze lopen zo overdag toch ook best vaak het bos in om de schaduw te pakken.

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:24

Hmm dus ook in andere delen van het land blijkt fijne stalling met genoeg buiten nog niet heel simpel te vinden dus blijkt...
ik zie inderdaad ook vaak als je langs stallen rijdt lege paddocks op verschillende momenten van de dag, apart inderdaad...
Veel stallen hebben ook moeite met buiten hooi voeren omdat het een rommeltje geeft, dan gaan paarden een paar uurtjes zonder iets naar buiten en dan weer naar binnen om te eten.

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:25

De pony's gaan hier zo vroeg mogelijk op de wei en gaan eraf als het donker wordt. In de zomer hebben ze zo lekkere lange dagen buiten. Als het te warm wordt gaan ze op het heetst van de dag ook op stal, lekker koel en even geen beestjes. Deze week gestopt met de vliegendekens, tot die tijd helemaal ingepakt op de hete momenten. Merk dat dat veel rust geeft. We hebben ze trouwens aan huis, waardoor even snel binnen en buiten zetten geen probleem is. Ze vinden het nu heel fijn als ze naar binnen mogen. Logisch, krijgen ze lekker brok en hooi. Maar ze zouden natuurlijk ook best kunnen leren om 24 uur per dag buiten te staan. We doen dat niet omdat ik het gewoon fijner vind als ze 's nachts veilig binnen staan.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:26

Nouvel schreef:
Veel stallen hebben ook moeite met buiten hooi voeren omdat het een rommeltje geeft, dan gaan paarden een paar uurtjes zonder iets naar buiten en dan weer naar binnen om te eten.

Dat hadden wij op de vorige stal met mijn bijrijdpaard inderdaad ook, stonden paarden in de winter maar 2-3 uur buiten omdat ze op de paddock geen hooi wilde voeren en ze anders dus te lang zonder eten en drinken stonden. En er waren maar 2 paddocks voor 70 paarden, denk dat dat ook vaak een probleem is, te veel paarden op te weinig grond

Anoniem

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:34

Ik denk zomaar dat wij op dezelfde stal hebben gestaan Nienke :=

Hier wordt het inderdaad af en toe een zooitje, tjah, dan ruim ik wat meer op.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:34

Ik heb anders geantwoord.

Paard 1 en pony 1 staan in de winter (oktober-maart meestal) op pension. Paard om door te kunnen trainen, pony ivm ouderdom en voor de zorg.
Deze periode gaan ze als het kan dagelijks naar buiten op een paddock met hooi. De uren wisselen met mijn shift: ene keer al rond 8u, andere dagen rond 11u. Altijd naar binnen rond 17u. Alleen bij erg slecht weer blijven ze overdag ook binnen omdat dan de paddock echt onbruikbaar is, maar dat valt niet zo enorm vaak voor.
Deze 2 geven ook aan dat ze bij ruwer weer (wind, regen en kou) echt wel blij zijn met hun stal, zeker tijdens de nachten.
Ook qua voeding is dit het beste omdat deze 2 andere hoeveelheden moeten krijgen als de 2 andere. Die moet ik net aardig sober houden.

Paard 2 en pony 2 blijven in de winter 24/7 buiten op de weide met schuilhok en hooi. Beide aanleg tot te dik worden (vooral paard) dus hier zijn kleinere hoeveelheden nodig dan bij de bovenstaande 2.

Van maart tot oktober staan ze alle 4 altijd 24/7 buiten. Soms per 2 en soms alle 4 samen, afhankelijk van welk weiland ter beschikking is.

nimbletje
Berichten: 787
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:41

Bij ons staan ze de zomer dag en nacht buiten vanaf april tot oktober meestal.. In de winter minimaal 4 uur buiten in de paddock maar dat is meestal maar 1 of 2 maanden of als het erg nat is. Anders staan ze gewoon overdag op de wei en snachts binnen.

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:44

Leo schreef:
Ik heb een aanvulling gedaan ten aanzien van pensionstal. :)

Ik heb ook op pensionstallen gestaan waar de volgende tijden golden:
- 2 uur buiten in service in individuele paddocks, kennis zette ze nog eens 2 uur buiten en ik elke avond nog 2 uur. Ik zette de mijne vaak samen met een vriendje. Geen weidegang. (3 maanden hier gestaan als noodoplossing)
- 2 uur in de service samen met een maatje dat ook in de service stond, dus samen bleven ze 4 uur in de paddock waarna ze naar binnen gingen om ruwvoer in hun eigen box te eten. Eind van de middag zette ik ze weer samen buiten waarna ze rond 20u werden binnengehaald door iemand anders met wie ik die afspraak had.
In de zomer van 9 tot 15 op de wei en avond in de paddock door mijzelf.
- zomer 24/7 op de wei in de kudde en winter een dagdeel (4 uur) paddock in kuddeverband en zelf zette ik in de avond nog even buiten.

Al die stallen en waar ik nu staan zijn gelegen in de Randstad.


wat een geregel dan -O-

Nana_x0x
Berichten: 291
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:48

ik sta in antwerpen, net verhuist naar een nieuwe stal. ze staan hier in kudde buiten van ongeveer 8u tot +-19u buiten (weiland). in de winter iets minder lang en dan worden ze extra met hooi gevoerd. ik rij ook altijd buiten met mijn paard wandelen, longeren, in de wei springen...

In regio antwerpen is idd de standaard meestal 3uur ind op de wei :( dus heel blij dat ik dit betaalbaar plekje heb gevonden!

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:51

Nu nog een hele grote schuilstal (die eventueel ook dicht kan), stukje bestraat ervoor, dan hele grote uitloop en daarna de weides. Er staat altijd een weide open.

Volgend jaar komen ze aan huis. Moeten alles nog aanleggen voor de paarden, alleen weiland is er nu. Weet nog niet hoe of wat dan precies, maar sowieso hele dagen buiten. Als gras op zou zijn, op een grote paddock in ieder geval met onbeperkt hooi.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 09:52

24/7 buiten met inloopstal, zomer en winter.

Maar doordat het voer binnen is, staan ze relatief veel binnen swinters om te fourageren.