Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel komt jou paard buiten?

Altijd binnen
6 (0%)
0-2
10 (0%)
2-4
32 (2%)
4-8
123 (10%)
8-12
239 (19%)
12-16
100 (8%)
16-20
15 (1%)
20-24
32 (2%)
Altijd buiten
597 (49%)
Anders
47 (3%)

Totaal aantal stemmen: 1201


ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:41

xZiva_ schreef:
Caesar schreef:
Als je deze poll ziet snap je toch niet dat er activisten zich bemoeien met de paardensport...

7 pagina's lang bijna alleen maar reacties van paarden die veel buiten staan, hele jaar door etc.
Ik woon in de Randstad... ik zie het zelden!


Ik denk ook voornamelijk doordat bijna niemand gaat zeggen: "hij staat 2 uur per dag buiten en een uurtje rijden" wetende dat je bokt over je heen gaat krijgen :=


En is dat geheel onterecht dan...?
Iedereen moet doen wat ze denken wat goed is, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat je er wel commentaar op gaat krijgen.
Paard 2 u buiten op een paddock (grootte van een stal) vind ik not done! (of paard moet blessure hebben etc.)

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:42

In Drenthe aan huis, 24/7 buiten met 2 schuilstallen, perceel met stukje bestrating, zand, heuveltje, grasland en een stukje bos. Totaal van het winterdeel is ruim 2 hectare waar 5 paarden en 2 pony's op staan. In de zomer staan ze niet op het grootste land maar hebben ze alsnog zandpaddock, bestrating, bosrand en een redelijk groot weiland tot hun beschikking.

ApplePapple

Berichten: 2743
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:43

Mijne staan in de zomer 24/7 buiten op een groot stuk land in een kudde +-6 paarden.
In de winter in de nacht op stal, maar van ongeveer 6.00 tot 21.00 buiten op gras (of zand ondertussen in de winter) en mogelijkheid tot op het verharde. Maar altijd in een kudde, zal het nooit meer anders willen.

Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:47

De hele dag in de paddock.
Heb een stal met aangebouwde overkapping en een uitloop direct de paddock in, niet heel groot maar ruimte zat voor met zijn 2e.
In de zomer kunnen ze de hele dag op de wei, op mijn vrije dagen de hele dag en als ik moet werken enkele uren voor of na mijn werk :)

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:29

Wat fijn om te horen dat er zoveel paarden 24/7 buiten staan onder fijne omstandigheden! Hier in de randstad zie je helaas dat het meestal anders gaat. Voor mijn paarden heb ik een afgewogen keuze gemaakt tussen zoveel mogelijk buiten en goede trainingsfaciliteiten, binnen een afstand die nog een beetje te doen was. Budget viel daarmee niet meer mee te wegen, dus dat heb ik losgelaten.

Voor mijn paarden geldt dat ze van april tot november van 8 tot 5 de wei op gaan. De een in de kudde, de ander apart (die gaat helaas echt niet in de groep, wel naast andere paarden). Naast de weidegang krijgen ze elke dag nog beweging (molen, losgooien, extra paddock of rijden).

Buiten het weideseizoen gaan ze een dagdeel in de paddock (4 of 5 uur). Naast de paddock komen ze nog twee keer hun stal uit om te bewegen. Dit gebeurt door mijzelf en mijn verzorgers. Ze gaan dan in de molen, aan de hand stappen/grazen, longeren, losgooien of rijden. Deze buitengangbeurten zijn zoveel mogelijk verdeeld over de dag. 8 uur naar buiten, 1 uur weer binnen, dan even hooi eten op stal, eind van de middag weer van stal om te bewegen, weer op stal eten, avond weer eruit om te trainen. De paarden doen het hier prima op en ik kan me er ook in vinden. Liefst had ik ze winter ook de hele dag buiten (nacht wel op stal) maar het is goed vol te houden zo.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:00

Mijn pony's staan 24/7 buiten. Mijn shet is met pensioen. De b pony wordt af en toe gereden. Mijn d pony wordt regelmatig door mijn kids gereden. Ik zelf rijd fanatiek op mijn E Otti dressuur,springen en lange ritten. Zomers staan ze in de wei en zodra die te nat wordt in de paddock met 24/7 hooi.

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:06

ApplePapple schreef:
xZiva_ schreef:
Ik denk ook voornamelijk doordat bijna niemand gaat zeggen: "hij staat 2 uur per dag buiten en een uurtje rijden" wetende dat je bokt over je heen gaat krijgen :=


En is dat geheel onterecht dan...?
Iedereen moet doen wat ze denken wat goed is, maar je moet er gewoon rekening mee houden dat je er wel commentaar op gaat krijgen.
Paard 2 u buiten op een paddock (grootte van een stal) vind ik not done! (of paard moet blessure hebben etc.)

Daar ben ik het volledig mee eens. Maar dat zou dus kunnen verklaren waarom er alleen maar reacties zijn van mensen die hun paard veel buiten hebben :))

Mondy

Berichten: 11880
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:07

Best veel 24/7 buiten zeg !
Ikzelf zou daar zelf niet zo snel voor kiezen. Ofja niet met mijn huidige paard.
Heb voor 8-12 gekozen maar had beter anders kunnen doen denk ik.
Hier gaat hij afhankelijk van het weer langer of korter naar buiten.
Ikzelf vind het geen fijn idee als met heftige storm/onweer/gladheid hij 24/7 buiten staat. En met die hitte verbrand ie levend met zn roze huid (en erg snel warm hebben met deken)
Maar daarom wel blij dat hij al hoofd over de stal deur kan doen en nu ook contact heeft met buurpaard.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 18:12

In de zomer 24/7 op de weide, in de winter 's nachts op stal en overdag in de wei.
Als het in de zomer heel erg warm is zetten we de paarden op het heetst van de dag wel een paar uurtjes binnen. In de stal is het veel koeler dan in de schuilstal.
4 paarden en 1 pony, recreatief gereden en pensioenpaarden.
1ha aan huis met schuilstal + 0.5ha zonder schuilstal op 300m van huis.
Maar ivm diervriendelijkheid vind ik het raar dat het altijd gaat over hoeveel uren een paard buiten staat. Imo is het veel belangrijker hoe dat 'buiten' er uit ziet. Is het een reusachtige weide of is het een betegeld uitloopje? Ik denk dat een paar uurtjes op een reusachtige weide een paard vele gelukkiger maakt dan 24uur op een klein uitloopje.
Ik merk ook aan mijn paarden dat ze het 'winterregime' eigenlijk fijner vinden dan de 24/7 buiten van in de zomer.

MissJG

Berichten: 388
Geregistreerd: 28-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:08

24/7 straks als het echt kouder word gaat ze snachts op stal. :)

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:10

Altijd buiten en kan s,nachts zelf zijn stal in en uit.

TessaM
Berichten: 416
Geregistreerd: 20-11-08

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:45

Mijn paard staat op pension en gaat hier in een kudde van 6 paarden naar buiten. In de zomer staan ze van 8-20u op de wei. Tenzij het heel warm is, dan gaan ze naar buiten van 20-8u. In de winter staan ze buiten van 8-16u, enkel als het slecht weer is gaan ze maar enkele uurtjes naar buiten.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:49

24/7 buiten in de paddock met schuilstal of op de wei. Dit jaar heb ik voor het eerst een stal gereed waar ze in en uit kunnen lopen vanwege de hitte en deze blijft ook gereed mocht het deze winter erg koud worden. Maar ook dan kunnen ze kiezen.

daantjuhhh

Berichten: 26913
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:49

Hier gingen ze vaak om 8 uur naar buiten en als het donker werd naar binnen.

In de zomer met enorme hitte gingen ze savonds om een uur of 7 naar buiten. En smorgens rond 10 a 11 uur naar binnen.

In de winter gaan ze dus eerder naar binnen dan zomers.

Binnen stonden ze flink in het stro met buitenluik

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:53

Onze staan enkel in stal (*ahem* zadelkamers :') ) om bij te komen van tandarts-sedatie als het buiten guur is en Oudjaar als de knallende buren niet op vakantie zijn :)
Enige manier waarop ik mijn pensionstal nog fantastischer zou vinden is als de overkapping ook een stuk over hun paddock ging (2 aaneengesloten grote zandpaddocks die altijd open zijn, aansluitend op het land).

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:09

Bij ons komen ze met het buiten seizoen minimaal 12 uur buiten.
Van 7 uur 's ochtends tot 7/8/9 uur 's avonds.
In de winter komen ze helaas niet buiten, maar mogen we ze wel zelf losgooien in de paddock, binnenbak of buitenbak.
Meestal regelen we het wel met een paar stalgenoten dat ze er dan wel dagelijks even uitkomen.

Ik heb overigens een drachtige 3 jarige merrie, welke recreatief voor de wagen loopt.
In 2020 hoop ik dat ze onder het zadel de sport in kan. :)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:31

Ik vraag mij toch wel af wie die 7 zijn met altijd binnen en wat de reden daar voor is (mag ook in PB)
Mijne 24/7 buiten maar mijn magere oudje gaat vanaf 1 oktober snachts op stal. Hij had het vorige winter écht koud, met dekens ed, dus nu binnen. Toch een geruster gevoel.

Veriye

Berichten: 2397
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:36

In de zomer staat mijn paard 24/7 buiten. In de winter (vanaf november tot april) staat hij overdag (8:00-17:00/19:00) buiten en 's nachts binnen. Hij staat op een kleinschalig pensionstal

Susanne

Berichten: 11613
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:51

Mijn (sport)pony staat in de zomer ongeveer van 10 tot 6/7 op het land. In de winter is dit op de gedraineerde paddock, een dagdeel; plusminus 4 tot 6 uur. Altijd met zijn vaste maatje op de wei en paddock. Op stal staat hij op stro en heeft hij een slowfeeder.

Mijn andere (inmiddels overleden) pony had ik dag en nacht buiten, die vond dat prettig. Prima. Dan mag dat. Die stond op een andere stal.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 00:22

Ik heb mijn paarden aan huis, en het is wisselend hoeveel en hoe ze buiten staan. Met als reden dat niet alles op elk moment bij elkaar kan staan (iets met draken en mekaar niet heel laten) en het feit dat die van mij bij voorkeur snachts binnen willen staan. Ze zijn hier doodsbang voor de reeën die over het land lopen :+
Op het moment hebben ze pech en staan ze 24/7 buiten. Snachts op de paddock met inloopstal. 4 bij elkaar en 1 staat apart (omdat ik dr graag heel wil houden, en zij jaagt op het Shetje en het veulen). Overdags gaat de Shet met merrie en veulen de wei op, en staat die ene die apart staat samen met de leider hier op de rijbak. Omdat het daar koeler is dan op de paddock met inloopstal, de rijbak is omringt met eiken en kastanjebomen.
Maar zodra de temperatuur snachts weer onder de 15 graden gaat, gaan ze tegen 22 of 23 uur hun eigen box in en gaan ze smorgens tegen een uur of 11 weer naar buiten (shet heeft lang werk met zijn voer). Bij slecht weer blijven ze op de paddock met de inloopstal open en staat die ene apart, bij goed weer gaat een deel op de wei en blijft de rest samen op de paddock met de stal dicht. Ik kan helaas niet alles op de wei laten, omdat ik nu niet genoeg wei heb. Alleen als ze bij de buurman op de wei staan, staat ook alles bij elkaar.

2 zijn vanwege blessures met pensioen, 1 daarvan heeft een veulen. De Shet is gezelschap en hoeft ook niets te doen. En die ene die snachts apart staat is mijn jonge rijpaardje.

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 00:37

Momenteel 24/7 buiten met zn 2en in een vrij groot stuk weiland. Aangrenzend wel nog andere paarden waarmee ze contact kunnen maken. In de winter gaan ze, een beetje afhankelijk van het weer, wel s nachts op stal.

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:38

De mijne staat sinds juni 24/7 buiten. Ze hebben een mega grote wei en voeren nu steeds voordroog of hooi bij. In de winter staat hij van half 10 tot 4/5 op de paddock met onbeperkt hooi! :D

Nouvel

Berichten: 28574
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:01

Paarden die 24/7 buiten staan in gebieden met veel insecten, gaat dat goed of hebben jullie die helemaal ingepakt staan?
Of kunnen ze binnen staan als het te erg wordt?
Eigenlijk zelfde vraag voor erg hoge temp, kunnen ze dan binnen staan?

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:08

Hier dan geen insecten, maat wel warm natuurlijk.

Nee ze kunnen niet naar binnen. Wel is er in 1 hoek een heerlijke koele plek door bomen en vaak gaan ze op 't hoekje van weiland staan omdat er een briesje is. Juist omdat het daar zo open is, is het cool.

Waar ik hiervoor stond kon hij wel naar binnen in een box en dat deed hij echt alleen maar omdat ik daar voerde, hij wist niet hoe snel hij er weer uit moest. Dat was met voorgaande paardjes ook. Mijne hebben nooit graag binnen gestaan. 3 verschillende pony's.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:30

Moet zeggen dat het hier in de regio ook zoeken was naar een stal waar ze met de winter ook voldoende buiten komen hoor. Want genoeg stallen waar ze met de winter bv maar max 4 uurtjes buitenkomen. Of geen verschil in tijden met zomer en winter.
Met de zomer heb ik dr gewoon het liefst 24/7 buiten, ze wilt dan niet eens naar binnen. Maar ondanks ze op deze stal een schuilstal hebben waar ze altijd gebruik van kunnen maken wilt ze aan het einde van het seizoen als het weer omslaat erg graag weer op stal. Staat dan ook echt te zeuren bij de draden. Overigens dat doet de hele groep waar ze mee staat (maar zij deed het op de vorige stal ook).