Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel komt jou paard buiten?

Altijd binnen
6 (0%)
0-2
10 (0%)
2-4
32 (2%)
4-8
123 (10%)
8-12
239 (19%)
12-16
100 (8%)
16-20
15 (1%)
20-24
32 (2%)
Altijd buiten
597 (49%)
Anders
47 (3%)

Totaal aantal stemmen: 1201


Anoniem

Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:22

Naar aanleiding van de streakers op het ek en de bijhorende reacties dat topsport paarden waarschijnlijk toch niet zo veel buiten kwamen, vroeg ik mij af hoe vaak de paarden van bokkers nu echt buiten komen. Op wat voor manier? Paddock, weide. 10 op 10 of 4 hectare. Alleen, met 2, in groep. Staan ze op pensioen? Draaien ze mee in de sport of enkel voor de fok? Kom maar op!

Mijn 3 paarden staan altijd buiten. Ze hebben 63 are onderverdeeld in een verharde paddock met 4 stukken weide en een binnenstal van 8 op 3.60 waar ze altijd in kunnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-19 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Hoeveel staan jullie paarden nu echt buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:24

Reken je buitenritten/training ook onder 'buiten'? Of echt puur vrije tijd in de buitenlucht?

Lynn_Nikita

Berichten: 25533
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:25

Altijd buiten, stallen staan open, kunnen dicht in geval van nood. Tevens veel bomen en een afdak ( nou ja, bijna, alle spullen liggen er nu alleen nog in elkaar zetten) Paddock met zand en bestrating, een 2e paddock met stal die open staat maar wel dicht kan, een lang pad naast de wei op naar de rijbak die ook altijd open is. Wei is nu nog te jong gras maar zal straks enkele uren per dage open staan.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:26

Hier gaan ze rond 8.00 los als kudde van 5 (straks 6) paarden.
Ze hebben zelf de mogelijkheid tot binnen op zand, binnen verharf, buiten verhard, buiten zand en wei. Dus ze lopen contineu heen en weer.
Ze hebben ook overal hooi tot hun beschikking, behalve dan in de wei.
Rond 20.30-21.00 gaan ze weer op stal.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:26

Mijn pony staat 24/7 buiten op een paddock paradise met nog 4 paarden. In het bos, dus omringt door bomen waardoor er altijd wel ergens schaduw is, en daarnaast ook nog een afdak. Ze kunnen ook altijd wel ergens droog staan. Momenteel zijn er delen van de track afgesloten ivm eikels die al uit de bomen vallen, maar hebben ze wel een stuk wei in het midden. Wei is nu strookbegrazing maar ze krijgen ook kwalitatief goed hooi bij. Als de eikels van de bomen zijn gaat de hele track weer open. Hij wordt recreatief gereden/getraind (heb hem pas 2,5 week)
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 26-08-19 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:27

In de zomer staan de paarden in kudde verband de hele dag buiten. In de winter gaat die van mij alleen op de paddock. Hij heeft hoefkanker gehad en is hier nog steeds heel gevoelig voor. Hij staat dan een uur of vier buiten, soms komt er een vriendje bij (ligt aan bezetting in stal) en hij heeft zijn andere paardenvriendjes in zicht. Ik zorg er wel voor dat hij regelmatig los mag staan in de hal met een vriendje erbij.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:27

Ligt aan het jaargetijde bij ons. Zomers 24/7 buiten op de wei. Hoe groot? geen idee? Vroeger in de groep maar mijn jongste is nogal dominant wat botste in de groep dus staat hij nu in een duo wat perfect gaat! In de winter staan ze in paddock in 2 tallen met een slowfeeder erin. In de ochtend gaan ze tussen 0700 en 0900 naar buiten en naar binnen tussen 1800 en 2000. En staan ze in de nacht op de box.

Wat mijn het fijnst lijkt een grote inloop stal met overkapping met verharde ondergrond en daaronder slowfeeders en daaraan vast een paddock. En een weiland voor zomer en bevroren dagen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:27

Hier staan ze 24/7 buiten. Nu met twee en dat vind ik het minimum. Vroeger met z'n 6'en.
Eentje loopt wedstrijd en de 2e is nog jong maar gaat ook de competitie in als ze klaar is.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:28

Mijn paarden staan buiten vanaf dat het licht is en gaan vervolgens in de schemer/begin donker weer naar binnen (nu in aug/Sept) en in de winter van 8 tot ze aangeven graag naar binnen te willen (meestal ook rond 8/9). Met dit weer staan ze 24/7 buiten :)

Femke_Tweety

Berichten: 12017
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:28

Anders....



Wisselt per dag, maar naar zijn eigen inzicht.

Hij heeft een stal met daaraan betonuitloop, daaraan zandpaddockje, daaraan weiland.

In zijn stal 100% van de tijd hooi in megahooinet en water.


Kortom, hij kiest altijd zelf.

Bij goed weer en lekker gras hobbelt hij hooguit even naar binnen om wat te drinken, en sochtends voor zijn vitaminekoek.

Bij veel wind of regen, of overmatig irritante vliegen, staat hij meer binnen.



Hij is met pensioen, 25,5 jaar oud.
Hij redt zich in groepen helaas niet.
Naast hem staan nog 6 paarden op dezelfde wijze.

De voorkanten van de stallen zijn open, daar kunnen ze met hun hoofd dus volledig doorheen. Zijwanden dicht.
De weides zijn gescheiden door simpel schriklintje.

Ze kunnen indien gewenst over het draad bij elkaar om te groomen.

Van die 6 zijn er twee die een weiland en 2 stallen delen. Gaat goed tot op heden, hoewel twee in één stal af en toe gebeurt en dat is niet heel handig.

En bij 1 van de 6 staat nog een pretshetje bij in. Die delen dus ook wei en stal.

De drie overige zijn een dekkende ruin die schade maakt aan andere paarden, mijn oudje en nog zo'n oude senior die zich niet redt met andere paarden in de wei.


Je ziet dat de 6 (of 7 als je pretshet meetelt) zich wel als kudde gedragen soms.

Ze rusten om dezelfde tijd, grazen om dezelfde tijd.
Als er 1 schrikt is de rest meteen alert.

Voor deze paarden werkt het erg fijn zo.

Matenvoir mijn paard (staat op een hoek)
Stal van mijn paard 2.80x3.10 ongeveer.
Betonuitloop 5x2 ongeveer
Paddock 5x8 ongeveer
Weiland 15x70 schat ik.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 26-08-19 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:28

Magrathea schreef:
Reken je buitenritten/training ook onder 'buiten'? Of echt puur vrije tijd in de buitenlucht?


Vrije tijd in buitenlucht, maar als je elke dag een uur traint en het paard daarna weer op de weide mag bv valt dat voor mij onder altijd buiten. Dus hoe de vrije tijd dus wordt ingedeeld :)

paddraigh
Berichten: 3697
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:28

Altijd buiten. Met ruime schuilstal/overkapping

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:29

24/7 buiten in de paddock met schuilstal. Hooi 24/7 beschikbaar via slowfeeders, in de zomer beperkt weidegang erbij vanwege een 3 tal paarden met kans op overgewicht/ hoefbevangen.

er lopen 6 paarden, 2 worden dagelijks gereden, de rest is met pensioen. De oudste gaat nog wel mee aan de hand om de fries verkeersmak te maken en het paard van mijn vriendin die hier staat wordt af en toe nog gereden
Laatst bijgewerkt door zacharyhill op 26-08-19 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:30

Streakers zijn trouwens wel wat anders dan dit soort activisten of hoe het mag heten maar dat terzijde.

Ik heb inmiddels geen paard meer maar toen ik haar nog wel had stond ze bij stalling nummer 1 in de zomer 24/7 buiten en in de winter helaas bijna volledig binnen (te groot, te veel paarden, te weinig paddocks en de mensen met de grootste mond diens paarden kwamen buiten).
Stalling 2 was afhankelijk van het weer, was altijd erg drassig daar dus soms maar een paar uur per dag, heb daar dan ook maar kort gestaan.
Stalling 3 kwamen ze elke dag buiten zomers in de wei van s ochtends vroeg tot s avonds laat, in de winter als het land goed was op het land en anders in de paddocks of buitenbak zeker de hele middag.

Ook als er wel weer een paard komt vind ik het allerbelangrijkste dat ze veel naar buiten kunnen en dan het liefst zoals m'n schoonmoeder heeft 24/7 buiten met schuilstal en als echt nodig 2 zelf aangebouwde stallen waar ze in kunnen allemaal bij huis.

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:30

Mijn paard staat op pension en is van zo’n 10-17 buiten. In de zomer op de weide in de winter op de paddock.

Zou ze graag met dit warme weer vroeger op de wei hebben en dan op het warmste binnen en ‘s avonds weer naar buiten. Maar ben allang blij dat ze relatief veel buiten komen.

Ga s avonds altijd nog rijden/wandelen/longeren zodat ze toch zo weinig mogelijk in de box staat.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:31

Hier twee paarden op twee stallen.

Paard 1 staat 24/7 buiten op een paddock paradise en kan dus zelf bepalen of ze schuilstal in gaat. Zij staat op pensioen.
Paard 2 staat op een luxe volpension stal. Bij gewoon weer gaan ze rond 8:00 - 8:30 naar buiten en voor het donker weer binnen (in de winter is dat dus rond 16:00 naar binnen), ik ben er altijd 's avonds en dan komt hij nog extra buiten. Op dit moment met de hitte is het omgedraaid en staan ze 's nachts buiten en overdag op stal.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:31

Inloopstal om te schuilen en waar wordt gevoerd.
Ze kunnen 24/7 buiten staan maar in de praktijk is eten belangrijker.

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:32

Ze staan altijd buiten. Zowel in de zomer als in de winter. Ze hebben twee verharde voerplaatsen met een zandstuk, een schuilstal en een onverhard pad naar achteren. Daar hebben ze nog een heerlijk bos voor in de zomer. In de winter gaat dat pad voor de veiligheid dicht.

Ze staan in een kudde van ongeveer 10.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:32

8-12 uur per dag buiten paddock, rijbak en nu ook weiland.
Winter bij vorst ook de weide, als het heel nat is alleen paddock en bak ter beschikking.

Staan met een 4 merries samen bij mensen aan huis.

Gaan in de ochtend na het voeren en hooi naar buiten en in de avond naar binnen als het gaat schemeren.

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:33

Met z'n 3en 24/7 buiten. Overdag op de wei, 's nachts bij de inloopstal/paddock. Shetjes als weidemaatjes voor mijn tinker, tinker wordt recreatief gereden

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:33

Mijn paard is voor recreatie. Staan hier 9 paarden totaal, zomers weiland/gras (bedoeling 24/7 maar wegens droogte en slecht groeien nu alleen overdag), winters alleen de track. Hebben schuilstallen, onbeperkt vreetwerk, kunnen voldoende droog staan en liggen en alle ruimte om te rennen. Voerplekken zijn ook verhard en droog.
Enkele stalgenoten doen ook aan wedstrijden rijden. Geen topsport, maar wel wedstrijden.

Leo

Berichten: 50199
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:33

24/7/365 in een groepshuisvesting in kudde van 5. De huisvesting bestaat uit zand en verhard, voorzien van slowfeeders en verschillende waterpunten. Een groot deel ligt in een "schuur" waardoor in de zomer altijd schaduw is en in de winter altijd beschutting. Omdat het een grote, hoge en open ruimte is, aan 3 kanten open, is er altijd veel frisse lucht en zelfs met de 40 graden de koelste plek op het terrein. Aansluitend een stuk zandpaddock waar ze altijd in kunnen. Kortom altijd keuze om binnen of buiten te staan.
In de zomer is er weidegang bij overdag.

[Edit] we staan in pension, midden in het groene hart (Randstad dus).
Vrijwel alle paarden op stal worden vooral recreatief gereden.
Laatst bijgewerkt door Leo op 26-08-19 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:33

Tot nu toe lijkt het grootste gedeelte 24/7 buiten te staan maar denk dat tot nu toe de poll nog niet representatief is. Ken persoonlijk weinig stallen hier waar paarden 24/7 buiten kunnen en dan is dit zandgrond. Degene met 24/7 buiten, staan ze aan huis of wel op een pensionstal? Zou als ik een eigen paard heb ook 24/7 ideaal vinden maar tot nu toe nog geen stal gevonden die dat aanbiedt.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:34

Onze paarden staan in het weide seizoen zo'n 12-14 uur op de wei (seizoen maken we zolang als mogelijk op zware kleigrond) en daarnaast hebben ze een stal met bestrate uitloop. Kunnen ze zelf kiezen. Enkel de nacht heb ik de onderdeuren dicht anders hoor ik de hele nacht paardenvoetjes :+

Buiten het weideseizoen komen ze nog extra los in de bak uiteraard om ook even lekker te rollen en gek te doen.

Heb boven de keuze gemaakt voor 12-16 uur (8 uur slapen ongeveer, maakt dan 24 uur).
Paarden lopen in de sport.

Granoek
Blogger

Berichten: 10486
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:36

Ze gaan naar binnen voor de dierenarts, tandarts, hoefsmid en als ik zin heb om te vlechten oid maar geen zin in andere paarden die in mijn nek ademen :+