Schimmel wordt echt niet schoon

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 08:48

Jaren lang rijdt ik schimmels maar nu heb ik er een die ik niet meer schoon krijg.

Ik was de plek die op een strontplek lijkt al enkele weken dagelijks maar het lijkt wel in het haast in het haar getrokken.

Wat heb ik al geprobeerd:
NAF show off
Zilverschampoo
Care day Martin voor schimmels
Cowboy magic yellow out
Badedas
Goop degreacer

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 08:58

ouderwets vloeibare driehoekzeep miss moet je dan paar keer achterelkaar gebruiken, goed in laten trekken. En daarna nog een keer zilvershampoo

ik zelf heb geen schimmel, wel een haflinger en ik was zijn staart altijd eerst 3x met vloeibare groenzeep goed intrekken, en daarna 1x met zilverschampoo en krijg een super schone staart

Anoniem

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:05

Ik zou ook eens googlen op ketchup. Ook regelmatig op bokt voorbij horen komen, maar zelf geen ervaring in. (Wat zijn vossen handig :D )

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:14

Als je zoveel dingen gebruikt en ook al weken iedere dag wast zou ik wel uitkijken voor huidirritatie.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:17

Ik ga iets geks zeggen, maar ik heb jaaaaren een schimmel gehad. Ik herken je frustraties. Ik was het zo zat dat ik besloot om niet meer te wassen. En wat bleek dat was de oplossing. Nooit meer vieze plekken als hij een vieze plek had kon ik het zo afborstelen. Ik ben trouwens toen hij was overleden wel over gegaan naar zwarte paarden := . Maar de witte achterbeentjes van Bor doe ik helemaal niets meer. Alleen voor een wedstrijd even met warm water schoonmaken maar geen zeep meer.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:19

misschien wat duur voor een hele schimmel, maar bij de mijne was ik de witte sokjes met betadine shampoo. Toen ze een keer mok had viel het me op dat ze daar superwit van werden, de gele stront en groene grasvlekken zijn dan zo weg.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:24

Niet meer wassen is een uitstekende oplossing vind ik ook, en natuurlijk gewoon fijner voor het paard.....
Het scheelt ook heel erg hoe je je paard houd, als die op een paddock staan met wit zand blijven die goed schoon.

Snooty16
Berichten: 136
Geregistreerd: 25-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:25

yarrah schreef:
Ik ga iets geks zeggen, maar ik heb jaaaaren een schimmel gehad. Ik herken je frustraties. Ik was het zo zat dat ik besloot om niet meer te wassen. En wat bleek dat was de oplossing. Nooit meer vieze plekken als hij een vieze plek had kon ik het zo afborstelen. Ik ben trouwens toen hij was overleden wel over gegaan naar zwarte paarden := . Maar de witte achterbeentjes van Bor doe ik helemaal niets meer. Alleen voor een wedstrijd even met warm water schoonmaken maar geen zeep meer.


Ha. Ha. Ik weet niet of het voor ieder paard geldt, maar ik kan mij hierbij aansluiten. Ik heb geen schimmel maar een bonte. Soms heeft hij één van vlekken heel smerig. Vaak krijg ik dat niet direct helemaal schoon, maar een dag later is het gewoon weer schoon. Lastig is het als je op wedstrijd moet want dan kun je dus gaan met een niet schoon paard of je moet gaan wassen en als je gaat wassen dan blijf je inderdaad wassen en wordt het steeds minder snel weer schoon. Ik denk dat dat komt omdat je dan het huidvet wegwast. De vuil en water afstotende laag van je paard

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:29

Ik was de mijne 2 keer per jaar, in het voorjaar en najaar :') .
Soms met warm weer even afspoelen, dan is ze even bruin maar de volgende dag spierwit!

Hier staat ze ook 24/7 buiten, met gras, zand en een stal. Soms wat grasvlekken, maar poepvlekken nog nooit gehad!

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:41

ik was mijn paard nooit, maar als ik het wit een keer echt wit wil krijgen neem ik wasmiddel voor de witte was. uiteraard flink verdunnen, en heel (heel, heel) goed uitspoelen. werkt als een tierelier.

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:49

Ik was de mijne met vloeibare biotex, werkt top! Hebben afgelopen jaar ook de witte benen van onze fokmerrie (die dus bijna nooit gewassen wordt) hiermee makkelijk schoon gekregen. Goed insmeren, even in laten trekken en dan afspoelen. Dit spul is gemaakt voor delicate kleren en echt heel zacht, dus de huid verdraagt het echt goed.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:04

Betadineshampoo! Kreeg ik mijn tinker haar sokken stralend wit mee! en regenbuien. Na regen was ze altijd mooi wit en fluffy. Verder idd zo min mogelijk wassen werkte het beste.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:06

Witte haren trekt t vuil idd in, dus ws kriig je dit nu niet meer echt schoon bijhouden is de key naar een shonen schimmel wij wassen dagelijks de poepvlekken ff weg.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:09

Waar zit de plek?
Sommige vos geboren schimmels lijken altijd wat gelig op het achterbeen en staart maar daar zit dan gewoon nog wat pigment in.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 10:32

Sizzle schreef:
Waar zit de plek?
Sommige vos geboren schimmels lijken altijd wat gelig op het achterbeen en staart maar daar zit dan gewoon nog wat pigment in.

:j Daar was ik ook aan aan't denken. De schimmel die ik gehad heb, had op zijn billen idd nog een "vosplek". Dat leek ook net een mest-vlek maar was gewoon nog pigment.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:00

Ik heb jaren een schimmel gehad. Heb hem op 8 jaar tijd 1 keer gewassen. Voor de rest gewoon poetsen. Voor vieze plekken gebruike ik een magic brush. Werkt al een tierelier.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 11:45

girlyggirl schreef:
Witte haren trekt t vuil idd in, dus ws kriig je dit nu niet meer echt schoon bijhouden is de key naar een shonen schimmel wij wassen dagelijks de poepvlekken ff weg.



Mijn zwarte heeft 4 hoge witte benen en idd bijhouden. :D

Vaak afspoelen en regelmatig wassen.

Hij had spierwitte benen op wedstrijd :j

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 12:53

Bedankt voor alle reacties, niet wassen is echt geen optie ivm wedstrijden.

Ik hou de vieze vlekken met afspuiten onder controle maar deze “vlek” wil echt niet weg

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:13

Niet meer aan zitten. Hoe meer je eraan doet, hoe poreuzer het haar wordt, en hoe meer vuil daarin blijft zitten.

Toch maar mee leren leven. Is voor je paard ook beter.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:15

Hoe is hij zo vies geworden; stal, paddock, land? Hoeveel strooi je op? Wat is het strooisel?

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Schimmel wordt echt niet schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:20

Wij wassen de witte staarten met dreft afwasmiddel.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:26

Heb je er een foto van? Hoe lang zit die vlek er al? Is het niet gewoon donker haar?

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:27

Jaaaaaaa eindelijk nog iemand met zo’n schimmel. *\o/* En iedereen inderdaad maar zeggen; ‘gewoon niet meer wassen!’

‘Niet meer wassen’ heeft geen zin. Ik dacht ook bij mijn schimmel; die ga ik de hele winter niet wassen, want Ik ben er wel een beetje klaar mee.
Nou, nu heeft hij dus een enorme gele plek bij zijn buik die ik niet meer wit krijg. Ik heb het maar geaccepteerd. Sommige schimmel hoef je inderdaad maar 1 keer in het jaar te wassen zonder shampoo en ze zijn nog steeds wit, maar die van mij is een enorme viespeuk en het trekt bij hem dus blijkbaar heel snel in de haren.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:51

Voor de mijne is de enige goede oplossing niet meer op stal opsluiten. Voorheen altijd die vlekken en sindsdien nooit meer omdat ze de ruimte heeft om niet meer in mest/urine te gaan liggen. Werkt voor alle niet-gedragsgestoorde schimmels :P , maar is vaak niet zo makkelijk te realiseren helaas.

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:54

Ken je Waspa?
Ik heb ergens gewerkt waar dat gebruikt werd voor de schimmels als ze echt weer super wit moesten worden.
Dat spul werkt als een tierelier!