Piste wateren zonder leidingwater

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:06

Hoi,

Ik sta op een weiland met een buitenpiste van scheldezand.

Ze is maar liefst 40cm dik aangelegd en na veeeeeeel slepen is ze rijdbaar als het gigantisch geregend heeft en regelmatig bijregent.

Ik huur dit stuk en de eigenaars kunnen/willen er niks aan doen.

Ik investeerde dus in een dompelpomp waarmee ik grondwater oppomp. Hieraan gaat een dikke slang maar die is dus dikker dan een gewone tuinslang zodat de slang de druk aankan.

Nu wateren we dus elke dag een kwartier handmatig, maar dat is dus wat gekkenwerk...

Iemand een idee of er een systeem bestaat waar dikkere darmen dan een gewone tuinslang passen? Of hoe wateren jullie je piste als er geen leidingwater aanwezig is?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:26

Mi_Amore schreef:
Iemand een idee of er een systeem bestaat waar dikkere darmen dan een gewone tuinslang passen? Of hoe wateren jullie je piste als er geen leidingwater aanwezig is?


Jawel die zijn er. Normale tuinslang is 3/4" maar ze zijn er ook voor 1/2" en voor 1" enz enz enz. En er zijn ook verloopstukken te krijgen waardoor je van dikker, zeg eens 1", naar 1/2" of zelfs 3/4" kan gaan. Je zult alleen moeten kijken welke dikte slang er nu op zit, en voor die dikte of verloopstukken moeten zoeken, of sproeisystemen voor die dikte slang. Ook die zijn er.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:33

Ehm via grondwater. Put laten slaan en je kan beregenen. Is ook goedkoper als leidingwater.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:33

kan die pomp wel een dikkere slang aan of heb e dan helemaal geen druk meer?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:33

fjordjes schreef:
Ehm via grondwater. Put laten slaan en je kan beregenen. Is ook goedkoper als leidingwater.



ze pompt toch ook grondwater op?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:36

Lynn_Nikita schreef:
kan die pomp wel een dikkere slang aan of heb e dan helemaal geen druk meer?


Er kan perfect een dikkere slang aan nu, maar mijn man zijn grote zorg is dat als we die laten overgaan in een dunnere slang om zo naar een Gardena sproeisysteem te gaan bvb., dat we de druk verliezen.

Nu zit er een mooie druk met de dikkere slang :)

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:37

fjordjes schreef:
Ehm via grondwater. Put laten slaan en je kan beregenen. Is ook goedkoper als leidingwater.


Ik pomp op uit een waterput :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:37

Mi_Amore schreef:
Lynn_Nikita schreef:
kan die pomp wel een dikkere slang aan of heb e dan helemaal geen druk meer?


Er kan perfect een dikkere slang aan nu, maar mijn man zijn grote zorg is dat als we die laten overgaan in een dunnere slang om zo naar een Gardena sproeisysteem te gaan bvb., dat we de druk verliezen.

Nu zit er een mooie druk met de dikkere slang :)



maar van dik naar dun krijg je toch meer druk ipv minder?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:38

ZIjn gewoon systemen voor hoor. Even naar de plaatselijke welkoop/ boerenbond ( dan wel de Belgische variant daarvan met de slang die je hebt, en ze kunnen daar gewoon mee verder helpen

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:39

Er bestaan druppelslangen,als je die aan je pomp kan schakelen en je legt een druppelslang kriskras door je piste, wordt alles mooi bevochtigd, en moet je enkel de pomp aansteken en beetje zien en kijken hoelang en hoeveel en hoe je de druppelslang juist legt.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:43

Lynn_Nikita schreef:
maar van dik naar dun krijg je toch meer druk ipv minder?


Zou ik ook denken maar manlief denkt dat mijn logisch radartje niet werkt :’)

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:46

Mi_Amore schreef:
Lynn_Nikita schreef:
maar van dik naar dun krijg je toch meer druk ipv minder?


Zou ik ook denken maar manlief denkt dat mijn logisch radartje niet werkt :’)


Je sproeiers moeten dat dan wel weer aankunnen. Ik zou een dikke sproeiers op de slang zetten of 2 en dan heb je de bak in een keer gesproeid met zo’n dikke slang. Dat moet je niet met tuinslangen willen doen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:52

rina schreef:
Mi_Amore schreef:
Iemand een idee of er een systeem bestaat waar dikkere darmen dan een gewone tuinslang passen? Of hoe wateren jullie je piste als er geen leidingwater aanwezig is?


Jawel die zijn er. Normale tuinslang is 3/4" maar ze zijn er ook voor 1/2" en voor 1" enz enz enz. En er zijn ook verloopstukken te krijgen waardoor je van dikker, zeg eens 1", naar 1/2" of zelfs 3/4" kan gaan. Je zult alleen moeten kijken welke dikte slang er nu op zit, en voor die dikte of verloopstukken moeten zoeken, of sproeisystemen voor die dikte slang. Ook die zijn er.

Wij hebben dat ook zo met verloop koppeling naar een dunnere slang en daar dan uit eindelijk 2 sproeiers erop.Ik verlies wel wat druk maar dat komt omdat de slang heel lang is 150meter en dan weer verdeelt is op sproeiers,dus daar verlies je druk op. De waterbakken vul ik met het dikke gedeelte,en als ik afkoppel heb ik weer volle bak druk op de dikke slang.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 22:59

Kijk eens gewoon simpel naar sectorsproeiers. Die staan op een standaardje, draaien mooi in de rondte. Met 2 a 3 sproeiers ben je er al. Even een dikke gele slang ertussen leggen koppelstukjes erbij. En dan ben je met 200-300 euro wel klaar :)

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 07:14

Je kunt natuurlijk ook een t-stuk nemen met twee grote aansluitingen en één kleine. Je kunt dan de sproeier aansluiten op de kleine aansluiting en met een dikke slang weer verder naar de volgende sproeier, waar je weer hetzelfde doet. Op deze manier heb je geen extra drukverlies.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 08:36

Mi_Amore schreef:
Lynn_Nikita schreef:
maar van dik naar dun krijg je toch meer druk ipv minder?


Zou ik ook denken maar manlief denkt dat mijn logisch radartje niet werkt :’)


De druk gaat omhoog maar de flow naar beneden. Logisch, je krijgt meer weerstand bij meer druk, dus minder doorstroming. Ik vermoed dat je man dat bedoelt. Ipv 60 liter per minuut met een 1 inch slang haal je maar 6 liter per minuut met een 1/2 inch slang (even een slag in de lucht qua getallen, maar de verhouding klopt wel ongeveer). Je bent dus met dunnere slangen langer aan het beregenen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:03

Ibbel schreef:
Mi_Amore schreef:
Zou ik ook denken maar manlief denkt dat mijn logisch radartje niet werkt :’)


De druk gaat omhoog maar de flow naar beneden. Logisch, je krijgt meer weerstand bij meer druk, dus minder doorstroming. Ik vermoed dat je man dat bedoelt. Ipv 60 liter per minuut met een 1 inch slang haal je maar 6 liter per minuut met een 1/2 inch slang (even een slag in de lucht qua getallen, maar de verhouding klopt wel ongeveer). Je bent dus met dunnere slangen langer aan het beregenen.


Precies dit, en ik kan uit ervaring vertellen dat een dompelpomp dit niet leuk vind. De originele slang aan onze dompelpomp was een 1,25" maar net even te kort. Bij toeval nog een 1" slang liggen, dus verloopstuk gekocht en die ertussen. Het is in het geheel mss 10 meter verlengd, maar dit grapje vond de pomp niet leuk. De pomp moet nl harder werken om dat water door die slang te krijgen. Een dompelpomp is niet bedoeld voor sproei-installaties. De opbouw van druk in de slang kunnen ze niet verwerken (geen terugslagventiel).
Ik heb toen, ook omdat de koppeling er elke keer afkwam en de slang een lek kreeg, een nieuwe slang gekocht. Hetzelfde soort als wat de brandweer gebruikt. Die dus plat is als er geen water doorheen stroomt.
Als je echt wilt sproeien zou ik toch een andere pomp kopen om daarvoor te gebruiken. Er zijn speciale pompen voor waterputten, die kunnen dat soort druk ook aan.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 09:45

Een trekker met giertank geen optie?

Hoeft maar een klein trekkertje te zijn (misschien al aanwezig?) met een klein tankje en dan kan je zo een rondje door de bak rijden en ben je binnen 5minuten klaar. Het vullen kan je dan doen bij een naarbij liggende sloot of met de slang die je nu al hebt met het grondwater

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 10:03

Je hebt van die kanonnen/sproeiers waar je een brandslang ofzo op aan kan sluiten.

Om een idee te krijgen. Hier hebben ze bijvoorbeeld beregeningssproeiers met verschillende aansluitingen: https://www.waterkracht.nl/beregening

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:18

rina schreef:
Precies dit, en ik kan uit ervaring vertellen dat een dompelpomp dit niet leuk vind. De originele slang aan onze dompelpomp was een 1,25" maar net even te kort. Bij toeval nog een 1" slang liggen, dus verloopstuk gekocht en die ertussen. Het is in het geheel mss 10 meter verlengd, maar dit grapje vond de pomp niet leuk. De pomp moet nl harder werken om dat water door die slang te krijgen. Een dompelpomp is niet bedoeld voor sproei-installaties. De opbouw van druk in de slang kunnen ze niet verwerken (geen terugslagventiel).
Ik heb toen, ook omdat de koppeling er elke keer afkwam en de slang een lek kreeg, een nieuwe slang gekocht. Hetzelfde soort als wat de brandweer gebruikt. Die dus plat is als er geen water doorheen stroomt.
Als je echt wilt sproeien zou ik toch een andere pomp kopen om daarvoor te gebruiken. Er zijn speciale pompen voor waterputten, die kunnen dat soort druk ook aan.


Ik dacht dat in dit geval met dompelpomp een bronpomp bedoeld werd? Die zijn inderdaad bedoeld voor hogere drukken. Over het algemeen geeft een 'echte' dompelpomp (bijna) helemaal geen druk, alleen volume.

chatty
Berichten: 3
Geregistreerd: 16-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:58

Weet iemand waar ik terecht kan voor meer info over welke sector sproeier, buis/slangen en of mijn eigen pomp het aan kan. Mijn Rijbak is nu helaas veel te zwaar, en de wei te hard. Wil dus de rijbak beregenen die op een afstand van 160 mtr van de waterbron (grondwater) is.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Piste wateren zonder leidingwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:25

Een dompelpomp is niet gemaakt voor beregenen. Wil je water op gaan pompen vanuit een wel zal je een pomp moeten laten slaan. Heb je daar wel stroom? Anders zit je nog te kijken. Ik haal water vanuit een wel in de grond, ze hebben bij ons 7 jaar geleden dit allemaal aangelegd. Heb er veel plezier van met beregenen van alles. Als drinkwater vind ik het niet geschikt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:26

chatty schreef:
Weet iemand waar ik terecht kan voor meer info over welke sector sproeier, buis/slangen en of mijn eigen pomp het aan kan. Mijn Rijbak is nu helaas veel te zwaar, en de wei te hard. Wil dus de rijbak beregenen die op een afstand van 160 mtr van de waterbron (grondwater) is.

Wat voor pomp heb je? Een dab of wat anders? Niet elke pomp is geschikt om die afstand te overbruggen. Vanaf welke diepte wordt het water opgepompt?