Wanneer 24/7 wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 13:16

Tja, de titel zegt het al. Sinds eind februari hebben we de pony's aan huis staan. Anderhalve hectare, twee shets en twee grote pony's die geen wei gewend waren, en een wei die al even geen pony's gezien had.
Een soort all you can eat 5* buffet dus.
We zijn het heel rustig op gaan bouwen, begonnen met een half uurtje per dag en per week een half uurtje erbij. En op een gegeven moment stagneerde dat. Want ze dijden lekker uit, met name 2 van de 4.
Maar ik merk dat als ze er bv 6-8 uur op staan, ze qua gewicht wel stabiel blijven, maar alleen maar als een malle staan te vreten.
Als ik ze de hele dag naar buiten gooi, zie ik ze af en toe ook rustig liggen,een rondje rennen met elkaar, de buitenbak in lopen om even in het zand te gaan liggen, etc. Maar dan komen ze wel 's avonds behoorlijk volgevreten met dikke pensen de wei uitrollen. En dan heeft de grootste binnen no time een flink harde manenkam. Na 2 dagen weidegang minderen is ie dan weer redelijk genormaliseerd.
Hoe doen jullie dat? Kan elke pony 24/7 aan? En moet ik er maar op vertrouwen dat ze op een gegeven moment wel een keer uitgegeten zijn, of is dat vragen om moeilijkheden?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:21

Denk dat het voor shets 24/7 weidegang in het gras wel lastig gaat worden. Dan zou ik meer ga denken aan een track rondom en beperkt toegang tot gras zodat ze ook gestimuleerd worden om meer te lopen.

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:26

Dit zou ik niet durven, 24/7 op gras. Mijne zouden uitelkaar barsten denk ik.
En ik ben ook wel bang voor bevangenheid!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 13:32

Evelijn schreef:
Denk dat het voor shets 24/7 weidegang in het gras wel lastig gaat worden. Dan zou ik meer ga denken aan een track rondom en beperkt toegang tot gras zodat ze ook gestimuleerd worden om meer te lopen.


Een track rondom gaat 'm niet worden; het zijn heel lange smalle weides met sloten bijna rondom. En een van de twee ukken is nu met veel weidegang eindelijk op een gezond gewicht ipv gratenpakhuisje :-)
De ander is wel een kleine vetzak aan het worden, maar die beweegt het meest van iedereen en wordt vrijwel dagelijks gereden of gemend. Voor hem denk ik eerder aan een graasmasker of minder weidegang dan aan meer beweging :-)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 13:34

Kaetibangsi schreef:
Dit zou ik niet durven, 24/7 op gras. Mijne zouden uitelkaar barsten denk ik.
En ik ben ook wel bang voor bevangenheid!


Daarom blijf ik ook zo hangen op een beperkt aantal uren. Ik vind het ook eng. Tegelijkertijd zie ik hier in de omgeving van alles gewoon 24/7 buiten lopen, en lees ik over pensionstallen waar ze gewoon hup, 24/7 naar buiten gaan.. Dus ik vroeg me af of ik er niet te mutsig in was ;-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:48

Ik durf die van mij ook niet langer dan een dagdeel te doen, die kun je dan al rollen...
Als je ze toch langer doet en ze lijken er gevoelig voor zou je het met een graasmasker kunnen proberen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 13:55

Waarom niet een klein stukje afzetten en dan elke dag een baan erbij geven? Dan kunnen ze gewoon op het gras blijven maar kun je zelf bepalen hoeveel gras ze krijgen per dag. Als een al een harde manenkam krijgt zal ik die zeker niet 24/7 op een volle wei zetten. Strookbegrazing is veel beter.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:03

Uh ja, strookbegrazing is eigenlijk met name bedoelt om je gras langer mooi te houden, want als de strook op is/niet mooi genoeg meer, gaan ze gewoon verder met eten wat ze tegen komen.

Met de 'symptomen' die je beschrijft TS zou ik niet snel voor meer uren kiezen, voor degene die je nu al rollen zou ik kiezen voor óf minder op de wei, of even lang met graasmasker, en als dit goed gaat kan je het uitbreiden naar meer uur.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:04

Hier staan zelfs de trekpaarden 24 op 7 op de weide. Echter doen we dir door 4 stukken af te wisselen en dmv strookbegrazing aan te bieden.
Ze krijgen dus iedere dag een paar meter vers gras bij. Kunnen 24 op 7 knabbelen maar dus beperkt in het echte verse gras.
Dit werkt het beste.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 14:10

Beslist de 2 gevoelige niet 247 op het gras zetten, dat is vragen om problemen vroeg of laat. Met wat creativiteit kan een track (hoeft niet perse rond te lopen) zelfs op een smal stuk, kost alleen wat meer palen, draad en poortgrepen. Dan kun je een slingerpad maken naar achteren, met daar een vierkant of rond stukje wei. Als je het pad in de bochten dusdanig plaatst (zo breed mogelijk dus) dat ze niet van de ene 'slinger' naar de andere kunnen lopen dan creëer je als het ware overal links en rechts kleine weitjes die je dan per keer naar wens kunt openzetten en dichtdoen als het gras op is. Gekke is dat ze toch gaan fourageren, lopen, heen en weer.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 14:13

luffwinny schreef:
Waarom niet een klein stukje afzetten en dan elke dag een baan erbij geven? Dan kunnen ze gewoon op het gras blijven maar kun je zelf bepalen hoeveel gras ze krijgen per dag. Als een al een harde manenkam krijgt zal ik die zeker niet 24/7 op een volle wei zetten. Strookbegrazing is veel beter.


Omdat ze dan minder bewegen. Nu lopen ze behoorlijk wat in die uren dat ze grazen. Ik denk dat ze dan beter minder uren kunnen grazen, dan langer op een klein flutstukje :-)
Maar ik ga er eens op puzzelen wat voor effect het heeft om ze inderdaad een kleiner stuk te geven. Nu kunnen ze 3 stukken wei door. Als ik er steeds 1 open gooi scheelt dat wellicht al.


Duhelo schreef:
Hier staan zelfs de trekpaarden 24 op 7 op de weide. Echter doen we dir door 4 stukken af te wisselen en dmv strookbegrazing aan te bieden.
Ze krijgen dus iedere dag een paar meter vers gras bij. Kunnen 24 op 7 knabbelen maar dus beperkt in het echte verse gras.
Dit werkt het beste.


Yep, wat luffwinny ook zegt dus. We gaan het proberen!

Bedankt voor de input allemaal.
Conclusie is dat 24/7 inderdaad niet meteen verstandig is, en dat ik met strookbegrazing waarbij ze wél genoeg kunnen bewegen, rustig probeer wat langzaam verder opbouwen doet :-)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 14:18

Lindsey_99 schreef:
Beslist de 2 gevoelige niet 247 op het gras zetten, dat is vragen om problemen vroeg of laat. Met wat creativiteit kan een track (hoeft niet perse rond te lopen) zelfs op een smal stuk, kost alleen wat meer palen, draad en poortgrepen. Dan kun je een slingerpad maken naar achteren, met daar een vierkant of rond stukje wei. Als je het pad in de bochten dusdanig plaatst (zo breed mogelijk dus) dat ze niet van de ene 'slinger' naar de andere kunnen lopen dan creëer je als het ware overal links en rechts kleine weitjes die je dan per keer naar wens kunt openzetten en dichtdoen als het gras op is. Gekke is dat ze toch gaan fourageren, lopen, heen en weer.


Even voor de beeldvorming; de langste wei is ongeveer 300m lang en in het begin 20m breed, wat versmald naar zo'n 10m op de laatste punt. Als ik daar paden wil creëren waar ze ook nog veilig langs elkaar kunnen wordt het wel heel krap. En nu racen ze regelmatig naar het einde en terug in volle galop. Zie ik ze dan ook niet meer doen ;-)
Daarbij hebben we er een sloper bij zitten die niet echt onder de indruk is van een paaltje of draadje meer of minder.
Ik begrijp het idee en het kan vast heel goed werken. Maar ik vrees dat het hier vooral tijd en gedoe kost ;-)

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 14:20

siskeh schreef:
Uh ja, strookbegrazing is eigenlijk met name bedoelt om je gras langer mooi te houden, want als de strook op is/niet mooi genoeg meer, gaan ze gewoon verder met eten wat ze tegen komen.

Met de 'symptomen' die je beschrijft TS zou ik niet snel voor meer uren kiezen, voor degene die je nu al rollen zou ik kiezen voor óf minder op de wei, of even lang met graasmasker, en als dit goed gaat kan je het uitbreiden naar meer uur.


Graasmasker neem ik inderdaad ook mee in de planning!

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Wanneer 24/7 wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 14:22

Maar het is me duidelijk, bedankt voor de input allemaal. Ik stel me dus niet aan omdat ik ze er niet meteen de hele dag opkwak. We houden het even bij een beperkt aantal uren, en als het met strookbegrazing/graasmasker uit te breiden is zonder dat ze dikker worden doen we dat en anders niet :-)

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:22

Hier werkt de graasmasker absoluut het beste.

Ze kan haar hobby 24/7 blijven uitoefenen, nml eten eten eten. Maar ze wordt er nu niet meer dik van! Mijn andere paard mocht wel wat dikker. Dus ze kunnen nu mooi bij elkaar, de hele dag buiten en in een mooie weide rond lopen.

Heb dit uiteraard na de winter rustig opgebouwd,
Vooral in de periodes dat het snachts nog erg koud was en overdag de zon scheen, moesten we erg voorzichtig zijn. Nu is het geen enkel probleem meer.

Als straks de weide weer wat leger is gegeten mag het masker weer af.