Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prinnie

Berichten: 925
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:16

pien_2010 schreef:
Blussem schreef:

Hoe zo gaat doodknijpen niet? Ik druk ze hier zo plat tussen mijn nagels. Je kunt ze eventueel ook uit elkaar trekken. vangen ook geen enkel probleem, of heb ik zeer goede reflexen?


+1


+ nog 1

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:22

Op de eerste pagina stonden een paar goede ervaringen met bakspray (en ik had het ook al vaker gelezen ergens anders), dus dat heb ik vorige week gebruikt, maar mijn twee rijpaarden hebben daarna allebei 3 dagen lang een gezwollen koker gehad :(:)

Met ducktape ging trouwens prima, alleen dat is weer een beetje met gevaar voor eigen leven bij de ene, want die is dan in blinde paniek. De andere die had er 7 op een rij zitten op een gegeven moment, en die boeit het niets := Dus toen had ik er 7 tegelijk op mijn stukje ducktape. Heb ze vermorzeld met de hoevenkrabber.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:24

Ben wel benieuwd naar die 'franse' vlieg ??

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:35


DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:51

Wat er goed tegen helpt is verboden zie ik... (Neocidol, werkzame stof: Diazinon). Best ook wel troep eigenlijk. Maar die vlieg is ook niet bepaald lekker om op je paard te krijgen ;(

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 14:58


DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:10

Thanks.
De middelen die vaak gebruikt worden zijn 'pour on's ' en daarmee vanwege de giftigheid ongeschikt voor paarden omdat deze elkaar krauwelen/krabben en dus het spul via de mond op kunnen nemen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 15:16

De click is wel lokaal te gebruiken. Althans wij spuiten een kleine hoeveelheid bij de vulva na het uithalen van de hormoonsponzen om te voorkomen dat de vlieg daar naar binnen gaat en ze in de baarmoeder terechtkomen.

Maar het is echt smerig spul waarvan je toch graag wilt voorkomen dat het op je huid terecht komt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:45

Het kan wel dat ze wennen, maar op het moment dat mijn ruin in blinde paniek rond rent en uiteindelijk echt naar ons toe rent, probeer je toch wat te doen.

Ze kennen ze niet, want wij hebben ze eerder nooit in de buurt gezien. De rest heeft er geen last van en die zwarte zat ook onder de harde plekjes en was flink te grazen genomen.

Daarbij, wil je dat onder het zadel voorkomen natuurlijk. Wij moeten langs een drukke weg. Ze zijn uiterste betrouwbaar en echt veel gewend, maar dit was wel echte paniek.
Mijn zwarte zou me nooit meppen en nu gingen zijn benen alle kanten op.

De MTG werkt verder prima, want we zien ze nu niet meer op of rond de paarden.

Vliegendekens wacht ik zo lang mogelijk mee, zodat de paarden lekker kunnen kroelen en je toch af en toe een rotbeest eronder hebt.

Wij zitten hemelsbreed wel op zeer korte afstand van bos/veluwe en veel wild.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:48

Ik woon naast/op de Veluwe, dus krijg ook mijn deel wel :)
MTG is trouwens een mooie oplossing, dat heb ik nog staan. Wel jammer dat het zo dik is dat je het niet kunt spuiten. Met een wit paard wordt dat nl wel een vieze plaktoestand als die gaat rollen :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:55

DubbelDun schreef:
Ik woon naast/op de Veluwe, dus krijg ook mijn deel wel :)
MTG is trouwens een mooie oplossing, dat heb ik nog staan. Wel jammer dat het zo dik is dat je het niet kunt spuiten. Met een wit paard wordt dat nl wel een vieze plaktoestand als die gaat rollen :D


Wij wonen hier nu 8jaar en stonden tot 2jr terug midden in het bos en hadden ze nog echt niet gezien.

Ik doe MTG met handschoenen even langs de koker bij hem en tussen zijn billen. Zijn staart smeer ik altijd al in, spuit ik MTG op de aanzet en kam het er doorheen met de borstel.

Ik denk wel dat je het kan spuiten. Je moet het natuurlijk heel goed schudden. Of als test een klein beetje ietsjes verdunnen? Het stinkt vast nog wel iets verdund.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 18:59

Meelezerd hier, wat is MTG? (Of heb ik daar over heen gelezen?

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 19:04


Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Wat te doen tegen de hertenluisvlieg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:14

Ik denk... (en HOOP) dat mijn merrie er ook aan gaat wennen :-)
Is ze normaal hysterisch van die krengen, vanmiddag sta ik haar te poetsen, en zwiept ze ineens HEEL heftig haar staart op en neer. Oh dacht ik, er zit er 1 onder haar staart. Til hem op, en jahoor, een verse, die had z'n vleugels nog. Ik snel stukje ductape gepakt, erop geplakt, dubbel gevouwen en hoppa. Braaf paard! :-)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:31

In welke gebieden zitten die lastposten?
Aeet iemand of ze ook in monfertland voorkomen?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:13

Hier pas voor het eerst zo’n klerebeest gespot. Mijn ruin die echt het meest stoïcijnse paard ooit is sloeg na het binnen zetten zijn stal zowat aan splinters. Hij kwam al met een noodvaart aanrennen bij het uit de wei halen, normaal kan ik hem achter uit het land gaan plukken, het kleine stukje van de wei naar de stal was hij al bijzonder onrustig wat helemaal niets voor hem is. In de stal begon hij plots te rennen en vervolgens te slaan en te springen.
Gelukkig liet hij zich pakken, staart helemaal tussen de billen geklemd, snuiven, etc. Er zat er dus eentje tussen zijn billen, en gelukkig was paardlief zo vriendelijk mij geen optater te verkopen. Ik heb het enorm gore beest met een doekje gepakt en platgestampt.

Juuls_86
Berichten: 43
Geregistreerd: 15-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:15

Zijn er nog mensen die positieve ervaring hebben met MTG betreft de paardenluisvlieg/hertenluisvlieg?