Esdoorn (zaailing)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:47

Yes, trekker met maaier en opvang kunnen vinden. Vandaag word de wei gemaaid.
Geen idee of 1x maaien voldoende is de scheuten uit te putten.

Aan de "volwassen" esdoorns zitten al trosjes met kleine bloempjes.
Ik vrees op weer veel zaden dit jaar.
Weekend weer verder met zagen.
Door de week de kleintjes verwijderen. Elke dag een uurtje. Dan lukt het wel stukje bij beetje...

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:19

Ik breek heel even in in dit topic. Ik heb vlak bij de wei van de pony’s 2 bolesdoorns staan. Ik kan er niks over vinden of die giftig zijn of niet. Zitten nu wel zaden aan, ook de propellers dus. Ik ga ze morgen omplanten, wil het risico niet lopen. Maar weet iemand of die ook giftig zijn?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:26

Pluttersput schreef:
Ik breek heel even in in dit topic. Ik heb vlak bij de wei van de pony’s 2 bolesdoorns staan. Ik kan er niks over vinden of die giftig zijn of niet. Zitten nu wel zaden aan, ook de propellers dus. Ik ga ze morgen omplanten, wil het risico niet lopen. Maar weet iemand of die ook giftig zijn?

Welke soort is het?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 07:54

Afbeelding

Afbeelding

Google zegt dat de bolesdoorn een soort op zich is, maar daar kan ik dan dus niks mee...

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:02

Afbeelding

????? Viraal???

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:17

Pluttersput schreef:
[ [url=m/cQVPz5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4tEJYV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Google zegt dat de bolesdoorn een soort op zich is, maar daar kan ik dan dus niks mee...

Welke Google gebruik jij dan? Ik kom voornamelijk kweekvormen van de Noorse esdoorn en Veldesdoorn tegen.

Janine1990 schreef:
[ [url=m/xOawQL.jpg]Afbeelding[/url] ]

????? Viraal???

Die hebben iets niet begrepen.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:23

Platanoides globosum zegt internet.. waar vind jij dat dan? Dan Google ik verkeerd!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:37

Pluttersput schreef:
Platanoides globosum zegt internet.. waar vind jij dat dan? Dan Google ik verkeerd!

Acer platanoides 'Globosum' en Acer campestre 'Nanum' krijg ik.

*edit:
De botanische soort waaruit deze cultivars zijn geselecteerd staat er gewoon bij vermeld dus. In mijn voorbeeld is dat, zoals ik al schreef, Noorse esdoorn (A. platanoides) en Veldesdoorn (A. campestre).

*tweede edit:
Soorten worden altijd aangeduid met een naam bestaande uit de geslachtsnaam (met hoofdletter, (Acer hierboven)) en soortsaanduiding (met kleine letter, (platanoides)), beide cursief. Cultivars, gekweekte vormen, hebben daarnaast nog een eigen naam, die altijd rechtop (niet-cursief), tussen enkele aanhalingstekens (') en met een hoofdletter voor ieder woord wordt geschreven ('Globosum').
Laatst bijgewerkt door oomens op 01-05-19 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:46

Janine1990 schreef:
????? Viraal???


Viraal is een internet/social media term :+ Heeft niets met echt virussen te maken.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:51

Ibbel schreef:
Janine1990 schreef:
????? Viraal???


Viraal is een internet/social media term :+ Heeft niets met echt virussen te maken.


Dat heet dan viral gegaan en wordt hier helemaal in de verkeerde context gebruikt. Waardoor het de verkeerde informatie verstrekt. Want wat gaat er nu daadwerkelijk viraal?

Vind het persoonlijk een zeer slechte en domme post die nog veel meer angst kan opleveren. It's on the internet so it's true...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 08:55

Ibbel schreef:
Janine1990 schreef:
????? Viraal???


Viraal is een internet/social media term :+ Heeft niets met echt virussen te maken.

Klopt deels. Ook de internetbetekenis is begonnen als 'zich verspreidend zoals een virus dat doet'. Dat is ook precies hoe 'virale' items zich over het internet verspreiden: opgepikt worden, zich laten kopiëren, delen en verspreiden, en daar vervolgens ook weer aandacht genereren om verder opgepikt te worden.

Atypische myopathie verspreidt zich niet volgens dat patroon. Ook niet virtueel. De aandacht voor de aandoening, díe verspreidt zich viraal, maar dat is volgens mij niet wat hierboven gesuggereerd werd.

Qimm

Berichten: 15177
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:03

Hier staan er veel zaailingen van de rode en noorse esdoorn, maar ze worden opmerkelijk genoeg niet eens gegeten
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-05-19 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:05

Het grote nadeel is dat mensen dit gaan lezen en er hun eigen verhaal van gaan maken en er heel veel esdoorns om gaan omdat....
Goh, zou toch prettig zijn als dit eens gold voor de Berenklauwen dan de Oost Europese of de Japanese Knotweed }>

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 09:09

Morganlefay schreef:
Het grote nadeel is dat mensen dit gaan lezen en er hun eigen verhaal van gaan maken en er heel veel esdoorns om gaan omdat....
Goh, zou toch prettig zijn als dit eens gold voor de Berenklauwen dan de Oost Europese of de Japanese Knotweed }>

Zelfde verhaal met mensen die in paniek raken om ieder geel bloemetje in de wei. "Is dit het gevreesde Jacobskruiskruid?" *houdt paardenbloem omhoog*

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:41

Of boterbloem :D Al moest ik ook even mijn koolzaad van dichtbij bekijken of het geen JKK is. Gelukkig is JKK makkelijk te herkennen.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:03

Heb ze allemaal omgehaald!
En voor nieuw groen, wilgen geplant waar ze wel veilig aan kunnen knagen.
Als je zaailingen heb de maaier er over.
Dan redden ze het niet.
Hoef je ook niet alles plat te spuiten met gif.
En zou ze bij paarden in de buurt toch echt verwijderen.
Tis elk jaar het zelfde liedje.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:16

Toen men nog niet wist dat de esdoorn de oorzaak was,zijn er ook paarden overleden aan A typische Myophatie in een weiland waar geen boom stond was ergens op een polder wei.Dat heeft toen op bokt gestaan,stonden toen ook al jaren paarden op die wei.
Er is toen ook een tijdje gedacht dat het paddestoelen waren.In de ardennen overleden toen wat vaker paarden aan deze ziekte. Vaak brak hij in periode's uit in bep. regio's.
Ik hoop dacht het echt de esdoorn is en niet zo maar weer een bedenking.Vind het persoonlijk best wel vreemd dat er geen hoeveelheden bekend zijn ed. En waarom de ene esdoorn wel en de andere niet.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 00:56

Uittrekken, maaien , zagen....repeat

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:17

Heel veel giftig groen heeft ook een medicinale werking, denk aan digitalis.
En als je alles wat giftig is ga omhakken cq rooien of platspuiten blijft er weinig groen over in de wereld.
Misschien eens andersom gaan denken en mensen zichzelf en hun beesten wat beter beschermen.
Dit is geen verwijt oid maar als werkelijk alles moet wijken omdat het giftig is draaien wij uiteindelijk zelf onze nek om.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:13

Dat is prima maar ergens anders dan bij paarden.
Dan plant je gewoon een andere boom terug.
Een taxus zet ik ook niet bij mijn paarden in de buurt.
Je hoeft ze niet van de aardbodem te verwijderen.
Niemand zegt dat.
Je kan je zelf toch voor je kop slaan als je paarden 1 voor 1 de pijp uit gaan omdat jij het zonde vind van die boom!
Ik vind het een zonde dat de paarden een vreselijke dood te wachten staat.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:18

Er zijn enorm veel esdoornsoorten waarvan er toevallig 1 giftig is voor paarden. Ik snap niet wat het probleem is om deze te verwijderen?

We zouden ze natuurlijk kunnen laten staan en onze paarden opofferen of de paarden 24/7 binnen laten. Wat vind jij een goede oplossing Morganlefay?

Ik heb meer dan 20 esdoorns waarvan 2 gewone. Die staan nog steeds maar na het broedseizoen gaan ze om. Wees gerust ik plant er een berk of wilg voor terug. Daarnaast is het bij mij een groene oase en gif gebruiken wij niet.

Janine1990

Berichten: 43828
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:21

Morganlefay schreef:
Heel veel giftig groen heeft ook een medicinale werking, denk aan digitalis.
En als je alles wat giftig is ga omhakken cq rooien of platspuiten blijft er weinig groen over in de wereld.
Misschien eens andersom gaan denken en mensen zichzelf en hun beesten wat beter beschermen.
Dit is geen verwijt oid maar als werkelijk alles moet wijken omdat het giftig is draaien wij uiteindelijk zelf onze nek om.


Beetje ongepaste reactie in dit topic :o

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:52

Ohja wij planten ook nieuwe bomen terug.
Esdoorn is een versreidende opslag boom ... heb liever beuken die zomaar ergens gaan groeien.

Maaier met opvang mislukt. Maait niet kort genoeg om de scheuten af te maaien :-(

Iemand ervaring met schapen? En dat die er tegen kunnen? Ik heb gelezen dat die er wel tegen kunnen,maar praktijk ervaring zou fijn zijn.

Dus als iemand een plek zoekt voor schapen laten grazen,biedt ik mij aan. Water word geregeld en ze in de gaten houden. Schapen en netten is voor schaap-eigenaar.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:01

Schapen is geen probleem. Die hebben de scheuten vorig jaar netjes bij ons opgegeten.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:59

Ooh dat is een hele geruststelling!
Dan gaan wij echt opzoek naar een grote koppel schapen.

Nog iemand opzoek naar een plek voor schapen?
Bij ons dus graag een koppel!
Toezicht elke dag en water word ook geregeld. For free ik blij schapen blij...