Esdoorn (zaailing)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:09

tienus63 schreef:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/

Verschil tussen de soorten is op deze pagina goed uitgelegd.

En met mijn nuchtere verstand denk ik waar al tientallen jaren esdoorns hebben gestaan en paarden en vee gelopen hebben, het hoogstwaarschijnlijk een niet gevaarlijke variant betreft.

Oh, bedankt voor de link! Ik zat m te stressen om een drietal bomen hier, maar als ik dit zo lees zijn dat denk ik veldesdoorns. Ik weet nog dat ze geel waren afgelopen herfst, en dit is het blad nu:

Afbeelding

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:25

Wat eng dat er plots zoveel paarden door sterven. Tot een aantal jaar geleden hoorde je hier niets van. Komt dit dan nu meer in het nieuws? Of zijn er meer esdoorns? Na het altijd checken op kruiskruid komt dit er ook nog bij. Ik heb meteen mijn weide gecontroleerd. Jonge scheuten vond ik niet. Wel dit, wat lijkt op al oudere scheuten? Of is dit iets anders?

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12076
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:48

Misschien is de concentratie van de stof tegenwoordig hoger omdat de zomers de afgelopen jaren warmer en droger zijn geweest.
Hoe meer vocht in de plant of boom, hoe verdunder de schadelijke stof in de plant zal zijn.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:04

Wat denken jullie, is dit een gewone esdoorn?


Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:11

Soprano schreef:
Jonge scheuten vond ik niet. Wel dit, wat lijkt op al oudere scheuten? Of is dit iets anders?

[ [url=m/oDp3sN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat lijkt eerder Gewone berenklauw.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:17

FCSA dat is zo te zien de gewone esdoorn

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 13:19

Dank voor je antwoord.
Een groot deel van het land naast onze paardenwei is hiermee ingezaaid... Ik ga er maar eens achteraan dan.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 17:50

Ik ben even naar het hoveniersbedrijf om de hoek gegaan met een takje: het is een veldesdoorn. Dat valt weer mee! Heeft iemand wel eens laten testen bij de GD om helemaal zeker te weten dat de giftige stof er niet in zit?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:13

Ik wil je niet ongerust maken FCSA,maar die van Veerledec is een veldesdoorn ,ik vind jou bladeren toch echt meer op de gewone esdoorn lijken .
De veldesdoorn heeft afgeronde punten terwijl die op jou foto echt puntig zijn en ook de verkleuring vind ik typisch voor de scheuten die bij ons ook groeien. Ik ben ook eindeloos aan het vergelijken geweest en tot de conclusie gekomen dat het bij ons toch ook echt de gewone esdoorn is. Ik zou idd wel willen weten waar ik wat op kan sturen of het echt giftig is.Ik ga nu zoveel als ik kan en mag esdoorns verwijderen.
De link hier boven is wel een heel duidelijke om de vergelijking te maken

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:21


Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 18:26

Ik lees in verschillende topics veel vragen over waarom er dit jaar zoveel zijn...

Nu heb ik een esdoorn in mijn tuin staan, aan de rand van de sloot... (gelukkig geen paarden in aangrenzend weiland) En deze had vorig jaar zodanig erg last van de droogte, dat er in augustus enorme trossen met zaden aan de boom hingen. Echt waar, het was NIET normaal! Blad kleurde geel eind juli.
Met andere woorden, moeder natuur was aan het werk. De boom ging zichzelf zoveel mogelijk voortplanten om het voortbestaan van de soort te garanderen.

Het is in mijn tuin dus ook echt feest... -O- Heb me voorgenomen dit jaar de bladzuiger er goed door te halen :')

Maar hou er rekening mee dat bij langdurige droogte bomen meer en eerder hun zaden loslaten. En dat dit de reden is dat er dit jaar zoveel zaailingen zijn.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 21:45


Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:02

Bij ons is het drama.
Geen doen de hele wei op de knieën lijntje voor lijntje door te kruipen.

Weten jullie of schapen er tegen kunnen?
Als dat zo is dan laat ik schapen de wei kort eten. Hopelijk eten die dan alles op en goed kort.
Ik zat ook aan maaien te denken. Alleem dan zal het zo'n (gemeente) maaier met zuig-slurf moeten worden. En waar zou ik die dan kunnen regelen?

En hoe zit het met hooi?
Overal in NL staan esdoorns. Het is geen bijzondere boom.

Wanneer zou wel de veilige tijd zijn de paarden te weiden,zonder weide doorlopen.

Op moment ben ik prioriteiten aan het stellen wat eerst.
Dat is zorgen dat wei kort gemaakt word. Danwel maaien en/of schapen.
Dan de grotere esdoorns zagen. Stobben kunnen later wel weg.
Daarna de jonge scheuten en kleine plantjes weg schoffelen/trekken op rest terrein. Tussen de bosjes/coniferen, langs de paddock etc...
Op 3 hectare is dat een hele klus pff

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:21

FCSA het is inderdaad Gelderse roos oftewel Viburnum Opulus, er zit hier een hovenier naast me die dit bevestigd.

voyou

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:45

Ik heb in het najaar al alle takken met zaden zo veel mogelijk afgevoerd. Alle esdoorns zijn vervolgens deze winter gerooid. En nu op de knieën door de wei. Doordat we zaad zo veel mogelijk al hebben afgevoerd is het gelukkig te doen.
Afbeelding
Afbeelding

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:50

Dat is fijn,voyou. Scheeld al veel werk.
Hier te laat met zagen, ik werd tegen gehouden. (Moest niet zo'n heisa maken,want valt allemaal wel mee en er staan al jaaaaren esdoorns pff)...dat dus. En nu zit ik met de klere bende... irritatie punt! Pf

Niet te doen op de knieën de hele wei rond plus de rest...gras staat al vrij hoog.
Zijn geen 2 emmertjes vol die je weghaald zeg maar ...

Dus heeft iemand please een idee ivm schapen of maaien met zuig-slurf?!

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:17

Bij ons is het ook om te janken. Gelukkig zijn de zaden "maar" op 1/3 van de wei gevallen. (en een deel in de paddock, maar dat is super makkelijk te verwijderen) Ik ga elke dag een uurtje op mn knieën door de wei en daarnaast nog een keer langs het stuk gras wat ze de volgende dag gaan krijgen. (we doen aan strookbegrazing)

En toch ga ik elke dag enigzins ongerust naar stal, bang een van de paarden ziek aan te treffen. Ben steeds zo bang dat ik niet genoeg weg weet te halen. Het gras staat al vrij hoog en er staan ook veel paardenbloemen. De kiempjes zijn soms moeilijk te zien.
De esdoorn naast onze wei mogen we van de eigenaar omhalen, dus dat gaan we komend jaar doen :D

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 23:19

Laurora door elke keer een stukje te doen en dan strookbegrazing os inderdaad een optie. Maar ook ik ben bang dat ik ze niet allemaal spot.

Wat fijn dat die esdoorn weg gehaald mag worden! Hele opluchting lijkt me dat

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 00:04

fardoe schreef:
FCSA het is inderdaad Gelderse roos oftewel Viburnum Opulus, er zit hier een hovenier naast me die dit bevestigd.


Fijn! Dank!

paarden1710
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-15

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:33

Ik heb deze staan en twijfel of het de giftige variant is

paarden1710
Berichten: 2
Geregistreerd: 13-11-15

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:35

Volgens mij gaat er iets four met de fotoAfbeelding

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:26

Lijkt me een veldesdoorn.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 11:48

Janine1990 schreef:
Ik lees in verschillende topics veel vragen over waarom er dit jaar zoveel zijn...

Nu heb ik een esdoorn in mijn tuin staan, aan de rand van de sloot... (gelukkig geen paarden in aangrenzend weiland) En deze had vorig jaar zodanig erg last van de droogte, dat er in augustus enorme trossen met zaden aan de boom hingen. Echt waar, het was NIET normaal! Blad kleurde geel eind juli.
Met andere woorden, moeder natuur was aan het werk. De boom ging zichzelf zoveel mogelijk voortplanten om het voortbestaan van de soort te garanderen.

Het is in mijn tuin dus ook echt feest... -O- Heb me voorgenomen dit jaar de bladzuiger er goed door te halen :')

Maar hou er rekening mee dat bij langdurige droogte bomen meer en eerder hun zaden loslaten. En dat dit de reden is dat er dit jaar zoveel zaailingen zijn.


Eigenlijk zit moedernatuur gewoon heel mooi in elkaar.

Bij mij op stal staat er ook eentje , vanmiddag dus maar ff 'oogsten'.

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:03

Deel 1, more to go.
Gisteren al maai-dag gehad.
Vreselijk op eigen terrein, allemaal opslag esdoorns. Van klein tot groot.
In het hele gebied om ons terrein(3hec) ook esdoorn, dus helemaal tegen gaan kunnen we niet helaas

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Esdoorn (zaailing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 12:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Werk genoeg dus :-(