Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:00

Hier is het zaterdag tweede helft middag gemaaid na de regen van die ochtend. Zondag en maandag 2x geschud, dinsdagochtend nog een keer geschud en einde middag op Wierden gelegd en begin avond geperst en gewikkeld in grote ronde balen. Het lag er te dik op om in deze tijd hooi zonder plastic van te maken en omdat er voor morgen al regen was voorspeld en ik met deze record oogst geen risico wilde nemen.

Er zijn 33 grote balen afgekomen. Ik heb volgens mij in de 13 jaar dat ik hier woon nog nooit zoveel balen in 1 snee er af gehaald. Normaal maaien we eind mei/begin juni de eerste snee.

Nu mest er over, regen, ☀️ en dan op naar hopelijk een mooie tweede snee hooi in kleine pakjes!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:07

Delaja schreef:
Ik zie hier in de buurt ook op meerdere plaatsen kleine baaltjes zonder plastic liggen. Wat me wel verbaasde was dat er op een groot stuk zowel kleine plastic loze baaltjes als grote, plastic balen lagen. Dat is wel extra werk met persen :?



Dat heb ik ook overwogen...
Ik kan op zolder maximaal 450 pakjes hooi/stro kwijt als hij leeg is. Maar nu maar zo'n 200. Had enorm veel gras liggen en dan krijg je echt heel veel kleine pakjes. Met een combi kun je zeggen pers maar zoveel pakjes hooi en de rest gaat in het plastic.

Of ze persen op bestelling voor anderen.

Hier vond ik de droogtijd te kort voor hooi. Hadden nog een mooie lange extra dag nodig gehad. Maar voor morgen wordt al regen voorspeld.

Nu zijn het 33 grote ronde balen geworden, dat waren zo'n 600 kleine pakjes geweest...

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:08

Hier ook een hele mooie opbrengst! Een paar weken geleden hebben we een deel gemaaid en daar kwamen 171 grote vierkante balen af. Vorige week dan eindelijk de rest, dat leverde vandaag nog eens 140 balen op :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:11

Van hoeveel ha was dat?

Hier van een kleine 2ha

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:16

Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:19

Siesjuh schreef:
Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Onze midibalen zijn ongeveer 90cm doormeter, grote balen 120cm. Ik denk het dat het qua gewicht 250kg tegenover een dikke 400kg is? Maar kan het moeilijk inschatten hoor. Ik heb periodes waar ik 3 paarden voer van een grote baal. Heb nog nooit met schimmel oid gezeten.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:23

joyce B schreef:
Van hoeveel ha was dat?

Hier van een kleine 2ha

De eerste ronde 7-8 hectare en vandaag 4-5.

33 balen is ook een hele mooie opbrengst!
Laatst bijgewerkt door Laurie op 18-06-19 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:23

Bij onze overburen 327 onverpakte kleine baaltjes er af gehaald vandaag. Was pas zaterdag er af gegaan. Maar super mooi gedroogd!

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 23:53

Laurievc schreef:
Siesjuh schreef:
Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Onze midibalen zijn ongeveer 90cm doormeter, grote balen 120cm. Ik denk het dat het qua gewicht 250kg tegenover een dikke 400kg is? Maar kan het moeilijk inschatten hoor. Ik heb periodes waar ik 3 paarden voer van een grote baal. Heb nog nooit met schimmel oid gezeten.

Da's top! Dan ga ik het toch nog even overwegen, al is het alleen al voor de koudere maanden :)

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:09

Gelukkig is het allemaal mooi droog geworden
Beloofd een beter jaar te worden dan vorig jaar dus.

Ben benieuwd wie er nog meer overweegt om donderdag te gaan maaien?

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:46

Hier zijn ze vannacht toch nog geweest. 10 grote balen van een stuk van +/- 6250m2.
Hadden niet gedacht dat het er zo veel zouden zijn! (1e x hooien)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 06:48

Wat fijn dat ze toch nog zijn geweest! Hooi geeft toch ieder jaar weer stress...

shadowstar

Berichten: 341
Geregistreerd: 13-12-14

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 08:21

Mijn vaste leverancier brengt vanmiddag 500 pakjes onverpakt hooi, zegt dat het goed droog is dus daar vertrouw ik op.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:46

Siesjuh schreef:
Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Ronde midibalen zijn circa 90 hoog een 90 doorsnee. wegen rond de 120 kg. En niet zoals hierboven gezegd 250. Er zitten ongeveer 5 a 6 balen gewoon hooi in en 4 kleine foliebalen. Ik deed er afgelopen winter 9 dagen mee voor 2 paarden. Een gelderse en een sobere Fuchs
Laatst bijgewerkt door pillow op 19-06-19 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:47

pillow schreef:
Siesjuh schreef:
Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Ronde midibalen zijn circa 90 hoog een 90 doorsnee. wegen rond de 120 kg. En niet zoals hierboven gezegd 250. Er zitten ongeveer 5 balen gewoon hooi in en 4 kleine foliebalen

Mijne zijn toch echt zwaarder dan 120kg :')

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:51

Citaat:
Ronde midibalen zijn circa 90 hoog een 90 doorsnee. wegen rond de 120 kg. En niet zoals hierboven gezegd 250. Er zitten ongeveer 5 balen gewoon hooi in en 4 kleine foliebalen

Mijne zijn toch echt zwaarder dan 120kg :'
Dan zijn het geen midibalen. kijk maar op markplaats. Ik kan ze in mijn eentje keren en rollen.

Sanniejtjuh

Berichten: 1219
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:52

Hier maandag ochtend heel vroeg gemaaid. Helaas hier nu wat regen, was wel voorspeld natuurlijk. Ik kon het niet langer laten staan. Het was al zo lang en helemaal platgeslagen door het noodweer en regen. Anders zou het toch gaan rotten/broeien onderop.

Ik kan alleen maar hopen dat de regen mee valt -O- en dat het zaterdag alsnog droog genoeg is om te persen..

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:53

Mijne zijn 90cm doormeter maar ik kreeg ze echt niet in mijn eentje gerold... Dat was net de reden dat we midi wilde. We hebben nu grote en daar heb ik altijd iemand anders voor nodig :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:14

Hier gaat het er zaterdag vanaf. Misschien vrijdag maar dat ligt aan het weer. Hopelijk kan het dan mooi 6 dagen drogen. Fingers crossed.

Kimley

Berichten: 9154
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:05

Hier gisteravond geperst in kleine pakje en ligt het gelukkig nu al op zolder.. het weer is niet te doen hier nu joh!
Blij dat we toch de keus hebben gemaakt het gister avond van het land te halen :=

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:15

LadyDaily schreef:
Gelukkig is het allemaal mooi droog geworden
Beloofd een beter jaar te worden dan vorig jaar dus.

Ben benieuwd wie er nog meer overweegt om donderdag te gaan maaien?

ik ga het er denk ik op wagen

SensaHorses
Berichten: 709
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 12:33

Vrijdag/zaterdag misschien maaien, lijkt dan eindelijk 5 dagen droog te blijven zodat we kunnen hooien!

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:01

16 grote balen hier, gelukkig gisteravond ingepakt want vanochtend al regen ipv vanmiddag pfieuwww
voor degenen die nog gaan beginnen veel succes er komt gelukkig nog heel mooi weer aan!

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:28

Wij hadden 20 grote vierkante balen van een kleine hectare. We doen mee met de buren. Gelukje, want anders waren we er nooit tussen gekomen met persen en wikkelen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:12

pillow schreef:
Siesjuh schreef:
Even voor mijn beeldvorming...hoe groot (zwaar) is een midibaal en hoe groot een grote? Er vanuit gaande dat jullie met kleine baaltjes die dingen bedoelen waarmee je kan gooien?
Ik zou namelijk super graag voordroog willen voeren, alleen al vanwege dat het veel minder stof bevat. Hier lees ik dat jullie midibalen met 2 paarden weg krijgen zonder dat het kapot gaat. Ik ben dus wel benieuwd aan wat voor baal ik dan moet denken :)

Ronde midibalen zijn circa 90 hoog een 90 doorsnee. wegen rond de 120 kg. En niet zoals hierboven gezegd 250. Er zitten ongeveer 5 a 6 balen gewoon hooi in en 4 kleine foliebalen. Ik deed er afgelopen winter 9 dagen mee voor 2 paarden. Een gelderse en een sobere Fuchs


Bedankt! Vroeg me al af met hoeveel pakjes hooi ik die midibalen kon vergelijken. Als de tweede snee geen kleine pakjes hooi kan worden ga ik dit proberen want met 6 paarden kan ik die wel in een paar dagen opvoeren voordat het gaat broeien.
Persen en wikkelen kost iets van €8,50 hier. Had een briefje in de bus van de loonwerker die ze maakt.

Weet niet of dat in- of exclusief BTW is. Maar eens informeren.