Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:42

Wij krijgen het niet droog genoeg voor de voorspelde regen morgen. Dus het gaat helaas in plastic. Ik denk dat we het verkopen. Ik heb tegenwoordig te weinig paarden om een grote baal op te kunnen voeren voordat de broei erin komt.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:42

Maartje1990 schreef:
Duhelo schreef:
Hoe bepalen jullie trouwens de kwaliteit van het hooi? En dan met name voor bv giftige planten erin? Trek je alles open of vertrouw je op de woorden van de verkoper?


Ik vertrouw de verkoper. Ook voot runderen is jacobskruiskruid giftig, als we niet zelf doen dan koop ik het van een koeienboer. En voor hem is het misschien nog belangrijker dat het vrij is van dat spul dan voor ons

Bij grotere verkopers heb ik er ook niet zoveel schrik voor. Ik zoek echter kleine baaltjes en dan heb je vaak particulieren die een eigen stukje land gehooid hebben en de overschot verkopen.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:18

pillow schreef:
xXutopiaXx schreef:
Ik laatst een midibaal gehaald voor €25,- +:)+

Die kun je hier zat kopen voor 22,50 Ik heb nog 11 staan van vorig jaar, ik wacht even af of ik goed hooi krijg. Zo ja dan verkoop ik de midibalen.


Grappig hoe 'zo goedkoop mogelijk hooi' krijgen 'stoer' is.
Met een heeel groot perceel kun je uiteraard goedkopere balen maken dan op een kleiner perceel maar als je onbespoten hooi zonder giftig onkruid wil kun dat echt niet zomaar uit voor die prijs.
Dan loop je het óf niet na op onkruid óf je spuit ieder jaar.
Dat is niet perse fout, maar wel anders.

Van onze 1 ha gaan ze niet weg onder de 27,50.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:19

_Lorette_ schreef:
Wij krijgen het niet droog genoeg voor de voorspelde regen morgen. Dus het gaat helaas in plastic. Ik denk dat we het verkopen. Ik heb tegenwoordig te weinig paarden om een grote baal op te kunnen voeren voordat de broei erin komt.


Echt? Ik red midibalen met 2,5 paard en alleen hooi in de nachten heel goed. Alleen in de echte zomer maanden moet ik soms (preventief) een baal uit elkaar trekken. Het kan wel heel wisselend zijn per snede. Heb het nooit kunnen relateren aan vocht % overigens.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:28

Mizora schreef:
Voor paarden mag voordroog 1 a 2 dagen korter drogen dan touwtjes-hooi. Maar 3 dagen is over het algemeen echt te kort en gaat meer richting schapenvoordroog, die dat beter kunnen hebben (maar liever niet zo nat krijgen als koeienkuil). Hier gingen de paarden allemaal aan de dunne van te kort gedroogd, maar op zich heel mooi, paardenvoordroog. Zuur, want verder hadden we toen met andere partijen veel schimmel-problemen (al bij het opensnijden schimmel aanwezig), dus dat dit ook al geen mogelijkheid was, vonden we zeer jammer (overigens nu geen probleem meer i.v.m. overstap op touwtjeshooi en alleen nog maar 3-4 privépaarden, dus minder monden te voeren).


3 dagen is hier al heel vaak heel goed gelukt. Met heel warm weer en 2 keer schudden kun je het soms net zo droog krijgen als met 4- 5 dagen laten liggen. Ligt er heel erg aan hoe warm het is, hoe hard het waait, hoeveel dauw je er in krijgt en hoe dik het er op ligt en hoe vaak je schud.
Dat zegt allemaal meer dan alleen die 3 dagen.
En dan zeg ik niet op basis van gevoel maar op basis van analyses.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:41

Het wordt al twee keer per dag geschud. Maar het ligt er zó ontzettend dik op dat het toch niet snel genoeg droogt. Ik kan er niet meer van maken.

Midibalen worden hier eigenlijk nooit gemaakt. Grote balen of klein onverpakt.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:49

Wij hebben gisteren zelfs 3 keer geschud. Gelukkig zijn de dagen heel lang nu.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:14

Wij zouden bij goed weer deze week ook binnen krijgen.
Ik ga eens informeren of ze gemaaid hebben na die regen van zaterdag.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:45

Wij hebben niet gemaaid, komt vooral door de voorspelling van morgen. Vandaag zou het goed kunnen drogen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:52

Hier gaan ze vanavond balen, is slecht weer voorspeld en de loonwerker haalt nu alles naar voren. Het is al mooi droog voor voordroog. Worden midi balen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 18-06-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:07

pol013 schreef:
3 dagen is hier al heel vaak heel goed gelukt. Met heel warm weer en 2 keer schudden kun je het soms net zo droog krijgen als met 4- 5 dagen laten liggen. Ligt er heel erg aan hoe warm het is, hoe hard het waait, hoeveel dauw je er in krijgt en hoe dik het er op ligt en hoe vaak je schud.
Dat zegt allemaal meer dan alleen die 3 dagen.
En dan zeg ik niet op basis van gevoel maar op basis van analyses.

Zegt mijn leverancier ook hoor. Droog is droog en het hangt van de temperatuur en de wind af hoe snel dat gaat. In het najaar duurt het vaak weer langer eer de douw weg is 's morgens en hoe snel de temperatuur op loopt, maar zomers gaat het op het open land best snel. 2x daags schudden en persen maar. Maar het moet niet perse hoor met 3 dagen, als het nodig is ligt het gewoon langer.

LaDonna75

Berichten: 2163
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:14

In de uiterwaarden droogt het ook harder dan binnendijks, is de ervaring. Minder bemest, harder waaien, meer zon? Wij hebben zaterdag na de regen gemaaid, vanmiddag gaat het hooi in kleine baaltjes en grote balen. Prachtig droog!

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:31

Vergeet niet er hier en daar best wat regen gevallen is voor er gemaaid werd en er best wat vocht in de grond zit. Het is nu zeg maar niet zo dat het hooi droog ligt.
Smorgens vroeg is het echt vochtig op het gras.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:04

Ik begrijp hier dat er wel gemaaid is maar dat dit ook in plastic gaat en dat ze nog voor een ander stuk een poging gaan wagen voor kleine baaltjes hooi

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:10

pol013 schreef:
_Lorette_ schreef:
Wij krijgen het niet droog genoeg voor de voorspelde regen morgen. Dus het gaat helaas in plastic. Ik denk dat we het verkopen. Ik heb tegenwoordig te weinig paarden om een grote baal op te kunnen voeren voordat de broei erin komt.


Echt? Ik red midibalen met 2,5 paard en alleen hooi in de nachten heel goed. Alleen in de echte zomer maanden moet ik soms (preventief) een baal uit elkaar trekken. Het kan wel heel wisselend zijn per snede. Heb het nooit kunnen relateren aan vocht % overigens.

Zij heeft het over grote balen hé. Met midibalen red ik het met 2 paarden wel.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:16

[
Citaat:
Grappig hoe 'zo goedkoop mogelijk hooi' krijgen 'stoer' is.
Met een heeel groot perceel kun je uiteraard goedkopere balen maken dan op een kleiner perceel maar als je onbespoten hooi zonder giftig onkruid wil kun dat echt niet zomaar uit voor die prijs.
Dan loop je het óf niet na op onkruid óf je spuit ieder jaar.
Dat is niet perse fout, maar wel anders.

Van onze 1 ha gaan ze niet weg onder de 27,50
.
Het persen kost €11,00 per baal maakt niet uit of het 1 of 5 hectare is. Dat van mij komt van mijn eigen 1 hect onbespoten en onkruid vrij land. Ga ik toch ook maar €27,50 vragen anders denkt men dat het niet goed is.

Chant1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 27-05-07

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:19

Het persen kost hier niet standaard €11,-
Bij onze loonwerker hangt het wel af van het aantal MIDI balen dat ze persen. Gaat in staffeltjes en daar hangt een prijs aan. Dus hier maakt het wel uit of je van 1 of 5 hect. perst

Kimley

Berichten: 9154
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:55

Hier zaterdag middag gemaaid na de regen.. straks gaat het in kleine hooi pakjes! Prachtig mooi droog :D

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:22

Hier is de prijs ook gewoon per geperste baal, maaien/schudden/harken is wel per ha of per uur maar dat maakt in principe niet zo veel uit. In zoveel uur kun je zoveel ha schudden bijvoorbeeld. Alles hangt dan uiteraard af van de grootte van het materieel maar daar zijn wel richtprijzen voor.

Uit m'n hoofd is ronde balen persen iets van €4,50 met touw, met net €6 en met plastic €12

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:01

Hier zou het gras vanavond geperst worden. Is 3 x geschud en aardig droog. Alleen waar het echt dik lag niet helemaal.
Diegene die komt persen is alleen nog niet op komen dagen en onbereikbaar :(. Ook bij anderen nog niet geweest vanavond. Hopelijk is er niks ergs gebeurt komt hij nog voor de regen morgen!

Ben benieuwd hoeveel balen we eraf krijgen.

Mariska_28

Berichten: 10504
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:06

Hier wordt donderdag gemaaid. Staat al bijna droog op de wei, dus verwacht het in kleine pakjes te kunnen laten persen. Ik wou niet gaan hooien, maar heb teveel gras en al te dikke tinkers :D

Maaiike94

Berichten: 1101
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:34

Hier is het zojuist geperst, grote balen in plastic. We hadden zondagochtend pas gemaaid en was nu al zo ontzettend droog. Daarom durfden we het weer van morgen niet af te wachten. Nu de andere helft nog, hopelijk kunnen we dat deze week nog maaien.

Spotje2
Berichten: 81
Geregistreerd: 22-10-18

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:37

Hier is alles net in de kleine pakjes gegaan. We durfden niet te wachten tot morgen dus een deel zit er om maar anders was het ook weg als er regen in was gekomen

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:37

Ik zie hier in de buurt ook op meerdere plaatsen kleine baaltjes zonder plastic liggen. Wat me wel verbaasde was dat er op een groot stuk zowel kleine plastic loze baaltjes als grote, plastic balen lagen. Dat is wel extra werk met persen :?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hooi-jaar 2019. Wat zal het brengen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:11

Vaak zijn ze dan met 2 persen tegelijkertijd aan het werk geweest, of vanwege de tijdsdruk, of omdat ze niet meer in de schuur kwijt kunnen/ willen.