Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:37

Paardenfann4 schreef:
Uiteraard. Maar het valt mij op dat de voorstanders van de wolf zelf zelden op het platteland woont en geen vee heeft. Die hebben er dus ook geen last van. Maar ik ben benieuwd hoe die zelf zouden reageren als ze hun beestjes half dood en aangevreten aantreffen. Je maakt mij niet wijs dat je dan nog zo hard roept van dit is de natuur en die arme wolfjes moeten ook eten. Ik voorzie grote problemen als hier echt roedels komen. Nederland is veel te klein voor zulke roofdieren, dat gaat echt niet goed komen. Toen het hier nog zeer dun bevolkt was gaf het al grote problemen en zijn ze het land uit gejaagd. Het zijn geen knuffeldieren zoals sommige mensen denken. Een wolf is tot veel in staat zoals meerdere hier al hebben aangegeven. Ik ben ook wel bang dat mensen ze gaan voeren dat het tot nog grotere problemen gaat leiden.

Eerst wordt er geroepen dat de wolf niet meer schuw is, ook in woonwijken loopt en dat dat een probleem is.

Dan is het dat pro-wolf mensen in woonwijken wonen en niet op het platteland waarom er niet gesnapt wordt dat het een probleem is.

Sorry, maar het heeft geen zin om de hele tijd met dezelfde non-argumenten te komen als er toch ook oprecht gevraagd wordt hoe je het dan wil oplossen. Het is duidelijk dat je er geen voorstander van bent, maar draag iets aan.

En zwaai zwaai trouwens, hier een rasechte plattelandster met de wolf ook al in haar achtertuin te hebben gehad. Buurman heeft schapen, mensen verderop hebben ook dieren, de meeste hier trouwens. Natuurlijk vinden we het een eng idee, maar ik denk dat we er allemaal veel meer aan hebben om te zoeken naar manieren om "samen met de wolf" te leven dan er gewoon "tegen" zijn. Afschieten is immers geen optie, dan zou je langs de grens 24/7 rijtjes jagers moeten opstellen en dat zie ik eigenlijk niet snel gebeuren.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:45

Ik denk dat de wolf meer sociaal is als de meeste mensen.
En ja, ik woon buiten aan het bos tegen Duitsland aan, heb paarden honden en katten. Wat mij betreft prachtig dat ze terugkomen. Met een goede afrastering en dieren in de nacht binnen, geen enkel probleem.
Misschien wat minder mensen op de wereld, dan is het probleem inclusief het milieu snel opgelost. Ook wilde dieren hebben rechten.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:46

Over dat Surplus-killing. Ook dat is doden met een reden. Het punt is dat dieren hun energie nodig hebben. Een predator zal daarom niet voor de lol jagen. Dit kost immers energie, en die energie hebben ze zelf nodig. Met natuurlijke selectie zijn er weinig dieren over gebleven die voor de lol zoiets doen.
Ja, tuurlijk doden ze dieren wanneer ze kunnen, maar dit heeft toch echt een reden. In surplus killing worden meerdere dieren gedood zodat de dieren later, wanneer prooi schaarser is, beter getraind zijn om prooi te vangen en in tijden van honger de eerder gedode dieren kunnen terugvinden. Snelle google search geeft al aan dat er studies zijn gedaan: Niet alles is binnen een week weg, maar verloop van tijd eten ze het wel op. Misschien niet altijd de wolf zelf, maar wel door andere roofdieren. De wolf zelf eet dan alleen de beste delen, om later zelf, of door anderen, de mindere delen te eten

In Nederland krijg je dan het probleem dat er teveel vee bij elkaar staat en de wolf dus geen mindere tijden krijgt, maar dus wel voor de zekerheid blijft doden. Dat is nog te bezien. Als in de winter de dieren binnen staan, heeft de wolf dan minder prooi en gaat ie zoeken naar zijn surplus. Helaas dat deze in de meeste gevallen dan al afgevoerd is naar rendac. Mocht het gebeuren in de OVP of op de veluwe en ze laten de dode dieren liggen, dan is er best een kans dat het uiteindelijk toch weer wordt opgegeten.

In ieder geval, ik zou sowieso in de nacht / bij het schemer de paarden binnenzetten. Overdag in een kudde naar buiten, en dan is de kans klein dat er iets gebeurd. Er is altijd een kans dat ze wel worden gepakt, maar net zo goed maakt het veulentje eens een rare sprong en breekt zijn been. Kansen heb je altijd.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:47

Ik houd van alle dieren,dus ook van wolven. Maar in dicht bevolkte landen als Nederland is daar geen plaats voor. En voor degenen die dat wel willen: wacht maar tot louw veulen gepakt is, dan praat je wel anders.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:48

Zolang het er een paar zijn zal er prima mee te leven zijn. Maar als er echte roedels komen die actief gaan jagen dan wordt het een heel ander verhaal en daar valt niet samen mee te leven. Waarom denk je anders dat het in omliggende landen die heel veel groter zijn als Nederland al zoveel problemen oplevert? Toen hier nog amper een mens woonde en veel minder vee was toen gaf het al zodanig problemen dat ze hier uitgeroeid zijn. Hoe moeten ze dan in dit dichtbevolkte land met ons samen gaan leven? Zodra er een kind opgevreten wordt of fifi van oma van de veranda gepakt dan kan ik je verzekeren dan de lol er voor de meeste mensen wel af is en dat de meesten ze graag kwijt willen.
Wolven jagen trouwens ook overdag, dus je beesten s'nachts binnen zetten is niet DE oplossing.

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:50

Ik houd overigens ook van alle dieren en vind wolven prachtige beesten maar in de wildernis waar de ruimte is voor ze en ook genoeg eten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:54

Paardenfann4 schreef:
Ik houd overigens ook van alle dieren en vind wolven prachtige beesten maar in de wildernis waar de ruimte is voor ze en ook genoeg eten.

Oprechte vraag; wat zie jij als een haalbaar plan om de wolf uit Nederland te gaan weren?

Ik heb de vraag al wat vaker gesteld, en bedoel deze niet als "dooddoener" of als aanval. De vraag is bedoeld omdat ik zelf niet zie hoe, en dus denk dat leren samen leven meer potentie heeft om zoveel mogelijk confrontaties tussen mens, vee en wolf te voorkomen. Maar dat is wat ik denk. Daarom wil ik weten wat de andere mogelijkheden zouden zijn. Als de wolf hier geen optie is, hoe zouden we dat dan vorm kunnen geven?

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:07

Actief wildbeheer toepassen zodra er overlast is.

Lees mijn vorige post. Als er grote roedels komen, hoe moeten mensen daar mee gaan samen leven? Maar gewoon je honden, vee en kinderen op laten vreten omdat het anders zielig is voor de wolf? Ik ben echt een dierenliefhebber en ik heb mij hier ook zeker veel in verdiept maar ik voorzie hier echt zeer grote problemen mee als er grotere roedels komen.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:36

Ik vind wolven prachtig en vond ook dat we maar moesten accepteren dat ze ook in Nederland rondlopen tot ik er zelf eentje tegenkwam. Ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld. Nederland is te klein voor wolven. Ik lees al tijden op allerlei sites mee en heb respect voor ieders mening. Alleen hebben de meeste schrijvers nog nooit een wilde wolf van dichtbij gezien.De wolf , die ik heb gezien was totaal niet schuw. Hooguit afstandelijk, kijkend of ik een gevaar voor hem was. Dat was ik niet ,dus ging hij gewoon verder met wat hij van plan was.Hij was een stuk groter dan dat ik mij had voorgesteld. Groter dan een Duitse herder. En hij liep regelrecht op mijn land af met 35 Shetlanders, geiten en varkentjes en een schaapje. Ik was niet blij. Heb mijn man gebeld en die heeft schijnend met een Maglite, sterke zaklantaarn, de wolf min of meer verjaagd. De wolf was niet dol op staan in fel licht. Ik vond het eng, want ik liep op de weg gelijk op met de wolf. Mijn man "stuurde" hem min of meer mijn kant op, omdat er een kanaal loopt en de wolf dus mijn richting opliep ipv naar het kanaal. Gelukkig draaide hij om en ging terug naar waar hij vandaan kwam. Sinds die dag zien we er regelmatig een en sinds een week of drie zelfs twee. Op de grens van het land met de buren. Dat is ongeveer 10 ha groot. Elke keer als ik ze zie ,kan ik ze met de zaklantaarn "wegsturen". Ze houden dus niet van fel licht. Wij hebben o ze afrastering inmiddels verhoogd tot 1.80m met stroom. We hebben 3 ha. Maar dat geld hebben we er wel voor over. Hopelijk is dit genoeg.Wij gaan inmiddels niet meer met onze honden van het erf af. Ik ben nl. nu wel bang om ze tegen te komen. Ze komen hier gemiddeld 3x per week en altijd rond een uur of 23.00. Je zou haast zeggen dat ze steeds dezelfde route volgen.
Als ik eerlijk ben, zie ik ze liever gaan dan komen. In de buurt zij ook Alpaca's aangevallen en schapen. Maar misschien komen mijn shetten de volgende keer aan de beurt. Vandaar ook de afrastering En de oudsten staan 'snachts op stal. Geiten, schaap en varkens ook.

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:39


BeeSunshine
Berichten: 25
Geregistreerd: 20-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:45

haboshof schreef:
Ik vind wolven prachtig en vond ook dat we maar moesten accepteren dat ze ook in Nederland rondlopen tot ik er zelf eentje tegenkwam. Ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld. Nederland is te klein voor wolven. Ik lees al tijden op allerlei sites mee en heb respect voor ieders mening. Alleen hebben de meeste schrijvers nog nooit een wilde wolf van dichtbij gezien.De wolf , die ik heb gezien was totaal niet schuw. Hooguit afstandelijk, kijkend of ik een gevaar voor hem was. Dat was ik niet ,dus ging hij gewoon verder met wat hij van plan was.Hij was een stuk groter dan dat ik mij had voorgesteld. Groter dan een Duitse herder. En hij liep regelrecht op mijn land af met 35 Shetlanders, geiten en varkentjes en een schaapje. Ik was niet blij. Heb mijn man gebeld en die heeft schijnend met een Maglite, sterke zaklantaarn, de wolf min of meer verjaagd. De wolf was niet dol op staan in fel licht. Ik vond het eng, want ik liep op de weg gelijk op met de wolf. Mijn man "stuurde" hem min of meer mijn kant op, omdat er een kanaal loopt en de wolf dus mijn richting opliep ipv naar het kanaal. Gelukkig draaide hij om en ging terug naar waar hij vandaan kwam. Sinds die dag zien we er regelmatig een en sinds een week of drie zelfs twee. Op de grens van het land met de buren. Dat is ongeveer 10 ha groot. Elke keer als ik ze zie ,kan ik ze met de zaklantaarn "wegsturen". Ze houden dus niet van fel licht. Wij hebben o ze afrastering inmiddels verhoogd tot 1.80m met stroom. We hebben 3 ha. Maar dat geld hebben we er wel voor over. Hopelijk is dit genoeg.Wij gaan inmiddels niet meer met onze honden van het erf af. Ik ben nl. nu wel bang om ze tegen te komen. Ze komen hier gemiddeld 3x per week en altijd rond een uur of 23.00. Je zou haast zeggen dat ze steeds dezelfde route volgen.
Als ik eerlijk ben, zie ik ze liever gaan dan komen. In de buurt zij ook Alpaca's aangevallen en schapen. Maar misschien komen mijn shetten de volgende keer aan de beurt. Vandaar ook de afrastering En de oudsten staan 'snachts op stal. Geiten, schaap en varkens ook.


Wat heftig!!!

Goed dat jullie op 1,80 hebben afgerasterd. Wij zijn zoekende hoe af te gaan rasteren. Mag ik vragen hoe jouw afrastering eruit ziet, heb je een foto?

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:55

Ik heb geen pc alleen mijn telefoon. Ik pb even

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:06

Dat wordt dus een probleem. Hele grote weiden kunnen niet geheel van voldoende afrastering voorzien worden. en waar is nu de 24\7 buiten-lobby?! Daar was ik vanwege de veiligheid toch al nooit zo voor. Maar nu wordt hier gezegd dat wolven ook overdag jagen. Ik snap heel goed dat wolven en andere roofdieren ook moeten eten. Maar ik stel mijn dieren daar niet voor beschikbaar.Ook niet als ik er geld voor zou krijgen.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:07

Wolven heb je al 1,5 jaar in nederland. Sinds een half jaar een paar op de veluwe. Het koppel dat op de veluwe leeft krijg van de zomer waarschijnlijk pups en dan heb je een roedel. En hoe erg sommige mensen er ook van balen. Je mag ze niet afschieten. Dus je kan maar beter je voorbereiden op eventuele maatregelen.
Laten we wel zijn, we hebben in nederland een overschot aan wild in veel natuurgebieden. Die twee op de veluwe veroorzaken nauwelijks overlast. Dus ik deel de mening dat er geen ruimte is voor een wolf in nederland niet.
Wel denk ik dat nederland niet klaar is voor wolven. Maar daar kunnen die beesten niks aan doen. Dat moeten wij doen. Hier staan handige tips: https://www.wolveninnederland.nl/wolf-en-mens

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:09

haboshof schreef:
Ik vind wolven prachtig en vond ook dat we maar moesten accepteren dat ze ook in Nederland rondlopen tot ik er zelf eentje tegenkwam. Ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld. Nederland is te klein voor wolven. .......

.... Je zou haast zeggen dat ze steeds dezelfde route volgen.
Als ik eerlijk ben, zie ik ze liever gaan dan komen. In de buurt zij ook Alpaca's aangevallen en schapen. Maar misschien komen mijn shetten de volgende keer aan de beurt. Vandaar ook de afrastering En de oudsten staan 'snachts op stal. Geiten, schaap en varkens ook.


Ik ben het met je eens hoor, ons land is veel te vol en druk geworden voor die grote jagers. 100 jaar geleden zat het iets anders, maar nu kan het echt niet meer. Vermoedelijk zit je aan de rand van een territorium als ze regelmatig langskomen, en niet echt onder de indruk zijn van mensen, maar rustig kijken en inschatten of jij gevaar oplevert of niet. Ze verdedigen hun gebied en markeren overal, net als honden. Ik kan me goed voorstellen dat je er niet blij mee bent. Busje pepperspray mee als je 's avonds nog een controlerondje doet? Mijn paarden staan ook midden in het bos. Geen idee wat daar 's nachts rondspookt, maar tot nu toe nog geen meldingen gehoord.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:13

Dus omdat de mens alles heeft ingepikt qua land is er geen plaats meer voor de wolf?
De wolf was er al voor de mens alles vol ging bouwen. Erger nog de mens was toen ook angstig voor hun dieren, dus moorden alles nagenoeg uit.
Sorry ik vind dit een egoïstische mensen uitspraak.

Piepen als het mijn dier betrof die gedood werdt door een wolf. Ja tuurlijk. Maar dan was het wel mijn schuld. Ik had geen maatregels getroffen om de wolf weg te houden.


Ik lees ook wildroosters plaatsen.
Hoe zie je dat voor je?
Want met alleen een wildrooster ben je er niet. Want dan moet alles afgezet worden met hoge hekken. Andere dieren zullen verhongeren omdat deze ook tegen gehouden worden, kunnen immers ook niet naar een plaats met meer eten. Beetje ovp praktijken.
En daarnaast wie gaat dat bekostigen? De staat omdat de veehouder (even alles bij elkaar bedoeld) deze kosten te hoog vind?

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:26

kiki1976 schreef:
Dus omdat de mens alles heeft ingepikt qua land is er geen plaats meer voor de wolf?
De wolf was er al voor de mens alles vol ging bouwen. Erger nog de mens was toen ook angstig voor hun dieren, dus moorden alles nagenoeg uit.
Sorry ik vind dit een egoïstische mensen uitspraak.

Piepen als het mijn dier betrof die gedood werdt door een wolf. Ja tuurlijk. Maar dan was het wel mijn schuld. Ik had geen maatregels getroffen om de wolf weg te houden.


Ik lees ook wildroosters plaatsen.
Hoe zie je dat voor je?
Want met alleen een wildrooster ben je er niet. Want dan moet alles afgezet worden met hoge hekken. Andere dieren zullen verhongeren omdat deze ook tegen gehouden worden, kunnen immers ook niet naar een plaats met meer eten. Beetje ovp praktijken.
En daarnaast wie gaat dat bekostigen? De staat omdat de veehouder (even alles bij elkaar bedoeld) deze kosten te hoog vind?

Wil jij dan je dieren beschikbaar stellen als snelbuffet voor wolven?Het gaat hier gewoon niet.In Nederland is geen echte natuur meer.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:52

Veulen84 schreef:
Wolven heb je al 1,5 jaar in nederland. Sinds een half jaar een paar op de veluwe. Het koppel dat op de veluwe leeft krijg van de zomer waarschijnlijk pups en dan heb je een roedel. En hoe erg sommige mensen er ook van balen. Je mag ze niet afschieten. Dus je kan maar beter je voorbereiden op eventuele maatregelen.
Laten we wel zijn, we hebben in nederland een overschot aan wild in veel natuurgebieden. Die twee op de veluwe veroorzaken nauwelijks overlast. Dus ik deel de mening dat er geen ruimte is voor een wolf in nederland niet.
Wel denk ik dat nederland niet klaar is voor wolven. Maar daar kunnen die beesten niks aan doen. Dat moeten wij doen. Hier staan handige tips: https://www.wolveninnederland.nl/wolf-en-mens

Ieder zijn mening. Wij staan in contact met wolveninnederland en die houden veel info achter. Natuurlijk om te voorkomen dat mensen gezellig op wolvenjacht gaan met hond en kind op zondagmiddag. Maar ik kan je wel vertellen dat Nederland er niet mooier op wordt met extra afrasteringen en ook minder veilig. Mijn broer woont in Noorwegen. Sommige jagers laten hun honden thuis bij de jacht, omdat de wolven hun honden opvreten voor hun ogen.
Je wilt ze ook niet in je tuintje.
Er klopt niet veel van het verhaal over schuwe wolven. Als je ze provoceert of je bevind je in hun territorium, dan zijn ze niet zo lief. Tot nu toe lopen hier nog geen roedels, maar dat gaat een keer fout.

haboshof

Berichten: 900
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: het zuiden van groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:58

Lindsey_99 schreef:
haboshof schreef:
Ik vind wolven prachtig en vond ook dat we maar moesten accepteren dat ze ook in Nederland rondlopen tot ik er zelf eentje tegenkwam. Ik heb mijn mening inmiddels bijgesteld. Nederland is te klein voor wolven. .......

.... Je zou haast zeggen dat ze steeds dezelfde route volgen.
Als ik eerlijk ben, zie ik ze liever gaan dan komen. In de buurt zij ook Alpaca's aangevallen en schapen. Maar misschien komen mijn shetten de volgende keer aan de beurt. Vandaar ook de afrastering En de oudsten staan 'snachts op stal. Geiten, schaap en varkens ook.


Ik ben het met je eens hoor, ons land is veel te vol en druk geworden voor die grote jagers. 100 jaar geleden zat het iets anders, maar nu kan het echt niet meer. Vermoedelijk zit je aan de rand van een territorium als ze regelmatig langskomen, en niet echt onder de indruk zijn van mensen, maar rustig kijken en inschatten of jij gevaar oplevert of niet. Ze verdedigen hun gebied en markeren overal, net als honden. Ik kan me goed voorstellen dat je er niet blij mee bent. Busje pepperspray mee als je 's avonds nog een controlerondje doet? Mijn paarden staan ook midden in het bos. Geen idee wat daar 's nachts rondspookt, maar tot nu toe nog geen meldingen gehoord.

Heb de Maglite bij me en ook een nachtkijker. Je ziet ze niet in het donker.Ik hoorde een raar geluid naast me , zo'n soort geeuwachtig geluid. Mijn haren stonden overeind. Dacht direct, dat is geen hond. Nachtkijker gepakt. En verdorie hij stond op nog geen 20m van me mij aan te kijken. Wat een machtig beest! Maar als gezegd, ik denk niet dat ze hier in ons dichtbevolkte Nederland moeten lopen. Ze worden doodgereden of een keer in het nauw gedreven. Ik denk dat het niet verstandig is.

speurneusc

Berichten: 5393
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:18

Veulen84 schreef:
Wolven heb je al 1,5 jaar in nederland. Sinds een half jaar een paar op de veluwe. Het koppel dat op de veluwe leeft krijg van de zomer waarschijnlijk pups en dan heb je een roedel. En hoe erg sommige mensen er ook van balen. Je mag ze niet afschieten. Dus je kan maar beter je voorbereiden op eventuele maatregelen.
Laten we wel zijn, we hebben in nederland een overschot aan wild in veel natuurgebieden. Die twee op de veluwe veroorzaken nauwelijks overlast. Dus ik deel de mening dat er geen ruimte is voor een wolf in nederland niet.
Wel denk ik dat nederland niet klaar is voor wolven. Maar daar kunnen die beesten niks aan doen. Dat moeten wij doen. Hier staan handige tips: https://www.wolveninnederland.nl/wolf-en-mens


vertel jij die wolf dat ie alleen reeen en wild mag pakken want dat scheelt weer afschot????

Paardenfann4
Berichten: 1354
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:26

Gewoon bordjes en pijltjes voor de wolf neerzetten waar hij heen moet zeker? Ze eten wat ze willen en als hun voorkeur naar een veulen of een schaap uit gaat en niet naar een zwijn of een ree dan doe je daar niks aan. Je kan niet heel Nederland in de hekken zetten. Dat die wolf er eerder was dan wij is mooi gezegd, maar ze zijn 100 jaar hier geleden niet voor niets uitgeroeid, toen ging het dus ook al niet goed. Nu zijn er heel veel meer mensen en nog veel meer dieren, hoe zou dat dan nu wel goed gaan? Zolang het er 2 of 3 zijn is er niks aan de hand maar die beesten krijgen jongen en die krijgen ook jongen. Wat denk je dat er dan gebeurt? Makkelijk gezegd je moet maar hekken plaatsen. Dan mag je wel een paar ton ergens vandaan halen om al die hectares te omheinen met 2 meter hoge hekken. Ik weet niet hoe je dat voor je ziet maar dat gaat dus ook nooit lukken. Wie heeft er nu zoveel geld? Dus met andere woorden we moeten de beesten maar gewoon aan de wolven op gaan voeren? Ze doden dus niet alleen om te eten, ze laten ook een spoor van halfdode aangevreten dieren achter. Dat wil toch niemand voor zijn dier? Sorry hoor dan ben ik maar egoïstisch maar dan heb ik liever dat er af en toe een wolf de kogel krijgt.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:30

Ik vraag me ook af of het allemaal ook gewoon mag van de gemeentes om zo te gaan omheinen dat de wolf er niet in kan? Het beeld in het landschap wordt er niet mooier op als elk weiland een ondoordringbaar fort moet worden... Maar dat is wel wat ik persoonlijk zou proberen te realiseren als de wolven doortrekken tot in Zeeland.

Iemand zei iets over de 24/7 buiten-lobby. Goh ja, zo iemand ben ik wel. Ik wil mijn dieren niet verplicht ophokken ‘s nachts in een stal van 3x3 of iets groter. En de gemeente gaat hier geen vergunning verlenen om een grote loopstal te bouwen. Een normale schuilstal omtoveren tot een stal waar een wolf niet in kan, is ook niet zo vanzelfsprekend en als je paarden niet aan huis staan zou het voor mij geen veilig gevoel geven dat mijn paarden bij gevaar dus geen kant op kunnen. Wij hebben hier net afgelopen jaar enorm geïnvesteerd in de professionele aanleg van een paddock paradise waarbij ze dus altijd gebruik kunnen maken van de track. Dat zou je dan ‘s nachts niet meer toe kunnen laten en je zal een stuk moeten maken waar geen wolf in kan en geen paard uit. Wij hebben de luxe dat ze aan huis staan en zoiets nog wel te doen is, maar ik denk dat het voor veel mensen onmogelijk is. Kijk naar al die schapen en koeien die hier in de polder op de grasdijken staan... Die zijn dan dus wandelend buffet.

Ik ben niet voor of tegen de wolf, ik weet gewoon niet goed wat ik ervan moet vinden. Mijn hart bloedt als ik zie hoe dieren verscheurd worden en afzien, maar het is wel ‘de natuur’. Ik zou er alleen denk ik nooit meer bovenop komen als 1 van mijn paarden door een wolf opgevreten is.


Daarnaast maak ik me ook wel zorgen of je dan in zo’n gebieden inderdaad in het donker nog veilig je hond kan uitlaten of zonder gevaar je kinderen naar huis kan laten fietsen? De wolf is zogenaamd schuw, maar ik lees ook verhalen over sommige Russische dorpen waar mensen nog amper op straat kunnen komen omdat de wolven daar met zoveel zijn. Zo’n vaart zal het in België en Nederland vast niet lopen, want dan worden ze op de snelweg denk ik elke dag platgereden, maar hoe realistisch is het om te denken dat zo’n scenario’s toch ook hier kunnen voorkomen?

Voor mij lijken wolven niet te passen in dichtbevolkte gebieden, maar ze verhuizen toch echt zelf deze kant op... Hoe je dat zou moeten weren, daar heb ik zelf geen oplossing voor. Als iedereen goed gaat omheinen, dan gaan ze misschien wél de moeite doen om toch een diep gat te graven of heel hoog te klimmen...

Heel moeilijke kwestie dit. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en zeggen dat ik eigenlijk graag mijn hond uitlaat in het donker zonder over mijn schouder te moeten kijken of er een roofdier me wilt opeten :+ . En ik zie mijn paarden graag eigen keuzevrijheid hebben qua stalling/weidegang. Dat is voor mij persoonlijk hoe ik dieren wil houden, dus dat wordt dan moeilijk met een wolf in de straat. Ik zal me dan wel aanpassen, maar ik denk niet dat de hele wereld zich wilt gaan aanpassen voor een paar wolven...

En ik ben zo’n stresskip die door de terugkeer van de wolf meteen zichzelf inbeeldt dat haar 3 D-pony’s opgevreten worden :=

Rizette
Berichten: 4397
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:41

Neem contact op met Wolf fencing Nederland zij kunnen je helpen met je wei zoveel mogelijk wolfproof te maken. Of woon je in Belgie als je het over Naya hebt?

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:44

oomens schreef:
Even een vraag aan degenen die wolven het liefste zien verdwijnen. Waarom zou het in jullie ogen een probleem zijn als wolven af en toe ergens wat vee of een kleuter pakken?


Af en toe een kleuter? Meen je dat nou serieus. Mijn mond valt echt open.

Loretta
Berichten: 8775
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:47

Ine23 schreef:
Iemand zei iets over de 24/7 buiten-lobby. Goh ja, zo iemand ben ik wel. Ik wil mijn dieren niet verplicht ophokken ‘s nachts in een stal van 3x3 of iets groter.


Ik wil mijn paard ook niet snachts binnen zetten. Maar als er eenmaal wolvenroedels zijn zie ik geen andere oplossing meer.