Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:00

Ik ben wel geschrokken van berichten uit Hase Lau; Sleeswijk Holstein, waar een paar dagen geleden een drie maanden oud veulen zeer waarschijnlijk gedood is door een wolf (wolven).
Kudde van 13 merries waarvan sommige met veulen.
https://www.facebook.com/10001154268921 ... 68&sfns=mo

En ik vind het ook verontrustend dat onze hond totaal van slag is als er een wolf in de nabijheid is langs gelopen.
Vossen geeft ze niets om, zodra onze hond niet meer naar buiten durft en zelfs haar behoefte in huis gaat doen, weet ik inmiddels genoeg.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:21

Maar jou hond is niet gek! Die weet heel goed dat ze prooi is en geen schijn van kans heeft bij een aanval van wolven. Ook al zijn het de voor ouderen geweest.

Tja, en dat veulen kun je de wolf niet kwalijk nemen. Maar het is wel heel erg banketstaaf. Ik zou daar zelf behoorlijk van over de mik zijn. Kijk volwassen paarden kunnen nog wel een wolf aan als ze in de kudde staan. Maar met een roedel hebben ze geen schijn van kans. Eentje wordt geïsoleerd en aanvallen maar. Wolven zijn prachtige killers in een grote roedel. Mooi om te zien op de film als het gaat om Yellowstone park.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:34

Maar feit blijft, je kunt er niet mee eens zijn, klagen enz, maar ze zijn er nu eenmaal. Dus zul je maatregelen moeten nemen om je dieren te beschermen.

Kippen en konijnen moeten ook tegen rovers beschermd worden, zo ook groter spul nu

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:38

Een roedel wolven jaagt ontzettend effectief, heel mooi om te zien zolang het niet in de buurt is. Mijn ouders wonen in Canada, ook in een gebied met o.a. beren en wolven, en hebben 2 kuddebeschermingshonden. Als het er echt op aan komt, maken ook die weinig kans. Maar zolang er geen voedselschaarste is (oftewel veel wild) kiezen ook wolven liever voor een makkelijkere weg en bieden de honden genoeg bescherming.

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 17:53

tienus63 schreef:
Ik ben wel geschrokken van berichten uit Hase Lau; Sleeswijk Holstein, waar een paar dagen geleden een drie maanden oud veulen zeer waarschijnlijk gedood is door een wolf (wolven).
Kudde van 13 merries waarvan sommige met veulen.
https://www.facebook.com/10001154268921 ... 68&sfns=mo

En ik vind het ook verontrustend dat onze hond totaal van slag is als er een wolf in de nabijheid is langs gelopen.
Vossen geeft ze niets om, zodra onze hond niet meer naar buiten durft en zelfs haar behoefte in huis gaat doen, weet ik inmiddels genoeg.



Jouw hond is verstandiger dan menig mens. Leerde de mens maar eens van hun voorouders dan was het niet zo ver gekomen. Helaas hebben sommige mensen blijkbaar een harde les van de wolf nodig. Ik denk ook aan de idioten die het bos in gaan om een "leuke" foto van de wolf te maken en hiermee trots op sociale media staan te pronken. Totaal niet beseffend dat ze zichzelf en indirect ook anderen in gevaar brengen. Want met dit achterlijke gedrag zal de wolf zijn laatste beetje angst voor de mens verliezen. Wanneer het eenmaal flink uit de hand gelopen is en er meerdere ongelukken zijn gebeurd zal hopelijk het gezonde verstand eindelijk de overhand weer gaan nemen.

Tot die tijd is het enige wat we kunnen doen onze kinderen, dieren en onszelf zo goed mogelijk beschermen.

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 18:14

Mjelleke schreef:
Een roedel wolven jaagt ontzettend effectief, heel mooi om te zien zolang het niet in de buurt is. Mijn ouders wonen in Canada, ook in een gebied met o.a. beren en wolven, en hebben 2 kuddebeschermingshonden. Als het er echt op aan komt, maken ook die weinig kans. Maar zolang er geen voedselschaarste is (oftewel veel wild) kiezen ook wolven liever voor een makkelijkere weg en bieden de honden genoeg bescherming.



Ik denk toch niet dat daar ook mensen met een smartphone het bos in gaan om een foto te schieten van de wolf. Dat is namelijk wat hier wel gebeurt. Bovendien zijn de wolven hier lang niet meer schuw genoeg. Ze hebben het zelfs al meerdere malen gepresteerd om op klaarlichte dag in een dorp te wandelen. Dat was al de eerste gebeurtenis in Nederland waarvan gezegd werd dat het niet zou gebeuren. Vervolgens zou de wolf ook geen vee vangen. Is ook gebeurd. Het probleem blijft hier gewoon dat de natuurgebieden veel te klein en veel te druk zijn, De wolven groeien dus zo of zo op met mensen in hun omgeving. Als er straks eenmaal meerdere roedels zijn op dat kleine stukje grond dan beginnen de problemen pas echt. Nederland is nog dichtbevolkter als Duitsland. De komende winter begint het in ieder geval al met heel wat aanvallen op vee.

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:04

karuna schreef:
Maar feit blijft, je kunt er niet mee eens zijn, klagen enz, maar ze zijn er nu eenmaal. Dus zul je maatregelen moeten nemen om je dieren te beschermen.

Kippen en konijnen moeten ook tegen rovers beschermd worden, zo ook groter spul nu


Ja ze zijn er. Alleen is dat niet het eind maar het begin van wat er nu moet gaan gebeuren. We zullen nu moeten gaan nadenken over hoe ze beheerd moeten worden. Sterker nog, die plannen hadden al klaar moeten liggen. Het is een illusie om te denken dat de natuur in Nederland zich redt zonder beheer, Nederland is namelijk een dichtbevolkt cultuurlandschap met plukjes "natuur".

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:06

Denk dat je ervan uit kunt gaan dat er al scenarios kaarliggen. Maar ook als diereneigenaar moet je je eigen maatregelen treffen. :j

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:12

Het probleem vind ik vooral dat men (beheer/overheid) zegt dat bepaalde dingen niet gebeuren (schuw, ze geen vee doden etc) en ondanks de waarschuwingen dat ondertussen wel is gebeurd én het echt wachten is op grotere ongelukken, zoals een kind die gepakt wordt. Er wordt niet ingegrepen terwijl je ziet dat het de verkeerde kant op gaat.
Het is zo onnodig en je krijgt alleen maar meer verliezers...

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:36

karuna schreef:
Denk dat je ervan uit kunt gaan dat er al scenarios kaarliggen. Maar ook als diereneigenaar moet je je eigen maatregelen treffen. :j



Zal me eigenlijk niets verbazen als die scenarios er niet liggen met de ervaring van het Nederlands beleid tot nu toe.

Maar ik deel je mening dat we als dierenhouders echt moeten zorgen voor de veiligheid van onze eigen dieren.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:53

Dus we gaan een 'gevangenis' van het buitengebied maken....

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:54

Loretta schreef:
karuna schreef:
Denk dat je ervan uit kunt gaan dat er al scenarios kaarliggen. Maar ook als diereneigenaar moet je je eigen maatregelen treffen. :j



Zal me eigenlijk niets verbazen als die scenarios er niet liggen met de ervaring van het Nederlands beleid tot nu toe.

Maar ik deel je mening dat we als dierenhouders echt moeten zorgen voor de veiligheid van onze eigen dieren.

Aangezien de beleidsmakers nog steeds denken dat het allemaal wel los zal lopen zullen de scenario's wel worden opgesteld als de feiten er al liggen (net zoiets als vandaag het weer van gisteren voorspellen) Als ik zie wat er in het buitenland gebeurd met alle beschermende maatregelen ten spijt weet ik eerlijk gezegd niet hoe je dat zou moeten doen, dan komen je paarden achter hekken die je normaal in de dierentuin ziet (waar die wolven horen in Nederland) Behoorlijk de wereld op zijn kop en praktisch onhaalbaar. S'nachts opstallen is in ieder geval veiliger maar wat als je ze dan met heet weer juist s'nachts buiten wil laten lopen?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:02

Mijn kippen zaten idd een fort knox ja. S nachts achter een dikke deur en overdag goed beveiligd. Anders waren ze op, geen vossen in de woonplaats maar wel marters, roofvogels enz. En katten en voorkomen dat ze de tuin uitgingen.

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:06

aadburg schreef:
['S 'nachts opstallen is in ieder geval veiliger maar wat als je ze dan met heet weer juist s'nachts buiten wil laten lopen?



Dat is ook mijn manier van paarden houden. Helaas gaar dat toch onmogelijk worden. Ik houd ervan om paarden 24/7 buiten te houden maar niet ten koste van alles.

Over het Nederlands natuurbeleid is het heel simpel. Eerst de boel uit de hand laten lopen. Dan vervolgens wegkijken en ontkennen. Om er vervolgens achter te komen dat de boel gigantisch in het honderd draait. Dan grijpt uiteindelijk de politiek in en dan zeggen de natuurbeschermers nog steeds dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Zelfde liedje als met de Oostvaardersplassen. Die postzegelparkrangers vonden het zo'n prachtig gezicht om elke winter weer die uitgehongerde dieren te zien sterven. En wij mochten fijn vanuit de trein "meegenieten" van stervende verhongerende dieren. Dus bereid je maar alvast voor op het ergste.

Dierentuinhekken zijn voor de gemiddelde paardenhouder onbetaalbaar dus word je gewoon gedwongen om je paarden tegen je wil binnen te zetten.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-07-19 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:07

karuna schreef:
Mijn kippen zaten idd een fort knox ja. S nachts achter een dikke deur en overdag goed beveiligd. Anders waren ze op, geen vossen in de woonplaats maar wel marters, roofvogels enz. En katten en voorkomen dat ze de tuin uitgingen.


De steenmarter. Van bedreigd diersoort naar onbeheersbare plaag.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:12

Loretta schreef:
Dierentuinhekken zijn voor de gemiddelde paardenhouder onbetaalbaar dus word je gewoon gedwongen om je paarden tegen je wil binnen te zetten.

En dan maar hopen dat ze niet overdag langs komen en honger hebben ...

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:30

DubbelDun schreef:
Loretta schreef:
Dierentuinhekken zijn voor de gemiddelde paardenhouder onbetaalbaar dus word je gewoon gedwongen om je paarden tegen je wil binnen te zetten.

En dan maar hopen dat ze niet overdag langs komen en honger hebben ...

Als ze niet worden bejaagd is de kans groot dat ze snel brutaler worden, het zijn opportunisten die heel handig gebruik maken van de situatie.

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:33

aadburg schreef:
DubbelDun schreef:

En dan maar hopen dat ze niet overdag langs komen en honger hebben ...

Als ze niet worden bejaagd is de kans groot dat ze snel brutaler worden, het zijn opportunisten die heel handig gebruik maken van de situatie.


Allemaal met dank aan die boomknuffelaars. Dezelfde lui die moord in brand schreeuwen als een manege hun paarden geen buitenlucht krijgen. Maar wel juichen met de komst van de wolf. Alsof dat geen dierenleed geeft.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:40

Loretta schreef:
karuna schreef:
Mijn kippen zaten idd een fort knox ja. S nachts achter een dikke deur en overdag goed beveiligd. Anders waren ze op, geen vossen in de woonplaats maar wel marters, roofvogels enz. En katten en voorkomen dat ze de tuin uitgingen.


De steenmarter. Van bedreigd diersoort naar onbeheersbare plaag.


Ja en de gans ook.

Aan de ratten wordt ook niks meer gedaan vanuit de gemeente en daarmee kun je ook al spreken van een plaag.
Als particulier kun je ze niet aanpakken, omdat ze ook bij de buren zitten en de buren ernaast etc. Daarbij is het gif ook niet meer vrij verkrijgbaar en de vallen hebben echt geen zin... Zijn ze te slim voor. Je vangt hoogstens 1 x een jonkie.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:23

Nederland heeft helemaal geen natuur, snap niet hoe men denkt dat dit postzegeltje nog echte natuur heeft.
Nog zo'n 'succesverhaal'....Staatsbosbeheer maakt jaarlijkse tripjes naar Zweden om daar korhoenders te vangen. Het moet en zal lukken om die te laten overleven op de Sallandse heuvelrug.

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:30

sneeuwpop schreef:
Ja en de gans ook.

Aan de ratten wordt ook niks meer gedaan vanuit de gemeente en daarmee kun je ook al spreken van een plaag.
Als particulier kun je ze niet aanpakken, omdat ze ook bij de buren zitten en de buren ernaast etc. Daarbij is het gif ook niet meer vrij verkrijgbaar en de vallen hebben echt geen zin... Zijn ze te slim voor. Je vangt hoogstens 1 x een jonkie.


Het wordt alleen maar gekker en gekker. Hier een filmpje over een rattenplaag in de Bijlmer. Een ongediertebestrijder staat daar met de rug tegen de muur want hij kan er niks meer aan doen.
Middeleeuwse toestanden gewoon. Het wordt gekker en gekker.

https://youtu.be/3arT4CIVJU4

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:26

Loretta schreef:
Het wordt alleen maar gekker en gekker. Hier een filmpje over een rattenplaag in de Bijlmer. Een ongediertebestrijder staat daar met de rug tegen de muur want hij kan er niks meer aan doen.
Middeleeuwse toestanden gewoon. Het wordt gekker en gekker.

https://youtu.be/3arT4CIVJU4

En dan is er ook nog iemand hier op bokt die wilde ratten opvangt %)

Loretta
Berichten: 8804
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:13

Kymalin schreef:
Loretta schreef:
Het wordt alleen maar gekker en gekker. Hier een filmpje over een rattenplaag in de Bijlmer. Een ongediertebestrijder staat daar met de rug tegen de muur want hij kan er niks meer aan doen.
Middeleeuwse toestanden gewoon. Het wordt gekker en gekker.

https://youtu.be/3arT4CIVJU4

En dan is er ook nog iemand hier op bokt die wilde ratten opvangt %)



Het zijn vaak hele lieve mensen met een groot hart die zulke dingen doen. Alleen het gezonde verstand laat het vaak wat afweten.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:14

Wolven zijn prachtig maar gewoon niet in een druk bevolkte omgeving met gedomesticeerde dieren. Een wolf is mooi ergens waar het echt wild is. Noord Canada of weet ik waar in ongerept wild met bergen enz waar geen mens leeft of wil leven.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:21

Ik hoop dat dit met een sisser afloopt (al dan niet met een beetje "hulp" van een paar verstandige jagers) want als de wolf zich wel verder uitbreidt in Nederland dan kunnen de gevolgen wel eens niet te overzien zijn.