Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:02


sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:14

Dat is ook geen verrassing toch? :roll:

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:26

Het is wel apart...
Het Wolvenmeldpunt zegt dat het stuk bos waar ze zouden zitten zou zijn afgezet... dus wat doet deze meneer daar??
óf ze zitten niet (meer) in het afgezette stuk bos en de hele familie is aan de wandel (jacht).

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:03

DubbelDun schreef:
Het is wel apart...
Het Wolvenmeldpunt zegt dat het stuk bos waar ze zouden zitten zou zijn afgezet... dus wat doet deze meneer daar??
óf ze zitten niet (meer) in het afgezette stuk bos en de hele familie is aan de wandel (jacht).


Tis ook wel knap naïef van dat meldpunt om te denken dat die beesten braaf in hun afgezette stukje blijven

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:24

Ik kan me indenken dat ze de eerste weken dicht bij het nest blijven, zeker omdat er ook nog geen 'tantes' zijn om te babysitten.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:50

Ja precies!
Vind dit echt heel bijzonder, de pups zijn ook echt totaal niet onder de indruk. Geen enkele mimiek van op hun hoede.

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:59

troi schreef:
DubbelDun schreef:
Het is wel apart...
Het Wolvenmeldpunt zegt dat het stuk bos waar ze zouden zitten zou zijn afgezet... dus wat doet deze meneer daar??
óf ze zitten niet (meer) in het afgezette stuk bos en de hele familie is aan de wandel (jacht).


Tis ook wel knap naïef van dat meldpunt om te denken dat die beesten braaf in hun afgezette stukje blijven



Het is ook knap naïef om te denken dat mensen er niet ingaan. Dit was ook een wolvenzoeker dus kan goed zijn dat hij ze opgezocht heeft. Desalniettemin vind ik het niets wolven in Nederland.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:00

Hannanas schreef:
Ja precies!
Vind dit echt heel bijzonder, de pups zijn ook echt totaal niet onder de indruk. Geen enkele mimiek van op hun hoede.


Maar ja waarom zouden ze ook, mensen willen er vooral mee knuffelen immers..

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:16

De pups hebben idd nog geen negatieve ervaring met mensen en zullen dus in 1e instantie nieuwsgierig/ voorzichtig zijn. Bij vaker mensen in de direkte omgeving die passief zijn krijgen ze dus geen prikkels mee om mensen te wantrouwen en zullen later dus als grote wolven niet bang zijn voor mensen (met alle gevolgen van dien).

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 20:19

DubbelDun schreef:
De pups hebben idd nog geen negatieve ervaring met mensen en zullen dus in 1e instantie nieuwsgierig/ voorzichtig zijn. Bij vaker mensen in de direkte omgeving die passief zijn krijgen ze dus geen prikkels mee om mensen te wantrouwen en zullen later dus als grote wolven niet bang zijn voor mensen (met alle gevolgen van dien).

Dat is ook een nadeel van het totaal niet bejagen van wolven. Ze verliezen daardoor nog eerder hun schuwheid, worden steeds brutaler en gaan meer overlast opleveren..

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 07:38

Hannanas schreef:
De twee wolvenpups zijn gefilmd door een wandelaar. Dat vind ik eigenlijk behoorlijk niet-schuw.
https://www.gelderlander.nl/home/amster ... ~a639b7bf/



Het gaat nu al zoals het niet moet gaan met de wolf in Nederland.
Waarom fluit die man eigenlijk vroeg ik me af. Of had die zijn hond daar soms los lopen.

speurneusc

Berichten: 5419
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:45

wolven vallen geen mens aan....wordt nog steeds volgehouden...

Alsat, Kosovo 26.06.2019, vertaling Google:

‘Een ongewone gebeurtenis vond plaats in het dorp Dimcë van de gemeente Hani i Elezit, waar een wolf de kinderen van dit dorp aanviel.

Volgens Ekrem Suma, getuigen, vond de gebeurtenis gistermiddag plaats toen de wolf kinderen aanviel in een berg steegje, bijna in het dorp waar het ergste een van de jongste kinderen van de leeftijd van vijf was.

Hij zei dat hij, toen hij de telefoontjes van kinderen hoorde, heel dicht bij het toneel schoot en de wolf kon verwijderen die het kind een paar meter had gesleept.
Om meer te begrijpen, de site van het evenement, vandaag bezocht de vertegenwoordigers van de gemeente en de Kosovo-politie.

Het is bekend dat het ongelukkige kind ernstig lichamelijk letsel heeft opgelopen en wordt behandeld in het klinisch ziekenhuiscentrum in Pristina, terwijl het buiten levensgevaar is.‘

https://www.alsat-m.tv/ne-fshatin-dimce ... EHEEOndP6g

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:19

Dit is een geweldige column. Met verstand geschreven.
Het laat precies zien hoe het met de wolvengekte in Nederland zal gaan en hoe het nu al gaat.
Nu lopen er al een hoop achterlijke domme mensen het bos in in de hoop om de wolf te spotten.

https://www.trouw.nl/opinie/de-wolf-kan ... ~bd0f52a5/

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:59

Er staat in dat stuk dat de de wolf terug halen,maar we halen de wolf niet terug,we willen dat wel,maar hij doet het toch echt helemaal zelf.Wat willen ze doen? bij elke grens bewakers neerzetten om ze terug te sturen als ze Nederland in willen komen? het is een nieuwtje, de wolf in nederland,dat is, eenmaal gewend wel afgelopen.En zodra er overlast is van de wolf,gaan ze het verbod, jacht op de wolf weer open stellen en mag er gejaagd worden.Want niet jagen betekend automatisch overbevolking en dus overlast van de wolf!

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:10

De enige reden waarom de wolf Nederland als vestigingsplaats kiest is omdat zijn respect voor de mens verdwijnt. Op het moment dat er wel weer bejaagd gaat worden en daarmee het respect weer terugkomt, wordt Nederland opeens wel heel erg dichtbevolkt voor de wolf.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:17

Hear hear...
Én omdat er misschien in Duitsland onderhand ook teveel zijn waardoor ze hun jachtgebied gaan uitbreiden.

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:08

Karl66 schreef:
De enige reden waarom de wolf Nederland als vestigingsplaats kiest is omdat zijn respect voor de mens verdwijnt. Op het moment dat er wel weer bejaagd gaat worden en daarmee het respect weer terugkomt, wordt Nederland opeens wel heel erg dichtbevolkt voor de wolf.


Dat is dan een kwestie van wachten totdat er onvermijdelijke ongelukken gebeuren. Zoals wel vaker met natuurbeleid in Nederland is er totaal niet nagedacht over gedegen beheer van de wolf. Kijken naar lessen uit het buitenland is ook iets waar Nederland niet bepaald in uitblinkt. Dan heb je ook nog van die grapjassen die naar de wolf op zoek gaan om een foto te nemen waardoor die nog tammer wordt. Een paar BOA's in de buurt van het nest moeten dit voorkomen. Maar elk contact met mensen maakt de wolf minder schuw. Die maakt daarbij geen onderscheid tussen een BOA of een wolventoerist.

Straks zijn deze 3 pups volwassen. Dan loopt daar een roedel van 5 wolven rond. Ik geef alle wolvenliefhebbers die het niet kunnen laten om op zoek te gaan met alle plezier can de wereld voorrang op de Veluwe. Zelf blijf ik dan wel eventjes weg van de Veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:09

DubbelDun schreef:
Hear hear...
Én omdat er misschien in Duitsland onderhand ook teveel zijn waardoor ze hun jachtgebied gaan uitbreiden.


Maak hier maar de reden van.. Dat is imo de enige reden dat ze nu hier zijn.

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:51

Loretta schreef:
...Zelf blijf ik dan wel eventjes weg van de Veluwe.
Je zal er wonen en geen andere mogelijkheid hebben om (buiten) te rijden...

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 13:04

DubbelDun schreef:
Loretta schreef:
...Zelf blijf ik dan wel eventjes weg van de Veluwe.
Je zal er wonen en geen andere mogelijkheid hebben om (buiten) te rijden...


Dat is zeker waar. Dat probleem kan ook ontstaan waar ik woon. Net zoals met het paard op de wei. Nu staat ze 24/7 in een kudde. Ik ben bang dat ik er toch een tijd komt dat ze in de nacht naar binnen zal moeten.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 14:14

Karl66 schreef:
De enige reden waarom de wolf Nederland als vestigingsplaats kiest is omdat zijn respect voor de mens verdwijnt. Op het moment dat er wel weer bejaagd gaat worden en daarmee het respect weer terugkomt, wordt Nederland opeens wel heel erg dichtbevolkt voor de wolf.


De reden dat de wolf terug keert in nederland is omdat we de afgelopen jaren veel tijd en geld hebben geinvesteerd in onze ecologische verbingsstructuur. Dieren kunnen makkelijker migreren en gaan dan natuurlijker verplaatsingsgedrag vertonen.
Tel daarbij op dat we in nederland een wild overschot hebben. Ideale leefomgeving dus voor een roofdier (zeker bij een gebrek aan vijanden)

Karl66

Berichten: 29764
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:41

Je bedoelt juist bij gebrek aan vijanden. Er zijn in Midden- en Oost Europa volop plekken met veel meer natuur, veel meer wild, minder mensen en nog steeds geen andere natuurlijk vijanden. In vergelijking daarmee is Nederland helemaal niet zo'n aantrekkelijke vestigingsplaats voor een wolf. De enige reden waarom ze deze kant op komen is het verminderde respect voor mensen, waardoor ze veel dichter bij mensen in de buurt gaan leven. Dat is de reden waarom we nu al een beleid hadden moeten hebben hoe we met wolven en de daarbij behorende problemen willen omgaan. Duitsland laat zien en waarschuwt daar dan ook voor, dat als je dat niet doet dat de aanwezigheid problematisch kan worden.

Daarom is het gewoon dom om te gaan staan juichen dat we het zo goed doen met de natuur en dat het zo geweldig is dat de wolf teruggekeerd is, om daarna te stoppen met verder na te denken.

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 15:50

Eens met jouw analyse Karl. Al vaker gedacht dat als de wolf op zou duiken waar ik woon (erg dunbevolkt en een echt schapen en koeien gebied), zonder dat dit echt veel emoties of discussies op zal roepen, de wolf geruisloos door de jagers geschoten zal worden. Het karkas zal dan wel zeer goed verstopt gaan worden.

Graag zie ik wolven in zeer uitgestrekte gebieden met een zeer laag bewonersaantal. Maar Nederland valt daar imo niet onder.

Het doet me denken aan het indertijd uitzetten van de bever (de wolf is dan zelf gekomen maar iedereen is zo enthousiast). Wat een feest wat een feest was dat.
Ik was daar erg kritisch over want had als vraag, moet je als waterland en kwetsbaar land in Nederland wel de bever terug willen.
Nu zijn de problemen groot want de bever zit vrijwel overal en legt kundige natuurlijke dammen etc aan en beïnvloed de water richting daar ze de bomen precies daar laten vallen wat voor hen handig is. De boeren zijn er al duidelijk minder blij mee en het waterschap morrelt ook al.

Zo zal het ook met de wolf gaan. Binnen no time hebben we roedel wolven die gaan achter wild aan, achter schapen, honden en veulens. Kijken of we het dan nog zo leuk vinden.

Ja ik vind de wolf een prachtig dier. Ik ben een natuur mens. Maar Nederland is geen natuurland maar een cultuur land met een enorme bevolkingsdichtheid. Dus geen strak plan die wolf op dat kleine stukje Veluwe van waaruit deze zich gaat verspreiden over de rest van het o zo dichtbevolkte land.

Ik had hem allang afgeschoten (in slaap dus) en vervoerd naar of een dierentuin, of nog beter een uitgebreid gebied elders in de wereld waar ze er blij mee zullen zijn.

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:41

Karl66 schreef:
De enige reden waarom ze deze kant op komen is het verminderde respect voor mensen, waardoor ze veel dichter bij mensen in de buurt gaan leven. Dat is de reden waarom we nu al een beleid hadden moeten hebben hoe we met wolven en de daarbij behorende problemen willen omgaan. Duitsland laat zien en waarschuwt daar dan ook voor, dat als je dat niet doet dat de aanwezigheid problematisch kan worden.


Ik blijf me toch wel verbazen over het feit dat de zoals ik ze noem postzegelparkrangers gewoon weigeren om te kijken naar het buitenland. En dat er zelfs nu er al een paartje met 3 jongen zijn er nog niemand van deze natuurbeschermers enig idee heeft hoe het aangepakt moet worden. Het is verbazingwekkend te noemen dat de mensen die een chaos hebben gemaakt van de Oostvaardersplassen nu met een gevaarlijk roofdier mogen spelen.

Loretta
Berichten: 8803
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 16:48

pien_2010 schreef:
Eens met jouw analyse Karl. Al vaker gedacht dat als de wolf op zou duiken waar ik woon (erg dunbevolkt en een echt schapen en koeien gebied), zonder dat dit echt veel emoties of discussies op zal roepen, de wolf geruisloos door de jagers geschoten zal worden. Het karkas zal dan wel zeer goed verstopt gaan worden.

Graag zie ik wolven in zeer uitgestrekte gebieden met een zeer laag bewonersaantal. Maar Nederland valt daar imo niet onder.

Het doet me denken aan het indertijd uitzetten van de bever (de wolf is dan zelf gekomen maar iedereen is zo enthousiast). Wat een feest wat een feest was dat.
Ik was daar erg kritisch over want had als vraag, moet je als waterland en kwetsbaar land in Nederland wel de bever terug willen.
Nu zijn de problemen groot want de bever zit vrijwel overal en legt kundige natuurlijke dammen etc aan en beïnvloed de water richting daar ze de bomen precies daar laten vallen wat voor hen handig is. De boeren zijn er al duidelijk minder blij mee en het waterschap morrelt ook al.

Zo zal het ook met de wolf gaan. Binnen no time hebben we roedel wolven die gaan achter wild aan, achter schapen, honden en veulens. Kijken of we het dan nog zo leuk vinden.

Ja ik vind de wolf een prachtig dier. Ik ben een natuur mens. Maar Nederland is geen natuurland maar een cultuur land met een enorme bevolkingsdichtheid. Dus geen strak plan die wolf op dat kleine stukje Veluwe van waaruit deze zich gaat verspreiden over de rest van het o zo dichtbevolkte land.

Ik had hem allang afgeschoten (in slaap dus) en vervoerd naar of een dierentuin, of nog beter een uitgebreid gebied elders in de wereld waar ze er blij mee zullen zijn.


Ik ben het helemaal met jouw eens. En stiekem hoop ik ook dat wat jij zegt over jagers werkelijkheid zal worden. De plannen van deze postzegelparkrangers worden alleen maar wilder en gekker. Ze wanen zich echt in Kenia heb ik weleens het idee. Nederlandse grootheidswaan ten top. In sommige dingen kan Nederland helaas niet groot zijn.

Het enige wat ik zelf kan doen dat is proberen uit de buurt van de wolf te blijven en ook mijn dieren uit de buurt houden.