Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:42

Quir schreef:
Precies, ik woon in een gebied met grote wolven roedels en echt het is een immens probleem.
Nord Svensk hästar (Dat zijn echt geen kleine paarden) pakken ze gewoon, hond van de riem of uit de (afgezette) tuin ook, zelfs gewoon in een dorp of stad. Maar ook elanden formaatje flink KWPN paard.
Wolven zijn niet schuw, die in NL ook niet.

Vergeet ook niet dat wolven extreem snel vermeerderen, want ze hebben geen natuurlijke vijanden.


Voorstanders zeggen allemaal heel makkelijk dat wij onze dieren maar moeten beschermen.
Maar nu vraag ik het eens aan iemand uit de praktijk. Wat kunnen jullie in Zweden doen om jullie dieren te beschermen.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:09

Persoonlijk denk ik dat het goed is als er op wolven gejaagd wordt zodra het er te veel worden, het kost wat het kost blijven beschermen is net zo goed niet goed als ze allemaal willen uitroeien. Wie weet worden ze dan ook weer schuwer.

Quir

Berichten: 17383
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:19

Heel simpel, binnen houden/opsluiten en verder niets. Of hopen dat ze ver weg blijven.

Mijn paarden gaan in de winter dus ook voor schemering naar binnen, sowieso merk ik het direct wanneer er wolven dicht bij zijn (dieren zijn dan erg onrustig en geven heel duidelijk aan naar binnen te willen). Een wolf is ook uiterst intelligent en observeren dingen. Wolf ziet jou, jij niet de wolf wordt er vaak gezegd.

Alle wolven die in of vlakbij een dorp of stad komen worden per definitie afgeschoten. Verder is er een streng gecontroleerde licentie jacht waarbij een x aantal dieren afgeschoten mogen worden. Door de jacht hopen ze met enkele generaties de dieren weer schuw te krijgen, maar daar gaan dus generaties over heen.

Verder is er skyddsjakt (beschermingsjacht), je mag dus een wolf afschieten ter bescherming van eigen dieren en/of kinderen/mensen.

Maar gewoon jagen op wolven buiten de licentie jacht om, is wel verboden.
Wolven hoeven dus ook echt niet te verdwijnen, maar het zijn er nu veel te veel en ze zijn niet schuw of iets, plus de inteelt is problematisch.
Beren komen hier ook voor, zijn ook geen lieverdjes, maar daar zijn geen problemen mee. Die blijven op afstand en komen niet bij mensen in de buurt. Ook zijn het er gewoon heel erg veel minder.

Riksdagen (Zweedse overheid) heeft besloten dat de ideale hoeveelheid wolven ligt op 170 tot max 270 wolven in Zweden, dat is nu dus meer dan het dubbele. Gemiddelde toename is 19% per jaar (ene jaar meer en andere jaar minder). Afgelopen winter is het erg zwaar geweest voor alle dieren, dus ook de wolf. Door de extreme droogte en vele bosbranden vorig jaar zijn veel dieren "schraal" de winter in gegaan.

Maar echt, in NL waar werkelijk overal mensen wonen, gaan wolven veel problemen geven.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:29

Ik zal vast iets geks zeggen maar waarom worden de 2 wolven op de Veluwe niet onvruchtbaar gemaakt? Of gevangen en terug gezet in Duitsland daar waar ze vandaan komen? Of lopen ze dan weer terug?

Ik bedoel we zien ze in korte tijd vermeerderen. Kan je nagaan hoeveel wolven er misschien over een paar jaar zijn. En we weten wat voor een overlast ze in het buitenland veroorzaken en er word niets aangedaan.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 20-06-19 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:31

Wesco schreef:
Ik zal vast iets geks zeggen maar waarom worden de 2 wolven op de Veluwe niet onvruchtbaar gemaakt? Of gevangen en terug gezet in Duitsland daar waar ze vandaan komen? Of lopen ze dan weer terug?


Omdat de postzegelparkrangers en hun fans de wolf helemaal geweldig vinden en nu feest zitten te vieren door de komst van de wolf.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:33

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind wolven prachtig maar niet in Nederland. Ik zou bijns zeggen vangen en aan de dierentuin geven.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:40

Quir schreef:
Heel simpel, binnen houden/opsluiten en verder niets. Of hopen dat ze ver weg blijven.

Mijn paarden gaan in de winter dus ook voor schemering naar binnen, sowieso merk ik het direct wanneer er wolven dicht bij zijn (dieren zijn dan erg onrustig en geven heel duidelijk aan naar binnen te willen). Een wolf is ook uiterst intelligent en observeren dingen. Wolf ziet jou, jij niet de wolf wordt er vaak gezegd.

Alle wolven die in of vlakbij een dorp of stad komen worden per definitie afgeschoten. Verder is er een streng gecontroleerde licentie jacht waarbij een x aantal dieren afgeschoten mogen worden. Door de jacht hopen ze met enkele generaties de dieren weer schuw te krijgen, maar daar gaan dus generaties over heen.

Verder is er skyddsjakt (beschermingsjacht), je mag dus een wolf afschieten ter bescherming van eigen dieren en/of kinderen/mensen.

Maar gewoon jagen op wolven buiten de licentie jacht om, is wel verboden.
Wolven hoeven dus ook echt niet te verdwijnen, maar het zijn er nu veel te veel en ze zijn niet schuw of iets, plus de inteelt is problematisch.
Beren komen hier ook voor, zijn ook geen lieverdjes, maar daar zijn geen problemen mee. Die blijven op afstand en komen niet bij mensen in de buurt. Ook zijn het er gewoon heel erg veel minder.

Riksdagen (Zweedse overheid) heeft besloten dat de ideale hoeveelheid wolven ligt op 170 tot max 270 wolven in Zweden, dat is nu dus meer dan het dubbele. Gemiddelde toename is 19% per jaar (ene jaar meer en andere jaar minder). Afgelopen winter is het erg zwaar geweest voor alle dieren, dus ook de wolf. Door de extreme droogte en vele bosbranden vorig jaar zijn veel dieren "schraal" de winter in gegaan.

Maar echt, in NL waar werkelijk overal mensen wonen, gaan wolven veel problemen geven.


Ik zou weleens willen zien hoe het er uit zou zien wanneer het Zweeds beleid 1 op 1 in Nederland zou worden gekopieerd.

Wolven vlakbij een dorp of stad zijn die zouden dan afgeschoten worden. Daar komt al het eerst knelpunt om de hoek kijken.

Maximaal 170 tot 270 wolven in een groot dunbevolkt land als Zweden. Dan zit Nederland al bijna aan het maximum.


skyddsjakt of terwijl beschermingsrecht zie ik nog niet gebeuren in een land waar de politie helemaal flipt als een burger een flesje pepperspray in het bezit heeft.

Dat mijn paard straks niet meer 24/7 buiten kan staan daar was ik al achter. Dat is misschien ook het enige wat wij als Nedelanders van de Zweden kunnen overnemen.

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:49

Wesco schreef:
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind wolven prachtig maar niet in Nederland. Ik zou bijns zeggen vangen en aan de dierentuin geven.


De dierentuin is ook de enigste plaats die in Nederland geschikt is voor de wolf.

Uiteraard wel achter een goede en veilige omheining waar kinderen geen hand door kunnen steken. Want ja, kinderen zijn als het op de wolf aankomt al net zo naief als de gemiddelde Nederlandse postzegelparkranger.

https://www.ad.nl/nieuws/wolven-bijten- ... ~a75136f3/

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:18

Waar zijn de ouders in het verhaal?
Laatst bijgewerkt door Wesco op 20-06-19 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:18

KarmaChansy schreef:
Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is


Ik ben benieuwd wat de 'oh wat geweldig, wolven in Nederland' Bokkers vinden van jouw ervaringen en die van Quir.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:21

Het lijkt mij vreselijk stress vol om rekening met wolven te moeten houden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:23

Loretta schreef:
De dierentuin is ook de enigste plaats die in Nederland geschikt is voor de wolf.

Is dat zo? Wolven hebben anders regelmatig aangetoond dat ze waanzinnig flexibel zijn en zich in vrijwel iedere omgeving kunnen handhaven. Waarom zouden opportunisten als wolven zich in een (weliswaar drukbevolkt) land als Nederland niet in leven kunnen houden?

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:24

Wesco schreef:
Waar zijn de ouders in het verhaal?


Je weet toch hoe kinderen zijn. Niets mis met dubbele hekken in de dierentuin om bezoekers en dieren strikt gescheiden te houden. Ook nog eens veel beter voor het welzijn van de dieren zelf dat ze niet de hele dag door jan en alleman aangeraakt kunnen worden.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:28

Loretta schreef:
Wesco schreef:
Waar zijn de ouders in het verhaal?


Je weet toch hoe kinderen zijn. Niets mis met dubbele hekken in de dierentuin om bezoekers en dieren strikt gescheiden te houden. Ook nog eens veel beter voor het welzijn van de dieren zelf dat ze niet de hele dag door jan en alleman aangeraakt kunnen worden.


Dat vind ik zo n kul antwoord. Als je kinderen hebt moet je er op letten. Niets mis met een dubbel hek.
Mensen zijn soms zo dom. Heel ander voorbeeld maar ik moest meteen hier aan denken.

https://m.youtube.com/watch?v=0YZUlEaMPZI

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:35

Wesco schreef:
Loretta schreef:


Je weet toch hoe kinderen zijn. Niets mis met dubbele hekken in de dierentuin om bezoekers en dieren strikt gescheiden te houden. Ook nog eens veel beter voor het welzijn van de dieren zelf dat ze niet de hele dag door jan en alleman aangeraakt kunnen worden.


Dat vind ik zo n kul antwoord. Als je kinderen hebt moet je er op letten. Niets mis met een dubbel hek.
Mensen zijn soms zo dom. Heel ander voorbeeld maar ik moest meteen hier aan denken.

https://m.youtube.com/watch?v=0YZUlEaMPZI


Dat is uber dom dat filmpje. Maar dit zijn volwassen mensen dus die mag je het aan rekenen.
Met kinderen is het een ander verhaal. Dan kan ik ook wel zeggen dat je plankgas bij een school langs kunt scheuren en als de kinderen onder de auto komen dat ze maar beter op hadden moeten letten.
Met kinderen moet je altijd opletten maar zelfs de beste ouder kan weleens even de aandacht verslappen. Dus dan is een klein beetje veiligheid wel het minste wat je kunt doen als parkbeheerder.


Mensen die in een dergelijk park als in dat filmpje gaan picknicken. Tja dat zijn wel uitzonderlijke bezoekers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:57

Wesco schreef:
Ik zal vast iets geks zeggen maar waarom worden de 2 wolven op de Veluwe niet onvruchtbaar gemaakt? Of gevangen en terug gezet in Duitsland daar waar ze vandaan komen? Of lopen ze dan weer terug?


Omdat er gelukkig nog genoeg mensen zijn die inzien dat de natuur betekend niet overal aan zitten en sturen omdat dat puur eigen belang is.
Als er al wat onvruchtbaar gemaakt moet worden dan is het de mens wel.
We moeten deze wereld nou eenmaal delen met andere diersoorten en ik ben blij dat wij niet alles kunnen bepalen als het op natuur aankomt. Ik vind het (mede door je 2e reactie over de dierentuin) oprecht een enge gedachte.

DubbelFun

Berichten: 88861
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:02

Ik denk eerder dat het onvruchtbaar maken niet helpt als er nog steeds 'verse aanvoer' uit het buitenland te verwachten is.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37374
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:31

Maar nog steeds, ze zijn er nu dus zul je je dieren moeten beschermen of je het leuk vindt of niet. Kippen en konijnen moet je beschermen tegen roofvogels en vossen. Nu dus wat groters ook. Of accepteren dat ze af en toe op gaan :Y)

Loretta
Berichten: 8822
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:52


nine1987

Berichten: 8355
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 17:58


Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:42

Wat Quir zegt vind ik wel interessant, dat er dus ondersoorten te onderscheiden zijn binnen wolven.

Als ik met mijn boerenverstand nadenk, dan zou ik zeggen dat de Nederlandse wolven dan niet afstammen van de Russische.

Zijn er bokkers die in Duitsland wonen die vergelijkbare verhalen kennen, dus van wolven die mensen aanvallen, honden van de riem grijpen e.d. ? Want in ieder wolven topic lees ik berichten van Quir waarin zij dergelijke dingen benoemt, en ik vraag me af of dat dan specifiek voor de wolven geldt in Noord Europa of dat dit in alle landen gebeurt.

Tancreda4

Berichten: 24118
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:16

DubbelDun schreef:
Ik denk eerder dat het onvruchtbaar maken niet helpt als er nog steeds 'verse aanvoer' uit het buitenland te verwachten is.


Of een worden gewoon weer nieuwe met een aanhanger langs gebracht.



(Ik geloof daar overigens niet in)

Oehlala
Berichten: 4319
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:04

Aranel schreef:
Wat Quir zegt vind ik wel interessant, dat er dus ondersoorten te onderscheiden zijn binnen wolven.

Als ik met mijn boerenverstand nadenk, dan zou ik zeggen dat de Nederlandse wolven dan niet afstammen van de Russische.

Zijn er bokkers die in Duitsland wonen die vergelijkbare verhalen kennen, dus van wolven die mensen aanvallen, honden van de riem grijpen e.d. ? Want in ieder wolven topic lees ik berichten van Quir waarin zij dergelijke dingen benoemt, en ik vraag me af of dat dan specifiek voor de wolven geldt in Noord Europa of dat dit in alle landen gebeurt.


nee dat gebeurt ook in de zuidelijke landen en oa duitsland en polen.

Quir

Berichten: 17383
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:22

NenaC schreef:
Aranel schreef:
Wat Quir zegt vind ik wel interessant, dat er dus ondersoorten te onderscheiden zijn binnen wolven.

Als ik met mijn boerenverstand nadenk, dan zou ik zeggen dat de Nederlandse wolven dan niet afstammen van de Russische.

Zijn er bokkers die in Duitsland wonen die vergelijkbare verhalen kennen, dus van wolven die mensen aanvallen, honden van de riem grijpen e.d. ? Want in ieder wolven topic lees ik berichten van Quir waarin zij dergelijke dingen benoemt, en ik vraag me af of dat dan specifiek voor de wolven geldt in Noord Europa of dat dit in alle landen gebeurt.


nee dat gebeurt ook in de zuidelijke landen en oa duitsland en polen.



Gebeurd inderdaad overal. Het veulen wat aangevallen is, is in zuid Europa. :)

different1
Berichten: 3653
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:03

oomens schreef:
Loretta schreef:
De dierentuin is ook de enigste plaats die in Nederland geschikt is voor de wolf.

Is dat zo? Wolven hebben anders regelmatig aangetoond dat ze waanzinnig flexibel zijn en zich in vrijwel iedere omgeving kunnen handhaven. Waarom zouden opportunisten als wolven zich in een (weliswaar drukbevolkt) land als Nederland niet in leven kunnen houden?


Die wolven kunnen zichzelf inderdaad prima in leven houden, ten koste van een duur gefokt veulen, het (jong)vee van de kleinschalige boer om de hoek, een lieve huishond,de kat van je zoon/dochter...

Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die de terugkeer van de wolf toe kunnen juichen.
We gaan terug in de tijd, niets geleerd van het verleden?
Want ik kom nog steeds geen mooie oplossingen tegen waarin mens/huisdier/vee en de wolf vredig samen kunnen leven.

Inteelt onder de wolven, zoals in Zweden, ik kan me voorstellen dat dat de wolf nog gevaarlijker kan maken, en dat gaat hier in Nederland ook gebeuren met dat handjevol wolven die er nu zijn.
Geen natuurlijke vijand, behalve eventueel de mens (maar degenen die ze zouden kunnen beheren vieren alleen maar een feestje dat de wolf terug is, die gaan pas beheren als het, imo, te laat is), de rest van Nederland moet maar lijdzaam toezien hoe de wolf steeds meer gebied tot zich neemt, maar wanneer en hoe wordt dat beperkt?
Ik zie nog geen "Wat als" en "plan bij gevaar" enz enz voorbij komen.