Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20201
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:29

Wolven in Nederland plaatste een paar minuten geleden een filmpje van wolvenpuppies op de Veluwe <3
Het is dus definitief een gesetteld paartje met pups!

Quir schreef:
Aranel schreef:
Mensen komen altijd met het argument dat de wolf nu dan ook wel kinderen/volwassenen zal gaan aanvallen. Wanneer is dit voor de laatste keer gebeurd in landen waar wolven langer voorkomen?!

Oprechte vraag hoor, als dit dagelijkse kost is daar; I stand corrected.


Zeldzaam is het niet:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks


Mm oké, dan is dit minder leuk :+

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:40

Net even 2019 doorgelezen..
Er zijn inderdaad diverse aanvallen geweest op mensen, maar vrij weinig waren dodelijk en er waren er ook een aantal tussen die rabiës hadden..

Ik stel niet dat wolven in NL wenselijk zijn, maar ze zijn er nu eenmaal en ik denk dat we ons er gewoon zoveel mogelijk op aan moeten passen.. Met een mes in 't bos wandelen dan maar? Ja.. Nouja.. Zoiets.. Ik denk 't...

Vind het heel lastig..

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:42

nine1987 schreef:
Ik stel niet dat wolven in NL wenselijk zijn, maar ze zijn er nu eenmaal en ik denk dat we ons er gewoon zoveel mogelijk op aan moeten passen.. Met een mes in 't bos wandelen dan maar? Ja.. Nouja.. Zoiets.. Ik denk 't...


Wapens mogen niet in Nederland. In andere landen is er wolvenspray maar dat is in Nederland verboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:43

DubbelDun schreef:
@Dees-[naam]: hier op de Veluwe heb je specifieke honden-losloop gebieden. Daar mág je hond dus los.


Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)

DubbelFun

Berichten: 88737
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:50

Dus het levensgeluk van al die honden die nu eindelijk ergens mogen loslopen moet maar aan de kant omdat er zo nodig wolven moeten lopen ??
En als er straks grote roedels lopen , dan ook maar niet meer paardrijden op de Veluwe ?? Kunnen al die maneges hier helemaal de deuren wel sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:01

DubbelDun schreef:
Dus het levensgeluk van al die honden die nu eindelijk ergens mogen loslopen moet maar aan de kant omdat er zo nodig wolven moeten lopen ??
En als er straks grote roedels lopen , dan ook maar niet meer paardrijden op de Veluwe ?? Kunnen al die maneges hier helemaal de deuren wel sluiten.


Nee hoor, maar die wolven hebben nou eenmaal schijt aan onze huisdiertjes dus als jij je hond weigert aan te lijnen is dat je eigen keuze en vind ik niet dat je dat op de wolven af kan schuiven want jij weet dat ze er zijn, jij kan daar een keuze in maken en bent je er bewust van. De wolf is zich niet bewust van het feit dat wij huisdieren hebben en je hond niet van het feit dat er wolven zijn dus ik zeg alleen maar dat het op eigen risico is en dat je kan roepen wat je wil maar dat het niets veranderd en dat het je eigen schuld is als je je hond s'ochtends vroeg laat gaan in een gebied waar wolven leven. Mijn honden mogen op dit moment ook niet los in het bos om het jonge spul en ze hebben er echt geen minder leuk leven door hoor. Die als als ga ik verder niet op in want dat is nog helemaal niet aan de orde en als het uit de klauwen loopt zullen er vast dingen aangepast worden waarvoor mens en wolf wel naast elkaar kunnen leven.

Ze zijn er nou eenmaal en als ik zie hoe het artikel over de jagende wolf uit het verband wordt getrokken zegt dat voor mij genoeg. Dan lees je wat je lezen wil en roep je op alles waar wolf in voorkomt meteen dat het gevaarlijk is terwijl er duidelijk staat dat de wolf aan het jagen was en schrok van de mensen omdat hij ze gewoon niet in de gaten had. Dat is normaal voor jagende dieren als ze er vol inzitten en helemaal niet gevaarlijk.. Dat heeft de wolf nu ook juist alleen maar weer bewezen want hij is gevlucht toen hij ze in de gaten kreeg.. Dus niks gevaarlijk, niet bang en peuters willen eten, hij had het gewoon niet door en er was niks aan de hand.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:05

dees_daan schreef:
DubbelDun schreef:
@Dees-daan: hier op de Veluwe heb je specifieke honden-losloop gebieden. Daar mág je hond dus los.


Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)



Alsof wolven een hond niet pakken als ie aan een lijntje zit. _O-

Ze worden hier gewoon van de riem afgepakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:13

Quir schreef:
dees_daan schreef:

Mag ja, moet niet. Als jij weet dat er wolven zitten dan ben je gewoon heel dom als je je hond los laat en bij je vandaan laat lopen, zeker op dat tijdstip. Ik heb geen idee hoe ver die gebieden uit elkaar liggen maar ik zou mijn honden lekker aan de lijn houden als ze hier in de omgeving zouden zitten, doe je dat niet dan ben je zelf gewoon verantwoordelijk want je weet dat ze voorbij kunnen komen, en of je dat nou leuk vind of niet, jij hebt je hond te beschermen en als je daar dan maling aan hebt omdat het een losloopgebied is dan heb je jezelf daar alleen maar mee. (En je hond natuurlijk ook.)



Alsof wolven een hond niet pakken als ie aan een lijntje zit. _O-

Ze worden hier gewoon van de riem afgepakt.


Natuurlijk kan dat maar je bent het toch wel met me eens dat de kans groter is dat een wolf een hond aanvalt die alleen loopt dan dat een wolf een hond pakt die bij een mens loopt? De wolven hier zijn nog steeds wel schuw dus zullen voor mensen vluchten maar niet voor andere dieren en dus ook niet voor een hond.. Je neemt gewoon een risico als je je hond los laat lopen en 200 meter weg laat gaan in een gebied waar wolven leven, dat is een bewuste keuze en het is een totaal ander verhaal als je hond ondanks dat hij vast zit toch gegrepen word, die kans is in NL nog steeds nihil.
Voorlopig zijn andere honden en auto's bij ontsnappen een grotere bedreiging dan dat de wolven zijn en dat zie ik niet zo snel veranderen.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:37

Als een wolf een hond gewoon van de riem afpakt is dat nogmaals het bewijs dat de wolf dus niet schuw voor mensen is.
Waarom houden wolvenliefhebbers toch steeds vast aan achterhaalde onwaarheden?

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:40

Loretta schreef:
nine1987 schreef:
Ik stel niet dat wolven in NL wenselijk zijn, maar ze zijn er nu eenmaal en ik denk dat we ons er gewoon zoveel mogelijk op aan moeten passen.. Met een mes in 't bos wandelen dan maar? Ja.. Nouja.. Zoiets.. Ik denk 't...


Wapens mogen niet in Nederland. In andere landen is er wolvenspray maar dat is in Nederland verboden.


Wat wel en niet mag, zou ik me op zo'n punt vrij weinig van aan trekken.. Gaat op dst moment om mijn veiligheid en dat van mijn honden/paarden/mensen waar ik mee loop..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110734
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:15


Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:25

Loretta schreef:
Quir schreef:
Die machtige uber wezens hebben deze dieren alleen wel weer zelf terug uitgezet op vele plekken waar ze allang niet meer voorkwamen.


Dat hoor ik steeds. Ik ben zelf ook tegenstander van de wolf maar ik zal daar heel graag weleens bewijzen voor zien.

Wel weet ik dat die postzegelparkrangers al jaren voor de wolf aan het lobbyen zijn en de wolf romantiseren. maar als er gezegd wordt dat ze uitgezzet zijn dan moeten daar wel concrete bewijzen van zijn.




In deze Duitstalige video worden onder andere de verschillende beleidsstukken besproken, waarin de plannen van uitzetten (in Europa) zijn vastgelegd. Wel 1.15 uur Maar super interessant.




Professor Valerius Geist was betrokken bij uitzetten van wolven in USA. Inmiddels heeft hij er spijt van, gezien de ecologische ramp die daar plaats vindt. Je kan veel lezingen van hem vinden op youtube
https://wolfeducationinternational.com/ ... roduction/

In Nederland heeft de woordvoerder van "Wolven in Nederland" (de organisatie die over de terugkeer van wolven gaat) een televisie interview gehouden. Toen zei hij, dat die gezenderde wolf (van de Veluwe) bij hem door de straat is gelopen toen hij sliep :') _/-\o_ . Natuurlijk geldt dat niet als "bewijs". Maar het is wel héél toevallig... :+ :') Tegenstanders denken eerder, dat de aanhangwagen met die wolf bij hem in de straat is gestopt. En dat toen de wolf daar uitgeladen is... Hier het fragment waarop die woordvoerder van "Wolven in Nederland"(Glenn Lelieveld) dat zegt dat de wolf door zijn straat liep:


Lukasje
Berichten: 11302
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:35


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:50

Hasjam_Poe schreef:
In Nederland heeft de woordvoerder van "Wolven in Nederland" (de organisatie die over de terugkeer van wolven gaat) een televisie interview gehouden. Toen zei hij, dat die gezenderde wolf (van de Veluwe) bij hem door de straat is gelopen toen hij sliep :') _/-\o_ . Natuurlijk geldt dat niet als "bewijs". Maar het is wel héél toevallig... :+ :') Tegenstanders denken eerder, dat de aanhangwagen met die wolf bij hem in de straat is gestopt. En dat toen de wolf daar uitgeladen is... Hier het fragment waarop die woordvoerder van "Wolven in Nederland"(Glenn Lelieveld) dat zegt dat de wolf door zijn straat liep:

[ Video ]



Het is moeilijk te bewijzen maar het klinkt wel heel aannemelijk moet ik zeggen. Ik houd niet van complotdenken omdat het allemaal aannames zijn. Maar het is wel allemaal heel erg verdacht. Een wolvenvrouwtje dat opeens ver fan het wolvengebied op duikt en ook nog eens een wolvenmannetje. En dat allemaal vlakbij een huis van iemand die al deccenia loopt te lobbyen voor de wolf.

Het is wel opmerkelijk moet ik zeggen.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:24

Dat is wel een apart verhaal ja, weet ook niet wat ik daarvan moet denken... Over aangelijnde honden : ik heb ze altijd aan de lijn omdat we in een natuurgebied zitten. Maar als de nu geboren welpen zich ook weer gaan voortplanten, dan kunnen de honden, kat, pony's en kippen niet meer veilig in de tuin. Een reuzenhek vind ik ook een rot idee, lanschap/bos verpestend en te duur.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:03

Heideveld is juist losloopgebied. Daarnaast is de hele noord Veluwe tot wolvengebied bestempeld. Enig idee hoeveel mensen en dieren daar wonen en hoeveel wegen er door lopen?

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:21

Ik volg dit topic met gemengde gevoelens. Van complot theorieën tot ubermensch gedachtes, van een lach op mn gezicht toverend tot misselijkmakende commentaren.

Ik vind het heel dubbel. Ergens begrijp ik tegenstanders wel, maar verbaas mij Hoe ver mensen in hun gedachtes kunnen gaan. En ja, ik zou gek worden van verdriet als een wolf mijn kat of hond zou pakken. Maar vooralsnog is er meer kans dat ze door loslopende mensen worden aangereden dan wel mishandeld dan dat ze gepakt worden door een van het handje vol wolven.

8k vind het mooi en bijzonder, al vraag ik mij af of ze hier het volhouden in ons volle landje.
Maar ik woon in de stad. Ik mag er niets van vinden :Y)

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:52

Ja maar Ingrid, ik rij daar wel vaak.. :oo

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:05

In de reactie van Tancreda4 kan ik mij helemaal vinden. Al woon ik niet in de stad, dus dan mag ik wel een mening hebben?

Ik schrik ook oprecht van de reacties van sommige tegenstanders maar vind ook dat sommige voorstanders de zaken wel heel romantisch bekijken.

Wij als mens doden zoveel meer dieren, zowel opzettelijk als onopzettelijk ( bv in het verkeer).

Ik weet dus eigenlijk ook niet precies wat ik er van moet vinden. Ze hadden van mij niet beslist terug hoeven komen omdat in mijn beleving Nederland ook erg klein en vol is. Maar blijkbaar denken ze daar zelf anders over.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:21

Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:29

KarmaChansy schreef:
Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is


Als het in Zweden al een groot probleem is dan wordt het hier een ramp.
Ik snap gewoon niet dat Nederland nooit wil kijken naar ervaringen uit het buitenland.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:34

Google ff op zweden en wolven.
Ze vallen echt honden aan en doden ze van de riem waar moeder en dochter bij staan. Die laten ze met rust maar de hond werd gegrepen ivm terretorium.

Het is hier ook zo dichtbevolkt dat gaat vragen om problemen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:15

We kunnen er van alles van vinden, maar de wolf ís er nu eenmaal.We kunnen beter maatregelen gaan treffen,wát kunnen we doen om onze dieren te beschermen,i.p.v. boos worden op de wolf.
Wat wil je er tegen doen dan? afschieten? ze blijven komen en je houd ze niet tegen.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:54

Loretta schreef:
KarmaChansy schreef:
Weet je het komt zichzelf wel tegen. Voorstanders willen niet geloven dat honden hier van het erf worden geplukt, dat grote nordsvensk paarden hier in hun wei worden aangevallen. Want hé die gekke Zweden hebben zoveel ruimte de wolf komt echt niet in de buurt van mensen. Nederland is klein en vol en nee je kan niet tegen een wolf zeggen hier mag je niet komen. Maar je kan wel realistisch kijken en de problemen verwachten en niet blij zijn met de wolf of het romantiseren dat die er is


Als het in Zweden al een groot probleem is dan wordt het hier een ramp.
Ik snap gewoon niet dat Nederland nooit wil kijken naar ervaringen uit het buitenland.



Precies, ik woon in een gebied met grote wolven roedels en echt het is een immens probleem.
Nord Svensk hästar (Dat zijn echt geen kleine paarden) pakken ze gewoon, hond van de riem of uit de (afgezette) tuin ook, zelfs gewoon in een dorp of stad. Maar ook elanden formaatje flink KWPN paard.
Wolven zijn niet schuw, die in NL ook niet.

Vergeet ook niet dat wolven extreem snel vermeerderen, want ze hebben geen natuurlijke vijanden.

1970 waren ze hier uitgestorven, nu zijn het er zo'n 500 (in 1992 waren er 17, in 1995 40, 2004 110 en in 2014 400). Met het grootste probleem inteelt (inteelt coëfficiënt is 0,31, broer x zus is maar 0,25, dus dat is echt extreem hoog). Genetisch ook aangetoond dat alle nu in Zweden levende wolven van maar 5-7 wolven afstammen. Overigens Russische wolven, dus niet dezelfde soort als die in het zuiden zoals Frankrijk en Italie leven.

Citaat:
Den skandinaviska vargstammen tillhör gruppen Nordliga vargar, stora arter med stor hjärna och starka rovdjurständer som förekommer i Nordamerika, Europa och norra Asien. På grund sin storlek, kraftigare tanduppsättning och höga intelligens är de ett betydligt farligare rovdjur än sina sydeuropeiska släktingar.

Grof vertaald:
De Scandinavische wolfstammen behoren tot de noordelijke wolf soorten, grote soorten met grote hersenen en sterke roofdier tanden welke voorkomen in noord Amerika, Europa en noord Azië.
Vanwege zijn grootte, sterkere tanden en hoge intelligentie is dit een duidelijke gevaarlijker roofdier dan zijn zuid Europese soortgenoten.


Nu weet ik niet welk soort er in NL is.

Ik ben in ieder geval blij dat er elk jaar licentie jacht is. En nee ze hoeven echt niet uitgeroeid te worden.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:42

gohya schreef:
We kunnen er van alles van vinden, maar de wolf ís er nu eenmaal.We kunnen beter maatregelen gaan treffen,wát kunnen we doen om onze dieren te beschermen,i.p.v. boos worden op de wolf.
Wat wil je er tegen doen dan? afschieten? ze blijven komen en je houd ze niet tegen.


Ja, dat is één van de dingen waarover nagedacht moet worden. Hoe gaan we in Nederland de wolven beheren. De problemen die ze nu bijvoorbeeld in Duitsland hebben laat zien dat je daar vooraf over moet nadenken en niet als er al problemen zijn. Wolven worden al generaties lang niet meer bejaagd en het gevolg is dat ze hun schuwheid voor mensen verliezen. Als dat in een dunbevolkt land als Zweden al problemen oplevert, dan gaat het in Nederland alleen nog maar een groter probleem opleveren.

Dat er weer wolven in Nederland zijn, daar zullen we mee moeten leren leven. Maar het is wel belangrijk om te bedenken wat we als samenleving wel en niet acceptabel vinden en hoe we dat gaan beheren.