Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:40

Veulen84 schreef:
Er zijn vorig jaar 8 verschillende wolvendna sporen in nederland aan getroffen. Al die wolven even lekker naar nederland verplaatsen ongezien... Je zal d'r haast een dagtaak aan hebben.


Zo lastig is dat niet, in NL leven ook al een tijd wasbeerhonden, soms worden ze dood gevonden maar levend worden ze bijna nooit gezien. En als je kijkt wat voor roofvogels er soms gevonden worden die nog niet gemeld zijn dan is het wel duidelijk dat we eigenlijk geen idee hebben wat hier allemaal leeft/vliegt..
Verder ben ik het helemaal eens met de laatste post van oomens.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:43

Waves schreef:
Ik heb uit de eerste hand van een Zweed gehoord hoe hij tijdens het joggen gevolgd is door een paar wolven. Hij kon snel een brug oversteken en rechtsomkeert maken waarna de wolven hem vanaf de andere kant van de rivier nog een tijd volgden. Het klinkt niet als een aanval meer als territorium waakzaamheid ofzo maar hij heeft hem behoorlijk geknepen.

Sindsdien geloof ik niet meer zo in schuwe wolven. Je zou met je peuter wandelen... en de Veluwe is niet zo groot dat je ze nooit tegen zal komen.

Ik pleit voor afschieten. Net als in vroeger tijden, was toen ook effectief.


En dan hebben we het ook nog eens over een heel wat groter uitgestrekter land dan Nederland. Daar is het al moeilijk. De eerste kennismaking die wij in Nederland hadden met de wolf dat was een wolf midden in de bebouwde kom. Niet bepaald schuw te noemen. De wolf kan in Nederland niet eens fatsoenlijk in het wild leven dus die zal zich nog veel vaker in de bebouwde kom gaan begeven.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 10:25

Als hier wolven gaan rondlopen dan kunnen onze dieren niet meer op de wei.

DubbelFun

Berichten: 88885
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:01

Misschien de wolven richting de Oostvaardersplassen dirigeren, daar is voorlopig iig genoeg te eten voor ze.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:03

Het lijkt wel of hier een aantal weerwolven aan het posten zijn!

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:08

ozette01 schreef:
Een vraagje: Als een wolf over 1.20m schrikdraad springt, maakt hij geen aarde. Hoe kan hij dan tegen gehouden worden door hoog schrikdraad als hij geen schok krijgt? Mijn geiten sprongen ook probleemloos over de schrikdraad heining.


In amerika gebruiken ze hekken van 135 met draden van maximaal 20 cm uit elkaar. In hoog risico gebied kan dat oplopen tot 185 cm. In europa gebruiken we hekken met een hoogte van 125 tot 160 cm. De laagste draad begint het beste op 10 cm. Overigens gebruiken ze vaak gewoon echt staaldraad en geen lint of koort. Daarnaast wordt soms gebruik gemaakt van een schuine oversteek naar buiten. Dat maakt vrij springen lastig.
Verder zijn voslampen of klapperlinten ook veel gebruikt aan de bovenkant. Dat jaagt ze schrik aan.

Wolven hebben de neiging om de poot op het draad te zetten bij hoog springen. Dat doen ze dus niet bij schrikdraad. Ze gaan dan liever graven. Daarom de lage draad. Daarnaast zijn wolven opertunisten, ze kiezen graag de makkelijkste prooi en gaan er dan vol voor. Daarom richten ze ook een slachtveld aan in zo'n wei. Maak het ze moeilijk en ze gaan terug naar wild.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:10

Hasjam_Poe schreef:
Wolven hebben jarenlang deelgemaakt van de natuur, dat wij als mensen zijn gaan groeien en "parasiteren" kan ik eigenlijk wel zeggen heeft er misschien meer mee te maken dat we er problemen mee hebben dan hun pure aanwezigheid.

Mij lijkt het gewoon eigenlijk wel een fijn idee om nog mee te maken dat "de natuur" zich toch weer wat hersteld en wij als mensen "door de natuur gedwongen misschien" leren te leven op een manier waarin we meer richten op balans dan het landje pik van nu.




Ik vind dit soort gedachtes heel begrijpelijk en romantisch en natuurlijk zou iedwreen het zo wel willen, maar het is wel erg naief.

Heb je wel eens een kaart van NL van boven gezien? De bevolkingsdichtheidscijfers gezien? Nederland is meer vergekijkbaar met Singapore met een paar parken, dan met een land met natuur. En dat gaat niet veranderen. Je woont in een groene stadstaat.
Ik snap best dat dat anders voelt voor die paar Bokkers die hier verzameld zijn en die op een soort van platteland wonen (veelal aan de uiterste grenzen van ons land). Maar de feiten zijn zoals ze zijn.

De veluwe beslaat 91.200 hectare (inclusief bebouwing, dit is dus niet allemaal natuurgebied). De kroondomeinen van het Loo zijn daarvan alleen al 10.000 ha.

Het natione park hoge veluwe maakt slechts 5.400 hectare uit, 55 km2. Ter vergelijking: de gemeente Amsterdam beslaat al 220km2.... dus zelfs al neem je de héle veluwe (incl kroondomeinen, bebouwde veluwezoom en apeldoorn en ermelo enz.) dan is het gebied nog maar 4x groter dan Amsterdam.

Tel daarbij op dat de Veluwe dé attractie en natuuris voor de rest van de stad Nederland, vol vakantieparken, campings en fiets- en wandelpaden en dan kan iedereen bedenken dat dit geen geschikt gebied is voor wolven.

Er is hier geen natuur en er komt niet meer natuur.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:14

Dubbel
Laatst bijgewerkt door Waves op 22-03-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:15

Dubbel

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:15

Wij hebben ook bezoek gehad van de wolf op ons weiland.Er lag sneeuw en vonden de sporen,ook druppels bloed in de sneeuw,denk van een gedood konijn? de paarden hadden niks,gedroegen zich wel anders, ze bleven die dag uit de schuilstal en aten het hooi dus niet. Die vroege ochtend is de wolf gezien door een automobilist,hij zag hem oversteken richting mijn weiland.
De wolf was ook al gezien in een woonwijk achter het weiland.
We hebben 2x een flinke plas bloed gevonden in de schuilstal wat niet afkomstig was van de paarden,zijn helemaal na gekeken.Maar van de wolf lijkt me stug,er is verder geen spoor van bloed,wel bloedspetters op de stalwand.
Er zit behoorlijk wat wild op en om het weiland zoals de Das, konijnen,reeën en soms een wild zwijn.
Ik ben niet bang dat de wolf mijn paarden iets aan zal doen, ze zijn te groot voor hem/haar.
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:19

Waves schreef:
Hasjam_Poe was NIET degene die schreef:
Wolven hebben jarenlang deelgemaakt van de natuur, dat wij als mensen zijn gaan groeien en "parasiteren" kan ik eigenlijk wel zeggen heeft er misschien meer mee te maken dat we er problemen mee hebben dan hun pure aanwezigheid.

Dit romantische citaat is niet van mij! Maar van @Serenity350 dacht ik
Ik vermoed dat ik dezelfde mening heb als jij Waves...
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 22-03-19 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:20

gohya schreef:
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.



Je stal ook maar openzetten dan? Of je achtertuin terwijl je kind daarin speelt? Vrijheid van de ene soort houdt op waar de andere soort zich bedreigd voelt. Dan jaagt de sterkere soort de ander weg. Dat is ook de natuur!

En dat zal in Nederland vrij snel gebeuren als hier huisdieren en mensen zich bedreigt gaan voelen door wolven.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:21

Hasjam_Poe schreef:
Waves schreef:
Wolven hebben jarenlang deelgemaakt van de natuur, dat wij als mensen zijn gaan groeien en "parasiteren" kan ik eigenlijk wel zeggen heeft er misschien meer mee te maken dat we er problemen mee hebben dan hun pure aanwezigheid.

Dit romantische citaat is niet van mij! Maar van @Serenity350


Oh sorry! Er ging iets mis met quoten

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:22

Hasjam_Poe schreef:
Dit romantische citaat is niet van mij! Maar van @Serenity350
[/quote]

Oh sorry! Er ging iets mis met quoten[/quote]

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:22

Waah sorry hoor, vanaf mobiel gaat alles dubbel en mis |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:23

Waves schreef:
gohya schreef:
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.



Je stal ook maar openzetten dan? Of je achtertuin terwijl je kind daarin speelt? Vrijheid van de ene soort houdt op waar de andere soort zich bedreigd voelt. Dan jaagt de sterkere soort de ander weg. Dat is ook de natuur!

En dat zal in Nederland vrij snel gebeuren als hier huisdieren en mensen zich bedreigt gaan voelen door wolven.


Nee, je dieren zo houden dat er plek is voor beide.
Als je je achtertuin niet omheind zal je kind wel doodgereden worden ipv opgegeten worden door een wolf.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:33

Waves schreef:
gohya schreef:
De wereld is van iedereen, ook van een wolf,vind ik.



Je stal ook maar openzetten dan? Of je achtertuin terwijl je kind daarin speelt? Vrijheid van de ene soort houdt op waar de andere soort zich bedreigd voelt. Dan jaagt de sterkere soort de ander weg. Dat is ook de natuur!

En dat zal in Nederland vrij snel gebeuren als hier huisdieren en mensen zich bedreigt gaan voelen door wolven.

Ja hoor roodkapje is terug.
De kans dat je kind een verkeersongeval krijgt is groter dan dat hij in aanraking komt met een wolf.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:36

dees_daan schreef:
Nee, je dieren zo houden dat er plek is voor beide.
Als je je achtertuin niet omheind zal je kind wel doodgereden worden ipv opgegeten worden door een wolf.



Maar hoe dan?
Vakantieparken sluiten op de Veluwe? Kans is namelijk groot dat die een situatie mee gaan maken zoals ik beschreef van die Zweed, of dat hondje Fifi doodgebeten wordt tijdens een zondagse wandeling, als de roedel zich daar uitbreidt. Het is daar te klein voor wolf en mens.

Omheiningen om je vee? In Zweden ben ik bij een elandenpark geweest, die zijn wild en kunnen niet naar binnen ‘s nachts, daar zijn de hekken ruim 2 meter, volledig gaas en een flinke klap stroom erop, puur tegen de wolven. Als je dat in klein verkaveld NL zou doen dan ziet het landschap eruit als een concentratiekamp.
Grote erfhonden? Die moeten los anders hebben ze geen kans tegen wolven. Leuk joh, voor alle wandelaars, postbodes en mensen met huishonden in de buurt.
Grotere kuddes die hun veulens verdedigen tegen wolven? Dominante merrie of henst erin? Wie wil en kan dat huisvesten in dit land?

Leg me maar uit hoe je hier redelijkerwijssamen kunt leven met roedels wolven.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:38

beatje schreef:
Ja hoor roodkapje is terug.
De kans dat je kind een verkeersongeval krijgt is groter dan dat hij in aanraking komt met een wolf.



Oh absoluut! Er zijn altijd ergere dingen en grotere risico’s in het leven. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar niks moet doen tegen een stel wolven in je stadspark.

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:43

Heb vroeger op een plek gewerkt waar ook wolven voorkwamen. Die mensen hadden Anatolische herders tussen de paarden lopen. Dat kon daar en de dieren werden vanaf begin opgevoed tussen de paarden en veulens. Zij vonden dit de enigste oplossing en het werkte . Maar je kunt hier moeilijk overal in weilanden Anatolische herders laten lopen.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:43

Veulen84 schreef:
ozette01 schreef:
Een vraagje: Als een wolf over 1.20m schrikdraad springt, maakt hij geen aarde. Hoe kan hij dan tegen gehouden worden door hoog schrikdraad als hij geen schok krijgt? Mijn geiten sprongen ook probleemloos over de schrikdraad heining.


In amerika gebruiken ze hekken van 135 met draden van maximaal 20 cm uit elkaar. In hoog risico gebied kan dat oplopen tot 185 cm. In europa gebruiken we hekken met een hoogte van 125 tot 160 cm. De laagste draad begint het beste op 10 cm. Overigens gebruiken ze vaak gewoon echt staaldraad en geen lint of koort. Daarnaast wordt soms gebruik gemaakt van een schuine oversteek naar buiten. Dat maakt vrij springen lastig.
Verder zijn voslampen of klapperlinten ook veel gebruikt aan de bovenkant. Dat jaagt ze schrik aan.

Wolven hebben de neiging om de poot op het draad te zetten bij hoog springen. Dat doen ze dus niet bij schrikdraad. Ze gaan dan liever graven. Daarom de lage draad. Daarnaast zijn wolven opertunisten, ze kiezen graag de makkelijkste prooi en gaan er dan vol voor. Daarom richten ze ook een slachtveld aan in zo'n wei. Maak het ze moeilijk en ze gaan terug naar wild.


Wat kosten al deze constructies wel niet? En ik stel me mijn eigen omgeving met zulke weilanden al voor. Het komt er dan uit te zien als een volwaardige gevangenis.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:45

Waves schreef:
beatje schreef:
Ja hoor roodkapje is terug.
De kans dat je kind een verkeersongeval krijgt is groter dan dat hij in aanraking komt met een wolf.



Oh absoluut! Er zijn altijd ergere dingen en grotere risico’s in het leven. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar niks moet doen tegen een stel wolven in je stadspark.

Serieus joh,je hebt paniekaanvallen voor niks.Ga nu eerst eens na hoeveel mensen gedood worden door mensen..
En dan eens hoeveel mensen overlijden na een aanval van een wolf...

Alle mensen dan ook maar uitroeien?

tienus63

Berichten: 12194
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:47

Ik vind niet dat er plek is in Nederland voor de wolf.
En ik denk dat ze veel minder schuw zijn dan men zegt.
Begin dit jaar wandelde er een bij ons door de tuin/erf.
Onze hond sloeg aan, beest is toevallig op camera vast gelegd.
Naya is hier destijds volgens het kaartje ook langsgewandeld en achteraf is de hond toen ‘s nachts ook aangeslagen, ben toen nog naar buiten gegaan met onze hond en die reageerde buiten heel apart.

En ik vraag me af hoe lang het duurt voordat er incidenten komen met die kbh.
Veel mensen zeggen nu je moet een kbh aanschaffen.
Zou me niet verbazen als die nu in grote getalen vanuit het Oostblok deze kant op komen.
Het zijn geen honden voor beginners.
Wat doen die honden als ze zich vervelen? Hier hebben ze geen grote kuddes om te bewaken.
Ze gaan wsl kinderen die bij het gezin horen ook als iets zien wat beschermt moet worden; hoe tolerant zijn ze tegen vriendjes en vriendinnetjes?

Ik geloof best dat een paardenras wat is opgegroeid in (half) wilde omstandigheden zich kan wapen tegen een aanval van een wolf/hond.
Maar de dieren in Nederland staan zo ver van dat instinct af, denk dat ze het afleggen. Bovendien staan onze paarden in een omheind stuk.
Worden in een hoek gedreven.
En die klap stroom die je er op hebt gezet om wolf buiten te houden, houdt je paard juist binnen de omheining. Leuk als wolf er in is gekomen.
En wie heeft zoveel paarden in de wei die zich als groep tegen wolf of wolven kunnen keren.
Vaak lopen er twee, drie paarden bij elkaar.
Optie ezel erbij is veelal ook niet haalbaar of praktisch.
Dat betekent toch weer een stal extra erbij maken. Ezel heeft ook voer en strooisel nodig.

Ik vind het verhaal van habohof verbijsterd, dat zou betekenen dat er buiten Veluwe om, er nog een paar of zelfs roedel zit.

In de Stentor werd overigens melding gemaakt van 13 verschillende wolven afgelopen jaar in Nederland.

anjali
Berichten: 15230
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:50

Er loopt nu al een topic over bijtincidenten door HR-honden. Daar zijn al zoveel problemen mee,wie haalt het in z'n hoofd om ook nog een blik wolven open te trekken en los te laten lopen?!

mysa

Berichten: 10560
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 11:54

Ik vind het een mooi idee, de wolf hier terug. Maar ik denk ook dat het niet gaat werken, dit land is zo klein en zo geasfalteerd en bebouwd. Als ik zou fokken zou ik me trouwens ook zorgen maken om de veulens. Gelukkig heb ik twee volwassen pony's, want een hek hier wordt helemaal ondoenlijk. Naast de paddock is een wal, die is van het landgoed, dan zou ik al een drie meter hoog hek moeten plaatsen. En zo zal het op meer plaatsen zijn. Heel Nederland vol met hoge hekken, dat zie ik ook niet zo. Nog afgezien dat men hier op zondag zo ongeveer in file over de uitgezette bosroute loopt. Wat moet die wolf met al die hordes mensen, zo'n beest voelt zich dan toch niet thuis? Of juist uiteindelijk wel, net als het ander zogenaamde 'wild' wat hier loopt. Die worden tammer en tammer....