Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:04

Hasjam_Poe schreef:
@Serenity350: Even los van het gegeven dat ze beschermd zijn en ons door de strot geduwd worden (zoals iemand opmerkte) een vraag aan jou: Waarom vind jij eigenlijk, dat wolven wél in een dichtbevolkt land met aangelegde natuur "thuishoren"??? Waarom zou je roofdier wél in zo'n dichtbevolkt gebied gaan laten rondlopen? Wat is daarvan de meerwaarde?

Heel simpel. Als soorten ergens op eigen kracht kunnen komen (dus niet door/met hulp van de mens verspreid zijn) en zich er kunnen handhaven, dan 'horen' ze er. Daar hoef je eigenlijk niet eens iets over te vinden, je hoeft er alleen maar aan te wennen en mee te leren omgaan.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:16

oomens schreef:
Hasjam_Poe schreef:
@Serenity350: Even los van het gegeven dat ze beschermd zijn en ons door de strot geduwd worden (zoals iemand opmerkte) een vraag aan jou: Waarom vind jij eigenlijk, dat wolven wél in een dichtbevolkt land met aangelegde natuur "thuishoren"??? Waarom zou je roofdier wél in zo'n dichtbevolkt gebied gaan laten rondlopen? Wat is daarvan de meerwaarde?

Heel simpel. Als soorten ergens op eigen kracht kunnen komen (dus niet door/met hulp van de mens verspreid zijn) en zich er kunnen handhaven, dan 'horen' ze er. Daar hoef je eigenlijk niet eens iets over te vinden, je hoeft er alleen maar aan te wennen en mee te leren omgaan.

Dat, en het feit dat ze niet "door onze strot geduwd" worden.

Wolven hebben jarenlang deelgemaakt van de natuur, dat wij als mensen zijn gaan groeien en "parasiteren" kan ik eigenlijk wel zeggen heeft er misschien meer mee te maken dat we er problemen mee hebben dan hun pure aanwezigheid.

Mij lijkt het gewoon eigenlijk wel een fijn idee om nog mee te maken dat "de natuur" zich toch weer wat hersteld en wij als mensen "door de natuur gedwongen misschien" leren te leven op een manier waarin we meer richten op balans dan het landje pik van nu.

Lukasje
Berichten: 11359
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:16

Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???

Shenavallie
Berichten: 11667
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:20

Anne_GTI schreef:
Omheining verhogen naar minimaal 1.50 en om de 30 cm een draad met een beste klap stroom erop. Maar dan nog zou ik niet lekker slapen met een veulen in de wei.

Jonge wolven richten een slachtpartij aan in 1 nacht. Dat beperkt zich niet tot 1 schaapje. Hier vlakbij gingen er over de 20 in 1 nacht. DNA bewezen een wolf.

Een nieuwsgierige veulen is een lekker hapje. Het kuddegedrag van wilde paarden zou ik nog niet al teveel op vertrouwen. Onze htk paarden zijn het gevolg van 8000 jaar selecteren en aanpassen aan de mens.

Wij hadden een oppashond die kleiner was dan een wolf en die sprong met gemak over 1.50 heen (zelfs hoger).

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:21

Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???


Op een bepaald moment besefte men in Europa dat de wolf tegen uitsterven aan zat, dat had veel gevolgen, omdat veel dieren hun natuurlijke vijand miste en een "plaag" werden. Toen zijn we de wolf gaan beschermen, en hebben we meer gebieden met rust gelaten.

Je zou kunnen zeggen dat door die keuzes uiteindelijk de wolf dus door ons is geholpen hier weer helemaal naartoe terug te komen over de jaren heen.

Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.

xLaraaj

Berichten: 3682
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:27

Dus super veel diersoorten zijn al verdwenen door ons en anderen op uitsterven bedreigd. Vinden we ze gevaarlijk? Schiet ze af!

Maar dat er is 1 mens door een dier “vermoord” wordt is dan niet ok ?

Ja als er echt roedels ontstaan gaan er problemen komen. Daarom moeten we nu al onszelf en ons dierbare dieren beschermen. Maar onze woonwijken een aangelegd natuur.. dat was ooit echte natuur

JoSav

Berichten: 4697
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:30

Paarden leren zich over algemeen te wapenen tegen wolven. Ik kan me voorstellen dat je dat niet wilt uittesten, want dat gaat niet altijd zonder slag of stoot of zonder slachtoffers. De ene kudde is daar ook beter in dan de andere. Zelfs niet elke ezel of aan wolven gewend paardenras is een goede kuddebeschermer. En drie paarden is natuurlijk wel een erg klein groepje...

Ik heb zelf een veulen van dezelfde jaargang, maar moet zeggen dat ik niet wakker lig van de activiteit van wolven. De mijne staan weliswaar ‘s nachts op stal dus dat is makkelijk te zeggen (al is ook dat geen garantie) en ze staan ook wel wat dichter bij de natuur dan het gemiddelde in NL of BE groot geworden paard. Mijn merrie duldt bijv. absoluut geen indringers in de wei en is zeer alert te noemen. De vechtlust waar haar ras bovendien om bekend staat zit er ook in en ook haar veulen heeft met een paar maanden oud al laten zien het gevecht met een groot roofdier bepaald niet uit de weg te zullen gaan. Dat liegt er echt niet om. Zo ken ik ze ook. Gebied van oorsprong wemelde tot niet al te lang geleden niet alleen van de wolven (nog steeds komen er wolven voor) maar ook kwamen er tijgers en leeuwen voor.

Voorbeeld van een hengst van hetzelfde ras die zijn (halfwilde, zogenaamde taboene) kudde en veulens zeer effectief tegen wolven verdedigde:
Afbeelding
Ik heb even geen beter (groter) voorbeeld bij de hand (zit mobiel) maar de zichtbare plekjes op hals en rug zijn littekens van aanvaringen met wolven. Het gebied kampte destijds met een verschrikkelijke wolvenplaag. Er waren kuddes schapen waarbij in luttele minuten wel 60 schapen werden gedood door ‘super’ roedels.
Deze hengst raakte geen enkel veulen kwijt.

Kijk, garanties heb je niet. Niet met een gedegen hek, niet met kuddebeschermers (bijv. een roedel volkodav, wolvendoders, zoals ze in Rusland worden genoemd) en zelfs niet met opstallen. Maar zodra de prooi moeilijker is dan andere prooien zal de opportunistische wolf/roedel 9 van de 10 keer kiezen voor de weg van de minste weerstand.
Wapen je paarden dus zoveel mogelijk tegen deze bedreiging.
Overigens lopen er in het gebied waar mijn paarden oorspronkelijk vandaan komen ook veel kuddes schapen “onbeheerd” rond. Die werden en worden beschermd door roedels alabai. Nog altijd is bij het keuren van deze honden een wolftest een verplicht onderdeel van de karaktertest. Zakt een hond voor de wolftest dan wordt ie zonder pardon afgekeurd voor de fokkerij en als kuddebeschermer.
Nogmaals, zelfs dat biedt geen garanties. Maar over het algemeen zijn roedels van alabai (CAO of Zuid-Russische Owcharka), Kangal, Karabash, Kaukazen en aanverwante zeer effectief te noemen en verlagen die de hoeveelheid predatie door wolven aanzienlijk. En ze zijn niet alleen effectief tegen eenzame wolven, ook tegen roedels. Menig wolf moet dat met de dood bekopen, want indien nodig doen ze meer dan wegjagen.
Echter staan een aantal van deze rassen, tenminste in NL, op de HR lijst. Als huishond en in woonwijken zou ik ze ook afraden. Dat zeg ik als liefhebber.

De kruisingen met honden die ook al in Duitsland rondlopen zou ik me overigens meer zorgen om maken dan ‘gewone’ wolven...

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:37

Serenity350 schreef:
Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???


Op een bepaald moment besefte men in Europa dat de wolf tegen uitsterven aan zat, dat had veel gevolgen, omdat veel dieren hun natuurlijke vijand miste en een "plaag" werden. Toen zijn we de wolf gaan beschermen, en hebben we meer gebieden met rust gelaten.

Je zou kunnen zeggen dat door die keuzes uiteindelijk de wolf dus door ons is geholpen hier weer helemaal naartoe terug te komen over de jaren heen.

Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.



Die impact hebben we nog steeds en met of zonder wolf onze natuur n Nederland is aangelegd en gepland. Als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bekijkt dan heeft dat weinig met oer natuur te maken. Van nature is dat gewoon de zeebodem van de Zuiderzee. Als we de natuur haar gang hebben laten gaan dan zwommen daar nu vissen.
Zo is het ook een keuze om de wolf de gelegenheid te geven om weer terug te keren.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende landen op de wereld waar nog wel echte wilde natuur bestaat. Helaas is dat iets waar ons kleine dichtbevolkte landje nu eenmaal niet groot in kan zijn.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:46

Serenity350 schreef:
Hasjam_Poe schreef:
@Serenity350: Even los van het gegeven dat ze beschermd zijn en ons door de strot geduwd worden (zoals iemand opmerkte) een vraag aan jou: Waarom vind jij eigenlijk, dat wolven wél in een dichtbevolkt land met aangelegde natuur "thuishoren"??? Waarom zou je roofdier wél in zo'n dichtbevolkt gebied gaan laten rondlopen? Wat is daarvan de meerwaarde?

Heel simpel. Als soorten ergens op eigen kracht kunnen komen (dus niet door/met hulp van de mens verspreid zijn) en zich er kunnen handhaven, dan 'horen' ze er. Daar hoef je eigenlijk niet eens iets over te vinden, je hoeft er alleen maar aan te wennen en mee te leren omgaan.
Dat, en het feit dat ze niet "door onze strot geduwd" worden.

Wolven hebben jarenlang deelgemaakt van de natuur, dat wij als mensen zijn gaan groeien en "parasiteren" kan ik eigenlijk wel zeggen heeft er misschien meer mee te maken dat we er problemen mee hebben dan hun pure aanwezigheid.

Mij lijkt het gewoon eigenlijk wel een fijn idee om nog mee te maken dat "de natuur" zich toch weer wat hersteld en wij als mensen "door de natuur gedwongen misschien" leren te leven op een manier waarin we meer richten op balans dan het landje pik van nu.


Dus in feite is jouw motivatie:" jouw eigen 'schuldgevoel' ten opzichte van de rol die 'de mens' gespeeld heeft in de ontwikkeling van de natuur"... : Maar wat maakt dan, dat je de natuur "herstelt" noemt als er wolven zitten? En waarom was die niet "herstelt" nadat onze voorvaderen ze verjoegen?

En je zegt
Serenity350 schreef:
Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.
Maar vind je dat niet gewoon een mening? Ik denk dan: zet een 2 meter hoge omheining om de Veluwe en laat mensen met jouw mening, daar lekker met de kids rondlopen en ""bezinnen" en "natuur" beleven. Dan blijf ik lekker buiten dat hek, en "bezin" ik wel op mijn paard, wat ik zelf als ultieme "natuurbeleving" ervaar :) (Liefst zonder een roedel tegen te komen)
Natuur in Nederland is per definitie "aangelegd" en beheerd. Dus om eerlijk te zijn, vind ik het vreemd om dat niet gewoon te accepteren. Net zoals onze rol en verantwoordelijkheid als predator van gelijkwaardig niveau als de wolf. Maar dan met hersens. Ik denk dan: gebruiken die grijze massa! We leven met 500 mensen per km² in allemaal zelf gemaakte natuur, wat is nou wérkelijk de meerwaarde van een klein groepje roofdieren die hier wél voor miljoenen schade gaat aanrichten? En hier veel emotioneel en psychisch leed gaat veroorzaken? :( Nog even los van de grote sommen investeringen (in afrasteringen) die het ongevraagd van plattelandsbewoners vraagt...

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:59

Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???



ik geloof er niks van, ik zie ze zo maar uitgezet, natuur he :+

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:27

speurneusc schreef:

Mijn hond is verleden week aangevallen door een andere hond en zwaar gewond geraakt. De kleine hond van een vriendin is dood gebeten door de hond van haar staleigenaar.Allemaal maar afmaken dan? oliebol happens soms.

Mijn kippen zijn tot 2x toe doodgebeten door vossen.Ondanks dat ik gek op mijn kippen ben ,komt het niet in mijn hoofd op om de vos iets aan te doen.We hebben het kippenhok en weide gewoon vosproef gemaakt en automatische systemen geplaatst.

Mijn paarden staan aan de grens van het jachtgebied van de wolven,het is niet uitgesloten dat ze hier komen.In principe houd ik de paarden 24/7 buiten,dan is het helaas voor ze maar gaan ze s'avonds op stal.Hoewel bij ons de wei al goed is afgezet met bekaert draad en stroom en dat ook voor mensen die het niet erg vinden dat hun honden op mijn paarden jagen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:32

Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???

Kom nu eens met bewijzen dat het niet zo zou zijn,je doet veel insuatie's Maar je hebt niks geen bewijs.Nayla is gezien in nl en via een track en trace band gevolgd.
Als de wolven in belgie zouden zijn uit gezet hadden ze dat niet in leopoldsburg gedaan maar in de ardennen waar veel meer wild zit en wat natuur betreft veel groter is en minder mensen wonen.

Lukasje
Berichten: 11359
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:50

beatje schreef:
Lukasje schreef:
Ah, maar zijn ze werkelijk op eigen kracht hier gekomen ???

Kom nu eens met bewijzen dat het niet zo zou zijn,je doet veel insuatie's Maar je hebt niks geen bewijs.Nayla is gezien in nl en via een track en trace band gevolgd.
Als de wolven in belgie zouden zijn uit gezet hadden ze dat niet in leopoldsburg gedaan maar in de ardennen waar veel meer wild zit en wat natuur betreft veel groter is en minder mensen wonen.


Aja? En hoe weet jij dat dan?

Rizette
Berichten: 4423
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:55

BeeSunshine schreef:
Rizette schreef:
Neem contact op met Wolf fencing Nederland zij kunnen je helpen met je wei zoveel mogelijk wolfproof te maken. Of woon je in Belgie als je het over Naya hebt?


Die wolf-fencing leeft nog in dromenland een afrastering van 1,20 met een paar draden, serieus??? In Duitsland komen ze al over 1,60 (!) meter hoge afrasteringen heen die flink onder stroom staan en nog in de grond gegraven zijn ook.

Heb je een link voor mij?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:56

beatje schreef:
Kom nu eens met bewijzen dat het niet zo zou zijn,je doet veel insuatie's Maar je hebt niks geen bewijs.Nayla is gezien in nl en via een track en trace band gevolgd.
Als de wolven in belgie zouden zijn uit gezet hadden ze dat niet in leopoldsburg gedaan maar in de ardennen waar veel meer wild zit en wat natuur betreft veel groter is en minder mensen wonen.


Aja? En hoe weet jij dat dan?[/quote]
http://www.welkomwolf.be/node/238 1 van de tig artikelen die er te vinden zijn.Verder heb ik documentaire's gezien en ben ik in het wolvenopvang centrum geweest in Eupen.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:56

Er zijn vorig jaar 8 verschillende wolvendna sporen in nederland aan getroffen. Al die wolven even lekker naar nederland verplaatsen ongezien... Je zal d'r haast een dagtaak aan hebben.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:01

Loretta schreef:
Serenity350 schreef:
Op een bepaald moment besefte men in Europa dat de wolf tegen uitsterven aan zat, dat had veel gevolgen, omdat veel dieren hun natuurlijke vijand miste en een "plaag" werden. Toen zijn we de wolf gaan beschermen, en hebben we meer gebieden met rust gelaten.

Je zou kunnen zeggen dat door die keuzes uiteindelijk de wolf dus door ons is geholpen hier weer helemaal naartoe terug te komen over de jaren heen.

Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.



Die impact hebben we nog steeds en met of zonder wolf onze natuur n Nederland is aangelegd en gepland. Als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bekijkt dan heeft dat weinig met oer natuur te maken. Van nature is dat gewoon de zeebodem van de Zuiderzee. Als we de natuur haar gang hebben laten gaan dan zwommen daar nu vissen.
Zo is het ook een keuze om de wolf de gelegenheid te geven om weer terug te keren.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende landen op de wereld waar nog wel echte wilde natuur bestaat. Helaas is dat iets waar ons kleine dichtbevolkte landje nu eenmaal niet groot in kan zijn.

De hymalaya's waren ook ooit een zeebodem.. :+

Even zonder grapjes, hierboven is een mooie post neergezet door JoSav. Daar zie ik nog geen constructieve reacties op, terwijl ze wel degelijk interessante informatie deelt. Persoonlijk moest ik door haar post ook denken aan iets wat ik nog wil proberen uit te zoeken, namelijk hoe groot is de populatie kruising wolf/hond momenteel in de verschillende regio's. Het is bekend dat die kruising juist agressiever is, minder schuw voor mensen en veelal voor meer overlast zorgt. Als ik sommige berichten langs zie komen denk ik toch ook wel eens; als dat bericht inderdaad klopt (zoveel dode dieren hier, mens aangevallen daar) hoe zeker zijn we dat het geen kruising was.

Ook schetst ze een mooi beeld van een cultuur die gewend is te leven met wolven. Niet lief lief tolereren en alles maar toestaan, maar er rekening mee houden, erop aanpassen en mee samen leven, maar ook duidelijk je grenzen bewaken.

Ik en anderen hebben al verschillende voorzetten gedaan om met een aantal vian jullie een waardevolle discussie te starten. Vanuit mijn ogen niet omdat jullie "overtuigd" moeten worden, maar omdat het van belang is dat we elkaars visie leren kennen. Ik kan leuk zeggen; ik ben blij met de wolf, wees welkom. Maar fijner is nog om te kijken hoe het voor iedereen zo "oke" mogelijk is binnen de grenzen die er zijn (het is gewoon verboden om ze af te schieten).

En heel eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat sommigen onder ons vooral willen laten weten dat ze het er niet mee eens zijn, dat ze het stom vinden, dat de horrorverhalen vooral flink verspreid moeten worden en er geen ruimte is voor een inhoudelijke discussie, dat vind ik jammer. Deze week was in een ander topic rondom een uiterst gevoelig onderwerp een mega fijne en respectvolle discussie op gang gekomen, dat was enorm verademend om te mogen lezen. Ben ik naief om te denken dat dat met dit onderwerp ook zou moeten kunnen?

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:44

Je bent niet naïef maar je gaat wel heel erg uit van je eigen overtuigingen en waarden en normen. Ook ik heb een prachtige voorzet gedaan, dus ik zou zeggen: "reageer". En veroordeel niet op voorhand reacties die niet in je straatje passen... ;-)
Laatst bijgewerkt door Hasjam_Poe op 22-03-19 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4423
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 00:50

Die wolf-fencing leeft nog in dromenland een afrastering van 1,20 met een paar draden, serieus??? In Duitsland komen ze al over 1,60 (!) meter hoge afrasteringen heen die flink onder stroom staan en nog in de grond gegraven zijn ook.[/quote]

Zelfs een vos komt in een afrastering van 1,20 met twee vingers in zijn neus. Alleen al om een vos weg te houden moet alles hermetisch afgesloten zijn, maar voor een wolf zijn een paar draadjes en 1,20 m. genoeg aldus dit clubje. Ja ja...[/quote]
Heb je een link voor mij van een situatie waar een wolf over 1.20 heen is gegaan met stroom er op?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 02:03

Hasjam_Poe schreef:
Je bent niet naïef maar je gaat wel heel erg uit van je eigen overtuigingen en waarden en normen. Ook ik heb een prachtige voorzet gedaan, dus ik zou zeggen: "reageer". En veroordeel niet op voorhand reacties die niet in je straatje passen... ;-)

Bij deze, voor de volledigheid, ik heb hier geen directe reactie opgegeven omdat ik het gevoel had er niet zoveel mee te kunnen. Maar ik zal dat proberen uit te leggen hieronder en had dat wellicht ook eerder kunnen doen.


Hasjam_Poe schreef:
Dus in feite is jouw motivatie:" jouw eigen 'schuldgevoel' ten opzichte van de rol die 'de mens' gespeeld heeft in de ontwikkeling van de natuur"... : Maar wat maakt dan, dat je de natuur "herstelt" noemt als er wolven zitten? En waarom was die niet "herstelt" nadat onze voorvaderen ze verjoegen?

Ik lees hier heel veel aannames en een onjuiste interpretatie van mijn woorden, wellicht heb ik mij niet goed verwoord, dus nogmaals:

Ik zeg niet dat de natuur hersteld is als er wolven zitten, ik zeg dat de natuur, of dat wat de potentie heeft om weer tot natuur te verworden, herstellende is. De wolven zijn daarin mijns inziens een onderdeel, omdat ze een belangrijke schakel zijn binnen de voedselketen. Dat wij ons ook in het habitat bevinden met onze dieren is daarin een lastig punt, en ik ben ook zeker van mening dat we daar niet te licht over moeten denken. Wel denk ik dat er een uitdaging in ligt om niet op oude gebruiken terug te vallen, zoals uitroeien en verbannen wat ons niet aan staat, omdat ik enerzijds denk dat dat naast niet haalbaar ook meer schade toebrengt dan we nu kunnen overzien.

Hasjam_Poe schreef:
En je zegt
Serenity350 schreef:
Al moet ik zeggen dat ik het eerder zie als een moment van bezinning dat we als mens een veel te grote impact hebben op onze leefomgeving, en dat natuur niet alleen maar een leuk uitje is op zondagmiddag, maar dat het leven van de mens er eigenlijk wel cruciaal aan verbonden is, of we nu willen of niet.


Maar vind je dat niet gewoon een mening? Ik denk dan: zet een 2 meter hoge omheining om de Veluwe en laat mensen met jouw mening, daar lekker met de kids rondlopen en ""bezinnen" en "natuur" beleven. Dan blijf ik lekker buiten dat hek, en "bezin" ik wel op mijn paard, wat ik zelf als ultieme "natuurbeleving" ervaar :) (Liefst zonder een roedel tegen te komen)

Natuurlijk is dat een mening, we delen hier onze meningen toch? We staven ze met feiten, onderbouwingen onze overwegingen en delen de argumenten die maken dat we die mening dragen. Waar nodig stellen we op den duur misschien zelfs onze mening bij aan de hand van nieuwe info. Maar er lijkt mij niets mis met het delen van een mening.

Daarnaast vind ik je reactie niet prettig overkomen, los van het feit dat ik geen kinderen heb of wil en geen voorstander ben van hekken om de natuur. Je toon komt op mij over alsof je het persoonlijk maakt, en normaliter sla ik het dan gewoon over. Dat is ook de reden waarom ik geen directe reactie heb gegeven, ik weet namelijk niet zo goed wat ik hier inhoudelijk op kan beantwoorden. Ik kan wel herhalen wat ik denk dat een goed idee is, zodat jij dat ook kunt doen, maar daar komen we beide niet zoveel verder mee.

Hasjam_Poe schreef:
Natuur in Nederland is per definitie "aangelegd" en beheerd. Dus om eerlijk te zijn, vind ik het vreemd om dat niet gewoon te accepteren. Net zoals onze rol en verantwoordelijkheid als predator van gelijkwaardig niveau als de wolf. Maar dan met hersens. Ik denk dan: gebruiken die grijze massa! We leven met 500 mensen per km² in allemaal zelf gemaakte natuur, wat is nou wérkelijk de meerwaarde van een klein groepje roofdieren die hier wél voor miljoenen schade gaat aanrichten? En hier veel emotioneel en psychisch leed gaat veroorzaken? :( Nog even los van de grote sommen investeringen (in afrasteringen) die het ongevraagd van plattelandsbewoners vraagt...

We hebben hier in NL geen tot weinig oer-natuur meer, dat klopt. Wel ben ik blij dat oer-natuur niet het enige stuk grond is dat de kans krijgt om zich opnieuw tot een ecologisch systeem in balans te ontwikkelen. Er zou anders maar bar weinig natuur op de wereld over zijn, en al heel wat meer diersoorten verdwenen zijn, met alle gevolgen vandien, als we de definitie van oer-natuur aanhouden. Persoonlijk vind ik het fijn te merken dat er meer kennis en kunde is over de functie van natuurgebieden, ook voor de mens. Dat er meer ruimte wordt gegeven, want we hebben het keihard nodig willen we zelf een leefbare aarde houden. En ik ben het uiteraard eens met dat lang niet alle projecten slagen, of meteen zo goed lopen. Het is ook een stuk wetenschap dat hard aan het bijleren is. Maar daarvoor moeten we het ook de kans geven, en dat betekent in mijn belevingswereld ook dat we niet meteen keihard een halt toe roepen wanneer die ontwikkeling op een punt komt dat het voor ons ineens wat pittiger wordt.

Ik zeg niet dat ik het allemaal zo goed weet, ik probeer mn overpeinzingen te delen en lees naar die van anderen hier. Soms lees ik iets waarvan ik denk; goh, dat kende ik niet, hoe zit dat, en lees ik me wat verder daarop in. En indien ik denk dat het juist is, stel ik mn mening daarop opnieuw af.

ozette01
Berichten: 4
Geregistreerd: 25-09-13

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 03:23

Een vraagje: Als een wolf over 1.20m schrikdraad springt, maakt hij geen aarde. Hoe kan hij dan tegen gehouden worden door hoog schrikdraad als hij geen schok krijgt? Mijn geiten sprongen ook probleemloos over de schrikdraad heining.

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 04:54

Dat zit ik me ook al af te vragen, iedereen die flink stroom adviseert, zolang het dier geen contact maakt met de grond voelen ze er niks van. Mijn hond springt tussen de draden door, hij heeft maar 25 cm nodig en in volle vlucht strekt hij zich uit en vliegt er door. Omdat hij geen aarde maakt boeit het 'm letterlijk geen klap als ie de draden raakt. Dus dan zou je moeten gaan werken met een hoge schapengaas omheining met wellicht een schuin stuk aan de bovenkant.

Loretta
Berichten: 8824
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:51

Serenity350 schreef:
Loretta schreef:



Die impact hebben we nog steeds en met of zonder wolf onze natuur n Nederland is aangelegd en gepland. Als je bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen bekijkt dan heeft dat weinig met oer natuur te maken. Van nature is dat gewoon de zeebodem van de Zuiderzee. Als we de natuur haar gang hebben laten gaan dan zwommen daar nu vissen.
Zo is het ook een keuze om de wolf de gelegenheid te geven om weer terug te keren.

Maar gelukkig zijn er nog voldoende landen op de wereld waar nog wel echte wilde natuur bestaat. Helaas is dat iets waar ons kleine dichtbevolkte landje nu eenmaal niet groot in kan zijn.

De hymalaya's waren ook ooit een zeebodem.. :+

Even zonder grapjes, hierboven is een mooie post neergezet door JoSav. Daar zie ik nog geen constructieve reacties op, terwijl ze wel degelijk interessante informatie deelt. Persoonlijk moest ik door haar post ook denken aan iets wat ik nog wil proberen uit te zoeken, namelijk hoe groot is de populatie kruising wolf/hond momenteel in de verschillende regio's. Het is bekend dat die kruising juist agressiever is, minder schuw voor mensen en veelal voor meer overlast zorgt. Als ik sommige berichten langs zie komen denk ik toch ook wel eens; als dat bericht inderdaad klopt (zoveel dode dieren hier, mens aangevallen daar) hoe zeker zijn we dat het geen kruising was.

Ook schetst ze een mooi beeld van een cultuur die gewend is te leven met wolven. Niet lief lief tolereren en alles maar toestaan, maar er rekening mee houden, erop aanpassen en mee samen leven, maar ook duidelijk je grenzen bewaken.

Ik en anderen hebben al verschillende voorzetten gedaan om met een aantal vian jullie een waardevolle discussie te starten. Vanuit mijn ogen niet omdat jullie "overtuigd" moeten worden, maar omdat het van belang is dat we elkaars visie leren kennen. Ik kan leuk zeggen; ik ben blij met de wolf, wees welkom. Maar fijner is nog om te kijken hoe het voor iedereen zo "oke" mogelijk is binnen de grenzen die er zijn (het is gewoon verboden om ze af te schieten).

En heel eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat sommigen onder ons vooral willen laten weten dat ze het er niet mee eens zijn, dat ze het stom vinden, dat de horrorverhalen vooral flink verspreid moeten worden en er geen ruimte is voor een inhoudelijke discussie, dat vind ik jammer. Deze week was in een ander topic rondom een uiterst gevoelig onderwerp een mega fijne en respectvolle discussie op gang gekomen, dat was enorm verademend om te mogen lezen. Ben ik naief om te denken dat dat met dit onderwerp ook zou moeten kunnen?



Ten eerste over de himalaya's deze zijn door de natuur zelf droog gelegd. De oOostvaardersplassen maken deel uit van een gebied dat door de mens is ingepolderd en drooggelegd. Niet te vergelijken met de himalaya's

Over het samenleven met de wolf. Hoe stel jij het samenleven met de wolf voor. En wie moet er dan voor de kosten opdraaien die dat met zich mee brengt. Ik zie het nog niet gebeuren dat alle voorstanders van wolven gaan betalen voor veilige omheiningen voor zover dat die al mogelijk zijn.

150 jaar geleden hadden onze voorouders veel meer ervaring met de natuur. Hun oplossing met de wolf was een heel stuk realistischer. Blijkbaar stonden de mensen toen nog wel met hun beide benen op de grond. Helaas is hun oplossing tegenwoordig bijna onbespreekbaar geworden.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 08:53

Ik heb uit de eerste hand van een Zweed gehoord hoe hij tijdens het joggen gevolgd is door een paar wolven. Hij kon snel een brug oversteken en rechtsomkeert maken waarna de wolven hem vanaf de andere kant van de rivier nog een tijd volgden. Het klinkt niet als een aanval meer als territorium waakzaamheid ofzo maar hij heeft hem behoorlijk geknepen.

Sindsdien geloof ik niet meer zo in schuwe wolven. Je zou met je peuter wandelen... en de Veluwe is niet zo groot dat je ze nooit tegen zal komen.

Ik pleit voor afschieten. Net als in vroeger tijden, was toen ook effectief.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 09:07

Mensen die hier pleiten voor ‘roedelbeschermers’ akna loslopende erfhonden of agressieve hengsten in een kudde die gaan even voorbij aan de ellende die dát weer oplevert.

In Nederland kan je echt niet met goed fatsoen twee Volkodavs op je erf los hebben lopen of halfwilde hengsten in gróte kuddes. Dan is het middel erger dan de kwaal.

Das leuk in Polen of Rusland maar niet in het superdichtbevolkte stad-staatje Nederland.