Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 18:22

Lukasje schreef:
mysa schreef:
Als men evenveel wild blijft afschieten, zal de wolf zijn eten misschien uit de wei moeten halen.


Zelfs dat heeft er weinig mee te maken :( . Het stikt hier van de everzwijnen en toch pakken de wolven schapen en alpaca’s, dat is gewoon makkelijker voor ze. Geval: “waarom het moeilijk maken als het makkelijk ook kan”.

Precies, geef ze eens ongelijk.. Volgens de geleerden nemen de jongen het jachtgedrag van de ouders over, daar leren ze het van. Laat het vrouwtje dat dit jaar 5 jongen heeft gekregen vorig jaar al ruim 60 schapen hebben vermoord toen ze onderweg was naar de Veluwe. Dat kan een bloedbad worden als deze jongen volgend jaar gaan uitzwermen.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:26

Ben ik nu de enige Hier die eerlijk gezegd het nou niet bepaald een ramp vind dat die wolven niet meer te traceren zijn en wellicht afgeschoten!?

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:41

Zeker niet.

Maar met mijn boerenverstand vind ik het ook wel logisch dat er in de zomer minder waarnemingen zijn geweest.
Bomen en struiken vol in het blad, her en der mais in het landschap en aanbod van jong wild.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:51

tienus63 schreef:
Zeker niet.

Maar met mijn boerenverstand vind ik het ook wel logisch dat er in de zomer minder waarnemingen zijn geweest.
Bomen en struiken vol in het blad, her en der mais in het landschap en aanbod van jong wild.


En de moeflons opgevreten...
Daarnaast worden waarnemingen stil gehouden.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:40

Popstra schreef:
Ben ik nu de enige Hier die eerlijk gezegd het nou niet bepaald een ramp vind dat die wolven niet meer te traceren zijn en wellicht afgeschoten!?

Nee hoor. Ik denk er ook zo over.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:01

Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:24

Anne_GTI schreef:
tienus63 schreef:
Zeker niet.

Maar met mijn boerenverstand vind ik het ook wel logisch dat er in de zomer minder waarnemingen zijn geweest.
Bomen en struiken vol in het blad, her en der mais in het landschap en aanbod van jong wild.


En de moeflons opgevreten...
Daarnaast worden waarnemingen stil gehouden.

Waarneming stil houden gebeurt inderdaad. Mijn waarneming staat ook afgeschermd op waarneming.nl.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:31

mysa schreef:
Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.

Als er iets wreed is zijn het wolven zelf wel, hoogdrachtige dieren laten ze echt niet lopen. Prooidieren aanvreten zonder ze te doden waardoor ze lang lijden, dan is afschieten een zachte dood.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:45

Kan best zijn maar wij zijn geen primair, instinctief reagerende dieren.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:49

mysa schreef:
Kan best zijn maar wij zijn geen primair, instinctief reagerende dieren.

Totdat je eigen drachtige ooi, merrie of koe wordt aangevallen. Dan reageer ook jij heel primair!
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen.
Vast wel, maar met welke gevolgen?

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:21

Tuurlijk reageer je dan primair, ik laat ook al scenario's van 'wat als' door mijn hoofd spelen. Maar dat is iets anders dan een wolf, dragend of erger zogend, preventief af te schieten. Vooral dat laatste vind ik kwalijk. Die welpen zouden dan gewoon de hongerdood gestorven zijn.

Tancreda4

Berichten: 24054
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:03

tienus63 schreef:
Waarneming stil houden gebeurt inderdaad. Mijn waarneming staat ook afgeschermd op waarneming.nl.


Als het goed is staat je waarneming er wel in alleen zonder locatie. Dat is niet alleen iets van de wolf. Dat wordt bij meerdere soorten gdaan om de dieren te beschermen. Om maar een voorbeeld te noemen een broedende visarend wordt ook niet weergegeven met locatie.

Ik sta er ook niet achter dat ze zijn gestroopt. Snap dat echt niet.

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:15

Als ik wolf invoer op waarneming zie ik alleen mijn eigen melding als afgeschermd staan. Tenminste dat was 6 weken geleden nog het geval.
Ik weet dat ze waarnemingen afschermen.
Afgelopen voorjaar/zomer zat er een paartje zeldzame vogels op een nest, twee jongen grootgebracht, op 500-800 meter afstand. Die meldingen werden ook afgeschermd.
Terwijl ik het nest niet eens meldde. Geef alleen de meldingen door dat ik ze zo ongeveer op het erf/weide heb zitten.
Maar die waarneming kwam dan in beeld dat de locatie niet nauwkeurig werd weergegeven.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:41

aadburg schreef:
mysa schreef:
Als jullie het over die wolven in Limburg hebben: ik vind dat een gruweldaad, een hoogdrachtig of zogend moederdier afschieten.

En nee, ik ben helemaal niet blij met de wolven in Nederland maar dit vind ik gewoon wreed.

Als er iets wreed is zijn het wolven zelf wel, hoogdrachtige dieren laten ze echt niet lopen. Prooidieren aanvreten zonder ze te doden waardoor ze lang lijden, dan is afschieten een zachte dood.


Precies dat ja. Die wolven roeien complete schaapskuddes uit.

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 07:14

Of zoals hier vlakbij: alpaca’s. Het zullen je geliefde beestjes maar zijn :( .

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:02

Wolven in NL kan niet meer. Punt. Tenzij ze hekken om de OV plassen zetten.

Als wolven niet meer kunnen, moeten ze weg.

Als ze afgeschoten kunnen worden, kunnen ze ook verdoofd worden en teruggebracht worden naar daar op de wereld waar ze wel kunnen wonen. Ben het met Mysa eens dat er ook beschaafdere oplossingen bedacht kunnen worden.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:50


Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:05

Popstra schreef:


Nu kan ik hier wel een beetje politiek correct gaan zitten doen en het veroordelen dat stropers een paar wolven hebben gedood. Maar na alle foto's van verscheurde dieren kan ik alleen nog maar denken. "opgeruimd staat netjes"

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:36

en ze zijn al bij je achtertuin waar je huisdieren en kinderen spelen en je paardje in de wei om de hoek staat...

Lukasje
Berichten: 11292
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:59

speurneusc schreef:
en ze zijn al bij je achtertuin waar je huisdieren en kinderen spelen en je paardje in de wei om de hoek staat...


Hier wel ja :( . Die alpaca’s waren wel degelijk iemands huisdieren.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:00

Loretta schreef:
Popstra schreef:


Nu kan ik hier wel een beetje politiek correct gaan zitten doen en het veroordelen dat stropers een paar wolven hebben gedood. Maar na alle foto's van verscheurde dieren kan ik alleen nog maar denken. "opgeruimd staat netjes"

Mee eens :j

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:31

Dit soort foto's en berichten zie ik al een aantal jaren langskomen, ook van mensen die ik persoonlijk ken.
Kan ik er zelf ook wel van plaatsen, maar dat bespaar ik mensen liever.

Ik ben alleen maar opgelucht dat we geen schapen of paarden meer hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:03

Geen schapen meer? Ook geen bordercollies...?

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:58

Nee, geen eigen schapen meer, wel nog de border collies.
Is een hele zorg minder.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:55

tienus63 schreef:
Ik heb vanwege de wolf op ons erg afgelopen winter, merries met veulens niet dag en nacht buiten durven laten lopen.
Vooral omdat de die aanwezigheid niet de eerste en de laatste keer is geweest.
Alleen is het beest toen gespot op het erf.

Ammehoela dat de merries hun veulens wel beschermen. Vast wel, maar met welke gevolgen?


Een kennis van mij in Duitsland (hier 200km verderop) kan haar bosweilanden ook niet meer gebruiken. Ze woont in het gebied waar een roedel zit die met regelmaat koeien en pony's/paarden te grazen neemt.

Zij vertelde ook dat er veel eigenaren van 24/7 houding en Paddock Paradises met een behoorlijk probleem zitten. Sowieso door de hoge kosten van opnieuw afrasteren (extra draden en veel meer stroom). Maar vooral, omdat die dure afrastering nog steeds geen 100% garantie biedt.... Je blijft dus in onzekerheid en het enige enigszins echt veilige lijkt 's nachts weer op stal en overdag met toezicht op de wei...