Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:42

Het duurt in ieder geval lang vooraleer ze met haar welpen op camera vast gelegd wordt. Of, er wordt bewust weer eea verzwegen.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:19

Natuurhulpcentrum Opglabbeek denkt ook dat ze afgeschoten zijn.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:59

En dan dus illegaal afgeschoten.

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:40


nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 22:51

Dit vind ik wel heel voorbarig conclusies trekken..

Ze stellen toch dat er zoveel camera's hangen? Dan moet er toch een punt zijn waarop er iemand te zien is? En een punt dat de wolf voor het laatst gezien is..

Daarnaast.. Als je als organisatie zo'n belang hecht aan je wolf, waarom dan geen (onderhuidse) tracker plaatsen?

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 07:54

nine1987 schreef:
Dit vind ik wel heel voorbarig conclusies trekken..

Ze stellen toch dat er zoveel camera's hangen? Dan moet er toch een punt zijn waarop er iemand te zien is? En een punt dat de wolf voor het laatst gezien is..

Daarnaast.. Als je als organisatie zo'n belang hecht aan je wolf, waarom dan geen (onderhuidse) tracker plaatsen?


Het mannetje wordt nog steeds gezien op camera. De laatste keer dat Naya daarop gespot werd, dateert van april.

Naya heeft lang met een halsband tracker rond gelopen. Die werd op een bepaald moment verwijderd. Was die nu stuk of zo?
Die onderhuidse tracker zoals ze dat bv bij orka’s doen, tjsa, dat begrijp/weet ik ook niet waarom ze niet daarvoor gekozen hebben? :o?

Voorbarig? Goh? Er moet wel iets gebeurd zijn. De wolvin had al lang met haar kroost waargenomen moeten worden op camera.

Hannanas
Berichten: 13033
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 08:23

Ja, dat had ik ergens gelezen!
De halsband van naya was leeg, gaf dus geen gegevens en geen gps meer maar kon nog wel gelokaliseerd worden met een zender/antenne, en bij dichtbij genoeg in een straal van zoveel meter konden ze met een afstandsbediening de halsband los klikken zodat deze van haar hals af kon vallen. Zonder enig verder ingrijpen van sederen en dergelijke. Dus ze hebben naya verder niet in handen gehad, achteraf was dat ding vervangen mogelijk een betere keuze geweest.

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 09:22

Ja vanop afstand hebben ze die halsband toen kunnen doen afvallen :j

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:55


Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:19

Maar bewijzen zijn er vooralsnog niet. Erg stigmatiserend dit.

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:20

Als het klopt vind ik het erg aso, dan hebben die jagers helemaal geen ethiek. Ik ben echt niet blij dat de wolven hier zijn maar het is het toppunt van wreedheid om een hoogdrachtig of zogend dier af te schieten. Maar goed, er is dus nog geen feitelijk verhaal.

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:23

En er zijn natuurlijk de '' legale '' jagers, maar ook nog de stropers...
Enfin, er is nog niks bewezen. Maar gaat het ooit bewezen kunnen worden vraag ik mij af.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:29

mysa schreef:
het is het toppunt van wreedheid om een hoogdrachtig of zogend dier af te schieten. Maar goed, er is dus nog geen feitelijk verhaal.


Het lijken wel wolven.

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:25

Zijn die wreed? Wat mij betreft is dat begrip alleen van toepassing op wezens bij wie het instinct het aflegt tegen de rede.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:38

mysa schreef:
Zijn die wreed? Wat mij betreft is dat begrip alleen van toepassing op wezens bij wie het instinct het aflegt tegen de rede.


De mensen die ons de wolf bezorgd hebben zijn pas wreed. Als ik de beelden uit het buitenland bekijk wat de wolf aanricht dan kan ik er echt niet meer rouwig om zijn wat er met Naya is gebeurd.

https://www.tvmidtvest.dk/artikel/formo ... Edw86Cgy48

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:51

Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:06

mysa schreef:
Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)


Je zal mij niet stellig horen beweren dat Naya of andere wolven uitgezet zijn. Om de eenvoudige reden dat het om sterke vermoedens gaat. Dat maakt het immers nog geen feit. Net zomin als dat de pro wolvers nu zonder enig bewijs beweren dat de jagers hier achter zitten. Daar bestaat ook geen bewijs voor.

Wat wel een feit is dat rewilders zich al decennia hebben ingezet om de wolf terug te halen. Hiervoor hebben ze dan ook kosten nog moeite gespaard. Daarvoor hebben ze een grote lobby opgezet en natuurgebieden zijn aangepast om de wolf te lokken. Voor mij vormen deze mensen het toppunt van onetisch handelen. En mochten de beweringen dat de wolven zijn uitgezet wel op waarheid berusten. In dat geval hoop ik dat deze misdaad aan het licht zal komen. Tot die tijd zal ik deze rewilders het voordeel van de twijfel gunnen.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:31

Loretta schreef:
mysa schreef:
Ja, als zij is uitgezet (weet niet of dat zo is?) zijn die mensen op zijn minst erg kortzichtig. En kortzichtigheid/domheid ontaardt wel vaker in wreedheid. Maar alsnog vind ik het heel erg onethisch om een zogende wolf af te schieten. (Als dat inderdaad is gebeurd)


Je zal mij niet stellig horen beweren dat Naya of andere wolven uitgezet zijn. Om de eenvoudige reden dat het om sterke vermoedens gaat. Dat maakt het immers nog geen feit. Net zomin als dat de pro wolvers nu zonder enig bewijs beweren dat de jagers hier achter zitten. Daar bestaat ook geen bewijs voor.

Wat wel een feit is dat rewilders zich al decennia hebben ingezet om de wolf terug te halen. Hiervoor hebben ze dan ook kosten nog moeite gespaard. Daarvoor hebben ze een grote lobby opgezet en natuurgebieden zijn aangepast om de wolf te lokken. Voor mij vormen deze mensen het toppunt van onetisch handelen. En mochten de beweringen dat de wolven zijn uitgezet wel op waarheid berusten. In dat geval hoop ik dat deze misdaad aan het licht zal komen. Tot die tijd zal ik deze rewilders het voordeel van de twijfel gunnen.

Weet je wat de wrange grap is in dit sprookje? We moeten wel geloven dat de wolven op eigen houtje honderden kilometers afleggen om in hun nieuwe leefgebied te komen maar het idee dat de wolf gewoon weer is doorgewandeld word niet eens ter sprake gebracht...

mysa

Berichten: 10543
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 22:34

Maar een hoogdrachtig dier of eentje die net heeft geworpen, wandelt toch niet door? Al helemaal niet omdat vader nog wel in het gebied is? Of begrijp ik je verkeerd?

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:08

Vandaag in het nieuws:

“Natuur en Bos: “Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers”
Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers. Dat is de conclusie van het onderzoek van Natuur en Bos naar de verdwenen wolvin en haar welpen. “De hoop op een goede afloop is verdwenen”, klinkt het. (Straks meer)”

tienus63

Berichten: 12157
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:06

Zou het niet kunnen zijn dat de wolvin dood is gegaan tijdens/vlak na of ten gevolge van het krijgen van de jongen?
Als het normaal gedrag van een reu prooien naar het hol van hoogdrachtige teef of teef met jongen te brengen, zou dat verklaren waarom hij maar twee keer is gespot met prooi richting vermoedelijke werpplaats van de teef.

In wilde natuur gaat het niet zo vaak fout bij het werpen.
Maar we kennen allemaal wel de beelden van een gnoe etc die moeite heeft een jong eraf te krijgen en tegelijkertijd levend wordt opgevreten door roedel roofdieren.

Geloof namelijk nooit dat een jager zijn vergunning zou riskeren, ongeacht of hij pro of anti wolf is.

Loretta
Berichten: 8811
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:12

Lukasje schreef:
Vandaag in het nieuws:

“Natuur en Bos: “Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers”
Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers. Dat is de conclusie van het onderzoek van Natuur en Bos naar de verdwenen wolvin en haar welpen. “De hoop op een goede afloop is verdwenen”, klinkt het. (Straks meer)”


Ik zou graag vernemen waar deze conclusie op is gebaseerd?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 15:14

Loretta schreef:
Lukasje schreef:
Vandaag in het nieuws:

“Natuur en Bos: “Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers”
Wolvin Naya werd gedood door professionele jagers. Dat is de conclusie van het onderzoek van Natuur en Bos naar de verdwenen wolvin en haar welpen. “De hoop op een goede afloop is verdwenen”, klinkt het. (Straks meer)”


Ik zou graag vernemen waar deze conclusie op is gebaseerd?

Ze geven op zijn minst de indruk solide bewijs te hebben. En als je zulke beschuldigingen uit moet je daar ook mee over de tafel komen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 16:44

Ik hoorde het net ook op het nieuws bij radio Veronica dat de wolf Naya dood is.Hoe en wat weet ik niet,heb het niet goed gehoord.Dus ze is idd. dood en ook al heb je [nog] geen bewijs,lijkt me duidelijk dat ze gedood is, na de vele bedreigingen van de jagers.
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/na ... ogle.nl%2F

Lukasje
Berichten: 11345
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:28

Ik heb er verder niets meer over gelezen maar het feit dat het zo stellig gezegd wordt, lijkt mij dat ze toch meer info hebben dan ze nu prijs geven?