Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:28

ik denk dat je al erg veel geluk moet hebben om een stuk in eigen beheer te vinden met een goede piste.

Ik gebruik nu de piste van de buren, maar ik moet smssen op voorhand of die vrij is. Vaak krijg ik pas een aantal uur later antwoord, dus zou ik eigenlijk moeten op voorhand (als in een paar dagen) kunnen plannen. Wat mij niet lukt :+.
Ik heb in de afgelopen 3 maand welgeteld 2.5 uur de piste gebruikt... (ook omdat er in eigen beheer gewoon heel veel werk bijkomt.
Afgelopen zaterdag ben ik 3 uur bezig geweest om al mijn weides uit te mesten. Zondag nog eens 3 uur om de rest uit te mesten, boer is mest komen halen en heeft bieten geleverd, die moesten uit de bak in mijn schuur, en hooi gevuld voor 3 dagen ver.)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:08

Ik weet niet hoe dichtbezaaid jouw regio is met stallen maar hier is het absoluut niet zo dat iedereen met paarden een eigen bak aan huis heeft. Laat staan dat je die mag gebruiken. Zelfs op veel stallen kom je er niet meer in als je daar niet in pension staat.

En 1,5km is nog de dichtstbijzijnde ook. Dan heb je nog 2 plekken in dezelfde range waar je dus niet terecht kan en dan is het al direct 7km verderop te doen...

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:12

Hier inderdaad ook zo. MAneges zitten vaak zo volgeboekt met lessen dat pistes huren simpelweg niet meer kan.
Ik heb het geluk met de piste van de buren (nu nog even leren plannen :D ). En op 7 km zit er een giga binnenpiste die enkel is om van buitenaf te komen rijden (geen pensionstal oid.). Die vragen 8 euro per uur en kan je online boeken (dan krijg je een code om mee binnen en buiten te gaan .)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:22

Hier heb ik het geluk de binnenbak van een naast gelegen pensionstal te mogen gebruiken. Dit is over de weg hooguit 300 meter rijden en er zijn amper lessen. We zijn alleen door een slootje gescheiden. Super fijn! Bij de andere buren mag ik longeren op een afgezet zandstuk. Ik moet eerlijk bekennen dat ik door de ligging 1,5 km vanaf mijn huis, vlakbij een binnenbak, longeerstukje, strand aan de overkant, iets verder een recreatiegebied heb, dat ik het anders niet zou volhouden. Vind de winter al rampzalig nu het zo vroeg donker word

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 20:59

Ik heb een goede bak erbij zitten gelukkig

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:33

Hier ook het geluk dat de rijvereniging met fijne buitenbak echt op 200 meter afstand ligt. Kom er liever niet in het donker dus probeer dat zoveel mogelijk overdag te doen. Op donderdagavond sowieso altijd les daar en ook een afdak met licht en stroom daar :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 23:41

Ik woon op minimaal 15min met de auto van mijn weilanden/winterpension en de afstand weiland/clubterrein is ook nog eens 20-30min met de trailer. In de winter heb ik de buitenbak van stal ter beschikking.
Als ze op de weide staan ga ik 2-3x/week met de trailer naar les :=
En zoals gezegd, ik heb gewoon nergens dichterbij een (binnen)bak die gebruikt mag worden.

Dan vind ik alles op pakweg 15 min te voet echt wel luxe hoor.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 00:44

Ik heb helaas geen bak en ook niet in de buurt, en baal daar best van.


Afbeelding


Ik heb 3 weides, nu twee aaneengeschakelde in gebruik met track systeem. Er is ook een schuilstal in de wei waar ik onlangs terrastegels in heb laten leggen. Rood is hooi.


Afbeelding


Er is ook een stallenblok met 3 stallen incl voer&zadelkamer, hiervoor zit ook een stukje gras wat ik als kale paddock gebruik, dan laat ik de stallen voor ze open en hang ik in de paddock en in de open stallen hooi (handig bij ziekte of slecht weer). Helaas zit dit niet vast aan de weides, om van het stallenblok naar de wei te komen moeten we eerst een stukje van een schapenweide oversteken.

We hebben ook een grote container voor hooi. Er is ook overal water. Stroom alleen bij stallen, niet in de wei. En er zijn (niet platte) weides om in te rijden. Maar we hebben veel regen waar wij wonen en een bak zou dus wel fijn zijn want het is overal nu heel glibberig.


Afbeelding


Ik zoek stallers maar niemand meld zich dus heb een Shetlander in bruikleen als gezeldschap voor mijn Engels Volbloed. Ik betaal £200 voor huur met water en stroom. Koop wel zelf hooi natuurlijk. En als ik stallers heb gaat mijn huurprijs omhoog.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:21

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb een goede bak, die nog niet nat is nu. Een longeer cirkel die nu wel nat is.

Ik heb 3 pensionklanten staan. 1 werkt onregelmatig en heeft een paard met een blessure dus haar zie ik niet heel veel. De ander is een vriendin dus die zie ik ook nog wel eens buiten de paarden. En nummer 3 is 1 van m’n beste vriendinnen. Die stond met haar vorige paard ook jaren bij mij op stal toen ze nog aan huis stonden. Met haar spreek ik ook vaak af om samen te rijden of naar wedstrijden te gaan.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 08:58

In heb zelf een longeerbak en de rijbak heb ik per jaar bij de vereniging afgehuurd. Ligt nog heen 10 minuten rijden dus ideaal

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 09:09

Wij hebben een stuk van de wei laten frezen door de boer van ongeveer 20 bij 40. Het loopt iets af wat jammer is maar voor basis dressuur en longeren is het een prima stuk. Wij zitten op zandgrond en de bak is nooit te nat of mul.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:13

@Varekaj: waar haal je de tijd en energie joh?
Mijn dagen zitten zo vol dat ik simpelweg niet raak aan rijden/trainen.
Nu moet ik zeggen, ik heb heel vaak de hond mee naar stal, dus die moet dan in de auto in de bench blijven terwijl ik paard train. Vind ik zelf niet de meest fijne gedachte dus dat stel ik dan stiekem wat uit.

Maar mijn dagen zijn als volgt:
Maandag: 6.30 opstaan, klaarmaken, hond naar moeder brengen en tegen 7.30 op het werk. Werken tot 18 (als ik om 8 start werken tot 18.30), vanuit werk naar stal, hooi hangt er voldoende dus slobbers voeren en paddock beetje uitmesten. Naar moeder gaan eten, wandelen met de honden en tegen 22 naar huis.

Dinsdag tem vrijdag: opstaan 6.30, hond naar moeder, tussen 7.30 en 8.30 starten met werken, tussen 12 en 13 stoppen met werken, hond gaan oppikken en tegen 14 uur bij de paarden. Uitmesten (drie paarden 24/7 buiten) hooi vullen (3 baaltjes per dag) en slobber geven. = 1-2 uur werk.
Daarna naar huis en werken van 16-18.30. Op dinsdag en donderdag doe ik in de avond een grote ronde met de hond.
Om de 2 weken op woensdag ga ik naar les met paard (45 km enkele route, dus daar probeer ik om 17.30 thuis te vertrekken om de trailer te halen, paard op te pikken, naar les, 19.30 op paard, 20.30 van paard af, om tussen 22 en 23 thuis te komen, het uur dat ik daar minder werk haal ik op din of don in.)
Een keer in de maand ga ik op woensdagavond iets gaan drinken met mijn broer (met beperking in begeleid wonen), die woont op 30 km afstand.
Daarnaast uiteraard nog het normale huishouden.

Op zaterdag mest ik alle weides uit (+- 2 uur), moet ik hooi halen, iets actiefs doen met de hond, en gebruik ik om alles waar ik in de week niet toe raak te doen.
En zondag probeer ik te beperken tot hooi vullen voor 2 dagen ver en te voeren, want dat is de enige dag dat vriend en ik samen thuis zijn.

Ik hoopte dat mijn zandstuk groot genoeg zou zijn om te grondwerken, echter moet ik nu iedere keer puzzelen om te zorgen dat de 2 paarden niet samen raken en een stuk draad weghalen, en is het nu ook gewoon te nat om er in te werken. Het idee was anders om iedere dag van din-vrij een van de twee een 10-15 minuutjes te grondwerken. Dan kan ik in het weekend gewoon lekker rijden en hebben ze toch elk 2-3 keer per week gewerkt. Maar in de praktijk heb ik ofwel geen tijd meer, ofwel geen zin om nog alles weg te halen :D
De piste betaal ik 10 euro per uur voor, moet ik door twee automatische poorten heen en als ik pech heb erna nog eens ernaartoe om mest op te ruimen, want ze presteren het altijd om op de (supersjieke) oprit te mesten :+ .
Dus daar ben ik al snel een uur per paard mee kwijt als ik wil trainen (en piste wil ik liever enkel gebruiken om te rijden, vind ik wat zonde om enkel te grondwerken.

Ik voel mij er altijd wel wat "schuldig" over, op de een of andere manier presteer ik het om zoveel tijd te steken in al het "overige", en raak ik nooit tot het effectieve trainen aan (of ik begin vol goede moed en hou het nooit vol.)
Terwijl ik dan hoor en lees dat andere mensen 4 keer in de week hun paard rijden waarvan 2 maal weg met de trailer etc. En dan voel ik me ergens "zwak" omdat ik daar geen energie/zin voor heb.
(ik heb zelfs de neiging om mijn les op woensdagavond af te zeggen omdat het regent, terwijl ik er met de trailer heen ga en daar een binnenpiste heb (maar wel totaal 90 km door de regen rij, paard in de regen moet laden, daar moet afladen en zadelen in de regen, 200 m nr de piste door de regen, en dan hetzelfde in het terugkeren...)
Ik moet paard ook op en afladen op de weg, het gras is te nat en ik rij me er in vast, dus ophalen en afzetten is letterlijk aankomen, auto stil, paard uit weide plukken, in de trailer duwen, alles dicht en karren, en in het terugkeren stoppen, paard eraf, in de weide zetten, halster af en terug weg.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:48

Tjeetje wat een strak schema duhelo, hoeveel uur werk jij en rij je alle drie de paarden?
Ik werk onregelmatig 28 uur, voornamelijk late diensten wat zeker in de winter fijn is. Ik verzorg 3 paarden (mest wegbrengen doet mijn vriendin die er ook staat) en rij mijn eigen paard ongeveer 4 keer per week.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:57

Ik werk 38 uur, maar verlies een hoop tijd doordat ik de hond iedere morgen naar mijn moeder breng en weer ophaal (iets met aankomen, mij 5 minuutjes zetten en er een uur later nog zitten :+ ).
Mijn oude merrie is in pensioen, daar ga ik sporadisch een stapritje mee gaan doen, mijn 10 jarige zou moeten gereden worden, en mijn 5 jarige is net zadelmak (maar heb ik na dat weekend in augustus er niet meer opgezeten, week later had ze die trap, en sindsdien nog geen tijd en begeleiding gehad. Die zou ik moeten oppakken).
Maar dus 2 paarden die zouden moeten werken :+.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:37

Even een ego post. Heb wat advies nodig.

De kleine nieuwe pony blijkt een niet ingedaalde bal te hebben waarsoor we hem vandaag niet konden castreren. Hij is 2.5 en de dierenarts zegt dat de kans klein is dat die nog indaalt. Operatie is boven de 1000 euro, dat kan ik er gewoon niet aan geven. Moest hij braaf zijn, mocht hij gerust hengst blijven maar hij kan echt gemeen uit de hoek komen. Dierenarts kon niet aan zen ballen voelen zonder dat hij al maaiend in de lucht ging. Ik mag hem terugbrengen naar het plekje waar ik hem geadopteerd heb. Maar goh wat vind ik dit lastig.. Ik ben geen mens om paarden terug te brengen maar ik wil gewoon een fijne pony..

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:45

Kan nog zeker indalen, Maar zou het risico niet nemen. Als hij niet u daalt is operatie duur en klophengsten zijn niet de makkelijkste (kun je beter een Hengst hebben)

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:47

Pfoe, 1000 euro is wel pittig voor een pony waar je op zich niet veel mee kan "doen" (als in, rijpony oid).
Je kan vaak wel wat bijschaven aan het gedrag met training, maar ik weet ondertussen al dat je met dergelijke dieren altijd op je hoede moet zijn. Ikzelf ben daar totaal geen persoon voor, ik ben niet consequent genoeg en vaak te laks waardoor ik problemen zou krijgen. Ik vind terugbrengen dan ook geen slecht idee...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:05

In hoeverre heeft hij opvoeding gehad hiervoor? Ik heb ook zo'n opdonder gehad en intussen is dat echt een heel tof kereltje geworden. Die is pas op 4 jaar ofzo gecastreerd. Mijn andere mini van 23 is nog hengst en ook hier met tijd en geduld een heerlijke pony geworden.
Als ze zoiets nooit geleerd hebben is zijn reactie doodnormaal.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:06

Ja, dat zou wel kunnen, hij zoekt ook weinig contact met mij.
Ik heb gewoon schrik dat ik nog wacht en het dan uiteindelijk toch een klophengst blijkt te zijn. Mijn dierenarts schrok toch ook van zijn gedrag. Ik ga er eens een nachtje over slapen, ik vind het moeilijk. Als ik nog een halfjaar zou wachten dan moet ik ook een ander plekje zoeken, hij zou nu naar mijn vriendin gaan, maar dat is met merries.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:58

Klophengst of gewone hengst, dat moet je nu echt niet bij merries zetten. Het gaat voor beide partijen een fikse hoop frustratie geven.
Mijn kleinste is geruind en dat is en blijft een spook oftewel een gigantische ondeugende dondersteen. Hij is ook best eenkennig, die flipt compleet als een vreemde hem wil aanraken of te abrupt is. Zelfs na 8 jaar moet ik ook nog steeds opletten met vb een correctie geven. Die kan daar zo van schrikken dat hij even niet meer in de buurt komt...

En toch zijn ze allebei mijn beste maatjes en kan ik er bij wijze van spreken alles mee. Maar het is zoals de anderen ook zeggen: geduld en consequent opvoeden. Geslacht maakt niks uit als ze nooit gewend geweest zijn aan aanrakingen overal, nooit gecorrigeerd (of niet consequent), noem maar op. 't is niet omdat ze zo klein zijn dat je ze anders moet behandelen dan een groot paard.


@Duhelo: hoe ik dat allemaal rondkrijg? Veel plannen en zorgen dat ik er het plezier niet in verlies. Ma-woe-vrij werk ik altijd tussen 8u en 17u (ene week 8u andere week 6u) en di-do werk ik 9-13 of 13-17.
Algemeen genomen werk ik de paarden op dinsdag, donderdag en zaterdag en 1 paard op zondag ook nog wedstrijd regelmatig. Het "werk" varieert van even eenvoudig longeren tot dressuur rijden tot buitenrit. Wanneer ik op donderdag om 13u klaar ben (om de 14 dagen) heb ik les op locatie, en dat is ruim 45min rijden ivm wegenwerken en vaak de spits :+
Ma-woe-vrij is dus meestal gewoon uitmesten, voeren en voer klaarzetten voor dag nadien. Afhankelijk van mijn uren ga ik soms 2x/dag, zodat ze zeker ook voldoende buiten komen. Maar helaas ontkom ik er niet aan dat ze in de winter soms 23/7 binnen staan ja.
In de zomer, bij meer daglicht en 24/7 weide is het allemaal wat flexibeler.
De clublessen waren dit jaar dinsdag en woensdagavond, ik ging meestal enkel woensdagavond. Volgend jaar wordt het dinsdag en donderdag maar ik weet nu nog niet hoe vaak ik erheen zal gaan en welke dag.
Grofweg genomen ben ik - zeker in het weideseizoen- gemiddeld 3x/week op pad met de trailer. Ofwel naar les, ofwel naar wedstrijd.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 17:04

heel eerlijk? er lopen zoveel leuke pony's rond die niet gecompliceerd zijn. Als je er nu nog niet echt een supergoede band mee hebt zou ik hem gewoon terugbrengen, 1000 euro is niet niks en je moet ook maar een stalling vinden voor een kleine hengst. Uiteindelijk is die wel gewoon vruchtbaar en die kleine kunnen zo gemakkelijk uitbreken dat het echt wel een risico is.
En ja, gegarandeerd dat het met de juiste aanpak wel gewoon een leuk dier zal zijn, maar dat moet je ook maar zien zitten...

Daarnet ook een verrassing, mijn omheining is prima in orde, maar vorige huurders hebben hier en daar wat geknoeid, zoals een balk schuin tegen een paal zetten voor de stevigheid. Ik heb overal stroom op gezet zodat ze niet gaan schuren, maar afgelopen week op het lumineuze idee gekomen om alles open te zetten (dus de pre op haar paddock + 1 stuk weide, de trekpaarden hun paddock en de 2 andere stukken), en niet meer gedacht op die balk.
Sla ik daarnet mijn ogen op, zie ik toch wel een "open" omheining, hebben ze die balk eraf geduwd en in de draad laten vallen.
Gelukkig de bovenste niet geraakt en enkel de onderste twee open (en gelukkig staat de pre nog apart, want die was door een dergelijke opening gegarandeerd pleite...)

Wel even gegrondwerkt met de pre, mijn hoogste stukje is droog genoeg om wat stapwerk te doen, ik hoefde vandaag geen hooi te vullen dus dat was mooi meegenomen.

Dochter van een vriendin komt zaterdag een uurtje of 2 helpen, als het bevalt komt ze iedere zaterdag alles uitmesten, zolang de weides openstaan doe ik in de week dus enkel de paddocks en kan zij op zaterdag de weides mesten, van een weekje ver dus goed voor een 2-3 uurtjes werk.
Ik heb wel nog geen idee wat ik ervoor zal/moet geven, het is lang geleden dat ik 14 was dus die bedragen zijn niet meer te vergelijken vrees ik...

@Varekaj: en dan dacht ik dat mijn schema pittig was :+.
Soms heb ik er wel eens spijt van dat ik ze persé 24/7 buiten wil hoor. Die pensionstal hier in de buurt heeft boxen van 3*6 met onbeperkt hooi voor 150 euro per maand, in de zomer 24/7 buiten, in de winter helaas niet buiten, ook geen paddocks oid (je kan ze wel eens loszetten in de piste.)
Enerzijds zou ik dat nooit willen, anderszijds als ik zie dat ze toch 90 % van de tijd onder het afdak staan hooi te vreten, er een sport van maken om te mesten en het dan vrolijk uit elkaar te lopen in het zand, etc, dan denk ik soms wel eens, why not? :D
luxe van enkel een box te moeten mesten en ze erna te kunnen Opzadelen en in een degelijke piste of zelfs binnenpiste te kunnen rijden, is in de winter wel aanlokkelijk :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 20:35

Soms denk ik ook dat ik beter fulltime kan gaan werken en dan jaarrond op volpension met binnenpiste etc. Maar anderzijds, ik werk nu 30u/week. En van maart tot begin oktober heb ik enkel de kost van basic hooi bijvoeren in het najaar en dan spuiten en bemesten/kalken. Dat maakt dat ik toch wel redelijk veel geld in mijn zak kan houden.
En ja ik doe heel veel kilometers en zit vaak in de auto. Maar als clublid heb ik een hoop voordelen én echt nooit gezeik over een overbevolkte piste :))

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 00:07

Die voordelen wegen idd wel al op he.
Als ik het bereken zal ik 3 paarden onderhouden van ong 600a 650 euro per maand.
Dit is stalgeld, hooi,hoefsmid ,tandarts,vaccin,1x osteo, krachtvoer, mestafvoer,1x om de 2 weken les en iedere week 2 uur uitmesthulp. Voor die prijs kan ik ze niet op pension zetten...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 08:50

Er is wel een stal waar ik heel graag naartoe zou willen, omdat ze ook in de winter buiten kunnen daar. Echter hebben die zo een lange wachtlijst dat ze voorrang geven aan mens die er jaarrond willen staan ipv enkel de wintermaanden. Heel begrijpelijk maar ik baal stiekem toch een beetje :P

Ik ben nu op doe-het-zelf met 1x/dag voerservice en 's avonds binnenzetten maandelijks toch ook 600 kwijt hoor. 3x boxhuur, per maand 120 aan hooi, slobber,krachtvoer en dan stalbedekking. Moet wel zeggen dat mijn wedstrijdpaard de grote "boosdoener" is. Die vreet per dag alleen al bijna een baal hooi weg, dan nog 2 voerscheppen geweekte mash en 3 scheppen krachtvoer/dag. Zijn stal tovert hij in no time om tot een schijtpaleis {:)-:(
Dus dat is ofwel 2x/dag grondig uitmesten met 1x bijstrooien ofwel 1x/dag heel grondig met 2x bijstrooien. En aangezien ik niet elke dag 2x kan gaan...

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 09:27

Hier eten ze rustig 2.5-3 baaltjes per dag op met 3. Maar 2 ervan zijn trekpaarden, dus daar gaat 18 (warmere dagen) tot 25 kilo (als het guurder weer is) in...
Nu, die kleine PRE eet ook rustig 0.5-0.75 baaltje op hoor. Laten we zeggen dat ze goed gekweekt staan.
Maar ik geef onbeperkt omdat ik er anders simpelweg niet raak qua tijd. Als ik 2 maal per dag moet gaan is dat gewoon teveel, en net genoeg geven voor 1 dag dan zit ik ook vast aan een bepaald uur en raak ik op maandag bv al in de knoei.
Dus ik vul gewoon alles maximaal, dan hebben ze ruim 2 dagen genoeg en ik vul gewoon om de 2-3 dagen maximaal bij. (Met nu en dan eens een dag dat ik niet veel bijvul zodat ze het eens allemaal leeg eten.)

nu, 600 per maand is nog te doen, zeker als je de rest van het jaar dan een stuk goedkoper uitbent, dat compenseert wel.
Mijn vorige stal was 90/mnd/paard, en wel 75-95 voor een grote baal hooi. in de winter had ik dus voor 2 ook regelmatig maanden die de 600 aantikten aan stal, hooi, voer en strooisel alleen. Maar in de zomer was er voor zeker 5 maand genoeg gras en kregen ze enkel een vitaminebrokje, dus ik had 5 maand dat ik met 180-200 rondkwam. Dus gemiddeld zat ik ergens op een 400-450 euro voor stal, hooi en voeders voor 2 trekpaarden.