Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:32

Hoi hoi
Hele poos geleden aangemeld, maar bokt is even uit mijn vizier geweest.
Ik heb mijn huidige tinkermerrie van 1.60m en groeiende op stuk van 2000m2 staan. In december komt er een trekpaard van 1.68m bij( mijn ruin heb ik plots moeten laten inslapen na dramascenario...)

Van de winter komt er nog eens 2.000m2 meter bij.
Ene stuk heb ik als een H vorm afgemaakt met 2 stukken weide apart.
Het andere nieuwe gedeelte wil ik zo laten. Dan kunnen ze echt sprinten, als ze echt gek willen doen. Daar is het nu net te klein voor op de tussenweides.
Hebben schuilstal van 3 op 6m.
Door de regen is het echt bagger voor de stal.

Iemand ervaring met rubbere matten op maat gesneden, om deze op de blubber plekken te leggen?

Andere stukken droger erg snel op, maar waar ze veelt loopt en door het zware gewicht. Is het zo een natte boel..
Rechter kant blijft meer water staan, dan linker kant van de track :( helaas

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:48

Ik had ooit een lang rechthoekig stuk rubber voor de ingang van een schuilhok liggen. Ideaal om te vermijden dat ze in de blubber zakken, maar voor mezelf bij nat weer spekglad om op te stappen.
En het wordt dan alsnog blubber rondom de mat als ze daar ook gaan staan :+

Maar iig wel prima tegen wegzakken. Heeft er zo ruim 6 jaar gelegen.

Zidore

Berichten: 5803
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 00:02

Hier aten de paarden het loof van de bieten ook maar de boer haalde het er altijd af, geen idee waarom eigenlijk

meganx

Berichten: 869
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:23

Varekaj schreef:
Ik had ooit een lang rechthoekig stuk rubber voor de ingang van een schuilhok liggen. Ideaal om te vermijden dat ze in de blubber zakken, maar voor mezelf bij nat weer spekglad om op te stappen.
En het wordt dan alsnog blubber rondom de mat als ze daar ook gaan staan :+

Maar iig wel prima tegen wegzakken. Heeft er zo ruim 6 jaar gelegen.


Ik zag op fb iemand die had de plastic variant van de houten pellets gebruikt en daarop rubbere tegels gelegd...
Hier komt straks een trekpaard erbij, dus moet het gewicht wel aankunnen :+

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:51

Bij mij mogen ze twee stukken wat kapot lopen van de winter, dan kunnen ze op de andere twee stukken als het weer beter wordt. Zo hebben we t vorig jaar ook gedaan. T land trok toen echt met een maand bij.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:55

Hoeveel land heb je dan nimber?

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:24

Kleine twee bunder.maar dat is incl rijbaan, twee paddocks en longeercirkel. Ik heb officieel 3 stukken en het grootste weiland door midden gedaan. Nu 3 kleinere stukken en 1 wat groter

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:40


Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:52

Aha :).
Ik probeer me een beetje een beeld te vormen van oppervlaktes vandaar
Mijn volledig stuk is dan nog kleiner dan het stuk dat jij open laat voor de winter.
Nu. Ik zal het nu even aankijken. Ik heb graag wat grasopbrengst id zomer voor mijn oude merrie. Eenmaal zij weggevallen is en de andere 2 ev samen kunnen is gras niet zo belangrijk meer. Dan ga ik meer voor de oppervlakte en afwisseling dan puur gras.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:02

Kan je de andere niet met een graasmasker zetten en oude merrie zonder?

Mijn tinker staat op dieet en zijn beperkte rantsoen lijkt toch al wat zoden aan de dijk te zetten. Hij krijgt nu aan hooi wat hij zou moeten krijgen op gezond gewicht, daar dan na werk nog half schepje krachtvoer bij gemengd met 2 flinke scheppen slobber.
Ik probeer hem toch 3-4x/week even aan de longe te zetten en binnenkort eens kijken of we erop kunnen.

Probleem is dat hij extreem op eten gefocust blijft. Eens op gewicht en meer in het werk wil ik wel bekijken om wat extra te geven aan ruwvoer maar ik heb echt geen idee hoe ik het moet aanpakken voor de zomer.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:28

Met de hoeveelheid gras dat ik maar zal hebben zal het niet nodig zijn.
Het is meer een beetje dat zolang de oude merrie er is ik het liefst zoveel mogelijk land overhou voor gras (maar met 4000 m² loop je sowieso niet zo ver), dus nu is het wat aftasten hoe veel ze mogen kapot lopen maar dat het in het voorjaar wel nog kan herstellen.
Als de oude merrie wegvalt ga ik denk ik idd opteren om een track te maken (mijn weides zijn er nu al wat op ingedeeld dat ik een track kan maken vanaf de paddock naar een 2 de graspaddock achteraan, en dan kan ik 4 kleinere stukjes in gras behouden die afwisselend open kunnen.
Op zich minder gras, maar wel het jaar rond meer ruimte en beweging. Maar dit zal pas kunnen zodra ze ofwel allemaal samen kunnen (en dan vind ik een track met drie paarden waarvan 2 erg dominant naar elkaar eenn beetje link.) Ofwel als mijn oude merrie weggevallen is zodat ze er maar met 2 op staan, dan is dat ook prima doenbaar.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:06

Ik heb net even foto’s gemaakt misschien wel leuk en beter voor de beeldvorming. Dit zijn mijn kleinste stukjes (3x) zie boven op t filmpje is mijn rechter stuk. Het stuk gelopen stuk is het middelste stuk waar ze nu de winter lopen. En links daarvan is de andere foto.
Ik heb dan nog een stuk 1,5 keer zo groot met aangrenzende paddock.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste foto is die paddock die is 10 bij 30. Mijn andere paddock is 10 bij 15
Maar die gebruik ik zelden.


Afbeelding
Afbeelding
Er zit een kleine wasplaats bij, 4 boxen met aan de voorkant de zadel kasten.


Afbeelding
En de buitenkant van de boxen.

Ik ben nog steeds zo gelukkig dat ik dit kon huren op 10 min van huis af

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:16

Dat ziet er inderdaad super uit zeg! Mag ik vragen wat je hiervoor betaalt? Ook heel erg fijn dat je een stalgang hebt, uitmesten van de boxen in een overdekte omgeving is echt wel luxe!


ik heb dit:
het gele stuk is de paddock, de rest zijn in weitjes verdeeld, ik kan het afdak + paddock afsluiten en dan elk stukje apart openen
Afbeelding

Het afdak en de box , afgelopen zomer. Naast de box zit een kleine zadelkamer, en aan de andere kant nog een dergelijke box, hier heb ik nu wat hooi, werkmateriaal en bieten in liggen.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels is de paddock over het ganse stuk in de lengte in 2 gedeeld,Er zijn nu 2 kleine paddockjes van 5*6 (altijd droog), 2 X 7.5*12 zand, en dan een stukje in gras en kunstgras waar ze ook nog droog(ish) kunnen staan.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:03

De mijne een haflinger is echt dik geworden van de zomer :( . Met strookbegrazing en ze kregen onbeperkt hooi. Mocht hem alleen lichte arbeid geven omdat zijn leverwaarden toren hoog waren.
Nu op de paddock met met iets beperkter hooi en sinds vorige week weer echt aan de slag omdat zijn waarden weer richting normaal gaan hoop ik dat er echt wat af gaat. Ooh en geen deken dit jaar mogelijk levert dat ook nog wat kilo's vermindering op.
Hij staat met 2 Nrpser die netjes op gewicht zijn....

marleen_usar

Berichten: 24678
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:09

Ik heb een stukje slootkant waar het onkruid weg moet vanwege waterschap. Het is niet op de wei dus zorg ik eerst voor een paar flessen azijn. Omdat ik zelf niks kan doen wil ik niet mijn helpers nog meer werk geven. Als het dan kapot gaat kunnen ze het er uit trekken.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:22

Eerst azijn sproeien en dan zout (strooi)zout erop gooien. Dat werkt super!

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:49

Wat een leuke stukjes allemaal.

Hoe komen jullie aan de gehuurde plekjes? Ik sta nu in pension, maar soms gaat het idee van een eigen plek om te huren ook door mijn hoofd. Echter zoek ik dan wel iets met minstens stroom en stromend water, en het liefste met een bak. Wel bereid alles zelf te doen en in te kopen. Een stuk om te huren en bijvoorbeeld deels onder te verhuren voor pension is ook een optie (mits dit mogelijk is).

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 11:59

de grotere stukken vind je online soms wel eens, vaak gaat dit dan om de complexen met stallen en bak erbij, en vaak ook wat duurder.

De kleinere (goedkopere) stukjes zijn eerder mond op mond.
Voor deze ben ik gaan aanbellen bij een huis waar een paard stond, die heeft me doorverwezen naar iemand anders, dat liep dood maar wel aan de praat geraakt met de buren. En met niks naar huis gegaan. Tot die mevrouw van daar een kaartje in mijn bus kwam stoppen van iemand waarvan ze wist dat die een stukje land had, gebeld, die avond gaan kijken en het was geregeld :P

Maar hier heb ik wel zelf heel veel werk in gestopt om het haalbaar te maken. Bak heb ik niet, maar wel buren er vlak naast met een piste die ik kan afhuren. Dus dat is wel superfijn.

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:10

Duhelo schreef:
de grotere stukken vind je online soms wel eens, vaak gaat dit dan om de complexen met stallen en bak erbij, en vaak ook wat duurder.

De kleinere (goedkopere) stukjes zijn eerder mond op mond.
Voor deze ben ik gaan aanbellen bij een huis waar een paard stond, die heeft me doorverwezen naar iemand anders, dat liep dood maar wel aan de praat geraakt met de buren. En met niks naar huis gegaan. Tot die mevrouw van daar een kaartje in mijn bus kwam stoppen van iemand waarvan ze wist dat die een stukje land verkocht, gebeld, die avond gaan kijken en het was geregeld :P

Maar hier heb ik wel zelf heel veel werk in gestopt om het haalbaar te maken. Bak heb ik niet, maar wel buren er vlak naast met een piste die ik kan afhuren. Dus dat is wel superfijn.


Ik zoek geen grote complexen, iets met een stuk van 2 tot 8 boxen (of grote inloopstal) is zat. Groter is voor mij qua onderhoud ook niet te doen.

Buren met een bak is ook een optie, maar dan wel de mogelijkheid iets te gebruiken in de buurt. Enkel een kaal weiland huren is geen optie, of het moet te koop zijn. Ik wil wel de "luxe" van stroom en water hebben.

Duhelo

Berichten: 28577
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:15

Ik zou eens gaan rondvragen in de buurt bij mensen die paarden hebben. Heel vaak weten zij wel via via iemand (of hebben ze zelf een stuk land "over".)
Aansluiten bij mensen die de faciliteiten hebben is wel handig, ook omdat je dan een back up hebt kwa werk als het eens nood doet, en omdat je vaak kan groeperen om bv hooi te kopen of mest af te voeren.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:23

Even over kapot laten lopen of niet. Ik heb nu 9 jaar een eigen stuk land. Als ik ze de hele winter het hele stuk geef dan beschadigt het toch net wat teveel. Zodanig dat het lang duurt voor ik kan stoppen met bijvoeren. Een winter met 3 D/E-pony’s op 1 hectare gingen ze steeds door de draden en liet ik het maar. Ik moest tot begin juli bijvoeren. Dat nooit weer dacht ik!
Afgelopen winter was erg goed, zelfde stuk land met een D-pony en shet. Mijn keus is dan bij een natte winter of natte periode in de winter om ze op een pad te zetten van 4m bij 90m. (van steenpaddock naar de sloot)
Dan blijft de rest mooi en kan je weer vroeg stoppen met bijvoeren(duur en veel werk)
(Een winter met 2 shets op de hele hectare is geen probleem trouwens)
Mijn conclusie: laat bij natte toestanden maar een klein stukje ruïneren waar ze wel de benen kunnen strekken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:28

Ik heb mijn stukjes huurland (5000m2 en 9000m2) beide via kapaza gevonden indertijd. Het ene heeft een groot schuilhok, waterput en opslagplek en kan ik jaarrond gebruiken. Het grote stuk is enkel voorzien van stroom en te gebruiken tussen april en eind oktober. Allebei liggen ze op max 1,5km van een pension af met binnen- en buitenpiste. Maar ik maak daar geen gebruik van...

Ofwel ga ik privéles rijden op een stal 10km verderop ofwel kan ik jaarrond gratis terecht op ons clubterrein, zowel voor clubles als met eigen lesgever. Mijn lesgevers verplaatsen zich namelijk niet of toch niet tot waar de paarde staan.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 20:33

Ik huurde hier 1 stal en de eigenaar vroeg of ik niet alles wilde huren. Dat dus gedaan.

Hier omgeving Apeldoorn staat er best regelmatig wat op Marktplaats’s soms alleen land. Soms met stal en bak

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:21

Duhelo schreef:
Ik zou eens gaan rondvragen in de buurt bij mensen die paarden hebben. Heel vaak weten zij wel via via iemand (of hebben ze zelf een stuk land "over".)
Aansluiten bij mensen die de faciliteiten hebben is wel handig, ook omdat je dan een back up hebt kwa werk als het eens nood doet, en omdat je vaak kan groeperen om bv hooi te kopen of mest af te voeren.


Bedankt voor de tip!

Wiwabalia

Berichten: 4703
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:24

Varekaj schreef:
Ik heb mijn stukjes huurland (5000m2 en 9000m2) beide via kapaza gevonden indertijd. Het ene heeft een groot schuilhok, waterput en opslagplek en kan ik jaarrond gebruiken. Het grote stuk is enkel voorzien van stroom en te gebruiken tussen april en eind oktober. Allebei liggen ze op max 1,5km van een pension af met binnen- en buitenpiste. Maar ik maak daar geen gebruik van...

Ofwel ga ik privéles rijden op een stal 10km verderop ofwel kan ik jaarrond gratis terecht op ons clubterrein, zowel voor clubles als met eigen lesgever. Mijn lesgevers verplaatsen zich namelijk niet of toch niet tot waar de paarde staan.


1,5 km vind ik echt nog ver. Of liever alles in eigen beheer, of "buren" (500 meter verderop) met een bak die ik kan huren tegen betaling. Ik rij fanatiek met mijn paard en dit wil ik wel blijven doen. Ik heb ooit eens op een stal gestaan zonder echte faciliteiten zoals een bak of paddock, en daar werd ik niet gelukkkig van.

tot nu toe staat er niks maar zal eens rondvragen hier (omg. Culemborg)