Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:40

Dan hebben wij hier echt geluk met de regen, alles is mooi groen en groeit nu goed door.
selyna: Dat ziet er heel netjes uit!

Strookbegrazing werkt hier nu echt perfect om het gras te sparen.
Had dat jaren al niet meer gedaan en daardoor werden ze erg kieskeurig. Nu eten ze alles weer netjes kort :-)

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:48

Strookbegrazing doe ik ook wekt goed, hebben jullie alleen je eigen paarden of staan er ook paarden bij van andere mensen?

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:00

Dankjewel @ keeyzie
Ben er zelf ook erg blij mee!!

Ik heb een paard en 2 mini shetlanders van mezelf
Helaas heb ik de e pony van mijn dochter in februari in moeten laten slapen
Sinds enkele maanden staat er nu een jaarling ( paard) bij van een vriendin
Mijn dochter wil over een tijdje wel weer een pony om lekker mee te rijden...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:01

Alleen die van mezelf. Soms twijfel ik wel om er iemand bij te vragen en dan bijvoorbeeld het werk te kunnen verdelen. Mijn trailer staat echter steeds op/aan de weide en ik zit er niet op te wachten dat ze die dan willen of gaan gebruiken, of die van hen erbij gaan zetten. Ik ben immers geen wagenpark...
Plus dat het ook maar net moet klikken. Mijn bende van 4 gaat prima, maar ik heb 1 hengst en 3 die lang hengst zijn geweest/weten waarvoor hun ballen er waren. Een merrie zou bijgevolg al absoluut uitgesloten zijn.
Dan nog risico dat je niet altijd weet wie of wat je op je weiland toelaat. Dus nee, voorlopig blijft het zoals het is.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:26

marleen_usar: Ik heb een Fjord van iemand anders staan. Deze is voorheen 10 jaar van ons geweest dus ik ken haar door en door. Hele fijne mensen die ook graag een handje helpen dus ik vind het super fijn. Als ik op vakantie ben zorgen ze ook voor de paarden.

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:20

Ik ben een half jaar geleden samen met een stalgenoot weggegaan bij de stalling om een weide te huren. Gaat prima, paarden kende elkaar al van op de stalling en ik kende haar ook al een beetje, dus dat scheelt ;).

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 13:40

Ik heb alles voor mezelf.
Voorheen wel 2x een medehuurder gehad maar dat werkte niet om diverse redenen.
Toen de 2e vertrok was ik er klaar mee.
Heb m'n paarden voor de ontspanning en geen zin om dan alsnóg gedoe te hebben met anderen ondanks dat je dus al niet meer op een pensionstal staat.

Het kost me een bult geld (qua huur van het land) meer zonder medehuurder maar dat weegt niet op tegen de voordelen voor mij.
Ik hoef nooit meer te overleggen of een middenweg te zoeken, kan doen en laten wat ik wil, bepaal zelf of, hoe, wat en wanneer ik bijvoer en weet waar ik aan toe ben.
Qua werk valt het ook niet tegen; Ik was er al elke dag en de dagen dat ik niet "hoefde" te gaan toen ik een medehuurder had voelde nooit als bevrijding van een verplichting.
Integendeel, ik ging vaak alsnog naar stal _O- .

En echt "moederziel alleen" ben ik niet want het land tegenover op hetzelfde terrein staat ook iemand met paarden.



Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hier over vaccineren wordt gedacht?
Tot nu toe doe ik elk jaar braaf enten, maar mijn paarden komen nooit bij vreemde paarden in de buurt, hoeven niet (meer) met de trailer waar dan ook naar toe of iets dergelijks dus daar liggen geen risico's. Dan zit je alleen nog wel met de bescherming tegen influenza/ tetanus waar mogelijk een risico zit natuurlijk.
Titerbepaling bij paarden is nog niet echt een ding helaas, maar ik kan me niet voorstellen dat een vaccin echt stipt slechts een jaar garantie geeft. (Dat is ook al wel op kleine schaal gebleken.)
Ze moeten ergens in het najaar weer geënt worden maar ik vraag me dit jaar voor het eerst af waarom ik dat eigenlijk zou doen en niet gewoon een (paar) jaar zou overslaan?

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:21

ik heb jaren bij (nu een van mijn ) beste vriendin gestaan. Dit ging perfect. Echter is dit wel met goede afspraken op voorhand geweest (ik ging mee in haar systeem betreft voer en weidebeleid).
We zitten echter op dezelfde lijn (24/7 buiten met zo goed als onbeperkt ruwvoer) dus dat ging prima.
Mijn vorige stal huurde ik eerst een schuilstal + verharding en weide (0.5 ha per paard). Ik zette mijn 2 grote daar ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi.
NA een tijd huurde iemand het stukje land ernaast, en toen heb ik aangeboden om de paarden samen te zetten zodat we meer gras hadden, ook op de voorwaarde: 24/7 buiten en onbeperkt hooi. 1 X per dag krachtvoer/supplementen en uitmesten deden we in een beurtrol. Is ook altijd perfect gegaan. LAatste anderhalf jaar is er nog een kennis bij gekomen, wat op zich ook wel goed ging.
Nu ben ik naar mijn eigen stukje, en komt er niemand meer bij, enige uitzondering is mijn eerstegenoemde vriendin, zij heeft 2 paarden waarvan eentje met discutabele gezondheid, ik heb er 3 waarvan een oudje die het nu prima doet maar dat kan snel omdraaien. Moest er een of die twee paarden sneuvelen dan is het wel een optie om mijn jonge weer bij haar te zetten of de groep samen te voegen en af te wisselen tussen de twee locaties.

kwa enten: ik entte ieder jaar, maar dit jaar zei mijn DA/TA dat ze niet perse hoeven geent te worden. Ik ga soms wel eens op locatie maar altijd los met de trailer of apart van andere paarden. Da gaf als reden dat influenza enkel werkte tegen de soorten van de afgelopen jaren maar het ieder jaar toch een nieuwe variant is, en dat tetanus sowieso 5 jaar werkzaam is.
Op de bijsluiter van tetanus zegt de fabrikant 2 jaar, dus ik ga wel minstens om de 2 jaar enten tegen tetanus, maar ik twijfel idd over het jaarlijks enten...

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:54

BarbaLala: Ik zou altijd jaarlijks laten enten. Je weet het nooit, er hoeft maar een besmet paard langs jouw weide te laten en je hebt de kans op besmetting. Wij enten hier gezamenlijk op de ponyclub. Sommige mensen enten 2x, persoonlijk ent ik eens in de 10/11 maanden.

Lijkt me ook lastig als er ooit iets aan de hand is en je moet naar een kliniek en je paard is niet geënt. Ik rijd wedstrijden dus dan is het sowieso verplicht.

Ben nu echt super tevreden over de mensen die bij mij op de wei staan. Maar zou als ze ooit weggaan wel goed nadenken wie en of ik nog iemand op mijn weide zou willen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:56

Ik sta alleen maar ben op zoek naar anderen. Ik heb maar 1 paard dus ik leen nu een Shetlander van de landeigenaar. Die gaat weer terug als ik 'stallers' heb gevonden. Maar ik ben wel kieskeurig dus het kan even duren en tot die tijd vind ik het zo prima alleen :) Hier zijn niet veel paardenmensen met dezelfde visie als ik en ik zit ook niet te wachten op gedoe. Heb oa 24/7 buiten met track, schuiling en hooi maar moeten wel ruinen zijn en ijzerloos ivm hooinetten in de wei. Dus we zien wel wat er gebeurd. Wie weet krijg ik manlief overgehaald om de Shetlander toch te houden haha. Qua geld is het niet interessant dus daar doe ik het niet voor maar klusjes verdelen en oppas met vakantie vind ik wel handig. Meer paarden als gezeldschap voor de mijne zou ook leuk zijn!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:16

Voor vakantie huur ik gewoon iemand in die aan huis komt. Kost wel wat, maar mocht er wat misgaan is dat verzekeringswerk. En je blaast er geen vriendschappen mee op als het toch fout gaat.

Qua enten: ik ent alleen mijn wedstrijdpaard. En die krijgt jaarlijks influenza/tetanus en 2x/jaar rhino. Voor de koepel van rijverenigingen waarbij ik aangesloten ben is 1x/jaar rhino voldoende maar ik start soms ook onder de andere koepel. En die willen zoals bij de FEI 2x/jaar rhino.
De rest van mijn bende staat altijd met 3, komen zelden in contact met anderen én 2 ervan zijn panisch voor de DA. Die ga ik die stress niet aandoen.

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:03

Ik heb verschillende pogingen gedaan om er mensen bij te hebben staan maar dat werkt gewoon niet. Wij zijn beetje lol met je knol en verder niet heel serieus (wel in de trainingen maar niet alles er om heen). Het verwachtingspatroon van mensen is gewoon anders.
Dus nu alweer een tijdje alles voor mijzelf. Wel heb ik een wisseld aantal, soms 4, soms 5 en nu 6 (eentje voor de verkoop). Volgend jaar als alles goed gaat 7. Twee zijn er dragend.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:28

capopjekop schreef:
Zo blijf je lekker bezig. Paardjes verder niks opgelopen?

Gelukkig niet!

Ik sta ook alleen, een tijdje heb ik overwogen samen te verhuizen met een stalgenoot i.v.m. het delen van verantwoordelijkheden maar ik vind het wel fijn dat ik nu zelf over alles kan beslissen en dat ik naar niemand moet kijken. Ik heb 3 shetlanders, die doen het wel fijn met hun 3 maar soms lijken ze het grote aantal paarden rond hen te missen.
Met vakantie's heb ik mijn moeder als back-up, maar eigenlijk zijn wij zelden tot nooit weg en al zeker geen langere periode.

marleen_usar

Berichten: 24684
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:45

Ik heb er nu voor 3 weken een pony bij staan omdat hij anders alleen aan huis staat bij de eigenaar die is op vakantie.Mijn paard staat normaal met een geit en om hem heen staan ook paarden maar de eigenaar gaf aan de pony misschien te laten staan na de vakantie. Maar ik denk daar heel anders over.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:10

Varekaj schreef:
Voor vakantie huur ik gewoon iemand in die aan huis komt. Kost wel wat, maar mocht er wat misgaan is dat verzekeringswerk. En je blaast er geen vriendschappen mee op als het toch fout gaat.

Even onder mijn meeleessteen vandaan :D
Hoe "huur" jij iemand? Is dat via een bureau of zo?

Ik heb overigens momenteel twee merries en een veulen aan huis staan en twee op het weiland bij een vriendin, waar ik alles zelf doe. Water neem ik mee in jerrycans, vitamines/mineralenprutje maak ik thuis klaar en neem ik ook mee. Idem dito voor de Sudocrem (momenteel mok), de vliegenspray, borsteltjes, bekapspullen, etc. Dat gaat allemaal in de auto en op locatie in een grote kruiwagen waarmee ik naar de paarden rij.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:14

marleen_usar schreef:
Ik heb er nu voor 3 weken een pony bij staan omdat hij anders alleen aan huis staat bij de eigenaar die is op vakantie.Mijn paard staat normaal met een geit en om hem heen staan ook paarden maar de eigenaar gaf aan de pony misschien te laten staan na de vakantie. Maar ik denk daar heel anders over.

Als je dat niet wil dan best asap aangeven om te voorkomen dat er verkeerde verwachtingen gecreëerd worden...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:15

Wat Duhelo zegt, anders zit je er nadien mee.
Ik snap dat ook nooit zo goed, dat mensen zomaar er van uitgaan dat hun paard/pony mag blijven nadat ze daar even zijn gaan logeren. Dat overleg je toch eerst met de eigenaar van het weiland? Dat ga je toch niet zomaar "even aangeven"?

@Mac: Iemand in de rijvereniging waarbij ik aangesloten ben is zelfstandig verzorger voor (huis)dieren aan huis tijdens vakantieperiodes. Vorig jaar heeft zij de zorg 2 weken gedaan. Dit jaar kon ze niet ivm opleidingen die ze volgt, maar ze kende nog iemand anders die deze service ook aanbiedt. Deze laatste maakt ook paarden zadelmak, kan inrijden, houdt ze in training indien gewenst etc. hetzelfde als een hondenoppas aan huis, maar dan voor paarden.
Hoe ik eraan geraakt ben? Nou, door te vragen en dus via via in mijn eigen kennissenkring :D

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:22

En je hebt ook sites zoals pawshake en petbnb. Al is dat vooral voor katten en honden. Maar ik heb via die sites ook aleens op huizen en dieren gepast

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:37

Varekaj: zo heb ik het tot nu toe ook gedaan idd. Meestal vrienden, bekenden, via-via ... maar als er een betrouwbare (en da's een dingetje) organisatie voor zou zijn dan zou dat ook geen gek idee zijn.
Ik zal de suggesties van capopjekop eens bekijken :-)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:42

Ik zit in België en denk dat dat hier sowieso allemaal veel minder gekend is.
In Deurle zit er wel een paardenhotel, daar kan je je paard naartoe brengen als je op vakantie gaat. Geen flauw idee van de kosten. Ik heb 2 mini's waarvan 1 hengst en die zijn beide nogal kieskeurig op hun volk, als ze je niet kennen zijn ze niet zo makkelijk + de kleinste is nogal een ontsnapper :+
dan hou ik mijn bende van 4 liever op hun eigen stukje wat uitbraakproof is.

Duhelo

Berichten: 28583
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:56

In belgie heb je ook liberty dogs & horses. Die zijn sinds een paar maand gestart met uitlaat en oppasdiensten voor paarden en honden.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:28

Melissa1996 schreef:
Ik heb verschillende pogingen gedaan om er mensen bij te hebben staan maar dat werkt gewoon niet. Wij zijn beetje lol met je knol en verder niet heel serieus (wel in de trainingen maar niet alles er om heen). Het verwachtingspatroon van mensen is gewoon anders.
Dus nu alweer een tijdje alles voor mijzelf. Wel heb ik een wisseld aantal, soms 4, soms 5 en nu 6 (eentje voor de verkoop). Volgend jaar als alles goed gaat 7. Twee zijn er dragend.


Hoeveel ruimte heb je voor deze paarden?
Ik ben zelf namelijk de mogelijkheden aan het bekijken om er nog een paar bij te nemen.
Nadeel is dat ik geen dichte stallen heb en ze dus niet echt "op stal" kan zetten om het weiland te besparen.

MallyBelly

Berichten: 3546
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:59

keeyzie schreef:
Melissa1996 schreef:
Ik heb verschillende pogingen gedaan om er mensen bij te hebben staan maar dat werkt gewoon niet. Wij zijn beetje lol met je knol en verder niet heel serieus (wel in de trainingen maar niet alles er om heen). Het verwachtingspatroon van mensen is gewoon anders.
Dus nu alweer een tijdje alles voor mijzelf. Wel heb ik een wisseld aantal, soms 4, soms 5 en nu 6 (eentje voor de verkoop). Volgend jaar als alles goed gaat 7. Twee zijn er dragend.


Hoeveel ruimte heb je voor deze paarden?
Ik ben zelf namelijk de mogelijkheden aan het bekijken om er nog een paar bij te nemen.
Nadeel is dat ik geen dichte stallen heb en ze dus niet echt "op stal" kan zetten om het weiland te besparen.

Ik heb 4 vast stallen (inmiddels in onderhoud maar toen niet), een mega schuilstal en een hec. land, flinke paddock en rest wei. Ik haal ze regelmatig een dag of 2 tot 3 van de wei af, zodat ik goed kan sproeien, de wei even rust gun en de paarden niet te dik worden.
Ruimte zat, maar mensen willen vaak meer en meer en liefst voor niks. Zo werkt het gewoon niet. Op een gegeven moment was ik alleen nog maar aan het hollen voor andere.
Ons stekje op plattegrond

Rood is de schuilstal, blauw opslag en stallen. Geel doorgang weide. P1 lopen nu Mallow, Lizzy en Nala (De grote). P2 Lopen Zaira, Diamond en Jill. Tevens is deze paddock onze "bak"

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:30

Mac schreef:
Varekaj schreef:
Voor vakantie huur ik gewoon iemand in die aan huis komt. Kost wel wat, maar mocht er wat misgaan is dat verzekeringswerk. En je blaast er geen vriendschappen mee op als het toch fout gaat.

Even onder mijn meeleessteen vandaan :D
Hoe "huur" jij iemand? Is dat via een bureau of zo?


Hier zijn verschillende meiden/vrouwen te vinden die dat wel willen doen voor een bedrag per uur. Eén iemand zelfs die het professioneel doet, die doet niets anders dan de hele dag van de ene stal naar de andere rijden om voor iedereens paarden te zorgen ivm vakanties etc. Kost wat, maar ze is erg nauwkeurig en stuurt me bijna dagelijks een update :) Maar ik heb ook een vriendin die het wil doen, en haar geef ik benzine vergoeding en een kadootje :j Ben dit jaar veel weg ivm studie in het buitenland en familie dingen in het buitenland, dus wilde het wel goed regelen.

pluisbeer

Berichten: 961
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 12:01

Ook ik sta in eigen beheer. Samen met een vriendin, ieder 1 paard, 2 hectare grond waarvan 1 natuurwei, schuilstal voor de zomerwei en strookbegrazing. En nog een hele betrouwbare verzorgster.

Paradijsje voor de paarden en voor ons.