Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:28

Zoo jaloers..... hier echt nog steeds super droog -O-
Weide zijn bijna kaal dus vanaf het weekend zullen ze volledig op hooi moeten.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:40

Wauw, jaloers inderdaad!

Wij hebben nog wel gras maar als er niet snel regen valt gaat ook dat erg droog worden.. ze eten het nog wel maar vinden het niet heel lekker die droge meuk :P

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 00:06

Zo dan _ENGEL_ wat een bak water!
Hier ook stikjaloers :')

Op het werk was een kilo of 50 aan appels over die weg mochten. Collega's willen ze niet of nauwelijks hebben dus ik ben al een week zakken vol naar stal aan het slepen :D

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:24

Het is wat water betreft ook echt een uiterste. Kurkdroge en daarna een bak water. Vaak laat ik ze met plassen erop, maar dit is meer een vijver. Hopelijk trekt het gauw bij en doet het de groei goed.


@BarbaLala als ze geen last van suikers krijgen, zijn appels leuk. Hier heb ik één appelboom in mijn wei, maar ben hem liever kwijt als rijk. 2 sobere pony s die al die suiker niet kunnen gebruiken

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:57

Ik zou eigenlijk eens naar 1 van mijn weides moeten gaan kijken waar sedert vorig jaar alweer niks meer heeft opgelopen :o :=

Ga die weide vanaf volgend jaar verhuren denk ik. Ze ligt het verste weg, kan de aanhanger er niet kwijt, ook om paarden te laden is het niet de meest ideale plek en de boer die de losweg erheen eigenlijk moet onderhouden trekt zich er geen kl*ten van aan... onkruid staat jaarlijks hoger dan het dak van mijn auto.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 08:09

Ik meld me ook. Sinds mijn 10e mijn pony's in eigen beheer. En daar ben ik blij mee, zeker nu de ouderdomskwaaltjes eraan komen. Ze lopen in een weiland bij mijn ouders in de straat.

Als het goed is komt een deze weken het nieuwe graszaadhooi binnen. Dan kunnen we er weer een jaartje tegen aan.

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 16:15

Hoi allemaal
Ik heb mijn paarden ook in eigen beheer!
Ik huur een hectare met schuilstal 2 minuten van mijn huis.
Leuk topic met handige tips!

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 16:53

Nice, welkom!
Heb je ook foto's om ons mee te spammen? :):)

Er zijn zojuist eindelijk 10 regendruppels gevallen. Bedankt voor jullie inzet tijdens de regendans _/-\o_

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 00:24

BarbaLala schreef:
Nice, welkom!
Heb je ook foto's om ons mee te spammen? :):)

Er zijn zojuist eindelijk 10 regendruppels gevallen. Bedankt voor jullie inzet tijdens de regendans _/-\o_



Hier niks -O- gele dorre vlakte.....komt niet meer goed denk de komende maand

selyna

Berichten: 1118
Geregistreerd: 20-06-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 00:35

Afbeelding

Ik zou er morgen nog wat maken

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:51

Hier eindelijk regen *\o/*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:43

Hier nu voor de 2e keer op een uurtje tijd een hele stevige bui *\o/* (regio Denderleeuw)

Wat een verademing! Hopelijk regent het 10km verderop op de weides ook :))

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:23

Hahaha goede foto Selyna!

Nog even en ik heb vakantie *\o/* Lekker hele dagen op stal spatzieren.
Ik wilde eerst een paar nachten op stal gaan "camperen", maar daar ben ik toch op teruggekomen. Was van de week 's avonds laat in het donker nog even op stal en toen ritselde er weer van alles door de bosjes. Was even vergeten dat ik dat niet zo tof vind. En aangezien ik geen grote stoere hond (meer) heb, nee laat maar :') .

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:37

Hier is de weide een ramp. Nieuw stuk dus nog niks opgelopen dit jaar. Gras staat middelhoog het eerste stuk was deels platgevallen. Paarden hebben een deel opgegeten maar de rest ligt nu plat met mest ertussen. Ze zijn nu bezig aan het 2 de stuk in strookbegrazing, maar ze eten het niet mooier op, dus ik denk het straks helemaal open te zetten.
Kan ik het op het einde van de zomer laten maaien,of lukt dat niet meer dor het platliggend gras en mest?

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:39

Nu maaien en weg ermee, mest erop

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 15:41

Ook de stukken die nog rechtop staan? Of het reeds platgelopen/afgegeten spul?
En kunstmest er nog op?kunnen ze dan dit jaar er nog op of deze stukken dan al rust geven tot volgend seizoen?

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:35

Kunstmest kan er gewoon op maar je moet je weide dan wel een tijdje gesloten houden voor je paarden.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:43

Dus voor nu na het "afgrazen" laten maaien. Er staat ook veel onkruid,krijg ik dat onder de duim door te maaien en dan te bemesten of moet ik eerst spuiten?
Huidige plan was de stukken laten afeten,eind augustus maaien en onkruid spuiten en dan in september of oktober bijzaaien met een goed mengsel.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:27

Ze gaan alleen maar tussen de lange sprieten opzoek naar kort gras is mijn ervaring en eten het nooit mooi op apa het echt te lang is

Ik zou maaien en nog een keer de gierton erover laten rijden. Na het inregenen even met de sleep erover en dan dacht ik sowieso dan in het voorjaar spuitennl beter was/is maar dat weet ik niet 100%

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 20:03

Hier heb ik het lange gras laten maaien op 2/3e van mijn weide, op het andere deel was het lange gras geen succes en heb ik het met de bosmaaier afgedaan.
De weide is vrij droog hier ook, maar nog gras genoeg aangezien we nog maar iets meer dan een maand op de weide staan. Ik heb 75 are voor 3 shetland pony's, dus ik zit nog wel even safe.
Super blij met de beslissing om in eigen beheer te gaan wel! Pony's bloeien op, ik begin ook eindelijk te wennen en door al het werk te geraken (weide was een beetje verwilderd, had bijna een jaar niets opgestaan).

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:25

Ik huur een stuk land, er staan 3 stallen een groot zadelhok en een hok voor het hooi.De paddock is betegeld en aan het eind is er een stuk met zand.Ik had zelf een topic geopend omdat ik op zoek ben naar allerlei tips,zoals water opvangen enz.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:45

water opvangen deden wij met een 1000 en 4000L ton waar de dakgoot "in" ging. Donker maken van de buitenkant van de ton (of inpakken.) gaat alg-vorming tegen. In de winter helpt isolatie tegen bevriezen. Rond de ton en de kraan.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:25

Spuiten is in het najaar het meest effectief. Dit omdat de sapstroom dan naar beneden gaat en je de gehele plant kapot maakt. Lijkt wat vreemd maar werkt echt zo.

StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:35

keeyzie schreef:
Spuiten is in het najaar het meest effectief. Dit omdat de sapstroom dan naar beneden gaat en je de gehele plant kapot maakt. Lijkt wat vreemd maar werkt echt zo.


Echt!
Wanneer kan ik dan beter spuiten onkruid schiet nu door, gras matig en heeft echt nog meer regen nodig. Eerst nu afmaaien tot gelijke hoogte en dan spuiten of eerdt spuiten dan maaien
(Wat er gemaaid word word weg gegooid)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:51

Hier is de regen van de afgelopen dagen toch wel een zegen geweest, gras begint er weer goed door te komen. Zou graag een keertje kunstmest strooien als extra boost maar twijfel om Perlka te kiezen of dat te houden voor het najaar en er nu wat anders overheen te mikken...

Alle JKK die er nu nog hardnekkig staat ga ik deze week nog met de bosmaaier te lijf. Wil nu even niets meer spuiten, dat hou ik tot volgend voorjaar wel. Nu eerst de bodem wat meer voeding en herstel gunnen.