Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9139
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:53

Heb de app gedownl. Super handig canadese fijnstraal goede kruiden voor paarden ( alleen eten ze het hier niet, maar dan maai ik het af en kan ik het laten liggen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:36

In het begin hielp een gewoon bordje niks, dubbele draad aan de poort ook niet. Er werd vanalles gegooid: van gras uit een grasmaaier tot beschimmeld fruit en 1x zelfs volle zakken beschimmeld brood, zelfs nog in de papieren zakken.

Ik was het op een moment zo strontzat dat ik een bordje heb gehangen: diegene die nu nog kwam voeren/storten kreeg van mij de volledige rekening van de DA. Ten begonnen mensen me erover aan te spreken. Heb paar keer laten vallen dat een buikpijntje in de kliniek vaak gelijk een paar 1000€ kost, spoedvisite €100 minstens...

Heel miraculeus heb ik sedertdien geen kruimel of spriet meer verkeerd gevonden :')

kinel
Berichten: 2188
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:24

BarbaLala schreef:
Ik ben jaloers :P
Staan hier op bosgrond, dus de grond is sowieso vrij arm helaas.

Ohja zo'n hoofdlamp moet ik voor de winter ook ff aanschaffen, lekker handsfree :+ Toch wel handiger dan een telefoon als zaklamp.

Je hoeft niet jaloers te zijn. Wij hebben ook wei met bosgrond. Geen gras maar wel veel schaduw van bomen. En helaas dit jaar de ellendige rupsen.
Kan ze af en toe elders op het gras zetten. Zolang hun huis nog niet verkocht is.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:36

Vandaag de paarden op een stuk nieuwe wei gezet van te voren 2 kruiwagens jakobskruiskruid eruit getrokken.

De zuring op de andere wei gaan we spuiten. Geen idee waarmee dat regelt de verhuurder.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:45

Ik mag me ook melden, heb ze dan aan huis maar lees toch graag mee voor alle tips en trics :Y)

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 10:48

Afgelopen week weer met wat onderhoud gestart hier.

Bij de Action deze leuke "tuig hanger" van gietijzer gekocht voor nog geen 4,5 euro en opgehangen;
Afbeelding

En de weidepaaltjes van plastic op de "track"heb ik vervangen voor hardhouten palen zodat alles wat stabieler en strakker staat. Hoeken maken is niet echt een optie met plastic dus dit is een stuk netter zo. Het waren maar 2 palen maar ik heb me toch een spierpijn van met die handmatige grondboor te stoeien _O-
Onder toezicht van Jut en Jul. :+

Afbeelding

Wei is nu wel echt droog, maar gelukkig valt er vanaf vandaag een plens regen als ik buienradar moet geloven, en komende week nog meer. Ik heb m'n land standaard in 3 delen opgesplits, de weide die er het meest last van heeft in het midden heb ik met de hand doorgezaaid als experiment om te kijken of dat wat veranderd, anders volgend voorjaar maar met grof geschut aan de gang.
Tot nu toe nog niet hoeven bijvoeren in ieder geval, dat was vorig jaar wel anders.

Afbeelding

Nu alleen nog verder met JKK uitsteken, hebben we een handige vork voor dus dat gaat vrij vlot gelukkig!

Wat doen jullie trouwens met bramen?
Ik had hier een omgevallen oude boom in de wei liggen, daaromheen groeiden bizar veel bramen. Nu is de boom er uit gesleept van het voorjaar en de bramen tot de grond teruggesnoeid maar die bramen zijn nog steeds "een doorn in het oog" eenmaal weer teruggegroeid. :P

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:25

Ik zag die hanger op je fb Sophie, leuk!

Bramen heb ik hier weggehaald al hebben we ook nog wel behoorlijk wat te gaan :+

Wij gaan volgende week ‘de wei’ afzetten! Ben benieuwd wat dat gaat schelen in bijvoeren!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:49

Tip: gooi in de droge tijd een paar emmers water bij je aardpen.
Dat heb ik gedaan en nu tikt de boel weer wat feller.
Leuk dat hoofdstelrekje hierboven!

Ik heb een hekel aan bramenstruiken en knip ze weg waar kan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:04

Die worden op de huurweide bijgehouden door de eigenaar, die gaat er met de bosmaaier door zodat de draad vrij blijft. Van de rest smullen we als de bramen rijp zijn :P die hangen ook niet in de weg.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:08

Hier ook superveel bramen. -O-
Ik knip ze ook af en dan blijven ze hangen aan mij als ik ze id kruiwagen wil leggen, en vloek ik nog meer. :roll: :')

Hier zit ik nu 3 maanden op de eigen weide en sinds kort helemaal alleen. Door omstandigheden is het meisje die mij ging bijstaan en van wie ik het volgend jaar pas ging overnemen besloten om vorige week al weg te gaan. Een beetje paniek dus, want de vriendjes gingen ook weg. Gelukkig nu een fijne leenpony gevonden, hopelijk mag hij terugkomen na de winter.

Het bevalt mij wel maar ik moet zeggen, het is ook best hard werken. De combi met fulltime werken en 2 honden weegt soms door. Gelukkig staan ze aan huis bij mensen die ook wel eens een shift overnemen zodak ik geen 2x daags moet gaan. _/-\o_

Deze winter ga ik op stal, dit omdat het ander meisje dat ook ging doen, maar volgend jaar zou ik graag blijven maar ik weet niet of ik het winterproof kan maken.

Voor de mensen met een PP, hoe stimuleren jullie ook om op andete plekken te eten? Er is ook een hooinet achteraan maar daar gaan ze bijna zelden heen. Ik heb schrik dat als ik minder ga voeren vooraan,n ze niet naar het achterste net gaan en honger hebben. Of is dat stom?

Hier een kleine impressie van ons paradijsje! Het zijn 3 kleine weidekes met daarrond een pad en vooraan een schuilstal. De bedoeling is dat er op de 3e en 1e weide nog een aantal bomen bijkomen, dat willen de eigenaren graag, ik ben benieuwd!

Afbeelding
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:15

Misschien hang je wel teveel op en gaan ze daarom niet naar achter? Omdat er gewoon ruim genoeg is aan de voorkant?

Ik wil anders wel wat extra regen. Vanochtend een korte stevige bui gehad en verder nog geen drup. Terwijl de weides het wel kunnen gebruiken, zeker met de hitte die er weer komt.

Heeft er iemand ervaring met een treurwilg als schuilplaats op de weide? Ik heb 1 stuk land in eigendom waar nu wel een groot schuilhok staat, maar stiekem zou ik toxh graag nog wat extra willen. Zo'n boom lijkt me dan heel leuk en tegelijk ook mooi.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:31

Waar mijn pony nu staat tijdens de vakantie is een prachtige schuilplek onder de tamme kastanje. Maar mss is een walnoot ook handig ivm muggenafwerende werking.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:36

Ik heb een okkernotenboom op 1 van de weilanden. Die geeft heel veer schaduw maar ik kan niet echt zeggen dat hij insectenwerend is -O-

Hier staan ze nu beide onder een sweet itch. De ene met zebra vliegenmasker om, de andere met 2 frontriemen vliegentouwtjes. Anders krijg ik de ogen niet vliegvrij helaas, je ziet de zwerm er zo vanop 5m afstand nog rondom zweven.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:00

Planten ze dan direct een grote boom of moet dat eerst x aantal jaar groeien?

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:54

Wat een rijkdom zo <3
Voorop Jill en Zaïra (dochter van Liz)
Achterop Mallow, Liz en Nala
Afbeelding

Wij hebben het geluk van een mega schuilstal en een huge boom die er al stond, deze staat zo dat ze vanaf half 11 tot dat de zon ondergaat in de schaduw kunnen staan.
Weet nog hoeveel ellende het was bij vorige plekjes met schaduw en Stallen..


Kwa pp, snachts trekken ze hier zelf naar voren en overdag naar achteren. Maar naar achteren heeft echt wel even geduurd voordat het "veilig" voelde voor ze. Ik vul de hooi netten alleen voor de nacht en de rest scharrelen tussen wei/gras, waterbak en de paddock met restjes hooi.

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:47

Leuk om jouw plek te zien Melissa1996, ziet er goed uit!
En herkenbaar die 4 rijen draad _O-
Inmiddels (nadat de geleiding is gefikst) blijft die kleine van mij wel achter 3 rijen, maar eerder was dat echt geen optie. Menig maal met Stegeman gedreigd voordien ~~}>

Het zou hier al 2 dagen met bakken uit de lucht moeten vallen, maar meer dan een paar spetters is er nog niet gevallen. -O-
Ben serieus aan het nadenken om iets van een sproeier te kopen want het schiet niet op zo, al het nieuwe gras gaat dood.
Hebben jullie daar tips voor eventueel?

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:39

BarbaLala schreef:
Leuk om jouw plek te zien Melissa1996, ziet er goed uit!
En herkenbaar die 4 rijen draad _O-
Inmiddels (nadat de geleiding is gefikst) blijft die kleine van mij wel achter 3 rijen, maar eerder was dat echt geen optie. Menig maal met Stegeman gedreigd voordien ~~}>

Ik heb echt heel veel geluk met mijn shetje die gaat niet onder de draden door, die stonden er al voor dat ik kwam (bovenste en onderste) en ik heb voor die grote er twee draden tussen gezet. Maar op de wei lopen ze gewoon met twee draadjes gelukkig.

Anoniem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:53

Hahaha met Stegeman gedreigd :+

Hier ook heel blij met de regen, de paddock was gefreesd dus heel zwaar en stoffig en die lijkt nu eigenlijk meteen goed in te zakken!

Ben zeer benieuwd wat de weide gaat doen met de regen want wat erop stond lijkt meer hooi dan gras maar dat vind ik eigenlijk best prima voor de dames.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 08:59

Hier ook meer hooi dan gras.
De paarden zijn wel goed aan het eten van het eerste stukje, helaas is het gras (en onkruid) overal zo hoog dat het op dat stuk plat gevallen is. Paarden die nog wat erdoorheen banjeren en bijna alles ligt plat (en hebben ze op gemest.)
Kan ik dat eind augustus gewoon laten maaien zodat het mooi kort de winter in gaat, of heb ik een probleem?
De andere stukken staan gelukkig nog rechtop, dus die mogen ze vanaf morgen opeten in strookbegrazing en daarna maai ik het onkruid met de bosmaaier of vraag ik aan de buur om het ganse stuk te maaien.

Heeft het zin om nu nog kunstmest te strooien?
Wanneer kan ik het onkruid bestrijden, net na het maaien of in het voorjaar? Ik wil in september sowieso wat graszaad ertussen gooien, kan dat gewoon zo?

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:31

Ik heb deze week ook foto's gemaakt van mijn weide.

Ik heb mijn weide opgedeeld is 6 weides die allemaal bereikbaar zijn vanaf het pad.
Vooraan in de wei heb ik tegels gelegd en staat de waterput.
Achteraan het pad staat de inloopstal :j


Het pad naar voren:
Afbeelding

Hooinet voorin de weid op tegelplateau
Afbeelding

opzadelplaats:
Afbeelding

Pad naar achteren (daar staat de stal)
Afbeelding

De mesthoop, deze blijft eigenlijk altijd dit formaat.
Schep alleen de mest van het pad af, de rest sleep ik zodra de paarden van de wei af zijn.
Afbeelding

De weide vanaf de mesthoop gezien:
Afbeelding

En sinds enkele weken gebruik ik weer strookbegrazing. Merk dat de wei daardoor toch netter wordt gegeten en je meer controle hebt over de voerbehoeftes.
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:38

Jessol: Dat ziet er goed uit <3
Het inderdaad hard werken om alles in eigen beheer te hebben.

Ik heb niet echt manieren om het lopen te stimuleren. De stal staat achterin en het water en het voer voorin, ze lopen best veel op die manier :j Nu heb ik bijvoorbeeld een weide open staan aan het einde van het pad waardoor ze naar voren moeten lopen om te drinken.

In de winter naar stal is wel ideaal. In de winter sta ik soms echt te vloeken terwijl mijn weide goed winterproof is.

Duhelo: Onkruid bestrijden (als je gaat spuiten) kun je het beste doen in het najaar. De sapstroom van de planten gaat dan naar beneden waardoor je de wortel ook vernietigd. Kunstmest kun je eigenlijk altijd gebruiken. Wel een tip om dat voor de regen te doen, dan verbrand je gras niet :j

Zelf heb ik mijn weiland dit jaar voor het eerst laten injecteren. Dat heeft goed geholpen. Zou het nu eigenlijk weer bij moeten werken met kunstmest zodra ze van een weide af zijn... merk dat de grond toch weer arm aan het worden is.

De regen is inderdaad heeeeerlijk! Alles is weer mooi groen aan het worden.
Vorig jaar was echt horror... Had geen gras meer midden in de zomer :')

BarbaLala: Bramen haal ik hier gewoon weg met een snoeischaar.
Als je dat een beetje bijhoudt dan is het goed te doen.

Duhelo

Berichten: 28556
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:27

bedankt voor de tips keeyzie. Ik klop komende week eens bij de buur aan of die het ziet zitten om stukje per stukje te maaien, dan laat ik het eerste stuk maaien en vet wat bij, met wat geluk heb ik dan nog tot in september of mss oktober gras. Zodra het te nat wordt kan ik sproeien tegen onkruid en bijzaaien (eerst sproeien best? wanneer kan ik dan was bijzaaien, weekje of twee erna?).
Strookbegrazing vind ik ook fijn, voordeel is dat ze dan mesten op het korte gras en het mooi opeten, je kan gemakkelijk de mest eruit halen (en de oppervlaktes zijn niet zo groot).
Ik doe telkens een nieuw stuk open, strookbegrazing tot het op is, en dan naar stuk 2 en stuk 1 weer dicht. Zo heeft het telkens tijd om bij te groeien (en ze hebben altijd toegang tot de paddock met hooi, dus nooit zonder eten, ze lopen wat heen en weer en gras is beperkter.). Op het einde van het weideseizoen alles open tot het te nat wordt, dan gaan ze op de paddock. Werkte perfect op de vorige locatie dus dit hou ik hier ook in.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:05

Hier ben ik bijna door mijn gras geen. Ik merk ook dat ze meer hooi eten. Voorgaande jaren had ik mijn stukje van 2000m2 opgedeeld in 4 stukjes en wisselde elke week. Gevolg was wel dat ze na de wissel beide met poepstaarten stonden en 2 dagen met dunne mest. Ook niet ideaal! Vandaag heb ik helaas de wei dicht moeten gooien wegens de hevige regenval. We konden best wat gebruiken, maar dit was echt top much! Gisteren de omheining van de paddock vervangen, na 3,5 jaar tijd minder geleiding en de shet had ineens door dat hij er onderdoor kon piepen. Nu meteen 4 rijen stroom en het gedeelte wat niet nodig is losgekoppeld. Beide hebben ze al een optater gekregen, die kijken nu wel héél goed uit. Bij jullie ook zoveel regen gehad vanmorgen?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:11

Sedert zaterdag is hier geen drup meer gevallen...

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:25

Afbeelding