Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:48

Slowfeeders worden hier vakkundig gesloopt en anders vinden ze altijd wel een manier om er via de bovenkant alsnog hun neus tussen te wurmen en alles er zo uit te trekken :+
Ik voer hooi van een weiland waar jaarrond een fries en wat haflingers op lopen. Heel erg smakelijk hooi, hele mooie kwaliteit en laag in suikers. Ideaal voor mijn tinkerkruising en 2 mini's, maar mijn warmbloed heeft er ook voordeel bij omdat hij dan op onbeperkt kan.
Stro geef ik niet meer, daarin at hij zich ziek. Ze staan nu in de winter op gehakseld stro en daar ben ik heel tevreden over. Beter dan vlas en het kan geen kwaad als ze er eens van eten.

Ik twijfel om ze deze winter alsnog op een weilandje te houden en dat compleet stuk te laten lopen (ik kan er denk ik zeker 200 balen in opslag leggen) of toch weer 2 stallen huren... En dan de vraag: doe het zelf of volpension en indien doe het zelf... op de plek waar ik al jaren ga, of dit keer toch echt opteren voor een plek met binnenpiste.
Moeilijk.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:01

Een trailer is ook prima opslag. Ik gebruik de mijne meer voor hooi halen en opslaan (en uiteraard regelmatig woning-verhuizingen omdat een trailer dan echt wel makkelijk is en ze je wel weten te vinden... :P ) dan om het peerd in te vervoeren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:39

Ja in mijn ifor ligt het ideaal maar ik gebruik 'm helaas wel best vaak. Vanaf april tot oktober makkelijk 3-4x/week. In de winter toch ook iedere 14 dagen tot wekelijks. Dan is een massa hooi erin niet zo handig. En met 30 baaltjes loop ik ook niet zo heel ver voor 1 warmbloed, 1 tinker en 2 mini's.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:14

Hier idem. In de periodes dat ik rij wordt de trailer toch 1 a 2 keer per week gebruikt...

Ik heb momenteel een weiderruif waar ik een net in geweven heb. Die is rondomrond strak dicht en krijgen ze niks tussen. Mijn gewone netten zijn envelopnetten waar ik bovenaan een touw doorrijg en strak dichttrek. Duurt 2 minuten om te weven maar krijgen ze ook niet open. Ik gebruik veiligheidsnet van 5 mm met 45 mm gaas. Oersterk :D.

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 19:16

Mijn pony's zijn vorige week verhuisd. De opstartkosten waren pittig maar hopelijk betert het nu wel. De helft van de weide is al in orde, de andere helft begin ik deze week aan (ivm de hittegolf). Het is terug wennen, maar wel heel blij met die beslissing! Deze winter kunnen ze op stal bij mijn buren, afhankelijk of we ze daar kunnen scheiden (ivm hengstenveulen spenen) gaan ze allemaal mee, of blijven mijn ruin en veulen deze winter op de weide.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 21:08

Ik heb zaterdagmorgen paaltjes gezet. Gelukkig met hulp van vriend en een grondboor op benzine. Maar het was heet!
Maar de gaten zijn geboord, morgen en overmorgen de paaltjes gaan vastzetten en de draad in orde beginnen maken.
Binnen 2 weken zou ik de 2 grote verhuizen en de paddock laten afeten.
Ik heb 4 stukjes weide voorzien, Zodra weide 1 deels opgegeten is kan paard nr 3 erbij, dan hebben ze nl ruimte om elkaar te ontwijken.
Ik heb biggenroosters op de kop getikt, die komen naast de verharding met een laag zand onder en over. Hopelijk krijg ik zo een stuk paddock (ong 70 vierkante meter) waar ze niet in wegzakken. De rest komt gewoon in zand.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 10:57

Hoi!

Ik lees al een tijdje mee. Mijn paard staat op 2 minuten van huis. We huren de locatie maar doen eigenlijk alles zelf.

Het is eigenlijk een stuk van de gemeente waar de eigenaar het van huurt. De eigenaar kampt met gezondheidsklachten en we betalen met 3 een X bedrag aan de eigenaar en kunnen doen en laten wat we willen.

De kwaliteit van het gras laat helaas de grenzen over en de zuring en brandnetels nemen bijna het gras over. Ik wil morgenmiddag de zuring eruit gaan steken. Brandnetels plukken we, laten we drogen en geven we aan de paarden.

Nu willen we dus graszaad gaan strooien zodat er ipv zuring weer lekker gras kan groeien. Kan ik dit straks nog doen of zijn we hier al te laat mee?
We staan hier nu een maand of 3 en het bevalt onwijs goed

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:45

Doorzaaien/bijzaaien doe je beter in het najaar, zo rond september en als er geen paarden meer op lopen.
Je kan dan ook best eens perkla strooien en in het voorjaar opnieuw. Brandnetels en zuring wijzen op een te zure bodem, dus dat moet je sowieso aanpakken.

Ik trek geen zuring meer maar ik spuit gewoon.

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:19

Met welk product spuit je? ik ga er vanuit dat je niet zomaar iets kan spuiten als je er nog paarden op wil hebben?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:21

Ik heb meerdere stukken weiland en spuit dus als ze van het betreffende stuk af zijn.
Al heb ik nu wel iets gekregen dat heel effectief is tegen JKK maar wat je wel mag gebruiken als ze er nog op lopen.
Wat het is... geen idee. Zit in een plastic flacon, enkel de verhouding staat erop genoteerd en verder niks. Haal het bij het lokale tuincentrum en kost €60/liter maar daar komt ik wel een flink eind mee.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:52

Varekaj schreef:
Ik heb meerdere stukken weiland en spuit dus als ze van het betreffende stuk af zijn.
Al heb ik nu wel iets gekregen dat heel effectief is tegen JKK maar wat je wel mag gebruiken als ze er nog op lopen.
Wat het is... geen idee. Zit in een plastic flacon, enkel de verhouding staat erop genoteerd en verder niks. Haal het bij het lokale tuincentrum en kost €60/liter maar daar komt ik wel een flink eind mee.

Ik hoor graag hoe dit spul heet

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:57

Zoals gezegd, geen idee. Je geeft aan waartegen je wil spuiten en je krijgt een kleine hoeveelheid mee, met uitgebreide instructies qua gebruik.

Ik spuit sowieso enkel en alleen de plant zelf, de rest probeer ik te ontzien. Zo heb ik met bofix de voorbije jaren goed kunnen werken tegen de grootste plekken zuring, bereklauw en brandnetels.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:04

Dank je voor de tips! Ik ga er mee aan dr slag. Voor we het weten is het alweer najaar :))

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:36

Vanavond de rest van de stroomdraad in orde gaan brengen, mijn materiaal is binnen.
Als het goed is is de weide dan klaar voor gebruik, volgende woensdag nog de tandarts, de zaterdag de hoefsmid, en ik overweeg om ze dan de zondag of in de dagen erop te verhuizen.

Ik moet enkel nog de mestafvoer regelen en nog eens nadenken hoe ik er licht kan maken (geen stroom)

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 15:25

Lekker bezig Duhelo, fijn om naar de verhuizing te kunnen uitkijken! :)
Je hebt volgens mij tegenwoordig prima lampen op zonne-energie, zgn. solar lampen.

Hier begint de wei inmiddels toch last te krijgen van de droogte helaas. Ben vast begonnen met een regendans. Wil echt niet nu al gaan beginnen met bijvoeren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 18:00

Ik heb nog meer dan genoeg gras :')

Voor stroom op de draad gebruik ik een ghallager S200, met zonnepaneel. Kost wat maar echt heel fijn ding, ben er oprecht blij mee.
Licht doe ik met een hoofdlamp.

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 22:42

Ik ben jaloers :P
Staan hier op bosgrond, dus de grond is sowieso vrij arm helaas.

Ohja zo'n hoofdlamp moet ik voor de winter ook ff aanschaffen, lekker handsfree :+ Toch wel handiger dan een telefoon als zaklamp.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:10

Ik heb 2 rupsen van de jacobsvlinder zitten *\o/*

Voor wie de euforie niet begrijpt: deze vlinder is een bedreigde soort. De rupsen ervan zijn de natuurlijke vijand van jkk, ze eten de plant namelijk volledig op.
Ga ze morgen of vrijdag proberen vinden terug en dan op het flink besmette weiland op een plant zetten :D

Ga en vermenigvuldig u :))

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:07

Ideaal Varekaj! Ik zie een handeltje/gat in de markt..
Mijn buurweiland heeft nu 1 plant JKK. Al die jaren niet gezien. Hopelijk blijft het weg van mijn grond.
Ik had een overwoekerde sloot, gister gehekkeld/gebaggerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Minder leuk onderdeel: onderhoud!
Maar tis weer gedaan +:)+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:53

Hoewel ik dus flink spuit ben ik al bij al wel een natuurliefhebber. Ik hang voederbollen en zaad voor de vogeltjes in de winter, ik probeer enkel op de plant zelf te spuiten ipv op alles er omheen. Indien mogelijk laat ik gras altijd eerst in het zaad komen voor ik paarden op een weiland zet, of ik wissel ze tijdig zodat die weide nog in zaad kan schieten nadien. Distels laat ik gerust een tijdje in bloei staan voor ik ze maai. Pas als die echt te groot worden spuit ik die ook.
Brandnetels laat ik ook bloeien, boterbloemen idem, maar ze gaan wel allemaal tijdig tegen de vlakte voor het kan uitzaaien of woekeren.

ik heb dan ook redelijk wat leven in mijn weide van vogeltjes, konijnen en insecten :) Het hoeft geen perfect voetbalveld te zijn voor mij.

BarbaLala

Berichten: 9613
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 13:18

Goed werk verricht zeg Amalarab! Gaan je paarden er ook in of dat niet?

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 09:54

Wat gaaf en bijzonder!

Wie weet welke plant/onkruid dit is. Heb er dit jaar zoveel last van.
Zit niks aan dan alleen wat je nu ziet en kan heel hoog worden.

En dames doen we de regendans even samen! Wat een droogte alweer. Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28558
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:01

voor weides die langs een straat liggen: een bordje met niet voeren (of eventueel uitgebreider wat ze absoluut niet mogen hebben zoals snoeiafval, gemaaid gras, vers brood, etc.) helpt dat?

ik zag deze week dat de grondeigenaar het gemaaid gras in de weide gegooid had, gelukkig staan er nog geen paarden, dus ik spreek hem nog even aan (geen idee of hij daarvan op de hoogte is of niet).
Er is wel een woonhuis ernaast, maar die staan uiteraard ook niet 24/7 te kijken en de weide ligt vlak naast een (heel erg rustig landweggetje).

StalNollie

Berichten: 9142
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:10

Ik heb het wel gedaan en ook even de buurman aangesproken die heeft appelbomen.
Of het echt werkt geen idee heb niks meer zien liggen maar ben er natuurlijk niet 24/7 bij.
Heb gewoon een simpel bordje niet voeren

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 10:14

BarbaLala schreef:
Goed werk verricht zeg Amalarab! Gaan je paarden er ook in of dat niet?


Ja de shetlander staat daar weleens in om kroos op te slobberen, heel
schattig!
Ik herken de plant wel StalNollie maar weet geen naam. Er is een app voor!
Vervelend Duhelo, ik zou idd dan een bord maken en het bij de grondeigenaar melden.
Ik heb alleen een bord met de naam van mijn land, zelf gemaakt. En daarbij mijn mobiele nummer.