Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:11

Iemand enig idee of nu nog graszaad strooien kan?
Ik heb gemerkt dat er wel lekker gras is en ook gras dat mijn jongens niet bekijken (zonde dat ze zo kieskeurig zijn hierop) maar ik zou graag wat meer kruidiger/gevarieerder gras willen. Ik zou dan gewoon de zaadjes willekeurig rondgooien in de wei. (na toestemming van de eigenaar van de wei natuurlijk).

Iemand ook een idee welk graszaad ik dan best neem?

Van onkruid tot nu toe geen last.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 06:23

Ik denk dat je wel kan strooien, want het kiemt pas als de temperatuur boven de 8 graden is. Echter moet je na het doordraaien wel minimaal 8 weken wachten, liefst nog langer

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 07:13

Ik koop altijd online speciaal paardengras in zo'n enorme zak. Rond de 60 euro dacht ik, goed te betalen!

Als je wil kan ik het wel even opzoeken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 08:20

Als dat nu nog nut heeft haal ik ook een zak of 2! Ik dacht dat doorzaaien best in het najaar kon ivm hechting van de grasmat?
Dan zou ik bijvoorbeeld bijstrooien en nadien laten bemesten. Het stukje waar ze nu op staan is relatief kort gegeten. Dan kan ik het jkk met de hand weghalen, bijzaaien en laten bemesten. (Of is andere volgorde beter?)

Mijn hooiboer raadt Barenburg aan qua graszaad. Gebruiken zij ook voor hun hooiland met 3 sobere paarden op. Is altijd heel mooi en smakelijk hooi.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 09:10

Onderhoud aan omheining en weide vind ik juist leuk. Lekker een beetje rommelen, en paardjes die af en toe even komen kijken wat je aan het doen bent en of ze ook kunnen helpen

Paard: hoi!
Ik: hoi Vos
Paard: wat doe je?
Ik: oud lint van de palen halen
Paard: zal ik even vasthouden?
Ik: nee dank je wel lieverd, het lukt wel
Paard: *pakt lint*
Ik: niet doen Vos. I got it
Paard: *gaat op lint staan*
Ik: gaat opzij met je dikke kont!

Zo dus :P

Lekker in de zon met overal om je heen ineens groene bomen, en je hoort de vogeltjes enzo. Heerlijk. Maar ik rijd niet meer dus dat het tijd kost vind ik niet erg. Het is tijd die ik doorbreng met mijn paardjes, en die ik gebruik om hun wei weer mooi en netjes te maken.

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:03

Wij hebben ze al jaren in eigen beheer staan. Af en toe tijdelijk op pension, maar als je eenmaal eigen hebt kun je er niet meer aan wennen op pension.

Nu hebben we nu 4 ponys staan, maandag 1 op pension erbij en misschien komt er voor ons zelf nog 1 bij.

Hebben in totaal 1ha, waarvan 1/4de paddock en rest is gras. Ze gaan een paar uur per dag op het gras en verder op de paddock met hooi.
Ze hebben een schuilstal van 10 bij 7 en we hebben 4 vaste stallen met een flinke opslag.
Eigen oprit, alle rust heerlijk <3

Wij gaan 2 soms 3x per dag. Proberen wat af te wisselen, meestal ga ik 1x en mijn moeder ook 1x.
En wanneer we moeten waken bij dracht slapen we op stal in de camper.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:34

Dat klinkt echt heerlijk Melissa :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:35

Ik heb ook wel gehad dat ik het teveel werk vond worden. Dan deed ik ze ‘s winters in pension. Maar overal is wel wat en dus deed ik het afgelopen winter weer allemaal zelf. Wel fijn om geen stalgeld te hoeven betalen!

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:31

In de winter heb ik er juist minder werk aan. Beetje hooinetten vullen, uitmesten en vegen. In de zomer heb ik veel meer klusjes. Jullie niet?

Hoe is het trouwens met je hooi afgelopen amalarab?

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:37

Voor ons is winter inderdaad ook makkelijker! In de zomer gaan ze op de wei dus strookbegrazing, werken met paaltjes en draad, begroeiing van en op de weide in de gaten houden etc, waterbakken schoon houden

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:33

Ik vind het ook lekker om ' bezig' te zijn op stal hoor! Maar mis soms wel eens de tijd om in plaats van mest te ruimen lekker een bosritje te maken...Maar zou nooit meer terug willen naar pension! Heerlijk om zelf alles te beslissen..( hoeveel hooi en welke kwaliteit, hoeveel uur gras enz...)

Ik heb in de winter inderdaad minder werk als in de zomer...dan komt er weidegang( in en uit de wei halen) en weidebeheer bij..

Zaaien kan nog prima nu...maar dan moet je er wel rekening mee houden dat ze er eigenlijk dit jaar niet meer op kunnen om een goede dichte mat te vormen..

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:13

De winter was voorheen altijd en oliebol voor ons :( bevroren waterpomp, slepen met jerrycans (soms wel 4x per dag), Weide bevroren, alles nat, paarden in de bagger. Nu moet ik zeggen deze winter waren we er zo doorheen, weinig echt slechte dagen, Hele winter water gehad door het verwarming systeem van de verhuurder. maar Nee toch de zomer. Gras groeit, minder zooi, paarden 24/7 buiten. Dan maak je mij gelukkig.

Van de week al weer opbouwen met een aantal uurtjes op het land.
Afbeelding

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:27

In de zomer heb ik minste werk. Hooguit water aanvoeren op de weides zonder put/pomp en dat is het. Mest ruimen is onbegonnen werk met 4 schijters en op 2 locaties mag ik sowieso geen mesthoop vormen. Ik heb best veel oppervlak dus kan ruim tijd tussen weidewissels voorzien en de ontworming heb ik ook goed op orde.

In de winter gaan er 2 op dhz pension en 2 op de weide. Hooi halen en stapelen iedere maand, stallen mesten, buitenzetten, dekens wisselen, water sleuren, modderploeteren, batterijen wisselen (te weinig zonlicht voor het zonnepaneel), er is op de weide geen verlichting, kou, nat...

In de zomer bij mooi weer kan ik Eens een dagje overslaan, sociale controle genoeg. Op stal in de winter kan dat niet.
Dus mijn favoriete seizoen is toxh het weideseizoen in de zomer :j

MaritB

Berichten: 8631
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:35

Ik vind zomer ook minder arbeidsintensief. Minder hooinetten vullen o.a.
Mesten is hetzelfde, maar sowieso is de zomer heerlijk, dus dan zijn alle uren buiten alleen maar fijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 14:38

Ik heb van maart/april tot oktober/november 3ha gras waarvan 2 op relatief vochthoudende grond. Bijvoeren hoeft absoluut niet.
Vorig jaar met die droogte zelfs de luxe gehad Dat ik een stukje van 50 are nog kon verhuren aan een dame, zij had gras te kort en ik had teveel... Alles zag overal bruin of geel en ik had ze nog gewoon in het groen staan. Zonder sproeien en met (heel) weinig schaduw en 24/7 begrazen. Dat was echt pure luxe!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:32

Koper schreef:
In de winter heb ik er juist minder werk aan. Beetje hooinetten vullen, uitmesten en vegen. In de zomer heb ik veel meer klusjes. Jullie niet?

Hoe is het trouwens met je hooi afgelopen amalarab?

dat hooi was zomaar op, nu weer op gras!
ben daarnet bezig geweest met zuring uitsteken, goede tip van hier.
en toen nog draden verzet en bramen weggeknipt.

Dayanara

Berichten: 2378
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:23

Ik kom me ook melden! Sinds zondag sta ik echt op mijn droomplekje. We hebben 2 ha voor 2 paarden. Een rijbak, verharde poetsplaats evt boxen en nog een inloopstal.

Samen met stalgenoot doen we alles zelf. De een voert s ochtends de ander s avonds. En het is 900m bij mijn huis vandaan.

Het enige nadeel is dat haar paard snel te dik wordt en de mijne valt snel in. Dus we willen straks haar paard s nachts in de bak zetten met wat plukken hooi en de mijne in het stuk wat kaalgevreten mag worden. Kunnen ze overdag samen in de wat kalere wei.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:32

Hier ook binnenkort! *\o/*

Wel een vraagje - we zouden een schuilstal bouwen op de grote weide van 10x4, de paarden (haflinger+shet) krijgen dan de helft als inloopstal, andere helft wordt opslag. Maar nu zit ik te denken... Is 5x4 niet enorm voor een paard van 1m48 en 90 CM? := Ik weet ook niet meteen wat ik de grootte van de kleine schuilstal op andere weide wil hebben. 3x4?

Wat denken jullie?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:34

ik heb zelfs kleiner, ik heb een soortgelijk stel pony’s!
wel fijn als je veel hooi kunt opslaan!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:27

Dat is inderdaad echt handig! Hoe groot zijn die van jou dan? Ik ben echt bang dat ze erin gaan verzuipen :')

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:58

Ligt aan hoe je paarden zijn, ik zou zo'n ruimte wel prettig vinden als schuilstal. Mijn shet is nogal onderdanig en als ze te dicht op elkaar moeten staan vindt ze dat niet heel prettig. Ze dóét het wel, heb ze ook wel eens samen in een box van 3 x 3 gezien, maar het is voor haar prettiger als ze ruime uitwijkmogelijkheden heeft.

Hoe dan ook zou ik het splitsbaar maken, zodat je in geval van nood twee boxen ervan kunt maken.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:30

Koper schreef:
Ligt aan hoe je paarden zijn, ik zou zo'n ruimte wel prettig vinden als schuilstal. Mijn shet is nogal onderdanig en als ze te dicht op elkaar moeten staan vindt ze dat niet heel prettig. Ze dóét het wel, heb ze ook wel eens samen in een box van 3 x 3 gezien, maar het is voor haar prettiger als ze ruime uitwijkmogelijkheden heeft.

Hoe dan ook zou ik het splitsbaar maken, zodat je in geval van nood twee boxen ervan kunt maken.


Dat kan inderdaad zeker! Ze hebben ook twee ingangen ipv 1, zodat als ze weer wat adhd worden ze niet moeten vechten om de opening. Ze zijn twee voetjes op een buik, dus normaal is dat allemaal geen probleem, maar voor de zekerheid is zoveel ruimte inderdaad wel fijn...

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:29

Ik heb een inloop stal van 5x2,5m voor een een tinker van 1,43m en een mini van 80 cm. Deze stal stond er al evenals mijn opslag van 5×6m. Ik wilde liever mijn opslag van 5x6mals inloop stal, maar daarvan was het dak te laag en voor mijn tinker. Bijbouwen wil de eigenaar van het landje niet en ik moet eerlijk bekennen dat het heel goed gaat. Volgens mij liggen ze niet in de stal, maar staan er wel met regen en veel zon. Bodembedekkinh ligt er bewust niet, want dan gebruiken ze het als toilet. Slapen/liggen doen ze op de heuvel in het zand of op de wei.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:09

Ik heb vorig jaar een schuilhok gezet op een weiland van 4x8 en 3m hoog. Zo kan de trailer er onder (alleen het voorste stuk dissel staat dan niet binnen) of ik kan dt stuk gebruiken voor opslag en de rest is dan voor 1 paard, 1 tinker en 2 mini's. Gaat prima, zo hebben ze ruim plek steeds.
Er moet alleen nog een dakgoot aan om water op te vangen in een vat. Ik heb op dat weiland wel een put met handpomp maar extra voorraadje regenwater kan nooit kwaad.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:43

Dayanara schreef:
Ik kom me ook melden! Sinds zondag sta ik echt op mijn droomplekje. We hebben 2 ha voor 2 paarden. Een rijbak, verharde poetsplaats evt boxen en nog een inloopstal.

Samen met stalgenoot doen we alles zelf. De een voert s ochtends de ander s avonds. En het is 900m bij mijn huis vandaan.

Het enige nadeel is dat haar paard snel te dik wordt en de mijne valt snel in. Dus we willen straks haar paard s nachts in de bak zetten met wat plukken hooi en de mijne in het stuk wat kaalgevreten mag worden. Kunnen ze overdag samen in de wat kalere wei.


Waarom zet je die van jouw niet met een graasmasker overdag op, en zetten jullie de paarden 's avonds niet samen op de kalere wei?

Mijn paarden gaan 's morgens een uurtje en 's avonds wat langer op de wei met masker op, en overdag op een betonstuk met paddock en schuilstal. ( daar staan ze ook mooi uit de felle zon, en in de schuilstal zijn amper vliegen)