Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:12

Waarom je man en doe je dat zelf niet. ? Ik gebruik zo om de dag de bosmaaier om het onkruid in te tomen. Heb mezelf op 1 met accu getrakteerd. Ben verliefd op dat ding. Zo makkelijk

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:27

Bestaat dat op accu? Ik wil! Heb nu eentje op tweetakt en dat ding is altijd leeg voor ik de laatste spriet heb kunnen omleggen :P
Maar goed, met een goed rondje spuiten kom ik hopelijk ook alweer een eind.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 23:52

Welk merk heb je op accu? Ik begreep dat ze nogal snel leeg gaan en niet veel kracht hebben. Zag er laatst 1 bij de Aldi voor maar €30 in de aanbieding dus ik meenemen kom ik thuis pap woest... “ja die op benzine doet het prima!”... eh oké omdat hij niet op onze accuboormachine paste toch terug moeten brengen want anders had ik hem wel willen proberen (ondanks boze paps)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 07:58

Ja ze bestaan op accu ik heb er 1 vd Hugo gekocht die was laatst in de aanbieding en ik heb er 1 van het merk Cramer dat is een nog duurdere . Maar daar hebben we alles van op accu dat is professioneel materiaal. We hebben een boomzaag ,grasmachine, bladblazer. Heb ik voor mijn verjaardag gekregen. De bosmaaier van de Hugo maai ik een uur mee op de batterij. Maar zelf vind ik dat lang zat.mijn arm en schouder spieren ook . Voor de andere materialen heb ik twee accu's dus dat is accu er af op de laaier volgende accu. Die vd Hugo laad trouwens snel op en kwam toen met accu ,oplader en maaier op 200 euro.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:11

Ja ze bestaan op accu.
Wij hebben een grasmaaier en kettingzaag op accu van het merk powerworks.
En daar zijn we heel tevreden mee.

We hebben nu nog een bosmaaier op benzine, maar gaat die kapot komt er ook een op de accu.

Maar ook die is snel leeg hoor, tenminste is de grasmaaier ook.
Maar goede reden voor pauze ;)

Nu hebben we maar 1 accu, dan is een extra erbij wel handig denk ik.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:14

Powerworks is idd het merk vd Hubo.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:15

Aha hebben die die ook, wij hebben het bij Bauhaus gehaald.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:07

Ik heb ook een bosmaaier op accu, daar zitten van die plastik schijfjes (messen) onder. Ding doet het best goed en gaat ook lang mee, maar de 'messen' worden bij grove begroeien wel snel bot. Dan kun je er makkelijk nieuwe onder zetten, maar ik slijp ze gewoon nog een paar keer.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 12:19

Ik heb er ook zo een als DD en dat gaat prima, maar niet bij de echt dikke stengels. maar als je het goed bij houdt gaat het prima.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:23

Hier hebben wij ook eentje op benzine, ik moet de beweging nog wat onder de knie krijgen. Doordat ik even out was heeft het onkruid echt zijn gang kunnen gaan, my god. Ik kan zelf nog. niet optimaal bewegen dus nu komt er een tuinman alles doen. Dat zal mij wat rust geven. Ik vermoed dat er ook veel verlies is qua elektriciteit, de kleinste ontsnapt voortdurend, naar de wei dan. Gebruiken jullie ook een zeis? Dat gebruik ik soms voor de brandnetels etc maar kan er niet zo precies mee werken.

Hier kan ik eindelijk terug zelf "part-time" aan de slag. Ik doe nu 1 shift sinds een paar dagen en dat gaat goed. Natuurlijk nog met half manken. Maar heel erg fijn nieuws, de grondwerkers komen eindelijk dinsdag en dan krijgen we ons mini paddockje. We zouden de opgegraven grond willen gebruiken om de track te verhogen, in de toekomst zou ik eventueel van die mudcontrol paddockplaten plaatsen. Ik kijk er naar uit!

1 van mijn buren nam een aantal maanden geleden deze foto. Wat is het een heerlijke plek.
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:36

Het is ook echt wel een hele mooie plek <3 Ik hoop dat je snel weer opknapt dan voel je je niet zo afhankelijk van anderen.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:19

Idd mooie plek en mooie foto. Én beterschap !!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:15

DubbelDun schreef:
Ik heb ook een bosmaaier op accu, daar zitten van die plastik schijfjes (messen) onder. Ding doet het best goed en gaat ook lang mee, maar de 'messen' worden bij grove begroeien wel snel bot. Dan kun je er makkelijk nieuwe onder zetten, maar ik slijp ze gewoon nog een paar keer.

Ik heb ijzeren messen en hij doet alles, qua brandnetel en braam. Het enige wat lastig is dat de messen losgaan als je tegen een paal of boomstam komt. Maar ik heb het sleuteltje in mijn zak nu dan kan ik hem weer vastzetten .Dat was even wennen. Als ik achterin de wei ben ben ik een paar honderd meter van stal na een paar maal heen en weer lopen leer je dat wel.
Ik kreeg de benzine apparaten niet meer aan getrokken. Heb een hele slechte nek en al een paar schouder operatie's achter de rug. Dus ben erg blij met mijn lichtere accu apparaten. Voor het bij houden van dunne brandnetels en lange gras randen heb ik een hele lichte kantenmaaier.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:00

Ik heb een grasmaaier op benzine en daar moet je heel precies alle handelingen verrichten vóór je hem aan kunt trekken. En als ie het na 3 a 4x toch nog niet doet ben ik uitgeput :)
Dikke bramentakken doe ik doe ik meteen met de grote takkenschaar.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:13

beatje schreef:
Waarom je man en doe je dat zelf niet. ? Ik gebruik zo om de dag de bosmaaier om het onkruid in te tomen. Heb mezelf op 1 met accu getrakteerd. Ben verliefd op dat ding. Zo makkelijk


Haha nou omdat hij het een leuk speeltje vindt en ik niet. Buiten dat heb ik een slijmbeurs ontsteking in mijn schouder en in mijn, dus lijkt me niet heel handig

Wij hebben er een op benzine# top ding

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 02:06

Wij hebben een grastrimmer op accus van Lidl. Hij snoeit alle brandnetels en lang gras makkelijk weg. Zuring moet je even twee keer langs maar doet zn job. Alle accu's van alle apparaten van lidl passen op de trimmer. We hebben ook 2 zagen en een boormachine en heggenschaar van lidl dus iets van 6 accus die overal op passen. Kom je wel mee rond :)
En een zitmaaier op benzine.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:19

Ik wil een kleine zitmaaier met hooikeerder en een weidesleep. Hoef ik de boer alleen te bellen om mijn pakjes te verpakken :Y)

Gisteren de weide gespoten tegen jkk, heb alleen teveel verdund vrees ik -O-
De brandnetels lieten de kop al wat hangen, jkk duurde vorig jaar ook een dag of 2 langer maar ging toen wel compleet stuk.
Zag ook een hoop rupsjes van die vlinder die aan het vreten waren }>
Ik heb nog wat product over, kan altijd een 2e rondje doen als dat nodig blijkt.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:42

Nog wat vraagjes

We gaan straks met de paarden verhuizen naar plek met ongv 3 hectare land plek voor +-10 stallen en een rijbak die gelegd nog gaat worden, deze moet dienen als rijbak en paddock voor de winter.

Enkel zitten we op klei grond en welke tips hebben jullie voor het aanleggen van een bak/padock?

Ik dacht zelf aan
*uitgraven
*drainage leggen
*drainage zand +10cm ?
*stevigere zand laag van +10cm

Welke tips hebben jullie voor het voeren in een paddock, waterdichte bakken of ruiven waar het hooi ook met regen goed blijft?

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:19

Ik heb in de schuilstal een slowfeednet hangen en een kliko met gat onderin waar een aanhangnet in hangt.
In de paddock staat nog een kliko.
Op het verharde stuk een hoge bak, met gaten onderin waar de regen kan weglopen, waar het hooi los in gaat, met een net eroverheen en een kliko.
En dan nog op een stuk beton staat een palletbox met net.
Dus 6 plekken om hooi te eten voor ehhhhh, 1 paard en 1 mini.

Voor je bak/ paddock kan ik je niet adviseren. Mijn paddock is een waterbende in de winter, maar er zit ook geen drainage in.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:36

Maar zo als een gewone bak / pallet bak met gat in de bodem eten de paarden het wel weer als het nat geregend is of op dagen dat het een hele dag regend werkt dit dan voldoende om te voeren?

ikkeniet schreef:
Ik heb in de schuilstal een slowfeednet hangen en een kliko met gat onderin waar een aanhangnet in hangt.
In de paddock staat nog een kliko.
Op het verharde stuk een hoge bak, met gaten onderin waar de regen kan weglopen, waar het hooi los in gaat, met een net eroverheen en een kliko.
En dan nog op een stuk beton staat een palletbox met net.
Dus 6 plekken om hooi te eten voor ehhhhh, 1 paard en 1 mini.

Voor je bak/ paddock kan ik je niet adviseren. Mijn paddock is een waterbende in de winter, maar er zit ook geen drainage in.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:51

lianne304 schreef:
Nog wat vraagjes

We gaan straks met de paarden verhuizen naar plek met ongv 3 hectare land plek voor +-10 stallen en een rijbak die gelegd nog gaat worden, deze moet dienen als rijbak en paddock voor de winter.

Enkel zitten we op klei grond en welke tips hebben jullie voor het aanleggen van een bak/padock?

Ik dacht zelf aan
*uitgraven
*drainage leggen
*drainage zand +10cm ?
*stevigere zand laag van +10cm

Welke tips hebben jullie voor het voeren in een paddock, waterdichte bakken of ruiven waar het hooi ook met regen goed blijft?

Voeren in paddock en die paddock goed houden om in te rijden wordt hem niet.
Ik zou opteren voor een groot stuk te verharden en daarop 2 voederruiven ( of meerdere palletboxen ) te plaatsen met daar aansluitend een stukje paddock waarbij het "niet zo nauw steekt". Voor constante beloping. Dit ev aangrenzend aan de bak die je een paar uur per dag kan openzetten voor een beetje renplezier.
Als je aan je paddock aansluitend een track maakt rondom je weiland is het ideaal betreft ruimte en renmogelijkheid.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:29

Waardoor is een paddock en een bak niet samen te gebruiken?
*leek in zulke dingen hier* :+

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:57

lianne304 schreef:
Waardoor is een paddock en een bak niet samen te gebruiken?
*leek in zulke dingen hier* :+

Omdat paarden in een paddock vaak mesten, en er dan vrolijk doorheen banjeren. Dit is heel erg moeilijk op te ruimen waardoor er mest door je zand heen gaat, en dit is niet in het voordeel van de kwaliteit van je bodem.
Als je dan ook nog eens hooi voert in de paddock dan komt er altijd hooi in je zand terecht, waardoor je bodem nog meer kapot gaat.
Dit nog los van het feit dat pensionklanten dan alle paarden moeten binnen halen en eerst de paddock mesten voor ze kunnen rijden.

Als het kan zou ik dus zeker opteren om een aparte dagpaddock te maken met een aparte piste. Uiteraard kan je ze wel in de piste laten om bv eens te spelen of te rennen, maar ik zou dat niet voor langere tijd doen en zeker niet voeren daarin.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:15

Ik heb ook een bak / paddock en het is niet ideaal, voor mij prima, want wij rijden geen wedstrijd niveau, ik heb overigens ook dikke klei en we hebben afgegraven, drainage erin, daarom 10 cm zand, dan worteldoek en daarom 30 cm zand. En dat is echt minimaal nodig, zand gaat nog inklinken en dan hou je een minder dikke laag over. Let op als je maar 10 cm legt en ze gaan graven dan graven ze je worteldoek en drainage zo op en dan ben je verder van huis.

Wij voeren niet in de paddock, maar op een stuk verhard gedeelte uit een halve IBC tank met daarin hooi in een grote slowfeeder. let op foto hieronder is wel oud, toen lag de bak nog niet zo ziet klei eruit als het 6 weken droog is in de zomer.
Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:39

lianne304 schreef:
Nog wat vraagjes

We gaan straks met de paarden verhuizen naar plek met ongv 3 hectare land plek voor +-10 stallen en een rijbak die gelegd nog gaat worden, deze moet dienen als rijbak en paddock voor de winter.

Enkel zitten we op klei grond en welke tips hebben jullie voor het aanleggen van een bak/padock?

Ik dacht zelf aan
*uitgraven
*drainage leggen
*drainage zand +10cm ?
*stevigere zand laag van +10cm

Welke tips hebben jullie voor het voeren in een paddock, waterdichte bakken of ruiven waar het hooi ook met regen goed blijft?


Wat dacht je van een haybell of hay hutch (hooi stolp?)? En dan je hooibaal eerst in een groot hooinet doen, daarna het huisje erover.

https://www.cavalo.nl/hooistolp-hb03.html
http://www.hay-hutch.co.uk/

https://www.nedlandic.nl/hooinet-slowfe ... 52079.html

Bovenstaande zijn maar voorbeelden, er zijn vast meer bedrijven en prijzen te vinden :j