Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25515
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:27

Hooi en dat natmaken?

Lynn_Nikita

Berichten: 25515
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:37

Ik wordt ook gek van de jeuk, overal om ons heen zitten nesten van de processierups, in het bos en bij de buren. Ik zit onder de bultjes en ben niet ontzettend veel op dat deel geweest
Zondag verhuizen de paarden, zal een vliegendeken helpen of ze weghouden in de rijbak, wat dus ook betekend dat ik niet kan rijden in die maanden en slechts 300 m2 om op te lopen voor hun ipv 1400 m2

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 22:50


Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:12

Hier ook veel mensen om ons heen die last hebben maar wij blijven zelf vooralsnog gespaard!

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:15

Pffff ja die rupsen zijn echt vervelend. Zelf geen last van maar de paarden zijn wel jeukerig. Zal wel door de warmte komen (zweet) maar denk dat ze ook last hebben van de rupsen. Kan bijna niet anders want ons weiland wordt omringd door eikenbomen met rupsen. Bah!

Zo vandaag definitief de knoop doorgehakt. Ga op zoek naar nog een bijrijder. Ze lopen nu allebei 2-3x per week maar zijn zo enthousiast, willen zo graag wat doen. En met de verbouwing in het verschiet vind ik het wel fijn om alvast een extra hulpje te zoeken. Wel bizar, binnen 1 dag al zoooo veel reacties.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:17

Dat snap ik wel met zulke leuke paarden!

Hier 2 kleine nesten in de paddock, op stal veeeeeeel meer nesten maar op iets grotere afstand.
Ik ga het risico maar nemen, volgend jaar gaat de betreffende boom om!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 23:37

Hier nog geen rupsen gespot,ik heb voor de helft eiken staan.
Maar in de buurtgemeentes is het drama,en wij hadden verleden jaar in de tuin 1 nestje wat we gelijk weg gebrand hebben.
Op het moment heb ik weinig lol nog in de paarden,Rupsen ,esdoorn ,sintjacobskruiskruid,dan weer de eikels.Er zijn dagen dat ik denk waar ben ik in godsnaam mee bezig.Alleen maar ruimen en zorgen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 00:22

Hier ook nog geen rups, terwijl het vol staat langs het pad met eiken. Ik kijk er wel steeds naar, maar het valt me op dat al die eiken volgroeid zijn met hedera en vraag me af of dat niet heel toevallig helpt om die rupsen tegen te houden.
In het bos zie ik die hedera niet, maar wel veel vogels natuurlijk.

Ik vind het voor de mensen, kinderen en dieren echt heel vervelend. Las ook dat de apotheken al zo een 100 mensen per dag binnen krijgen met jeuk en bulten en de voorraad met spullen tegen jeuk snel minder wordt.

Zou de menthol zoals je bij waterpokken gebruikt niet werken?? Of wat deden mensen vroeger.......Een bad met zemelen.

Libera

Berichten: 3986
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 03:01

Vroeger waren die rupsen er niet! :Y)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:52

beatje schreef:
Hier nog geen rupsen gespot,ik heb voor de helft eiken staan.
Maar in de buurtgemeentes is het drama,en wij hadden verleden jaar in de tuin 1 nestje wat we gelijk weg gebrand hebben.
Op het moment heb ik weinig lol nog in de paarden,Rupsen ,esdoorn ,sintjacobskruiskruid,dan weer de eikels.Er zijn dagen dat ik denk waar ben ik in godsnaam mee bezig.Alleen maar ruimen en zorgen...


Dat is wel een beetje herkenbaar hoor. Wij hebben dan geen rupsen, maar wel esdoorn en JKK (nabij de huurwei). Ik doe het met plezier, maar heb soms het idee dat ik meer aan het opruimen ben dan aan het paardrijden. :)) Ach, ik kom in elk geval voldoende buiten en dat is wel belangrijk met een kantoorbaan.

Lynn_Nikita

Berichten: 25515
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:55

superpony schreef:
Hier ook nog geen rups, terwijl het vol staat langs het pad met eiken. Ik kijk er wel steeds naar, maar het valt me op dat al die eiken volgroeid zijn met hedera en vraag me af of dat niet heel toevallig helpt om die rupsen tegen te houden.
In het bos zie ik die hedera niet, maar wel veel vogels natuurlijk.

Ik vind het voor de mensen, kinderen en dieren echt heel vervelend. Las ook dat de apotheken al zo een 100 mensen per dag binnen krijgen met jeuk en bulten en de voorraad met spullen tegen jeuk snel minder wordt.

Zou de menthol zoals je bij waterpokken gebruikt niet werken?? Of wat deden mensen vroeger.......Een bad met zemelen.



Klopt, de bomen van mijn buurman met klimop ( dat is hedera toch) hebben ook geen nesten
Antihistamine neem ik, hooikoortstabletjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:58

Flew schreef:
beatje schreef:
Hier nog geen rupsen gespot,ik heb voor de helft eiken staan.
Maar in de buurtgemeentes is het drama,en wij hadden verleden jaar in de tuin 1 nestje wat we gelijk weg gebrand hebben.
Op het moment heb ik weinig lol nog in de paarden,Rupsen ,esdoorn ,sintjacobskruiskruid,dan weer de eikels.Er zijn dagen dat ik denk waar ben ik in godsnaam mee bezig.Alleen maar ruimen en zorgen...


Dat is wel een beetje herkenbaar hoor. Wij hebben dan geen rupsen, maar wel esdoorn en JKK (nabij de huurwei). Ik doe het met plezier, maar heb soms het idee dat ik meer aan het opruimen ben dan aan het paardrijden. :)) Ach, ik kom in elk geval voldoende buiten en dat is wel belangrijk met een kantoorbaan.

Zat ik laatst ook aan te denken beatje….. Hier ook esdoorn, ook mijn eigen terrein en grenzend aan mijn terrein staat het er ook vol mee. Bij de buren eikenbomen en ook esdoorn. Hier nog geen rupsen, maar zo langzamerhand word ik af en toe ook een beetje gestoord van alles waar ik op moet letten. Ik probeer mij er niet zo heel veel zorgen om te maken. Mijn paarden eten met regelmaat prunus (giftig), snoepen weleens van de eikenboom van de buren en ook een hapje hulst vinden ze heerlijk. Zolang het geen kilo's tegelijk zijn vind ik het allemaal wel prima. Ik wil mij er eigenlijk gewoon niet zoveel zorgen over maken, dat ontneemt mij mijn plezier in het houden van dieren.

En natuurlijk is het zo dat als er 1 (of 3) atypische myopathie krijgen ik mezelf voor mijn hoofd sla omdat ik niets aan de esdoorns heb gedaan, maar zo blijft het. Je kunt niet alles voorkomen denk ik dan maar.

Mijn katten lopen ook buiten terwijl ik aan een drukke weg woon...… Mijn hond vliegt weleens achter een haas aan als ik met hem wandel, dan kan hij ook onder een auto komen. Ik ga 4 x per week met mijn paard en trailer op pad, dan kan er ook van alles gebeuren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Morgen gaan we hooi persen en effe lekker zweten :D , nu is het hier heerlijk bewolkt en een graad of 16 *\o/* *\o/* *\o/*

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:22

Inderdaad, super herkenbaar.

Is het geen esdoorn, dan wel weer de rupsen. Blijkt er op ons terrein toch een boel Jacobskruiskruid te staan (onze buren hadden ons al gewaarschuwd). Komen ook overal de zuringplanten weer naar boven. Binnenkort volgen waarschijnlijk wel de dazen. En als je dan denkt dat eindelijk alles onder controle is, verschijnen er opeens mollenhopen in het weiland, ga je toch nog eens nadenken wat je eigenlijk met die enorme bult mest moet. Smeekt de buurvrouw of haar paard echt niet hier mag staan. Gaan de paarden weer door de draad. Staan er een paar met flinke jeuk. Belt de klusjesman die de schuilstal af komt maken voor de zoveelste keer af en klaagt een pensionklant dat de rijbak toch wel echt zwaar is.

We wonen hier nu bijna 9 maanden en moet wel zeggen dat ik het allemaal steeds beter kan managen. Maar jeetje, soms heb ik mij wel echt vergist in de hoeveelheid werk (ik vind het gelukkig wel erg leuk :) ) maar vooral ook de zorgen die erbij komen kijken. En dan mag ik van geluk spreken dat de paarden het echt super doen. Ze zijn zo lief tegen elkaar, zijn echt voorzichtig met de wei. Lijken niet eens heel veel last te hebben van de warmte. Maar toch. Ik krijg zelf ook steeds meer ritme en structuur. We zijn aan het knutselen aan ons paradijsje. Heb nog nooit zoveel inspiratie gehad, het is gewoon geweldig om na te denken wat je met zo'n mooie lap grond kunt doen. Hoe je echt je eigen plekje kunt maken. Ik vind het fantastisch dat de paarden eindelijk dag en nacht buiten staan, geen zorgen meer over voertijden, tijden dat ze op de wei staan etc. Ze zijn zo heerlijk relaxed. Ik kan nu echt blij worden van de kleinste dingetjes. Gister ook, konden we bij iemand nog wat watertonnen ophalen, kreeg er uiteindelijk ook nog wat hooinetten bij. Zo leuk dat iemand anders het ons ook gunt. Het is echt een andere leefstijl maar ik geniet er met volle teugen van en mijn vriend ook :)

Ik kan het trouwens heel erg waarderen om hier jullie verhalen te lezen, ideeen te sparren en lekker te kletsen over de zaken die ons bezighouden :)

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:35

Lynn_Nikita schreef:
Hooi en dat natmaken?


Hier dacht ik ook gelijk aan Jolijn. Doe ik voor Jay ook, die is beide in 1 :') En kan niet tegen rijk hooi en hoest makkelijk. Je wil niet weten wat voor zooi je van dat hooi spoelt :oo

Hopelijk blijft het zo voorspoedig gaan met Rocky.. gelukkig vandaag wel wat minder warm!

Wel fijn om te horen dat iedereen van deze momenten heeft, dat je je afvraagt waar je nou eigenlijk mee bezig bent :') Maar soms lijkt het inderdaad wel vechten tegen de bierkaai :j En soms moet je het inderdaad maar proberen een klein beetje los te laten. We zijn ook zo gefocust op een perfect leven creëren voor onze paarden, maar is dat überhaupt wel realistisch.. bedoel: ik eet ook wel 's iets verkeerds waardoor ik ff goed ziek ben, of ik heb ook wel eens heel erge jeuk door insectenbeten, ben gister ook helemaal gek geworden van de hitte.... tja, dan is 't voor mij ook gewoon ff overleven, wachten tot het weer beter gaat en door.. misschien kunnen we dat soms ook wel eens van onze paardjes vragen :P Als je uiteraard alles al geprobeerd hebt haha :D

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:30

Rocky stond gisterenavond weer te stampen, zweten, helemaal buiten adem.
Wel minder dan de voorgaande dagen.
Begon er al aan te denken om hem maar richting zee(land) te verkopen :(
Nu staat hij redelijk rustig.

Net ook weer het een en ander aan jkk uit de nieuwe wei getrokken.
Alles hangt slap aan gras.gortdroog.

Met de buurvrouw zitten we allerlei manieren te verzinnen om van die kl*terups af te komen.
Haar man wil zelfs met de stofzuiger de nesten gaan wegzuigen.
Of dat zo verstandig is :r

SSD, paarden aan huis is fijn, je kan alles zelf lekker regelen.
Maar al die tegenslagen elke keer, dan vraag ik me indd ook wel eens af waar ik het voor doe en waarom ik Melle niet gewoon zonder zorgen op de pensionstal heb laten staan.
Elke dag relaxed de stal doen, beetje tutten en frutten en rijden. En dan lekker naar huis.

Edit: we wonen hier heerlijk rustig.
Ik zit regelmatig op Funda te kijken naar huizen in en om mn oude woonplaats.
Maar dan zie ik die achtertuintjes en al die op elkaar gepropte huizen :n

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:36

ClaudiaHS schreef:
Edit: we wonen hier heerlijk rustig.
Ik zit regelmatig op Funda te kijken naar huizen in en om mn oude woonplaats.
Maar dan zie ik die achtertuintjes en al die op elkaar gepropte huizen :n


Precies dit... begin van dit jaar keken we nog naar een klein goedkoop huisje, hier in de buurt, om een paar jaar te overbruggen zodat we lekker konden sparen.. Toen begon het toch te kriebelen en hebben we besloten om toch maar gewoon gelijk voor groot te gaan. ZO BLIJ MEE!! :oo Toen begon ook het gezeik met de boer.. je had nu net een klein huisje gekocht zeg, dan had ik in de penarie gezeten met die paarden.... En idd, als ik dan nu bij vrienden op bezoek ben ofzo, of inderdaad huizen voorbij zie komen in de buurt, kan ik alleen maar vol angst en beven naar die wijken kijken :') Je zou zo op elkaar geplakt zitten... zou helemaal gek worden :')

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:53

Ik heb altijd wel gezegd dat ALS er iets met mijn man zou gebeuren ik wel terug ga naar NL (en dan in de buurt van mijn oude woonplaats)
Ik wil hier echt niet in mn uppie zitten.
Ons huis waar we wonen nu is echt enorm, maar ik zie me nu niet met 3 kids, 2 honden en 2 katten in een woning van 120m2 wonen in een woonwijk.
Terwijl daar natuurlijk echt niks mis mee is.
Gisteren zag ik een best mooi huis.
4 slk, 166m2 half vrijstaand. Van binnen super netjes,ruim, beetje op de foto's klikken...
Kwam ik bij de foto's van de achtertuin... :x
Mega uitbouw, overkapping en de enige beetje vrije ruimte waren stoeptegels.. er kon amper een tuinset staan :wow:

xXutopiaXx

Berichten: 10043
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:46

Oh, wist niet dat je nu niet in NL woont :P Maar idd... ik zie mezelf ook echt niet meer zo wonen.. al zit ik nu nog bij mijn ouders, in een rijtjeshuis en dat gaat prima :') Maar dat ben ik zo'n beetje mijn hele leven gewend.. zelf zou ik nooit meer zoiets kopen.. die ruimte om me heen :+:

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:13

Ach hemelsbreed 1 km vanaf NL :')
20 min vanaf mijn oude woonplaats.
Mijn ouders waar ik nu even ben, hebben wel een grote tuin maar ook een klein huis.
Bij de buurman stond vroeger een pony in de tuin haha

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:27

Ik vind het nu al heerlijk, vond naar de loonwerker kijken vanochtend ook echt rustgevend hahahaha!
En idd hoe snel je dan creatief gaat denken voor de paarden hè, zo leuk!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:33

Ik zou ook nooit meer in een woonwijk kunnen wonen, ook nooit meer in Nederland trouwens, veel te druk.

Hier in Frankrijk heb ik de rupsen nog nooit gezien, wij hebben nu wel een paar eiken staan aan de rand van ons terrein, tegen de herfst gaan de paarden in de andere wei zodat ze niet in de buurt van de eiken kunnen komen.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:29

Dat is wel raar Jes, ze komen uit zuid europa weg.
Maar misschien zijn ze wel allemaal verkast naar NL en DL hahahah.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:24

Nee , in belgie is het net zo'n plaag.enkel bij ons in de buurt lijkt het nog mee te vallen. Tot nu toe. Het nest van verleden jaar heeft mijn man in een pak van zijn werk weggebrand. Zo'n marsmannetjrs pak met afgesloten helm op. Tot nu toe is er niks terug.maar goed kan nog komen. Wij hebben onze grond 10 jaar terug bij het huis gekocht en wonen er nu zo'n 30 jaar.Altijd hebben er paarden gestaan. Nooit is er 1 onvetklaarbaar overleden. En natuurlijk hebben de eiken er al jaren gestaan en de esdoorns ook. Maar vanmorgen zag ik dat de door mij tot net boven de grond afgeknipte en afgezaagde esdoorns gewoon opnieuw uitgelopen zijn. Sjk hebben we vooral dankzij 1 vd buren. Dure pensionstal maar het staat er vol met Sjk. Zelf heb ik ze 3 jaar terug weg laten spuiten. Maar als de buren niks doen zijn ze er zo weer.

Op zich vind ik het werk wel leuk als er een eind in zicht is. Vind het heerlijk als ze weer in een nieuwe wei gaan en de paarden rond zie galoperen alsof ze nooit buiten komen. Vooral de oudjes lijken weer jong.

Karin_deB

Berichten: 8270
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:29

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben die wel eens denkt dat het wel eens een gebed zonder einde lijkt!
Dat het een hoop werk zou zijn wist ik maar inderdaad alle zorgen erbij omtrent planten/bomen/beesten e.d. die slecht zijn.
Hier ook esdoorn, eiken,JKK en de rups..

@Lynn Nikita, eczeemdekens schijnen veel haren tegen te houden.
Fijnere maas dan vliegendekens.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:44

Rocky heeft nu ook een eczeemdeken op.
Hij is wat aan de krappe kant maar hij is niet meer panisch aan het rennen.
Nog wel stampen en schoppen naar de buik.
Of dat door de deken komt of de cortisonen?