Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rover_
Berichten: 1358
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:57

Zou voor schapen gaan geiten zijn eigenwijs en kwetsbaarder voor kou. Als je de schapen goed ontwormd/behandeld tegen leverbot kan het prima samen met paarden. Verweiden is vaak geen probleem; gewoon wat brokjes in een rammelend blik. Als je dat paar keer gedaan hebt, komen ze al aanrennen. Hier ook schapen, die blijven netjes achter schrikdraad (2 draden extra gespannen).

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:00

Als stille meelezer toch een reactie. Schapen moet je scheren, behandelen tegen maden in de vacht, en hoeven bijhouden i.v.m. rotkreupel ook moeten ze oormerken hebben (geregistreerd zijn). m.a.w. geeft ook meer werk. Misschien in samenwerking met een buurboer schapen laten weiden op afroep.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:03

Geiten moet je ook bekappen, ontwormen en oormerken (incl. UBN-nummer). En ze zijn absoluut niet waterdicht. Een spetter regen en ze staan binnen. Hoewel de kleine schaapjes op de vorige stal dat ook deden :P

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:39

marga1 schreef:
Als stille meelezer toch een reactie. Schapen moet je scheren, behandelen tegen maden in de vacht, en hoeven bijhouden i.v.m. rotkreupel ook moeten ze oormerken hebben (geregistreerd zijn). m.a.w. geeft ook meer werk. Misschien in samenwerking met een buurboer schapen laten weiden op afroep.

Ik heb helaas geen buurboer met dieren,zit tussen agrarische boeren die gewassen verbouwen.
Wel kan ik schapen scheren en hoeven bijsnijden.Ik ga vd week denk ik even kijken hoe of wat.Vriendin zit in een scheiding en alles word verkocht .Ze vroeg toevallig of ik die schaapjes niet wilde.
Mijn man ziet het geloof ik niet zo zitten hij vind dat we al te veel dieren hebben.Maar ik dacht als ze mij nu werk besparen zie ik het wel zitten ze over te nemen.Heb me ook nog niet verdiept wat de regelgeving rond schapen houden is in belgie.We zijn nu nog hobbymatig bezig en ik zou het zo willen houden.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:54

Waar wij voorheen woonden, hadden ze ook schapen. Perfect om af en toe wat onkruid weg te maaien. Onze schaapjes mochten bij de hele straat het onkruid maaien en als ze het rondje klaar hadden was er wel weer wat nieuws te snacken bij ons thuis :P Hadden er weinig omkijken naar, behalve dat ze wel geschoren moesten worden ja. De geiten die er daarvoor stonden daarentegen, ontsnapten minstens 1x per week. Stonden regelmatig op het dak van hun hokje (niet eens heel laag), sprongen over het hekwerk heen als ze zich heel erg verveelden. Ik zou zelf nooit meer geiten willen :P Was blij toen ze weg waren. Was ook nog een hele klus trouwens, want we hadden ze in de trailer gezet, klep dicht en daar sprongen ze vrolijk weer uit. Pfffff wat een gedoe was dat :P

Hadden het pas over de hoefsmid trouwens he? Nou, mijn paarden zijn 6 weken geleden voor het laatst geweest maar ze zien er niet meer uit. Mijn hoefsmid heeft het de vorige keer toch wel een beetje te lomp/snel gedaan denk ik. Hij had ook wel echt veel moeite met mijn ruin die behoorlijk groot, lomp en zwaar is (> 800 kilo). Toch maar op zoek naar een andere smid maar jeetje. Valt niet mee. Ze zitten vol, hebben op korte termijn geen tijd. Is het niet het hooi wat je bezighoudt (eindelijk mooi spul gevonden), is het wel weer de hoefsmid. Die paarden houden je bezig... :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:48

Hoe oud worden schapen eigenlijk?

Ik zei al tegen mn man. Ideaal zou zijn op onze plek, een paar schaapjes en een paar varkens ( veel eikels )
Maar het vraagt inderdaad ook weer zorg en onderhoud en ik hecht me, dus ook aan hun.

SSDesign, lastig zeg. Ik bekap zelf, ze staan 24/7 op zand en steen, lopen naar bos stuk over straat, maar kan echt niet 6 weken niet bekappen. Zeker nu niet.
Heeft hij geen goede steun om de grote paarden te doen??

Ik ben als er veel vliegen en dazen zitten of de hoeven kurkdroog en keihard zijn wel 3x zolang bezig....

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:10

Het aantal paarden wat je hobbymatig mag houden is inderdaad per gemeente verschillend.. en dan nog is het zo wat manzano zegt in elke situatie ook weer anders.. alleen een aantal hoeft nog niks te zeggen over wel/niet hobbymatig. Of er wordt onderscheid gemaakt in paarden en pony's en/of jongvee (tot 2 jaar)..

Karin_deB schreef:
@Utopia, toch tijdelijk je paarden ergens anders gestald door gedoe met de boer??


Ja... helaas waren we daartoe genoodzaakt, was op zo'n manier uit de hand gelopen dat het gewoon niet meer ging. Alleen Jay kon ik nog niet goed kwijt, dus die gaat 1 juli weer naar die westernstal waar hij eerder ook al eens stond.
Goed nieuws over Jewel! :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:41

Schaapjes lijken mij op enig moment ook wel leuk en nuttig voor de wei. Maar eerst de komende jaren de basis maar eens neerzetten. En ook dan lijkt leenschaapjes mij wel handig, alleen in de maanden dat je ze nodig hebt :D

Als Alpaca's nu net zo goed voor de wei waren geweest als schapen, had ik wel twee alpaca's gewild :D Hilarische beesten.

Ik had hier gehoopt dat de twee paarden van ochtend tot einde middag op de wei hadden gekund (lekker makkelijk voor mezelf ook en heb nu echt veeeeeel gras voor twee koudbloedjes...). Maar ik zie ze groeien :+ . Niet heel verrassend, maar toch jammer haha. Helpt natuurlijk ook niet dat de track ook nog niet helemaal kaal gegeten is, dus de nacht over grazen ze gezellig verder maar dan van kort gras. Wat natuurlijk extra onhandig is.

We hopen een beetje juli/aug zelf een trekkertje te kunnen kopen met frees. Dan kan ik mooi de track in elk geval kaal maken/houden }>

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:42

superpony schreef:
Even een praktische vraag;

Hoeveel paarden mogen jullie houden als particulier in jullie woonplaats??


Ik mag hier max 6 paarden hobbymatig houden, bedrijfsmatig golden andere regels, maar die heb ik niet nagevraagd, want ik heb er maar 2 en enkel voor mezelf. Sowieso ook geen gras genoeg om 6 paarden op te zetten maargoed.

Zag ook nog een prachtige quad langskomen, die gaat vast goed van pas komen!

Ik zou ook graag 2 schaapjes willen, ik heb niet heel veel grond, maar ik beperk de gras intake nogal omdat ik ze niet te dik wil laten komen, dus op dit moment veel en veel te veel gras, maar eerst maar eens een volledig jaar hier rond doen om te zien hoever we er mee komen voor ik beslis of er schaapjes komen of niet

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:34

Balen Utopia!
Maar wel fijn dat je zo snel een ander plekje kon vinden.

Hier heb ik last van jeuk door de processierups.
Vooralsnog alleen ik gelukkig al zag ik Jewel ook apart doen vandaag. In de gaten houden dus maar.

Mijn wilt graag nog alpaca's, emoes, varkens,kippen en hij verzint er steeds meer bij :')

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:26

Fangio, waar is hier??

Die van ons staan niet echt op gras. Hebben alleen klein snackweitje, maar die moet nog wel beter omhoog komen.
Staan 24/7 op pp met onbeperkt hooi. Als we een plek vinden met veel gras, zien we dan wel weer.

Ik heb de track wel in delen kaal laten eten. Maar dan konden ze dus niet rondlopen en moeten je paarden wel goed zijn samen.

Vanavond nog veearts bij de nieuwe gehad, die in zijn hoest bleef hangen. Gelukkig na wat medicatie een stuk rustiger. Morgen ochtend gelijk bellen hoe hij is en dan maar een scopie afspreken. Willen graag zelf kijken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:47

Heb jij je paarden niet meer bij huis dan Utopia?
Toch meer mensen die schaapjes willen :D .Ik heb een vriendin die alpaca's fokt.Ik vind ze schattig maar toch ook wel veel werk aan.
Op het moment hebben we aardig wat dieren lopen en ik onderhoud alles voornamelijk alleen dus ik ga alleen nog iets nemen wat me helpt ipv wat me nog meer werk bezorgd.Ik word toch ook helaas een dagje ouder.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:14

Ik heb ze nog niet bij huis gehad, ze stonden bij een kennis van mij.. die zich nu niet meer zo gedraagt als goede kennis dus.. -O- We zijn al even bezig om een huis te vinden, en kopen, waar ze wel aan huis kunnen staan.. en als alles goed loopt, krijgen we die ook deze zomer :):) Maar voordat alles echt 100% rond is, ben ik nog voorzichtig blij :P Nu dus wel noodgedwongen een tussenoplossing moeten zoeken.. -O-

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:18

Ik liep gisteren door de paddock.
Nooit aan gedacht dat tussen de 20 dennen ook nog 2 eiken staan.
Afbeelding
Afbeelding
En dit is nog geen 10% van het totaal in deze 2 bomen -:(-
En ik me vorige week maar afvragen waarom Melle 10.000 bultjes op zn nek heeft.
Nou de oorzaak is nu duidelijk.
Net maar even lint romd de bomen getrokken, maar alsnog lopen ze er dan wel langs omdat ze aan het begin van de track staan.
Hopelijk helpt het een beetje.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:20

Ik wilde gisteren zeggen veel rupsen hier maar geen last ervan, gisteren in de wei bezig geweest en nu overal jeuk

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:25

Ohhh... wat een rotbeesten zeg.. en ze lijken ook echt enorm!! :oo

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:37

Niet normaal hoe veel het er zijn.
Vorig jaar hadden we alleen in de achtertuin een heel klein nestje en die hing heel hoog en totaal geen last van gehad.
De kleine eik, lange dunne stam met hier en daar wat blaadjes halen we om zodra de rupsen weg zijn.
De grote is echt echt enorm en een hele mooie boom, dus die blijft wel staan (denk niet eens dat we hem mogen kappen) en die wil ik volgend voorjaar gaan insmeren met dazenlijm.
Vanaf de grond tot een halve meter ongeveer.
Dan kunnen die krengen ook niet omhoog klimmen.
En we gaan nestkastjes ophangen voor de mezen.
Naast de wei heb ik ook 3 enorme eiken staan.
Zijn van de gemeente .
Ze staan iets verder weg en vooralsnog heb ik niet het idee dat we daar last van hebben.
Zitten wel veel nesten in ook.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:37

Wat een rotjoekels -:(- hier langs de weg staan eikenbomen maar gelukkig geen rupsen in. Helaas paar straten verderop wel en hebben z'n weg naar mij gevonden helaas (denk meegelift op de storm) -:(- mijn nek en armen zitten onder bulten met bijbehorende jeuk en ik maar op muggen vloeken :roll: heb afgelopen maand welgeteld 1 mug vermoord _-:( vond het al zo raar dat ik na die vermoording jeuk bijkreeg :oo verder heeft er bij ons niemand last van ze gelukkig :=

Je kan ergens toch schapen huren? Misschien dat dat iets is voor ons? Ik zoek dieren die ook onkruid eten :roll: de kalveren van de buurman eten het gras wel kort maar laten het onkruid staan >;)
Ik word ook gek van het onkruid in mijn 'rijbak' bah wat groeit dat ontiegelijk hard %)

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:40

Ik dacht dat mijn paarden vannacht op avontuur waren.Ik zag ze lopen op het pad van de buurwei.Snel naar buiten.Waren het de paarden van de buren.Ze bleven gelukkig bij onze paarden in de buurt.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:42

Ik heb nu ook jeuk op de armen, stond gisterenavond heel dicht bij die bomen, voordat ik in de gaten had dat ze vol zaten _-:(
Verder geen bultjes.

ouessant schaapjes zijn enorm leuk en kosten geen drol.
Wij hebben er ook over zitten denken, naar dan heb je toch weer extra beesten met bijbehorende verzorging en kosten.
Verder hebben wij ook totaal geen verstand van schapen of geiten dus tegen onkruid maar een keer extra maaien. Koop ik liever nog een minipaardje vriendje voor Puck.

Dan schrik je wel Britta, hier ook al eens gehad met 2 2-jarige hengsten die waren ontsnapt. Die stonden ook naast mijn wei bij onze paarden te gluren.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:53

Ik heb ook geen vlekjes of bultjes alleen jeuk daarom twijfelde ik al of het van de rups was maar het kan eigenlijk niet anders
Zo maar eens antihistamine pakken

Oei ontsnapte paarden zijn akelig
Ik wil verder maar gaat niet, er moet nog een kraan en een kieper door mijn wei en als ik nu de wei ga verdelen in bak paddock en wei kunnen die weer niet goed oor
ook een stal gevonden, 2e hands, stom toevallig net online aangezien ik ze bijna nooit tegenkom, scheelde gelukkig weer in de kosten alleen bruin ipv zwart wat ik liever had maar nu kan ik wel een kunststof betalen ipv hout ivm budget.
Donderdag wordt hopelijk afgegraven zodat wij kunnen bestraten en als dat gedaan is kan het afdak en de stal geplaatst worden. Wordt nog kielekiele of alles af is voor de paarden komen. over 1.5 week op zondag wil ik ze verhuizen
Gisteren voor de eerste keer in 7 weken weer erop gezeten, hij was in het begin een bommetje maar dankzij het paard van een vriendin die meereed ontspande die weer snel.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 16:59

Ik heb ook al een paar keer nagedacht over schapen maar ik vertrouw mijn merrie niet helemaal. Ze is cutting gefokt en ze jaagt ook op ganzen :')

Wat goed van die stal Lynn! Fijn ook in kunststof.

Ik zit te wachten op de DA. Merrie heeft dik oog en toen ik er een Caf zalfje in spoot kwam er roze uit het oog....
Dat vertrouw ik niet.
Misschien een tak in haar oog?

Ze staan nu bij stal met wat hooi want ze is zo uitgekookt dat ze de DA op een kilometer afstand ziet aankomen :evaw:

Duimen dat het mee valt -O-

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:07

Over cutting gefokt zijn... heb jaren geleden eens voor de lol (vonden we toen :7 ) Shetlanders gedreven :') Moesten we uit een groep van een aantal Shetjes 3 eruit halen en die in een vierkantje drijven.. maar Tamme was me een partij fanatiek!! :oo :oo Ik hoefde hem er alleen maar 'op te klikken' en hij deed de rest haha :') En nu... zag ik hem dus ook jagen op de hond van de buren die onbedoeld in de wei terecht kwam... doet ie niet meer denk ik :') Hij pakt hem niet, maar wel kop laag en er achteraan draven hahaha

Afbeelding

Niet een heel duidelijke foto :') Maar zo ging hij dus de hele wei achter die hond aan, in draf.. tot hij de wei uit was :')
Die kop van Splash links in de hoek ook :')

Wel mooi balen van je merrie.. zou ik ook niet vertrouwen.. DA komt er nu aan?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:12

Ha ha. Ik heb dat wel eens op het strand gehad. Er kwam van ver een herdershond aangerend van achteren. Had ik niet gezien. Baasje was ook echt een kilometer verderop. Zij draaide zich om vanuit draf en ging achter de hond aan. Die hond doet dat ook nooit meer ;-)

Mijn eigen hond blijft ook uit de buurt trouwens.

Ja ik zit te wachten maar kon nog wel even duren....

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:12

superpony schreef:
Fangio, waar is hier??

Zeeland

Wat akelig al die rupsen, hier ook een boom in de wei maar geen idee wat het is. Geen eik iig, dus dat is al iets.

Ontsnapte paarden zijn echt mn grootste nachtmerrie. Heb er zoveel mogelijk aan gedaan om het te voorkomen door te investeren in een degelijke omheinig, maar je weet nooit wat er gebeurt (of wat voor kwaad opzet er in het spel is soms...)