Hoe weide afrasteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schildpaddd
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-04-19

Hoe weide afrasteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 12:41

Wij hebben 4 paarden op de paddock staan ivm het natte weer.
Nu willen we de wei helemaal op de kop gooien en opnieuw omheinen + opnieuw inzaaien; lees palen en lint/koord/draad
paarden zullen er dus van het voorjaar nog niet in lopen

Echter zien wij door de bomen het bos niet meer. En wil ik vragen om jullie ervaring betreft het volgende:
welke palen?
- vierkant of rond?
- welk houtsoort?
- welke diameter?
- hoelang?

wat voor soort afrastering?
- lint (onze voorkeur)
- draad (ijzer, hebben wij meer dan genoeg liggen, dus hoeft niet aangeschaft te worden)
- koord

2 of 3 lagen bedrading?

hoe ver de palen uit elkaar?

weiland is ongeveer 500 meter bij 120 meter
op elke hoek staan bielsen, zo ook bij de in/uitgang; deze hoeven dus niet meer aangeschaft te worden. echter twijfels of over de lengte van 500 meter ook niet handig is een biels neer te zetten?
daarnaast zal het weiland in het geheel door de helft worden gedaan. dat er twee stukken zullen zijn van 250 bij 120 meter. Dit hoeft echter wat ons betreft niet direct met nieuwe omheining gedaan te worden. We willen de buitenrand dus doen.

wij hebben 2 sportpaarden lopen, 1 haflinger en een 2 jarige (2019).

wat zouden jullie ons aanbevelen?

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Hoe weide afrasteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:48

Permanent kabel! Dit is ijzerdraad omhuld met plastic en super veilig. Onze merrie heeft een x 4 heiningen meegenomen en had 1 schrammetje. Wel profecioneel aangelegde omheining. Als je het goed wil voor 15 jaar zou ik dat sowieso doen.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:54

Wij kiezen juist nooit meer voor koord of kabels. Koord meegemaakt op verzoek van de eigenaar van een trainingspaard. Ze hadden graag dezelfde omheining als thuis en hebben daarmee een weitje afgerasterd binnen onze omheining. Paard ging er meteen dwars doorheen, had been goed stuk en heeft een aantal weken op de kliniek gestaan. Een eigen paard heeft ook eens met een onhandige actie in een draad gehangen, waardoor paard én ik de benen stuk hadden, ik zelfs door mijn rijbroek en laarzen heen. Met ons eigen lint hebben we nog nooit beschadigingen meegemaakt. Dat knapt netjes. Wij blijven daarom bij ons lint van 4 cm breed (3 rijen). De palen staan hier niet ver uit elkaar. Ik denk op 2,5 meter. Inmiddels mag het wel weer een keer vernieuwd worden, dus ik kijk uit naar een fijne leverancier/plaatser, maar ik weet al wel dat ik geen veranderingen wil aanbrengen in het type afrastering.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:09

Koord wil ik ook niet, net Als Lorrette enge dingen van gezien.
Gladdraad ook niet.

Wil je lint, dan 3 lagen, 4cm breed lint.
Bruin vind ik fijn, zien ze ook prima en mooier voor de omgeving. En dan isolatoren met rubber die je aan kunt klemmen. Zijn duur, maar verlengt echt de levensduur van je lint.

Wil je iets wat een draad is, dan inderdaad de permanentkabel. Ook echt fijn en altijd stroom er op.

Zelf hebben wij buitenom alles afgezet met een harmonicagaas hekwerk, met daar tegen aan permanentdraad voor het schuren.
Grote investering maar na 16 jaar nog altijd blij mee.
Tussen draden hebben wij breed lint. Palen op 5 meter.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:10

Waar zit je en moet je rekening houden met honden/wolven/etc. wat je wei IN wil komen? Wil je ook ivm wormenbestrijding andere dieren laten grazen op die weide?

Schildpaddd
Berichten: 42
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Hoe weide afrasteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 14:42

weide is alleen voor de paarden. wolven zijn niet ons in de buurt gezien en paarden lopen er ook ca 6 tot 8 uur op. (niet de nachten)
onze voorkeur is inderdaad lint, hebben eventueel hardhouten palen gezien van 6 x 6, maar dit lijkt ons wat smal

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 15:19

Vorig jaar hebben wij een weide omheind met deze palen : https://www.gallagher.eu/nl_be/afraster ... st-1-90m-4
Op de hoeken hebben we bielzen gebruikt.
In het begin was ik er sceptisch over, maar nu ik het resultaat zie wil in niets anders meer. Er zit 10 jaar garantie op.
Mijn voorkeur is koord, zeker geen lint. Risico op blessures is hetzelfde maar koord is veel gemakkelijker mooi yte houden en vooral veel minder windgevoelig.
In ieder geval 3 lagen voorzien. Kostprijs van een extra laag is niet zo hoog, de besparing van een laag minder weegt niet op tegen de mindere veiligheid.