Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:31

Bij mijn buren zie ik het weitje van net 2000 m2 toch echt wel veranderen in een zandvlakte en straks als het regent is dat een grote modderpoel, dit was al zo met 2 kleine paarden erop en nu ze er 3 hebben zal dat alleen maar erger worden, deze dieren staan er dag en nacht op en worden amper bijgevoerd. Dus ja dat stuk land heeft erg zwaar en dat zie je ook terug.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:26

meggiemeg schreef:
Bij mijn buren zie ik het weitje van net 2000 m2 toch echt wel veranderen in een zandvlakte en straks als het regent is dat een grote modderpoel, dit was al zo met 2 kleine paarden erop en nu ze er 3 hebben zal dat alleen maar erger worden, deze dieren staan er dag en nacht op en worden amper bijgevoerd. Dus ja dat stuk land heeft erg zwaar en dat zie je ook terug.


Ja maar dat ligt toch niet aan de hoeveelheid grond. Met 4000m2 zou dat ook zo zijn.
Iedereen die hier reageert dat het mogelijk is zegt ook duidelijk dat er wel gezorgd moet worden voor een goede bodem en bijvoeren.

Ik heb er 4 op 3000m2. En ik heb de hele zomer gras (minimaal 10 uur per dag staan ze erop) en geen modder in de winter. Ja er gaat wel 300 kg hooi in de week doorheen, maar dat hoort erbij als je weinig gras hebt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:31

Bij ons is de 2000m2 echt wel een permanente plek. Mensen die dat zielig vinden, moeten echt komen kijken. Het is een super fijne plek voor ze. Degene die naar onze plek zijn komen kijken vinden het ook super. Net als de eigenaren van de plek die onze paarden super rustig en relaxed vinden.

Ze stonden op4ha en ik zag ze als we er waren amper bewegen. Niemand heeft ze daar ooit zien rennen. Wel zijn ze achteruit gegaan in conditie en weerstand. Nu weer terug met zn viertjes zoals ze gewend waren, knappen ze enorm op.

Ik zou echt never nooit kiezen voor weidegang. Ten eerste hebben wij hb gevoelige paarden, dus moet ik geschikt gras hebben.
ten tweede komen paarden op veel pensionstallen maar 2-8 uurtjes op de wei. De andere uren op stal en dat wil ik absoluut niet. Ik kan een ha wei tegenover dagen op stal echt geen vooruitgang vinden.
ten derde, zouden ze maar beperkt op de wei kunnen, dus vele uren op stal moeten. Tenzij je een stal hebt die ze daarna nog op de paddock wil zetten. Maar vaak is daar geen eten en drinken en zijn de paddocks mega klein.

Als je paard lekker lang op de wei kan en daar zijn vriendjes en beschutting is dat prima. Maar slechts enkele uren tegenover de rest op 3x3 zou ik never willen.

De indeling bij ons is perfect. Ik ben uren bezig en zie ze continu bewegen, maar ook lekker eten en kroelen.
de gezondheidsproblemen en blessures die ze ooit hebben gehad, hebben ze niet als ze zo staan zoals nu.

Je mag weides inderdaad niet zomaar vol zand gooien en veel stallen willen het niet kapot gelopen hebben. Dus leuk als je ruimte hebt, maar beetje jammer als je er maar deels gebruik van kan maken, dus enkele uren en ook niet 12 maanden.
Als dat wel kan is het super, maar dat is niet overal. En daarbij is dus heel veel gras echt niet geschikt om vele uren op te nemen voor alle paarden.

Wij rijden zelf western en in een wedstrijd bak van bijv 80 meter lang, kun je behoorlijk wat vaart maken hoor.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:34

_suus19_ schreef:
meggiemeg schreef:
Bij mijn buren zie ik het weitje van net 2000 m2 toch echt wel veranderen in een zandvlakte en straks als het regent is dat een grote modderpoel, dit was al zo met 2 kleine paarden erop en nu ze er 3 hebben zal dat alleen maar erger worden, deze dieren staan er dag en nacht op en worden amper bijgevoerd. Dus ja dat stuk land heeft erg zwaar en dat zie je ook terug.


Ja maar dat ligt toch niet aan de hoeveelheid grond. Met 4000m2 zou dat ook zo zijn.
Iedereen die hier reageert dat het mogelijk is zegt ook duidelijk dat er wel gezorgd moet worden voor een goede bodem en bijvoeren.

Ik heb er 4 op 3000m2. En ik heb de hele zomer gras (minimaal 10 uur per dag staan ze erop) en geen modder in de winter. Ja er gaat wel 300 kg hooi in de week doorheen, maar dat hoort erbij als je weinig gras hebt.

Precies en dat schort er daar aan. zij houden blijkbaar van gratenpakhuizen in de wei.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:35

Ik heb ook een huis gekocht met ong. 2000 m2 voor een d pony en nog een aan te schaffen pony , ik vind het net kunnen qua ruimte. Nu is alles wel gedraineerd dus dat scheelt wel. Het is een lang en smal stuk dus een sprint trekken kan makkelijk, ook zijn er 2 weides dus ik kan afwisselen.
Ook zullen ze onbeperkt hooi krijgen en een ruime uitloop.
Ik moet nog kijken hoe het in de praktijk zal gaan, maar leuk om te lezen dat er veel meer zijn met beperkte ruimte.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:45

Het meest ideaal zou zijn als verschillende mensen gps trackers aan hun paard hangen en eens gaan vergelijken welke paarden op welke ruimte en indeling nou echt veel bewegen. Sprintjes trekken is leuk, maar die van ons doen dat echt nooit. Ik heb er wel belang bij dat ze veel bewegen bijvoorbeeld.

Wij geven ze natuurlijk ook beweging naast de vrije beweging. Dan kies ik ook regelmatig voor een staprondje buiten bijvoorbeeld. Hard racen vonden we altijd leuk, maar lekker stappen is hartstikke goed.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 01:47


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 06:32

Koper schreef:
Ik had het zo: [ITP] Leven in een stapmolen

Op zandgrond, ongeveer 45 x 45 meter. Twee paardjes, waar nog best een derde bij had gekund.


Ziet er leuk uit koper! Jammer dat je t niet meer hebt zo te lezen!

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:30

Toen het huis van de buren te koop kwam te staan. had ik de hoop dat wij een stukje konden bijkopen.
Maar dat werd hem niet. en aan de andere kant van ons ligt ook veel grasland maar dat is van een boer en die wil het niet kwijt. dus laten we het zo. morgen hebben ze het over veel regen hier. het weideseizoen is hier dan wel afgelopen omdat ze de kleinere stukjes toch gauwer vertrappen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:13

Ik heb wel eens gekeken naar een gps tracker, maar die dingen zijn nog best duur en ik denk niet dat ze langer dan een week mee gaan. Lijkt me wel interessant als meer mensen dat gaan doen idd.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:44

Heb ik in de bak/paddock niet nodig. Als ik die net gesleept heb zie ik dat ze in de avond/nacht maar 100m2 van de 900m2 gebruiken. Ze lopen een keer naar 1 van de 2 hekken en liggen in 1 hoek. That's it.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:50

_suus19_ schreef:
Ik heb wel eens gekeken naar een gps tracker, maar die dingen zijn nog best duur en ik denk niet dat ze langer dan een week mee gaan. Lijkt me wel interessant als meer mensen dat gaan doen idd.



welke toegevoegde waarde zal dat opleveren. Ja een grazend paard zal meer stappen zetten dan eentje die aan een slowfeeder/hooiruif zal staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 12:10

bulck schreef:
_suus19_ schreef:
Ik heb wel eens gekeken naar een gps tracker, maar die dingen zijn nog best duur en ik denk niet dat ze langer dan een week mee gaan. Lijkt me wel interessant als meer mensen dat gaan doen idd.



welke toegevoegde waarde zal dat opleveren. Ja een grazend paard zal meer stappen zetten dan eentje die aan een slowfeeder/hooiruif zal staan.


Daarom dus, om te meten hoeveel ze werkelijk afleggen. Bijna niemand ziet zijn paarden 24 uur en weet exact hoeveel ze bewegen. Die van ons gaan van voerplek naar voerplek, kroelen, staan te rusten etc. Als ik 2uur bij ze ben, zie ik ze best veel bewegen. Hoeveel dat werkelijk is kun je alleen meten met een gps.
Die van ons komen net van 4ha wei en zag ze daar nou niet veel bewegen. Maar dan ben je er dus niet 24uur bij.
Als paarden dan te weinig bewegen, kun je evt iets doen om bewegen te stimuleren.

Overigens zijn er al mensen die dit gedaan hebben en paarden op een pp bewogen veel meer dan op een wei.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:32

Ik zou ook wel willen gps'en, in alle seizoenen en weertypen. Bij ons is het afhankelijk van de tijd waarop je er bent wat de paarden doen. 's Ochtends rond 9-11 uur wordt er toch wel vaak even languit in de paddock gesnurkt, maar verderop in de middag zijn ze juist aan het scharrelen. Van hooibak naar hooibak, even kijken of er ergens een weitje open is, slokje water drinken, even aan de andere kant kijken of daar nog blaadjes naar beneden zijn gewaaid, etc.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:38

Hier lopen ze de hele dag. Van grasspriet naar grasspriet. Even verderop is het toch lekkerder. Dan naar de waterbak. Dan weer terug waar je was gebleven met grazen. Dan blaadjes zoeken, dan knuffelen bij elkaar. Dan rennen want je ziet iets? Dan herhaalt bovenstaande zich weer.
Maar op 100 meter wei zijn ze toch altijd snel weer van voor naar achter. Dat verbaasd me altijd dat het sneller gaat dan dat ik denk.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:52

bruintje123 schreef:
Hier lopen ze de hele dag. Van grasspriet naar grasspriet. Even verderop is het toch lekkerder. Dan naar de waterbak. Dan weer terug waar je was gebleven met grazen. Dan blaadjes zoeken, dan knuffelen bij elkaar. Dan rennen want je ziet iets? Dan herhaalt bovenstaande zich weer.
Maar op 100 meter wei zijn ze toch altijd snel weer van voor naar achter. Dat verbaasd me altijd dat het sneller gaat dan dat ik denk.

Inderdaad: kijk je even niet en dan staan ze alweer een heel eind verderop. Ik zie ze echt veel lopen (of telkens op een andere plek staan), maar dat 'trekken' gebeurt echt met name op de wei. Staan ze op de verharding en paddock dan staan ze veel meer/langer op één plek te hangen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:03

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Hier lopen ze de hele dag. Van grasspriet naar grasspriet. Even verderop is het toch lekkerder. Dan naar de waterbak. Dan weer terug waar je was gebleven met grazen. Dan blaadjes zoeken, dan knuffelen bij elkaar. Dan rennen want je ziet iets? Dan herhaalt bovenstaande zich weer.
Maar op 100 meter wei zijn ze toch altijd snel weer van voor naar achter. Dat verbaasd me altijd dat het sneller gaat dan dat ik denk.

Inderdaad: kijk je even niet en dan staan ze alweer een heel eind verderop. Ik zie ze echt veel lopen (of telkens op een andere plek staan), maar dat 'trekken' gebeurt echt met name op de wei. Staan ze op de verharding en paddock dan staan ze veel meer/langer op één plek te hangen.



voila en zo is het maar net.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:36

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Hier lopen ze de hele dag. Van grasspriet naar grasspriet. Even verderop is het toch lekkerder. Dan naar de waterbak. Dan weer terug waar je was gebleven met grazen. Dan blaadjes zoeken, dan knuffelen bij elkaar. Dan rennen want je ziet iets? Dan herhaalt bovenstaande zich weer.
Maar op 100 meter wei zijn ze toch altijd snel weer van voor naar achter. Dat verbaasd me altijd dat het sneller gaat dan dat ik denk.

Inderdaad: kijk je even niet en dan staan ze alweer een heel eind verderop. Ik zie ze echt veel lopen (of telkens op een andere plek staan), maar dat 'trekken' gebeurt echt met name op de wei. Staan ze op de verharding en paddock dan staan ze veel meer/langer op één plek te hangen.


Inderdaad zo staan ze hier en dan weer heel ergens anders. Vandaag gaf de wind ook meer dan genoeg reden om spoken te zien.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 21:28

Er zijn mensen die een gps hebben gebruikt en paarden op een gewone wei bewogen structureel minder dan op een pp.
Wij hebben geen pp, maar ze maken wel paden en hebben een voorkeurs route. Ik kan echt alleen maar zeggen dat ze hier veel meer bewegen dan op een wei.
Ik kan het trouwens ook aan het mest patroon zien. Ons jonge paard ( die er niet meer is ) mestte echt op 1 plek, maar deze 4 mesten echt overal. Aan de hand daarvan kan ik wel zien wat voorkeur heeft. En ligplekken bijv.

In pension nog met een kleine vierkante paddock, stonden ze wel alleen bij het voer. Hadden we 2 bakken en aten ze de ene leeg en daarna de andere. dat is een heel groot verschil met nu, de variatie die er is.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:28

superpony schreef:
Er zijn mensen die een gps hebben gebruikt en paarden op een gewone wei bewogen structureel minder dan op een pp.
Wij hebben geen pp, maar ze maken wel paden en hebben een voorkeurs route. Ik kan echt alleen maar zeggen dat ze hier veel meer bewegen dan op een wei.
Ik kan het trouwens ook aan het mest patroon zien. Ons jonge paard ( die er niet meer is ) mestte echt op 1 plek, maar deze 4 mesten echt overal. Aan de hand daarvan kan ik wel zien wat voorkeur heeft. En ligplekken bijv.

In pension nog met een kleine vierkante paddock, stonden ze wel alleen bij het voer. Hadden we 2 bakken en aten ze de ene leeg en daarna de andere. dat is een heel groot verschil met nu, de variatie die er is.

Mooi he, hoe ze zelf paden maken :)

Mestpatroon is inderdaad ook zo'n grappig fenomeen. Die van mij mestten op 2 stukjes track. De stukjes die niet in de buurt van hooinetten waren. Ook waren er dagen dat de mest ineens bijna allemaal op 1 (ander) stuk track lag. Naast een stukje bos. Bij oostenwind waren ze in de luwte van de bomen gaan staan.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:20

Heb niet alles gelezen maar toen ik nog in NL woonde hadden we een stuk grond van 2400m2 waarvan 2000m voor een paard, shet en 7 geitjes (nee geen wolf erbij, wel honden). Was op de Utrechtse Heuvelrug dus zanderig. We hadden het stuk in 2 gedeeld en met wisselen, konden we het goed netjes houden. Ik reed zelfs ook er nog in. Alleen het eerste stuk bij het hek werd bagguh, dat hebben we later betegeld.

Uiteraard kregen ze hooi en was het meer bedoeld als uitloop, maar ik heb het nooit als te klein voor ze ervaren, er was ook ruimte genoeg om te knetteren, wat de shet maar al te graag deed.

Tuurlijk is hoe meer ruimte hoe beter, maar ik heb er nooit last van gehad dat het niet kon op 2000m2. Er staan tenslotte ook paarden hun hele leven in een box van 3x3 met af en toe weidegang.

Succes.

MiCasa
Berichten: 96
Geregistreerd: 04-10-17

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 00:50

2000m2 is prachtig toch!
Daar kan je prima wat leuks van maken ;)
Ik zou er wel naar kijken om met de tijd het paddock gedeelte te draineren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 01:29

Koper schreef:
superpony schreef:
Er zijn mensen die een gps hebben gebruikt en paarden op een gewone wei bewogen structureel minder dan op een pp.
Wij hebben geen pp, maar ze maken wel paden en hebben een voorkeurs route. Ik kan echt alleen maar zeggen dat ze hier veel meer bewegen dan op een wei.
Ik kan het trouwens ook aan het mest patroon zien. Ons jonge paard ( die er niet meer is ) mestte echt op 1 plek, maar deze 4 mesten echt overal. Aan de hand daarvan kan ik wel zien wat voorkeur heeft. En ligplekken bijv.

In pension nog met een kleine vierkante paddock, stonden ze wel alleen bij het voer. Hadden we 2 bakken en aten ze de ene leeg en daarna de andere. dat is een heel groot verschil met nu, de variatie die er is.

Mooi he, hoe ze zelf paden maken :)

Mestpatroon is inderdaad ook zo'n grappig fenomeen. Die van mij mestten op 2 stukjes track. De stukjes die niet in de buurt van hooinetten waren. Ook waren er dagen dat de mest ineens bijna allemaal op 1 (ander) stuk track lag. Naast een stukje bos. Bij oostenwind waren ze in de luwte van de bomen gaan staan.


Mooi om te zien, maar niet geheel praktisch soms qua mesten zoals ik het graag zie. Ze mesten graag op pad naast steen tussen bomen en daar blijft grond wat nat, dus mest lastiger.
Heb 1 ibc vat onder een boom en die verplaats ik wel zodat het geen drek wordt en doe ook wel dagen geen hooi daar erin.
Dan op verste punt een ibc vat. Drinken moeten ze op verharde of in de stallen, dus ze lope op en neer.

Als je het stuk leest van Paardenkamp Soest, hebben die in overleg met Utrecht en onderzoek besloten een pp te maken. Welliswaar op meer grond, maar ook voor meer paarden. Ook daarin staat; paarden staan veel meer stil op een wei en juist voor oudere paarden wil je bewegen stimuleren.

Als vb; Mijn ruin had een pees blessure waar niet veel aan te doen was. Sinds die 24/7 buiten loopt, loopt hij goed. Mijn 24jr merrie heeft op stal dikke benen, maar sinds ze 24/7 buiten staat niet.

Ze hadden op de wei een enorme dip en zijn nu weer helemaal oke in 2 weken tijd. Ze zijn super relaxed en nooit onder de indruk. Vorige week waren er machines bezig en moest de paddock afgesloten worden, dus hadden ze alleen steen en klein stukje zand. De graafbak moest even over het draad heen, maar ze geven echt geen krimp. Iemand begon met de kettingzaag en ze liepen er zelfs heen om te kijken.
Ze spreken nette paardentaal met elkaar, maar nooit ruzie. geef eten in van die flexi emmers en zie ze ook met 2 hoofden in eentje duiken. Maakt niet uit welke 2 samen, alles kan samen, ook in de stallen.

De rust is juist fijn en er is geen opgekropte energie die eruit moet.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 01:35

Ik vond het juist heel praktisch dat ze op 2 punten mestten. Handig uitmesten als je niet de hele track af hoeft met je schepje. En op zandgrond valt de modder ook heel erg mee. Alleen toen het vastvroor was het lastig uitmesten maar dat is op elke ondergrond wel denk ik.

Pp bij de Paardenkamp ja? They took their time :')

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 02:04

Ja, moest een smiley achter. We staan hier sinds kort en was beetje achterstallig. Rond de bomen is het nog nat, maar zal volgend jaar droger zijn. Wij hebben de grond schoongemaakt van oude mest, onkruid etc zodat er zon en lucht bij kon, maar regent nu. Dit is naast bestraatte stuk tussen bomen.
Dan hebben we een zand doorgang met kuil en heuveltje waar wat nieuw zand op ligt en vd week al goed droog was, maar nu iets vochtig. De rest is echt kurk droog. Ik vind paddock en het bestraatte 10x makkelijker mesten dan de 2 stallen, maar daar mesten ze ook in. haal er toch wel ruim 2 kleine kruiwagens vanaf elke dag.
Bevroren mest is echt grappig. Ik vraag ze dan of ze het koud hebben omdat ze ijs poepen, maar ze kunnen er nooit om lachen, haha
Leg ze weleens uit wat ik wil, hoe ik het bedacht had etc, maar doen ze nooit. Op plek waar ze stonden voor de wei bijv ook niet.
Ze mesten eigenlijk wel op meerdere plekken, maar je ziet duidelijk wel waar ze geweest zijn en wanneer ze wat meer beschutting hebben opgezocht of juist helemaal niet bijv.

Tja, is helemaal hot news dat ze dat gaan aanleggen. Ze vragen donaties en hebben dan ook plaatjes met wat een hek per meter kost, een zandpad, een hooinet etc etc.
Ik denk dat mensen nog verbaasd zullen zijn hoe goed de oudjes het doen als je het bewegen juist stimuleert. Onze van 24 is dan in vergelijking nog niet oud, maar die is wel heel fit zo.