Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:01

Sammyoo schreef:
Ik zou graag ook de foto's en filmpjes zien van de mensen die hier zoveel kritiek hebben van hun paarden in de wei dag en nacht, winter en zomer, in de regen en hete zon.

Het is precies wat superpony zegt, de kwaliteit van de verblijfplaats van je paard is van zoveel zaken afhankelijk.

Krijgen jouw paarden maar 5x dag hooi Gamblerscup??? Dat vind ik pas zielig, die van mij krijgen minimaal 20 keer per dag en hebben daarnaast 24 uur per dag stro om te knabbelen. En hoe wordt het hooi per paard gedoseerd? Het ene paard heeft toch meer nodig dan de ander? En hoe vaak per dag zie jij je paard in rengalop door die wei gaan? Als ik paarden in een wei zie staan, zie ik ze eigenlijk nooit hard galopperen. Mijn paarden bewegen meer dan een paard in de wei. En ik neem ook geen genoegen met minder!


Ik wil echt best aannemen dat jullie het goed voor elkaar hebben. Maar je kunt toch echt niet ontkennen dat meer ruimte nog fijner was geweest?
Wij hebben ook alles droog, altijd ruwvoer en altijd een schuilstal + overkapping ter beschikking. Alleen dan op 1,5ha.
Ze bewegen in de nachten op zand zeker minder dan de dagen op de wei. Op de wei lopen ze namelijk continue, pasje, hapje, pasje, hapje. Op zand staan ze bij de bak te eten of te suffen, gaan wat drinken, gaan naar een ander uitzichtspunt en staan dan weer ergens wat te staan. Er wordt wel meer gestoeit op zand omdat het gras ze dan niet 'mak' houd dus voor mij is de combi ideaal. Maar in totaliteit bewegen ze echt minder als ze op zand staan. En dan heb ik niet eens een vierkant paddock maar iets met een L vorm.
En ze gaan hier minimaal 1 keer per dag tekeer in de wei. De ruinen spelen samen en de shet en de jonge ruin rennen samen rondjes. Echt snelheid maken kán gewoon niet in een rijbak formaat.
Dat sommige paarden daar niet perse behoefte aan hebben wil ik best geloven maar mijn jonge ruin is er daar echt geen van.
In de winter brengt dat inderdaad meer schade aan de wei. Daarom hebben ze dan ook 0,5ha stukken ter beschikking. Omdat te veel bochten maken in nat gras niet handig is en mijn wei dan makkelijker kan herstellen in het voorjaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:38

Foto's zet ik gewoon niet openbaar, dus die krijg je niet.
Maar je zal gewoon moeten geloven dat het hier droog is. Hoogstens bij de waterbak staat in erg natte tijden 1 cm modder. Maar nooit tot de kogels oid. Nu is het daar dus droog. Ook al heeft het van de week geregend, een plasje is na een uur weer weg. Het is daar dus alleen nat op momenten dat het aan een stuk regent. Zo houd dus ook de hele wei zich.

Er staat een schuilstal van 5 x 8 die beter geïsoleerd is dan ons huis grappen wij altijd. Dus koel in de zomer. En nog een schuilstal van 5x5, gewoon geïsoleerd.
Het is ingezaaid met paardengras.

Dan is er nog een paardenbak, het hele jaar begaanbaar, en daar mogen ze ook in rollen, dat is er niet een waar niets in mag. Die is 20 x 60 groot.

De wei, de bak en de stallen bevind zich op 3 hectare, daar zit dus geen huis en vaste stal bij gerekend.

En nee ik verwacht niet dat andere dat ook hebben. Maar ik weet nog wel in onze zoektocht naar huizen dat ik huizen met maar 5000m2 voorbij ging, al stond er soms heel fanatiek bij geadverteerd paarden object.
Want dan hield je effectief te weinig over om 2 paarden te houden naar mijn idee.
Mijn optimale wens was 1 hectare grond, omdat ik dacht dat we dan misschien hoog aan de prijs zaten mocht iets minder ook nog wel van me, als het huis dan optimaal op de grond stond.
Dat we zoveel grond zouden hebben was ook nooit beraamd en verwacht. Maar wat fijn!

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:41

Maar je kunt ook ergens gaan wonen, bijvoorbeeld beginnen op 5000m2 (of eventueel iets kleiner) en dan later grond bijkopen.
Of voor in de zomer een stuk zoeken waar je mag huren voor die maanden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:44

Boeren verkopen niet snel. Die kans is zo klein. Plus als ze weten dat je er op aast ook de hoofdprijs.
Net als dat boeren geen paarden willen op hun grond. Dat valt vaak niet mee.

Er komen in het buitengebied steeds meer leuke echte paarden objecten.
Maar ja dan moeten mensen misschien wat dieper in de buidel of een wat minder luxe huis op de koop toe nemen.
Het maar beknibbelen op het paard vind ik persoonlijk niet de juiste weg. :)

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:45

Ik denk dan dat dat heel erg regiogebonden is. :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:47

Beknibbelen kan ik het niet echt noemen, heb gewoon geen ton "over" om een hectare grond te kopen en ik vermoed zo dat ik niet de enige ben.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:49

Ook bij mij is de bak en paddock na alle regen droog, de wei zal ik moeten gaan bekijken als het langdurig gaat regenen. De bak en paddock is de grond compleet los geweest en gekeerd. Dat scheelt enorm in de afwatering. De grond was in geen jaren los geweest hier, dat was goed te zien toen ze bezig waren met keren. Mijn bak wordt pas super om in te werken als het 3 weken dagelijks veel heeft geregend. Dan heb ik een hele fijne bodem, rest van het jaar is het sproeien en nog eens sproeien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:50

Beknibbelen in ruimte vind ik het wel. Beperken beter woord wellicht.
Maar een paard is nu eenmaal geen cavia, ze hebben toch meer ruimte nodig.
En soms heb ik het idee dat dat wel word vergeten :)

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:52

Ik denk dat het vooral ook belangrijk dat je investeert in onderhoud.
Dus drainage als je paarden anders in de herfst/winter tot aan de knieën in de blubber staan, een goede grasbodem met geschikt gras en al het andere onderhoud dat erbij komt kijken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:00

Dat zeker. :j
Modder is gewoon een no-go. Groot of klein weiland/paddock maakt niet uit.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:17

Onderhoud is inderdaad heel belangrijk, groot of klein dat maakt dan niet uit, je moet de boel gewoon goed onderhouden. Wij zitten op zandgrond, dus modder is het probleem niet, droogte dan weer wel. Als we gras willen in de zomer dan moeten we bemesten en bewateren want anders komt het niet goed.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:08

Bij kopen of huren zou ik hier in de regio ook echt niet op durven gokken. Daarbij zijn die prijzen ook niet mals.
Onderhoud blijft een ding. Of je het nou groot of klein hebt. wij hebben de bak/paddock 3 jaar gelden helemaal laten omzetten. Zwart onder wit boven. In het 2e jaar begon op een aantal plekken waar de paarden veel staan eens een plas langer te blijven dan ik wilde. Na 3 jaar hebben we nu in het najaar de dieptand cultivator laten komen en de vast stukken weer los laten trekken zodat we ook in de natste maanden geen modder hoeven te hebben,.

Dat bevestigd ook dat de paarden veel op dezelfde plekken rondhangen op een zandpaddock, vooraan. De overige 800m2 zijn niet nat te krijgen al zou ik het willen maar deze plekken gebruiken ze gewoon heel veel om te staan.
Die plekken ken ik in mijn wei niet. Daar hebben ze behalve de bestrate overkapping geen vaste plek.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:15

Interessant topic! Sinds kort huur ik twee stukken, een stuk voor de winter en een weiland voor de zomer.
Het winterstuk is net geen 2000m2. In het midden staat een stal met twee 'boxen'. Die wil ik altijd open houden. Voor de stallen is een bestraat stuk van ongeveer 2 bij 5, dit wil ik nog wat groter maken. Daaromheen zand, een deel ligt hoog genoeg en is altijd droog, een ander deel wat lager en is soms wat nat. Het winterstuk ligt op nog geen 10 minuten stappen van het bos, waardoor ik ze onder het zadel wel lekker de benen kan laten strekken. :)

Dan mijn zomerweide van 1 hectare. Daar is een overkapping met daarvoor een bestraat stuk van 100m2, een afgezet deel als bak en verder is het opgedeeld in wat stukken omdat ze anders veel te vet worden ;)
Ik heb 2 Haflingers en voor de zomer is het gras echt teveel voor ze mocht ik ze enigszins op gewicht willen houden. Het liefst heb ik in de zomer zo'n 5 a 6 paarden op de wei staan, dan valt er nog wat op te eten tegen al het gras :) Wat heel gevarieerd is overigens, allerlei kruiden groeien er.

Ik vind het inderdaad wel heel fijn om mijn paardjes een lekkere sprint te zien trekken op het weiland, maar had ze niet zielig gevonden als dat niet zo kon.

Hier in het dorp zijn ongeveer 400 paarden die sowieso 20 uur per dag op stal staan, waarvan sommige dan 4 uur per dag alleen op een paddock van 5x4 staan. Als er paarden zijn waar ik medelijden mee heb zijn het die paarden en zeker niet de paarden van de mensen in dit topic!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:02

Sammyoo, als je wat minder kinderachtig reageert, krijg je ook een normaal antwoord. Zo niet dus.

Diane, zo te lezen heb jij het voor je dieren ook goed voor elkaar :)
Het gaat nu niet over 400 (en landelijk natuurlijk nog veel meer) paarden die het slechter hebben... daar zou een wet voor moeten komen.
Ik zeg ook niet dat ik medelijden heb met de dieren die het met zo'n klein stukje moeten doen. Sommige zullen het wel ok vinden, de meeste paarden zullen zich er gedwongen op aanpassen. De pest is dat veel mensen denken dat het wel ok is voor een paard omdat ie zich normaal gedraagt, terwijl je het verschil pas ziet als je ze de ruimte geeft. En als je ze dan door het weiland ziet crossen, de groten voorop, de kleintjes erachteraan, zelfs de ezeltjes met hun korte pootjes... wow, dan kun je het toch niet meer over je hart verkrijgen ze dat te ontnemen <3 Dan zie je hoe heerlijk ze die ruimte vinden. Zelfs oma van 35 deed nog wel eens mee :D
En echt, dat is niet maar 1 keer per dag 5 minuten. Rij je je paard in de bak, zijn de ezeltjes met elkaar aan het knokken (spelen), de grote tinker die achter de shet aan crosst, over het pad de hal in, komen de hal weer uit gescheurd, ik stop dan zelfs even met rijden om er van te genieten.
En heus niet alle paarden zullen zo lekker spelen als onze kleine kudde. Maar op zo'n klein stukje krijgen ze die kans dan ook niet echt.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:14

@gamblerscup: dat lijkt inderdaad prachtig om te kunnen zien. Helaas is dat bij ons momenteel niet mogelijk. Onze kudde bevat ook maar 2 exemplaren die niet echt aan elkaar gewaagd zijn. Ze verdragen elkaar, maar meer valt er ook niet over te zeggen. Binnenkort kunnen we de aanpalende weide erbij kopen en dan zullen we ongeveer 10.000 m² 'paardengebied' hebben. misschien zal er dan ook wisselwerking komen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:37

Ik ben een beetje aan het meelezen, volgens mij had ik nog niet gereageerd. Iemand vroeg om een foto of filmpje van paardjes op 2000m2.

Ik heb een filmpje van afgelopen winter waarin de paardjes rennen op het stukje weide van 2000m2. Is het groot? Voor sommigen niet, voor anderen wel. Kunnen ze hun benen strekken? Ja, dat kunnen ze zeker.
Maaaarrrr. Aan de voorkant van ons huis hebben we nog een weide tot onze beschikking (is niet van onszelf) van 6000m2. En daar kunnen ze pas écht lekker uit hun dak. Want ik verbaas mij toch altijd weer hoe snel die dikke haflinger (en die shet met die korte pootjes) aan de overkant van de weide zijn. :')

Ook heb ik ze wel eens een dag in de paddock van 300m2. Dat is vaak in het belang van de paarden. Niet omdat ik ze wil pesten op zo'n klein stukje. Maar vreetlinger Nick heeft soms echt even een balansdag nodig. Even van het gras af en alleen hooi.
Ik ben met zo'n balansdag altijd de hele dag thuis, want dan voer ik hem verdeeld over de hele dag kleine porties.

Ik denk dat ik ook wel ergens een filmpje heb van het racen op 6000m2.

edit. Wat een muts ben ik. Vergeet ik het filmpje...
Bij deze. Rennen op ongeveer 2000m2.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:00

Ik praat het zeker niet goed voor mezelf, want ik heb heel lang gezocht naar een fijne plek en we zijn hier oprecht heel blij mee. Zouden het ook echt niet anders willen.

Ze hebben net een tijdje op een natuurweide van 4ha gestaan en daar ging het helemaal niet goed. Ik zie ze nu helemaal weer opknappen en bijkomen.

Nog meer ruimte zou prima zijn, maar ze benutten nu al niet alles. Ik moet het stimuleren door hooi uit elkaar te zetten. Met meer ruimte, zouden onze wensen hetzelfde blijven.

Mochten we ooit iets kopen en er zit veel wei bij, kunnen ze daar niet zomaar 24/7 op. Ik vind weidegang ook alleen echt fijn als er een goede grasmengeling op staat geschikt voor paarden zonder kunstmest etc.

Onze paddock is helemaal droog. Alleen op het smalle stuk van steen naar de paddock is het zand wat natter, omdat daar een heuveltje is met daarnaast een dieper paadje.

Ik heb gister even op mn ruin door de paddock gelopen en het is echt geen postzegel. Postzegels zijn paddocks nauwelijks groter dan een stal. Waar ook vaak dus geen eten en drinken is, paarden alleen staan en ze maar een paar uurtjes op mogen.
Dan hoor ik in de winter ook mensen klagen over hun ''hete'' paarden.

Nog een goed teken is dat onze paarden nooit strijd hebben. Ze kunnen op meerdere plekken eten en staan vaak samen, alleen of per 2, wat ze willen. Er is meer dan genoeg ruimte om te kiezen en van elkaar weg te lopen. Maar er is op geen enkele manier ooit strijd of ruzie.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:05

Maar alles staat en valt met hoe je een paard huisvest. 2000M² als permanente oplossing is gewoon te klein. Mijn paarden staan niet 24/24 buiten, wel komen ze verschillende keren per dag buiten. Hun weides zijn +/- 24*60 ze zijn evenlang als de buitenbaan, maar iets breder (=1400m²) en elk paard heeft er twee (zomer is lager gelegen, winter is hoger) en daar staan ze eigenlijk na hun middageten op tot 18uur. Smorgens gaan ze de stapmolen in voor ruim 3 kwartier). krijgen 3x krachtvoer en 3x hooi (smorgens als eerste hooi, dan krachtvoer, ondertussen worden dan stallen gedaan en gaan ze stapmolen in, na de stapmolen is hooi aangevuld en tegen de middag krachtvoer, dan wei op en dan om 18 uur krachtvoer, meestal hebben ze dan nog hooi, dan training volgens hun schema en voor het sluiten alles afvoeren met hooi. Uitzondering zijn de veulens en de pony van mijn nichtje. Die staan enkel 's avonds binnen en gaan smorgens buiten. Pony heeft gelijkaardige weides als de sportpaarden, ook twee. Veulens staan sinds vorige maand terug aan huis en dat op 5000M² en die gaan vanaf mei (word eerst gehooid indien mogelijk) de grote weide op van 2 ha. Het blijven dieren en dat weidemanagement ontsnapt toch niemand aan in mijn ogen. Het grazen blijft toch een basisbehoefte en dat vervang je nooit door slowfeeders en een stukje zand. Hoewel ik best begrijp dat er beestjes sneller bevangen geraken, maar dan nog is er met deugdelijk management ook nog in die basisbehoefte te voldoen.

Het blijven paarden en beweging en ruimte is nu eenmaal nodig. Wil je naar 24/24 (wat ik gewoon niet wil, maar ook niet kan ivm ondergrond en niet de nodige vergunningen krijg om de grond te verbeteren etc) moet je dus echt nog verder gaan en dus vooral kunnen. En ja dat impliceert mss meer uitval onder houders, maar ook dat is mss een gevolg van de te toegankelijke sport. Ook fora zijn daar best gevaarlijk in. Stel een ouder van een kind, (dus geen paardenmens) wilt een pony kopen voor de dochter. Bam ze komen op sites als deze terecht en lezen; "het is ok om een paard/pony op 200M²(ander topic, maar bon ff om aan te tonen) of 2000M² te huisvesten". En die zaken worden dus als feit aangenomen.

Ik denk dat we allemaal wel die shetters, pony's en paarden kennen die op postzegeltjes staan. Helaas, zowel in Belgie als Nederland, regent het vaak en worden dat modderpoelen, kapot getrapte weides of zandbakken doordrenkt van zeik etc, en dan te zwijgen over de juisten afrastering, beschutting, weidemanagement etc. Maar ze staan wel 24/24 buiten ( lees vaak ook voor de portemonee en niet zozeer dat welzijn). Niets is perfect, dus je moet altijd ergens balanceren tussen de behoeften van het paard, de mogelijkheden die je kan aanbieden en dan een balans opmaken. Een paard moet een paard kunnen blijven. En anders is dat 24/24 op een postzegeltje al even ergs als 24/24 opgehokt binnenstaan, behalve dat de gedachtegang voor de mens mss anders is.
Laatst bijgewerkt door bulck op 03-10-17 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:10

Nu vraag ik me zo af he, 2000 vierkante meter is krap dat is een feit.
Maar wat nu als je een hectare in 5 (of zelfs 10) hebt gedeeld. Dan heeft het koppeltje paarden in feite een hectare grond, maar echt de benen strekken zit er nog altijd niet in. Zo zie ik het hier in de buurt erg veel, omdat het gras dan natuurlijk beter blijft.

Vooralsnog vind ik het al heel wat als een paard de hele winter door lekker naar buiten kan met droge voeten, want dat gaat helaas maar op weinig plaatsen heb ik het gevoel.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:12

Hier ook een meelezer, omdat ik ook nog steeds wel eens droom. Chasey, gaaf fimpje, wàt een plezier.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:38

Azmay schreef:
Nu vraag ik me zo af he, 2000 vierkante meter is krap dat is een feit.
Maar wat nu als je een hectare in 5 (of zelfs 10) hebt gedeeld. Dan heeft het koppeltje paarden in feite een hectare grond, maar echt de benen strekken zit er nog altijd niet in. Zo zie ik het hier in de buurt erg veel, omdat het gras dan natuurlijk beter blijft.

Vooralsnog vind ik het al heel wat als een paard de hele winter door lekker naar buiten kan met droge voeten, want dat gaat helaas maar op weinig plaatsen heb ik het gevoel.


Ik wil ook graag meer weidegrond zodat het hele jaar door weidegang mogelijk is, helaas heb ik dat niet, mijn weide is een 3500 m2, daar aangrenzend een ruime paddock en daar weer aangrenzend een buitenbak van 24 x 40. Zowel mijn bak als paddock zijn het hele jaar rond droog, ongeacht de hoeveelheid regen, mijn weitje ligt wat lager dus ja, in de winter geen weidegang maar enkel een paddock van een 1400 m2 en de buiten bak. Ruimte genoeg om te rennen bokken en gek te doen, onbeperkt goed hooi. Droog en uit de wind kunnen staan op stal omdat de deur open staat overdag.
Ik ben blij met het stukje wat we hebben, het is goed te doen maar wel met goed weidebeheer. Goed kijken of de wei niet te nat is zodat de klompen gras je om de oren vliegen. Zo duurt mijn weideseizoen van april tot oktober-november.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:01

Azmay schreef:
Nu vraag ik me zo af he, 2000 vierkante meter is krap dat is een feit.
Maar wat nu als je een hectare in 5 (of zelfs 10) hebt gedeeld. Dan heeft het koppeltje paarden in feite een hectare grond, maar echt de benen strekken zit er nog altijd niet in. Zo zie ik het hier in de buurt erg veel, omdat het gras dan natuurlijk beter blijft.

Vooralsnog vind ik het al heel wat als een paard de hele winter door lekker naar buiten kan met droge voeten, want dat gaat helaas maar op weinig plaatsen heb ik het gevoel.

Als je dan de paarden echt altijd alleen maar die stukjes van 2000m2 aanbiedt geniet dat niet mijn voorkeur nee. Ze houden door het beheer dan (hopelijk) droge voeten, maar afgezien daarvan blijft het natuurlijk slechts 2000m2 al is het de ene keer een paar meter naar rechts en de andere een paar meter naar links.

Maar als je alleen een stukje van 2000m2 hebt maakt het ook al snel héél erg uit wat er nog van de loopruimte afgaat. Als daar nog opslag moet komen voor voer/ruwvoer/mest/materiaal dan wordt het snel veel kleiner. Maak je er een deel wei en een deel paddock van dan kun je er donder op zeggen dat die dieren de helft van het jaar enkel op het stuk paddock staan omdat de wei anders blubber wordt, dus nóg veel kleiner.


Zelf heb ik mijn weide trouwens opgedeeld in nog wel kleinere stukken van rond de 1000m2, maar daaromheen en tussendoor lopen paden en nog een paar heuvels en poel die vrijwel altijd toegankelijk zijn. Verder hebben ze een paddock en verharding waar ze altijd op kunnen en zelden echt op opgesloten staan (2000m2).
Maar goed ik lijk wat dat betreft behoorlijk op bruintje: zorgen dat ik genoeg grond bij mijn huis zou hebben voordat ik thuis paarden zou gaan houden. Kleiner beginnen en hopen dat je later kunt aankopen vind ik daarbij heel erg onverstandig/slechte investering.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:12

GDG schreef:
Als je dan de paarden echt altijd alleen maar die stukjes van 2000m2 aanbiedt geniet dat niet mijn voorkeur nee. Ze houden door het beheer dan (hopelijk) droge voeten, maar afgezien daarvan blijft het natuurlijk slechts 2000m2 al is het de ene keer een paar meter naar rechts en de andere een paar meter naar links.

Maar als je alleen een stukje van 2000m2 hebt maakt het ook al snel héél erg uit wat er nog van de loopruimte afgaat. Als daar nog opslag moet komen voor voer/ruwvoer/mest/materiaal dan wordt het snel veel kleiner. Maak je er een deel wei en een deel paddock van dan kun je er donder op zeggen dat die dieren de helft van het jaar enkel op het stuk paddock staan omdat de wei anders blubber wordt, dus nóg veel kleiner.


Zelf heb ik mijn weide trouwens opgedeeld in nog wel kleinere stukken van rond de 1000m2, maar daaromheen en tussendoor lopen paden en nog een paar heuvels en poel die vrijwel altijd toegankelijk zijn. Verder hebben ze een paddock en verharding waar ze altijd op kunnen en zelden echt op opgesloten staan (2000m2).
Maar goed ik lijk wat dat betreft behoorlijk op bruintje: zorgen dat ik genoeg grond bij mijn huis zou hebben voordat ik thuis paarden zou gaan houden. Kleiner beginnen en hopen dat je later kunt aankopen vind ik daarbij heel erg onverstandig/slechte investering.


Maar nu ff serieus, want jullie lijken allemaal de middelen te hebben (en de vergunningen) om zo van die constructies te mogen maken. Als ik hier een grote berg zand (of wat moet ik onder een heuvel verstaan) op de weide gooi, dan heb ik binnen de 2 dagen wel een wijkagent op de hof of erger eentje van het bosbeheer het aanpalend natuurgebied. Een poel? daar moet ik zelf nog niet aan denken (hoewel de meest laaggelegen weide is dat binnen enkele weken wel weer gedeeltelijk :-) ) ook tussenpaden in een andere grondsoort is al uit den boze (laat staan drainage, versteviging etc). Het enige dat we hebben (en mogen) zijn van die grove houtschilfers/boomschors achtige dingen. Dat zijn de tussenpaden naar de weide, piste, stapmolen en longeerpiste. Behalve de buitenpiste is niets van dit alles gedraineerd. Maar bon wel vind ik ruimte van belang en blijf ik die 2000M² als permanente oplossing in een 24/24 situatie gewoon niet geschikt.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:57

Wat een overdreven reacties zeg. En wat een aannames die nergens op slaan.
Een klein stuk hoeft geen modderboel te worden. En 2000m2 vind ik niet een postzegel te noemen.
En paarden gevoelig voor HB zijn ook met goed management echt niet altijd in staat om op gras te staan.

Zie die paarden van Chasey eens los gaan. Ik vind dat echt niet te klein. Ze kunnen toch prima de benen strekken?
Ik zou het echt niet slecht vinden als men in dit soort topics ideeen op zou doen over paarden op kleine ruimtes houden zoals bulck zegt. De meeste mensen die hier posten hebben een super diervriendelijke plek voor hun paarden, of ze nou 2000m2 of 2 hectare hebben.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:09

bulck schreef:
GDG schreef:
Als je dan de paarden echt altijd alleen maar die stukjes van 2000m2 aanbiedt geniet dat niet mijn voorkeur nee. Ze houden door het beheer dan (hopelijk) droge voeten, maar afgezien daarvan blijft het natuurlijk slechts 2000m2 al is het de ene keer een paar meter naar rechts en de andere een paar meter naar links.

Maar als je alleen een stukje van 2000m2 hebt maakt het ook al snel héél erg uit wat er nog van de loopruimte afgaat. Als daar nog opslag moet komen voor voer/ruwvoer/mest/materiaal dan wordt het snel veel kleiner. Maak je er een deel wei en een deel paddock van dan kun je er donder op zeggen dat die dieren de helft van het jaar enkel op het stuk paddock staan omdat de wei anders blubber wordt, dus nóg veel kleiner.


Zelf heb ik mijn weide trouwens opgedeeld in nog wel kleinere stukken van rond de 1000m2, maar daaromheen en tussendoor lopen paden en nog een paar heuvels en poel die vrijwel altijd toegankelijk zijn. Verder hebben ze een paddock en verharding waar ze altijd op kunnen en zelden echt op opgesloten staan (2000m2).
Maar goed ik lijk wat dat betreft behoorlijk op bruintje: zorgen dat ik genoeg grond bij mijn huis zou hebben voordat ik thuis paarden zou gaan houden. Kleiner beginnen en hopen dat je later kunt aankopen vind ik daarbij heel erg onverstandig/slechte investering.


Maar nu ff serieus, want jullie lijken allemaal de middelen te hebben (en de vergunningen) om zo van die constructies te mogen maken. Als ik hier een grote berg zand (of wat moet ik onder een heuvel verstaan) op de weide gooi, dan heb ik binnen de 2 dagen wel een wijkagent op de hof of erger eentje van het bosbeheer het aanpalend natuurgebied. Een poel? daar moet ik zelf nog niet aan denken (hoewel de meest laaggelegen weide is dat binnen enkele weken wel weer gedeeltelijk :-) ) ook tussenpaden in een andere grondsoort is al uit den boze (laat staan drainage, versteviging etc). Het enige dat we hebben (en mogen) zijn van die grove houtschilfers/boomschors achtige dingen. Dat zijn de tussenpaden naar de weide, piste, stapmolen en longeerpiste. Behalve de buitenpiste is niets van dit alles gedraineerd. Maar bon wel vind ik ruimte van belang en blijf ik die 2000M² als permanente oplossing in een 24/24 situatie gewoon niet geschikt.


Dingen die niet in de wei mogen doen we in de tuin waar het wel mag (en die we dus ook aan de paarden 'gegeven' hebben). Verder hebben we heel bewust gekeken naar de grondsoort toen we ons huis zochten: veengrond viel sowieso af, kleigrond hadden we wel gedaan als we voorzieningen hadden mogen en kunnen treffen om een echt ruime moddervrije leefruimte te creëren maar we hebben onze plek op (hooggelegen) zandgrond gevonden dus de wei blijft heel mooi droog en ook vrijwel alle paden blijven jaarrond goed zonder aanpassingen.
[Overigens blijft de wei niet 'zomaar' moddervrij ondanks dat het hooggelegen zandgrond is: toen we de eerste winter nog geen paddock hadden waren de eerste meters achter het draad echt wel modder en de winter daarop hadden we ook nog last van modder maar sinds we ook bestrating hebben en daar voeren hebben we nergens meer een modderplek omdat ze dus geen 'hang- of draalplek' meer hebben op de wei. Hooguit een door de paarden uitgesleten paadje wat modderig wordt en dan sluiten we dat af.]

Ik zou me (net als jij) met 2000m2 als enige en permanente leefruimte niet goed voelen. Ik ben het wel met Sammyoo eens dat je er wel echt iets moois van kunt maken met de juiste investeringen en de paarden er dan heus wel een fijne plek kunnen hebben, maar persoonlijk zou ik het te klein vinden (voor de manier waarop ik mijn paarden graag hou). Ik geniet in ieder geval met volle teugen om mijn paarden door de wei te zien 'trekken', te zien rennen en ze echt de ruimte te zien gebruiken.