Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:42

Wij huren nu iets wat echt niet groot is, maar wel heel droog. Omdat ik ze het hele jaar rond 24/7 buiten heb en goed hooi voer, heb ik gewoon geen belang bij gras. We hebben nu ongeveer 600m2 wei en die staat even open als ik ga mesten, maar ze eten er heel rustig.

De paddock is wel groot en droog en daarnaast een stuk bestraat waar een voerhuisje staat. Dat gaat echt prima en ze lopen hele dag wat rond.

Ze hebben afgelopen tijd op een natuurweide gestaan en die was compleet stuk gelopen helaas. Stond ook nog te weinig eten.

Ik zie vooral paarden die veel op stal staan gek doen op de wei. Helemaal als ze ook nog eens alleen staan.

Het is hoe je je paard wilt houden. Strakke stallen en enkele uren weide, dan moet je goed en genoeg gras hebben.
Wil je ze continu op gras, moet je gewoon veel hebben.
Wil je ze vooral buiten dan moet je zorgen voor droge ondergrond en kom je al snel op zand. Onze paddock is ook met zware regenval droog gebleven.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:05

pol013 schreef:
sammyoo: Daarom zeg ik betalen en vinden. Wij zijn daarvoor ook uitgeweken naar een andere hoek.

Op die kleine oppervlakten kom je vaak op heel weinig op gras. En tenzij een paard er echt ziek van wordt doe je ze daar toch echt een gruwelijk plezier mee. Dat lopend eten kun je niet tegenop 'slowfeederen'.
En/of de vrijheid om de benen echt flink te strekken zijn dan ook maar beperkt. 800m2 per perceel is dan al aan de kleine kant.

Ik zeg echt niet dat het niet kan. Of dat het zielig is. Op zich kun je behoorlijk goede huisvesting verzorgen op die kleine oppervlakte maar IK heb er op 1,5ha toch echt meer plezier van.

Je bent van harte uitgenodigd om eens bij me te komen kijken. Dan wil ik je nog wel eens horen! En dan wil ik ook graag bij jou komen kijken. Ik denk niet dat ik wil ruilen..
Ik doe ook niet aan slowfeederen. Ieder paard krijgt wat hij nodig heeft door de computer gevoerd, zowel ruwvoer als brok.

Overigens gaat het volgens mij behoorlijk off-topic.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:25

Onze pony's (D - shet - C) staan op ongeveer 2000m². Lukt dat? Ja hoor, dat lukt goed bij ons. We hebben een groot stuk zand (ong 20*40 - dit wordt 20*60) - de rest is weide. Omdat ze geen 24/7 op gras staan hebben wij gras genoeg. Ik moet wel toegeven dat 2 pony's veel beter lukt als 3. Maar bij ons is het nog even doorbijten, dan kunnen we 6.500m² bijkopen.
Als je je wei/paddok goed onderhoudt, dan kunnen ze veel buiten en is het volgens mij groot genoeg.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:38

Onze pony's hebben een voerhuisje propvol met hooi en nog 2 voerplekken met hooi. Als ik het weitje open zet, waar nog genoeg staat, grazen ze daar wat voor de leuk en gaan er zelf weer uit om aan hooi verder te gaan.
Paarden vinden gras leuk, maar een groene grasmat is veel te eenzijdig, dus leuk voor de lekker, maar geen volledige voeding.
Bewegen doen die van ons ook. Ik ben er net een par uurtjes bezig geweest en ze lopen ook op een paddock heen en weer samen. Maar die van ons staan altijd samen en dat is al een groot verschil met paarden alleen bijv.
Daarbij heeft een droge paddock voordelen, zoals; lekkere rol plek, lig plek en goed voor de voetjes. ( dat merk ik, aangezien ik zelf bekap )

Ik weet paarden die op 2 ha gaan rennen en dan naar binnen moeten, omdat ze het gras kapot lopen, tja.........( overigens geen uitzondering, je ziet het vaker )

Die van ons doen erg weinig aan rennen en benen strekken, maar zou ze wel een gps tracker om willen doen, omdat ze continu bewegen. Vaak genoeg al filmpjes voorbij zien komen van paarden op een pp die over de paden rennen en spelen.

Een paard maak je gelukkig op meerdere manieren. Alleen op een postzegel is dat nooit, maar afwisseling, eten en gezelschap zijn echt eerste prioriteiten. Geef ze wat om te zien, maak een verhoging bijv en verander eens je voerplek. Bied eens takken aan.

Hoeveel mensen schrijven hier niet op Bokt dat hun paard na x uren wei bij het hek lopen te ijsberen? Daar zijn legio redenen voor, maar alleen een wei is nog geen geluk. Het is een totaal plaatje.
Als je bijv gras wil en je legt om je gras weide een zand pad aan, kunnen ze daarop rennen en als je je weitje open zet, lekker scharrelen op gras.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:11

Sammyoo schreef:
pol013 schreef:
sammyoo: Daarom zeg ik betalen en vinden. Wij zijn daarvoor ook uitgeweken naar een andere hoek.

Op die kleine oppervlakten kom je vaak op heel weinig op gras. En tenzij een paard er echt ziek van wordt doe je ze daar toch echt een gruwelijk plezier mee. Dat lopend eten kun je niet tegenop 'slowfeederen'.
En/of de vrijheid om de benen echt flink te strekken zijn dan ook maar beperkt. 800m2 per perceel is dan al aan de kleine kant.

Ik zeg echt niet dat het niet kan. Of dat het zielig is. Op zich kun je behoorlijk goede huisvesting verzorgen op die kleine oppervlakte maar IK heb er op 1,5ha toch echt meer plezier van.

Je bent van harte uitgenodigd om eens bij me te komen kijken. Dan wil ik je nog wel eens horen! En dan wil ik ook graag bij jou komen kijken. Ik denk niet dat ik wil ruilen..
Ik doe ook niet aan slowfeederen. Ieder paard krijgt wat hij nodig heeft door de computer gevoerd, zowel ruwvoer als brok.

Overigens gaat het volgens mij behoorlijk off-topic.


Hoezo moet ik komen kijken?
Als je hooi geeft ligt dat op een vaste plek of plekken. Dat ligt niet verspreid over 1000m2 zoals bij een weiland. Dus lopen ze minder. Tenzij je zo'n draaimolen hebt is dat gewoon een feit. Ik vind mijn slowfeeder ideaal voor de nacht maar ze bewegen dan toch echt gewoon minder.
En de benen strekken doen ze hier ook met 24/7 buiten. En hoe meer plek hoe beter ze even hard kunnen gaan zonder gelijk een wending in te moeten vliegen. Je kunt in een bak ook gewoon niet echt hard gaan. Zelfs niet als die 20×60 is.

Verder zeg ik dat IK er voor MIJN paarden niet voor zou kiezen. Maar dat zijn beesten die prima tegen 12 uur weidegang kunnen en dat ook erg graag hebben. die graag achter elkaar aanvliegen in stoere mannen spelletjes en daar ruimte voor nodig hebben.
Dan is het toch fijn dat we allebei een fijn plekje hebben voor onze paarden.

Superpony: Hoezo is een groene grasmat eenzijdig? Van een groene grasmat komt je hooi toch ook af? Aanvullen is bijna altijd nodig maar dat is ongeacht gras of hooi.
Daarbij sluit een Weide een paddock niet uit. Hier staan ze 12 uur op 900m2 zand met een slowfeeder. Ideaal voor de nacht en extreem weer. Maar dan willen ze wel weer naar de wei.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:02

Mijn ervaring is juist dat er veel meer bewogen wordt in de zandpaddock tov een weide. Die van mij staat in het land continu met zn hoofd naar beneden en gaat zelden mee als de rest een sprintje trekt.
Nu wordt er vier keer per dag over meerdere plekken gevoerd, als er even geen hooi ligt zijn ze op zoek naar takken, of aan het dutten of juist steeds rond aan het lopen of spelen.
Toen mijn paard onbeperkt hooi had was er wel veel minder beweging. Dan was het slapen, eten en het enige wandelen was naar de waterbak, slowfeeder of takken.
In de natuur is er ook niet onbeperkt aan ruwvoer of onbeperkt grasmat, dus ik heb juist een veel sterkere voorkeur voor een paddock paradise systeem met veel afwisseling in bijv routes en ondergrond.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:29

Geef ik hier hooi staan ze op 1 plek te eten. Is het daar op lopen ze even naar de volgende plek en staan ze daar weer te eten, dat was dan het wandelen wel.
Staan ze in de wei staan ze misschien wel met de kop aan de grond, maar elke paar seconde verplaatst er toch een voet. Kijk ik waar ze nu staan, staan ze over 10 minuten toch honderd meter verderop, bij de hooibak geen cm verderop.

Ik merk dat de ruinen hier veel rennen en spelen en ravotten.
De merries maar 1 keer per dag.
Maar dan is het ook meteen 5 - 10 minuten achter elkaar als een dolle dwaas rennen en zo hard als het kan, want dat is blijkbaar het leukste. En dan vind ik het ook fijn dat er niet steeds een bocht is.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:27

@bruintje: maar jij biedt dan onbeperkt ruwvoer aan als ze niet op gras staan? Want dat doen ze hier ook als het onbeperkt is. Maar bij vier keer per dag voeren verandert dat gedrag dus.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:01

Ze staan hier altijd op gras, maar dat is wat ze zouden doen.
Ik heb er een tijdje een ter revalidatie hier gehad en ja die deed dat ook.Maar wat rond die bak hangen.
Moest bij hem ook want hij moest eigenlijk stalrust en waar hij vandaan kwam was dat letterlijk op stal, hier konden we dat anders oplossen.
Dus dat bak hangen kwam toen goed uit. Maar zou ik zo niet willen.

Maar waarom zou je 4 keer per dag voeren? Ik vind het belangrijk dat ze bijna altijd kunnen eten.
Heb je geen gras dan in slowfeeders.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:57

Ik sta op pension dus heb de keuze niet ;) hier lukt onbeperkt voeren helaas niet bij alle paarden.

Hiervoor stond hij op onbeperkt, hoewel de verminderde focus op eten fijn was, merk ik dat ik het nu ook wel erg kan waarderen dat hij veel meer beweging krijgt. Dus dat er drie keer per dag wordt gemest en vier keer per dag wordt gevoerd kan ik eigenlijk wel beter waarderen nu.

Aan huis zou ik overigens wel onbeperkt voeren, maar dat is meer omdat ik het gemakkelijk vind.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:35

Wij voeren wel onbeperkt, in een Paddock Paradise systeem. Met vier pony's voeren we altijd op minimaal 3 locaties; de ruin kan met elke merrie samen eten, de merries soms wel samen, soms niet. Ze staan wel eens een tijdje bij dezelfde hooibak, maar ik zie ze ook regelmatig wisselen van bak. Even kijken of het in de andere bak lekkerder is; of een de ene merrie zet de andere aan de kant, die loopt dan naar de volgende bak en zet daar de derde merrie aan de kant, die dan ook weer aan de wandel gaat naar de volgende bak. Verder moeten ze bij ons voor waterdrinken naar de paddock lopen. Vanaf de achterste hooibak zijn ze dan iets meer dan 100 meter onderweg.
Spelen doet de jongere garde (mijn ruin van 11 rekent zich daar ook onder); mijn merrie van 22 doet niet zo vaak mee. Ze scheuren dan over de track, in de zomer ook door de wei, soms een ererondje door de paddock. Moet zeggen dat ik dan wel blij ben dat onze tracks allemaal minimaal 50 meter lang zijn. Als ze langer konden, zou ik dat ook zeker doen.

AnimalTouch

Berichten: 23
Geregistreerd: 09-04-12
Woonplaats: EMST

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:14

Hier een grote paddock voor 2 paarden en 1 pony, zonder gras, met een heuvel, kuil, en 6 voerplekken. Voerplekken zijn simpele steigerbuizen met ogen waaraan ik de hooinetten ophang en een bak waarin ik stro voer. Verder liggen er altijd takken van bv wilg. En een aantal boomstronken waar ze tussen en overheen moeten stappen. Hooinetten wisselen doe ik in principe 2x per dag maar dan moeten ze wel leeg zijn.
En ik heb laatst een tracker in de staart van 1 van mijn paarden gehangen en het is heel interessant om te zien dat hij dus de gehele ruimte bewandeld en niet alleen bv 1 pad rechtstreeks naar het hooinet neemt.
Verder heb ik een inloopstal.

https://www.animaltouch.nl/galerij

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:57

Ik ben vd week paar keer aantal uren op stal geweest en ze lopen heel vaak weg van het hooi en bewegen de gehele dag door.
Ook wij kunnen een weitje open zetten, maar lopen ze zelf dan weer uit, want de noodzaak is er niet.

Ze hebben net op 4ha gelopen en daar stonden ze best veel stil in groepjes met de anderen.

Rennen doen ze vrijwel nooit.

Het is ook gewoon wat je wilt en met wat je het vergelijkt. Als paarden op stal staan en alleen in de zomer een aantal uurtjes op de wei mogen is het hele jaar rond 24/7 naar buiten mogen met vriendje(s) en eten een hele verbetering.
Loopt je paard normaal op 5 ha met een grote kudde en wordt er veel gerend en gespeeld, dan zal terug naar 2000m2 heel erg wennen zijn. Maar het is wel te doen.

De wei was afgelopen tijd erg nat en ik zie nu op de paddock dat ze het rollen en liggen even hebben gemist. Dat is logisch en was ook de reden ze met spoed te verhuizen.

Overigens komt hooi van gras ja, maar er zijn al veel boeren die hooien van paardenmengeling en helft van ons hooi komt niet uit Nederland en het verschil is enorm groot.

Hoeveel je paard beweegt kom je achter met een gps tracker. Leuk als ze een paar keer sprinten, maar de afstand die ze afleggen is eigenlijk belangrijker.
Die van ons kan ik elke avond opsluiten en dan loslaten op 4ha bijv en dan zullen ze even rennen. Maar apart van elkaar op stal vinden ze echt niet zo leuk. Dat hebben we vorige winter deels gedaan en beviel niet. OOk qua bewegen niet.
2000m2 is niet mega groot, maar 20uur op 3x3 zoals vele paarden is vele malen minder en dat maak je niet goed met een mega weide.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 17:10

Jeetje, je moet het maar willen voor je dieren... ik ben enorm blij dat onze dieren gewoon lekker de ruimte hebben, hoe vaak die al scheurend de weilanden door gaan... dat zou ik ze echt niet af willen pakken.
Ik heb een tuin gehad van 1500 m2, kan me echt moeilijk voorstellen dat paarden zich echt lekker kunnen bewegen op zo'n stukje plus een een derde daarvan erbij. De foto's van jullie postzegeltjes bevestigen dat alleen maar, voor mijn gevoel.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:06

Die van mij kunnen goed scheuren hoor, vooral de ruinen spelen heel erg veel. Ze moeten waarschijnlijk bij mij alleen iets eerder een bocht nemen dan in jouw weiland. Mijn paarden zijn gezond en happy.
Eerlijk gezegd vind ik jouw opmerking over 'postzegeltjes' erg denigrerend en ook nog eens off-topic.

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:09

Hier kunnen ze ook prima scheuren. :j Ook de Shire van (nu) 1.68m.
Wij hebben wel plannen om uit te bouwen naar meer grond, maar voor nu werkt dit gewoon prima.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:18

Als ik had gewild had ik hier al minstens 20 paarden in pension kunnen hebben :D. Osteopaten, (holistische) dierenartsen..., iedereen vind onze plek fantastisch.
Een weiland zonder schuilstal die in de winter veranderd in een blubberzooi is ook niet zaligmakend.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:21

Nee dat zou ook verboden moeten worden.

Maar waarom moet er altijd vergeleken worden met iets wat slechter is?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:58

Wat mij verbaast is dat er kennelijk geen tussenweg is, of je hebt minimaal 1,5 hectare of ze staan op pension met een paar uurtjes met elkaar in vaak te krappe paddocks stil te staan....heb je veel meer ter beschikking aan huis maar minder dan de boktnorm is dat dus niet ok?

De pensionners moeten het vaak met 2 x per dag berg hooi doen op hun stalletje met tussendoor paar uir standbeelden op postzegel en hopende dat daar hooi gevoerd wordt, wat rommel geeft en veel werk wat om die reden juist vaak niet wordt gedaan.

Ik vind dat het prima kan TS, ik neem aan dat je ook nog extra beweging geeft door wat met ze te gaan doen?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:00

Ik vind het echt kort door de bocht. Onze paarden staan nu op 2000m2. Komen van 4ha en bewogen daar natuurlijk wel wat, maar stonden erg veel stil bij elkaar zover iedereen heeft kunnen zien.

Hoe bij ons nu de indeling is, is gewoon echt ideaal en echt zeer ruim. Ze hebben 2 stallen open staan met stukje ervoor. Een grote plaats die bestraat is met voerhuisje. Daarnaast een pad met bomen. Dan weer een stuk zand met een voerplek onder een boom. dan een echt grote paddock met aan het einde weer een voerplek. Over de hele breedte ook een stukje wei.

Ik ben er nu2x per dan een paar uren, spreek de bewoners en mijn man is er ook elke dag. Ze wisselen enorm af van plek, met wie ze staan, wat ze doen etc. Er zijn al een paar mensen mee geweest die het ook een super leuke plek vinden, juist door de gunstige indeling.

de bewoners/eigenaren hebben geen paarden en vinden het ook leuk hoe onze paarden overal iets te doen hebben. Er is ook een klein heuveltje bijv.
Zij horen ze ook niet en vinden ze ook rustig. Dat zijn ze ook al jaren. Het is een hele relaxte kudde van 4, die nooit echt tekeer gaan. Maar dus wel 24/7 bewegen.

Mijn merrie van 24 zal echt wel even rennen op een grote wei als zij van stal komt. Maar als ze op stal staat, krijgt ze tegenwoordig snel dikke benen en na die ene spurt staat ze stil.Voor die ene spurt moet ik haar dus 10-12 u pd gaan opsluiten.
Onze ruinen nemen helemaal geen spurt.

Prima als andere mensen iets anders kiezen, maar ga niet zeggen dat onze paarden ''zielig'' zijn op hun prachtige stuk. Ik vind paarden op stal zielig, of in ieder geval die op stal staan terwijl er nog daglicht is bijv. Of als ze alleen moeten staan. Dat maak je in mijn ogen nooit goed met geen 10ha rond rennen.

Een te kleine paddock, geen eten en drinken op de paddock of alleen staan vind ik echt een no go, maar dat is voor de winter toch vaak normaal en de winters duren in Nederland toch lang.
Onze paddock is alleen naast de bestrating wat nat, maar verder blijft het erg goed droog. Wat ook weer voordelen heeft straks bij vorst.

Van ons weitje lopen ze zelf ook weer af en staan ze niet eens zich direct vol te vreten. ZE snoepen er wat en dat is prima.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 23:03

Als ik mijn paarden hele dagen gras laat eten, lopen ze ook niet meer, of bevangen of zo rond dat lopen zeer doet.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 00:04

Die van ons op een Nederlandse raaigras weide ook niet. Iig 2 van de 4 niet meer. Maar dat is ook het probleem. Alleen weilanden zijn vaak groot genoeg om echt hard op te gaan. Echter is het gras vaak niet geschikt om ze lang en veel op te houden. De ondergrond is Nederland is in veel gebieden snel nat en stallen/boeren klagen snel dat het vertrapt wordt. Dan kun je bergen ha's hebben, maar het is ook heel beperkt.

Als je kijkt naar de mensen die tegenwoordig hun land beter beheren, is veel grasopname al beter mogelijk.

Maar ha's zandpaddock zie je haast nooit. Als je alleen naar getallen kijkt en een bepaald beeld hebt bij wat 2000m2 is, snap ik dat het klein klinkt. Maar onze paddock is echt heel ruim en door de afwisseling hebben we hele tevreden paarden.

Wij hebben ook weleens naar een huis gekeken met een stukje grond dat heel smal en lang was. Misschien net zoveel m2 of meer, maar heel ongunstig.
Nu hebben we dat stuk steen, dan zand en dan de grote paddock die bijna vierkant is. Toch kiezen ze een bepaalde route. Wij kunnen ze wat laten afwisselen, door de voerplekken te veranderen, maar ze hebben een voorkeur voor de route.
Vanavond heb ik even zo op mn ene ruintje gezeten en zelfs erop voelt de paddock ruim.

Ik zou nooit meer ruilen met een beetje wei, ook al is die nog zo groot. Die van ons staan heel weinig in de stallen en zeuren nooit bij het hekje of iets....

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 00:32

Waarom wordt er gelijk gesuggereerd dat als iemand het gewoon te klein vindt, zijn of haar paarden dan wel op stal staan en/of op een groot weiland dat een modderpoel wordt? Paarden staan hier lekker buiten op een weiland dat inderdaad een stuk groter is zodat ze daadwerkelijk in rengalop de wei over kunnen, in de herfst en winter op een hoger gelegen weiland dat geen modderpoel wordt, ze kunnen de hal zelf in als ze willen, waar ze 5x per dag een berg hooi kunnen vinden... is ook niet perfect (ik zou best 10ha willen hebben, gaat m niet worden) maar toch het minimale wat ik voor mijn dieren wil. Ik neem geen genoegen met minder. Dus ja, ik vind dat wat ik op de foto's heb gezien postzegeltjes. Ik zou mijn dieren daar geen plezier mee doen. En ook gelijk het vergelijken met nóg slechter slaat nergens op... is dat om jezelf beter te voelen, jezelf gerust te stellen dat het er best mee door kan?

Anoniem

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:24

2000m2 is iets minder dan de helft van de rechterwei op deze foto.
Afbeelding

Je ziet bij de pijltjes de verhoudingen paard/wei.
Ik vind dat voor bijvoorbeeld we winters (of 2 kleine pony's het hele jaar door) niet verkeerd en ook niet persé 'postzegel'.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 07:26

Ik zou graag ook de foto's en filmpjes zien van de mensen die hier zoveel kritiek hebben van hun paarden in de wei dag en nacht, winter en zomer, in de regen en hete zon.

Het is precies wat superpony zegt, de kwaliteit van de verblijfplaats van je paard is van zoveel zaken afhankelijk.

Krijgen jouw paarden maar 5x dag hooi Gamblerscup??? Dat vind ik pas zielig, die van mij krijgen minimaal 20 keer per dag en hebben daarnaast 24 uur per dag stro om te knabbelen. En hoe wordt het hooi per paard gedoseerd? Het ene paard heeft toch meer nodig dan de ander? En hoe vaak per dag zie jij je paard in rengalop door die wei gaan? Als ik paarden in een wei zie staan, zie ik ze eigenlijk nooit hard galopperen. Mijn paarden bewegen meer dan een paard in de wei. En ik neem ook geen genoegen met minder!