Paradijsjes op hooguit 2000m2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:49

wij hebben ook 2000m2 meter daar staat ons huis ook op en de tuin en erf. voor de paarden heb ik ongeveer 1400m2 de bak ligt achter de stal. die is 15 bij 25. en zo liggen de weitjes er om 6 weitjes heb ik is klein maar heb ze de hele zomer er toch in kunnen grazen. de weitjes sluiten allemaal op de bak aan. dus de baak is het centraalpunt en zet gewoon de draad open.5 mei zijn ze voor het eerst in de wei gegaan en heb ze er gemiddeld er 9 uur per dag op. en dat is dan als ik aan het werk ben.verder worden ze dan bijgevoerd met kuil.verder op heb iknog een klein stukje van 100 meter lang en 5 meter breed. dat was vroeger een zandweg. wat van mijn zwager is. die gebruiken we dan ook. hebben we ingezaaid met graszaad. daar gaan ze meestal weekends dan overdag heen daat is 200 meter lopen vanaf ons huis. verder laat ik de wei niet vertrappen als het te nat is dan blijven ze met kuil in de bak. en verder gooien we er wel regelmatig kunstmest op om het te laten groeien. ik heb een D-pony een shet en een tinker

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:07

Wij hebben aan huis 3000m2. Maar daarnaast 1ha weide.
Als ik hier alles op 2/3 van de oppervlakte aan huis moest doen werd het wel echt woekeren met ruimte. Ik zou er nooit voor kiezen. Nu gaat het bij jou om pony's begrijp ik. Dat scheelt wel iets.

Maar een tip heb ik wel: besteed gelijk heel veel aandacht aan je afwatering. Op zo'n kleine oppervlakte lopen ze binnen de kortste keren alles muurvast en dan heb je alleen nog modder. Je eerste prioriteit moet dus zijn goede verharding/drainage.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:03

pol013, dat verharden heeft inderdaad hoge prioriteit. Zolang dat niet voldoende af is, komen de pony's er nog niet te staan.

Olejon, dank voor je verhaal. Hoe groot zijn je weitjes, als je er op zo'n stuk 6 hebt?

MelissaH1996

Berichten: 299
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:49

JudithO schreef:
Binnenkort komt mijn jeugddroom dan toch eindelijk uit, de pony's komen aan huis! Bij ons stekkie hebben we geen bijzonder groot stuk grond, maar van voldoende grootte om er wat leuks van te maken. In de omgeving ga ik nog op zoek naar een weiland om zo de ruimte nog wat te vergroten.

Om alvast ideeën op te doen, was ik benieuwd wie er pony's of paarden heeft lopen op een stuk van maximaal 2000m2. En vooral, op welke manier. 24/7 buiten, alleen overdag, paddock, weiland, pp, alles ben ik nieuwsgierig naar.

Dit topic is echt om ideeën op te doen. Dus brandt los en foto's zijn van harte welkom!


Nadat ik naar je profielfoto keek, herkende ik je (pony) natuurlijk, Judith wat gaaf! :D

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:54

Jolly <3

Ik hoorde dat jij ook een mooi plekje hebt momenteel!

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:40

Als je goed nadenkt over de indeling en maatregelen treft voor de natte perioden, kan het wel. Ik zit in de Randstad, vlak bij Den Haag, en heb maar 1000 m2 op veengrond. Inloopstal van 4 bij 5 m, zeer goed gedraineerde paddock van 8 bij 10 m, een kleine track van 180 m2 voorzien van grasroosters en klein betegeld stukje aan de zijkant van de stal. Overdag mogen ze overal lopen, voor de nacht alleen in de stal met paddock. Verder nog een klein weiland van ca. 600 m2, dat ik in twee delen heb gesplitst, met strookbegrazing. Ze staan daar met droog weer ca. 2-3 uur per dag op. Verder voldoende hooi met slowfeeders. Ik heb een grote KWPN'er en een minishet.

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:43

Taartje, heb je misschien een foto voor de beeldvorming?

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:45

Afbeelding
Dit is een gedeelte van het weiland, voorzien van ecorasters (tijdens de aanleg). De roosters zijn opgevuld met de gefreesde grasmat en zand.

Afbeelding
Ruim een jaar later. Het ziet er weer groen uit, maar geen blubber, zelfs niet met de enorme plensbuien van de afgelopen dagen. Je ziet de stal met paddock, en het pad met ecorasters (U-vormig). De pony rent graag rond, en ook mijn grote merrie is veel meer aan de wandel over het pad.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:27

Gave oplossing Taartje, 'onzichtbaar' en verhard maar toch een fijne ondergrond om op te lopen en rennen +:)+ .

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:31

Wat heb je onder de ecorasters liggen?

Taar_tje

Berichten: 312
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Minilandgoed in Randstad

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:14

Vanwege de veengrond kan je niet te zwaar materiaal gebruiken. Er is een laag van de weidegrond afgefreesd, daarop wegendoek, ca. 15 cm zand, en daarna de ecorasters. Ik heb ze gekocht bij Bos Rubber. Zij kunnen goed adviseren.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 15:12

JudithO schreef:
pol013, dat verharden heeft inderdaad hoge prioriteit. Zolang dat niet voldoende af is, komen de pony's er nog niet te staan.

Olejon, dank voor je verhaal. Hoe groot zijn je weitjes, als je er op zo'n stuk 6 hebt?

6 weitjes van ongeveer 15 bij 20 en 1 van 5 meter breed en 100 meter lang. al heb ik ze nu in de bak.want is erg nat nu

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:57

Hey, ik smijt het v me af! ik droom van een huisje met een weitje voor mijn haf! Ik hoef geen duizenden ha's zooo 3000m2 zou ook al super zyn! Maar ja dan is het de portemonnee, of de regio is niet goed voor vriendlief 8)7 fff jullie hebben het echt getroffen

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:11

Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.

Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:24

Afbeeldingheb hem ook v de wei moeten halen
Mijn paardje staat momenteel op hooi anders kan ik hem rollen

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:35

pol013 schreef:
Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.

Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.

Het is niet altijd een kwestie van geld. Wij hebben geinvesteerd in een gedraineerde bakbodem, voerstation, bestrating, vorstvrije waterbak, degelijke schuilstal met matrassen, hayshelter, mooie omheining (we kijken er immers tegenaan) enz enz. Van die kosten hadden we een aardig stuk weidegrond aan kunnen schaffen. Alleen is dat hier in de omgeving (in het bos) niet te krijgen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:40

pol013 schreef:
Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.

Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.

Dat was ook mijn droom, maar ik heb er inderdaad ook meteen bij gedroomd dat het minimaal 5000 m2 weide moest zijn. Dat is "iets" meer geworden uiteindelijk.
En ik ben er erg blij om.
Geen moddervoeten, een fatsoenlijke plek voor een bak, makkelijk kunnen spelen.
Ieder zijn ding, maar voor mij was dat inderdaad de minimale eis.

Dan is er nog steeds een nette omheining bij gekomen, een mooie omgebouwde schuilstal.
Binnenstallen veilig.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:46

Ik heb ongeveer 6500 m2 grasweide ter beschikking voor 2 fjorden, 24/7 en ze krijgen het niet kortgegeten :)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:11

sanso schreef:
Ik heb ongeveer 6500 m2 grasweide ter beschikking voor 2 fjorden, 24/7 en ze krijgen het niet kortgegeten :)


Lol dan doe je zelf aan weidebeheer, want mijn Fjord destijds had dat binnen een maand(wss sneller) kortgegeten :+ :D
Maar dan nog is die oppervlakte van jou dus wel al meer dan 3x groter dan de hooguit 2000M² van ts. :')

Bovendien stel ik me wel vragen bij de "veranderingen" van bepaalde oplossingen die hier aangereikt worden. Of beter ik ben verbaasd.
Bij ons, in Belgie dan, moet je voor bijna alle grondwerken een vergunning hebben, al dan niet met bodemattesten etc. zeker als je de structuur wijzigt. Dus stukken afgraven en voorzien van versteviging/drainage/doek/andere grond /rasters etc, is hier sneller gezegd dan gedaan.

En persoonlijk blijf ik hooguit 2000M² echt niet geschikt vinden voor permanente huisvesting.
Hoe schattig en leuk sommige ideeen zijn. Ik heb zelf een a-pony voor mijn nichtje, staat snachts gewoon met de sportpaarden op stal, maar overdag gewoon buiten. De pony heeft 2 weides van +/-1600m²; (eentje voor de winter, en eentje voor de zomer) Tegen het einde van de winter is het toch echt tijd dat die ene weide kan rusten en andersom. ( ok de weide wordt soms gedeeld met nog een pony van een pensiongast, maar dat is maar voor enkele uurtjes/dag en betreft een klein b-pony'tje)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:13

Daar heb je hier ook een vergunning voor nodig.
Dus ik vermoed dat er veel in de problemen komen als de gemeente eens gaat handhaven.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:43

sammyoo: Daarom zeg ik betalen en vinden. Wij zijn daarvoor ook uitgeweken naar een andere hoek.

Op die kleine oppervlakten kom je vaak op heel weinig op gras. En tenzij een paard er echt ziek van wordt doe je ze daar toch echt een gruwelijk plezier mee. Dat lopend eten kun je niet tegenop 'slowfeederen'.
En/of de vrijheid om de benen echt flink te strekken zijn dan ook maar beperkt. 800m2 per perceel is dan al aan de kleine kant.

Ik zeg echt niet dat het niet kan. Of dat het zielig is. Op zich kun je behoorlijk goede huisvesting verzorgen op die kleine oppervlakte maar IK heb er op 1,5ha toch echt meer plezier van.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:06

bulck schreef:
Bovendien stel ik me wel vragen bij de "veranderingen" van bepaalde oplossingen die hier aangereikt worden. Of beter ik ben verbaasd.
Bij ons, in Belgie dan, moet je voor bijna alle grondwerken een vergunning hebben, al dan niet met bodemattesten etc. zeker als je de structuur wijzigt. Dus stukken afgraven en voorzien van versteviging/drainage/doek/andere grond /rasters etc, is hier sneller gezegd dan gedaan.

Als het maar om zo'n klein stukje gaat (2000m2 bijv.) dan is de kans groot dat het om een tuin gaat en niet om een agrarisch stuk en met een tuin mag je (oha) véél meer met de bodem dan met een agrarisch stuk grond. Wij hebben bijvoorbeeld een flink stuk verhard, maar die verharding ligt in de achtertuin en niet in de aanpalende weide (daar had dat natuurlijk nooit gemogen).




bruintje123 schreef:
pol013 schreef:
Ik droomde ooit ook van een huis met een groooote tuin. En dan vond ik 1000m2 ook al heel wat. Daar moest je toch wel een paard op kunnen houden.
Maar ben nu toch echt heel blij dat we doorgezet hebben tot we meer dan 5000m2 konden betalen en vinden. Want nu kan ik mijn paarden pas houden zoals ik het echt wil.
Zoals ik vind dat het voor lange termijn voldoet aan mijn eisen.
Dat de paarden altijd buiten kunnen leven zonder modder, ik genoeg gras heb en de paarden ook nog echt een sprint kunnen trekken.

Ieder voor zich en voor een rustiger type paard kan kleiner misschien best maar voor mijn paarden is zo klein het toch gewoon net niet.

Dat was ook mijn droom, maar ik heb er inderdaad ook meteen bij gedroomd dat het minimaal 5000 m2 weide moest zijn. Dat is "iets" meer geworden uiteindelijk.
En ik ben er erg blij om.
Geen moddervoeten, een fatsoenlijke plek voor een bak, makkelijk kunnen spelen.
Ieder zijn ding, maar voor mij was dat inderdaad de minimale eis.


Hier exact hetzelfde: gezocht naar een huis met minimaal een halve hectare grond (liefst een hectare). Minder grond en verder perfect? Jammer maar helaas, op naar de volgende want dat vonden we toch echt te weinig voor hoe wij paarden willen houden. We hebben uiteindelijk een prachtige lap grond en wát is het genieten om te de paarden gebruik te zien maken van alle ruimte. Ze 'trekken' van punt naar punt en vliegen af en toe heerlijk in een galopje van achter naar voor.

Het kán op een veel kleinere oppervlakte, maar fatsoenlijk kunnen rennen in vrijheid (binnen de omheining uiteraard) vind ik heel belangrijk.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 14:21

In mijn situatie gaat het inderdaad om tuin. Daarnaast om Shetlanders, ik zou met grotere paarden er niet snel aan beginnen op zo'n stukje.
Verder zijn 2 van de 3 erg gevoelig voor gras en dus heb ik meer baat bij paddock en verharde stukken dan veel en lang gras kunnen voeren.

Ga gerust door met plaatsen, ik vind het nog steeds reuze interessant!

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:29

GDG schreef:
Als het maar om zo'n klein stukje gaat (2000m2 bijv.) dan is de kans groot dat het om een tuin gaat en niet om een agrarisch stuk en met een tuin mag je (oha) véél meer met de bodem dan met een agrarisch stuk grond. Wij hebben bijvoorbeeld een flink stuk verhard, maar die verharding ligt in de achtertuin en niet in de aanpalende weide (daar had dat natuurlijk nooit gemogen).



gho, zelfs bij tuinen, opritten etc heb je toch vergunningen nodig hoor. Ik meen bij ons( maar zou dat moeten nakijken) dat je maar een 40m² mag aanpassen zonder vergunning, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Maar ok, mss is dat bij jullie in Nederland anders

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Paradijsjes op hooguit 2000m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:17

Voor de inrichting van (de ondergrond van) een tuin zijn in Nederland weinig tot geen regels. Voor bouwwerken ín de tuin, bijvoorbeeld stallen, aanbouw, schuurtjes etc., zijn er weer regels in overvloed :')

Ik lees hier ook even mee, ben benieuwd hoe iedereen dit doet en hoe het er uit ziet!