Tapijt als ondergrond bij modder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14958
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:25

Naskapower schreef:
Bij mij op het werk (stal Mansour) is het grootste gedeelte van hit-actiefstal bodem bedekt met kunstgras. Werkt fijn.

Heb je daar foto s van? Op welke ondergrond ligt het dan?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:32

En specifiek wélk kunstgras, want ook daar heb je heel veel verschil in.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:39

Is dat handig met mest ruimen? Lijkt me dat het zo er tussen blijft zitten.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:40

Er zal toch wel een laagje zand op liggen ??

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:42

Ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken. Volgens mij ligt het inderdaad op roosters. Een deel van de paarden heeft niet voldoende grip op de roosters dit hebben ze opgelost met kunstgras.

Mest ruimen doen we machinaal.Er lopen zo'n 50 paarden in het systeem en handmatig uitmesten zou enorm veel tijd kosten. We schuiven de mest in een hoek en rijden het vanuit daar naar de mesthoop. Wordt goed schoon.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:49

Die grip is een bekend probleem bij de harde kunststof roosters. Met schuiven zul je ook veel zand van zijn plek halen lijkt me.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:50

Destijds toen mansour de roosters kreeg kregen wij die ook op advies van hit. Was een grote ellende. Binnen een paar jaar was het door hun aanbevolen zand een grote modderpoel. Wij lossen dat nu op door het zand er af te halen en vroeg me altijd al af hoe ze dat in Arnhem oploste. In Duitsland is er een speciaal forum over mensen die kunstgras plaatsen in hun paddocks. Wel verzwaard met zand. Het leveren en aanleggen is zwaar materiaal werk. Ben ook nog op zoek naar een adres waar ze de tennisbanen gaan vervangen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:19

De foto's op de FB pagina van de hoefslag zijn idd van mij :)
Ik had de tip van Dubbeldun uit het genoemde Paarden_aan_huis_tips_topic.

Mijn doel met het tapijt is niet om een modderige paddock droog te krijgen maar om op de wei een paar stukken die kapot gelopen zijn te stabiliseren zodat ze niet ver in de modder weg zakken. De rest van de wei is netjes droog alleen bij de voerplaats is een plek waar de grasmat kapot gelopen werd omdat ze daar veel staan en heen en weer lopen.
Daar ontstond modder en zakten ze steeds verder met de voeten in de blub wat ze niet fijn vonden en dus steeds in de voerbak gingen staan.
Nu met het tapijt erop en heel veel regen later lopen ze nog wel wat modder erop wat aan hun voeten zit maar ze zakken er niet meer in weg als ze staan te eten.
Zo ook bij de schuilstallen. Daar was het stuk ervoor kapot gelopen en nu weer netjes vlak en ze zakken er niet in weg en het is ook niet glibberig meer door de blub.

In een zandpaddock had ik een hele natte plek net voor de ingang van een schuilstal en daar ligt al enkele weken een stuk tapijt waar inmiddels een laagje zand op ligt. Je ziet het stuk tapijt niet meer maar het geeft zoveel stabilisatie dat je zelfs als het erg nat is nog met een volle kruiwagen er overheen kan rijden zonder weg te zakken. Eerder kon ik als het zo nat was niet eens met de kruiwagen bij de schuilstal komen.
Voor de paardjes dus ook een stuk fijner :)

De boel echt verharden met tegel of stelcon platen zou ik graag willen maar is hier niet mogelijk ivm de gemeente. Voor ons is dit dus een hele goede oplossing.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:45

Net een nieuw stuk tapijt neergelegd. En ja hoor Rosie parkeerd direct haar dikke billen erop en rollen maar haha

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:51

Ze kleurt het meteen bij anders valt het teveel op dat het nog zo schoon is :D
Wel lekker dat je er zo makkelijk aan kunt komen, of koop je het nieuw ??

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:11

Nee ik koop gee nieuwe. Ik heb een oproepje geplaatst op facebook "gratis zoekt in Twello" En daar reageren de mensen dan op. Het kost ze anders geld om het weg te brengen. En voor sommigen ook lastig, omdat het toch best wel flinke rollen zijn om even weg te brengen. En hier komen ze het niet meer halen.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:18

Moet ik toch lid worden van facebook...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:23

Als je de gewone kant gewoon boven heb liggen, wordt het niet alsnog zompig, dan? Maw, willen ze daar dan nog wel op liggen? Want daar is het me om te doen. Bij mij zijn nu zelfs de delen die altijd droog zijn óók nat. Dus geen plekjes meer om te liggen. Maar zo n tapijt ligt natuurlijk ook gewoon in de regen. Dat houdt ook veel vocht vast, lijkt me. Dus dan nog nat, als ze gaan liggen (alhoewel dat natuurlijk geen modder is, dan).

Anoniem

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:27

Ik denk dat ik liever de zachte kant boven heb liggen dan dat ik de zachte kant juist op het natte heb liggen. Lijkt me een stuk sneller drogen, en nat wordt het eronder ook. Ook met verwijderen lijkt het me makkelijker om de ruwe kant naar onder te hebben liggen. Krijgt minder grip in de bodem/ modder dan (in mijn denkwijze, geen idee of het echt zo werkt).

Het ziet er wel ideaal uit, ik vraag me alleen af of het ook houdt als je er met een trekker overheen rijdt, en hoe het met afvoeren/ verwijderen zit. Iemand die daar al mee te maken heeft gehad?

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:28

Dit is wel heel interessant, ik heb alleen een vraagje. Ik heb mijn paarden aan huis, met een stuk weiland en een bak. in deze tijd van het jaar gebruiken we de bak als paddock om de wei te sparen. nou lijkt het me wel handig om de voorste 4 meter ongeveer, waar ze altijd staan te bekleden met tapijt, zodat ze niet zo in de blubber staan. maar nu vraag ik me af, hoe gaat dat met rijden, zou ik er gewoon overheen kunnen rijden, of zou dat gaan schuiven en moet ik het als ik ga rijden gewoon even afzetten? Iemand hier misschien ervaring mee?

Anoniem

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:30

Ik denk eerder dat de paarden gaan schuiven er op. Ik zou het zelf niet aandurven, ben ook wel benieuwd naar de ervaringen!

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:36

Erop stappen kan wel. Draf of galop zou ik zelf niet zo snel durven onder het zadel al rennen ze er hier ook vol overheen

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:38

Schuiven gaat het zeker niet. En zoals ik heb bij mij nu zie. En als ik het dan glad heb liggen denk ik dat ik dat wel aandurf met rijden. Ik zie bij DubbelDun geloof ik dat ze er een laagje zand over heeft liggen, dus dat kan ook nog. ALs je niet te hoogpolig neemt dan blijft het niet erg nat.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:39

In mijn paddock had ik ook kaal tapijt liggen en daar galopperen ze gewoon over heen, ondertussen ligt er nu wel een laagje zand op.
Natuurlijk als het regent wordt het tapijt ook nat, maar dat droogt snel genoeg weer op.

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:41

Een paard met ijzers erop lijkt me gevaarlijk......

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:42

Vandaar een laagje zand :D

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:41

haha ik denk dat ik het inderdaad ook niet aandurf om er overheen te rijden, misschien als het wat langer ligt, dat het echt vast ligt. ik zal het eens bekijken. het is wel een goedkope, superhandige oplossing.

Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:50

De ingang van de wei is nu een laag blubber geworden. Laarzen blijven steken, paarden gaan er niet graag doorheen.
Stel, we zouden zorgen dat modderlaag vlak wordt, gooien daar vloerkleed op, eventueel nog met dun laagje zand.
Zou dit werken?

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:18

ik heb nu op de scheenbeen diepe modder een tapjit gegooit het lijkt te werken.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tapijt als ondergrond bij modder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:36

Oh kijk dit is nog eens een handige tip. Ik zoek nog wat goedkopere oplossingen om enkele natte delen in mijn paddock te verbeteren. Ik volg even.

Op droog zand aanleggen lijkt mij inderdaad beter werken, dan heb je direct een stevige, vlakke ondergrond.