uitmesten wei met een hoofdlampje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:21

De lampen van Fenix gaan qua duurzaamheid echt heel lang mee. Verder kun je ze gewoon met lader van je mobiel opladen en als je echt lang zonder lader zit kun je altijd batterij wisselen.

Die HM70R is ook een hele fijne. Ook met rood licht wat fijn is dicht bij de paarden. Neutraal licht en heel breed licht wat deze heeft vind ik ook fijn met uitmesten. Met dat hele koele witte licht vind ik zelf altijd iets minder prettig voor het uitmesten. Voor de HM serie zoals idd de HM65R en dacht ook de HM70R is er een losse mount te koop dat je hem op je cap kunt schuiven. Heb op mijn Casco die ik niet zo vaak draag een mount geplakt. Vroeger reed ik regelmatig nog rondjes in het dobker en waren altijd goed zichtbaar langs de grote weg.

Enige nadeel is dat hij mss nog wel beetje groot is. Vandaar dat ik zelf ook een HM51R V2 heb. Die stop ik zo weg in jas- of broekzak en als ik daar avond mee uit heb gemest en/of heb gewandeld hang ik hem gewoon aan de lader. Batterij/accu gaat zeker een paar jaar mee en als je een nieuwe koopt zijn die nog geen 10 euro. De batterij van de HM70R is wel groter en duurder dan die kleintjes van de HM51R V2 als je die los koopt.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:26

Dat rood licht heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk. Dat ga ik deze winter wel een keer uitproberen.

Ik ben ook wel een kniepert met zoiets als een lampje. Vroeger altijd lampjes van de action voor 1.50 gebruikt. Dus ik vond 30 euro voor een lamp al vrij prijzig. Maar nu denk ik waarom heb ik hem niet eerder aangeschaft. Met die actionlampjes was uitmesten geen doen. Nu kan ik alles doen wat ik normaal overdag doe.

Opladen via usb is idd mega handig

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:28

capopjekop schreef:
Dat rood licht heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk. Dat ga ik deze winter wel een keer uitproberen.

Ik ben ook wel een kniepert met zoiets als een lampje. Vroeger altijd lampjes van de action voor 1.50 gebruikt. Dus ik vond 30 euro voor een lamp al vrij prijzig. Maar nu denk ik waarom heb ik hem niet eerder aangeschaft. Met die actionlampjes was uitmesten geen doen. Nu kan ik alles doen wat ik normaal overdag doe.

Opladen via usb is idd mega handig


Goedkoop is vaak helemaal prima, maar voor sommige dingen is investeren ook wel fijn. :o Je moet het je zelf in de avond in het donker ook wat comfortabeler maken. :j Het is immers al donker genoeg. Wat hebben wij een leuke hobby. *\o/*

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:40


capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:45

Damn, ik heb voor die lamp vorig jaar 10 euro meer betaald :') maar ik vind het een hele fijne lamp.

Enige nadeel is mogelijk de accu achterop je hoofd. Ik vind dat zelf niet vervelend zitten. Want dan is het lekker in evenwicht.

Kasmir

Berichten: 5441
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:03

Ik heb idd nog steeds mijn HM51R , doet het nog steeds uitstekend. Gebruik ze hier de hele winter door, en de dagen zijn kort hier in Noord Zweden. Voor mij ook fijn dat de batterij het ook prima doet met temperaturen van -20 / -30 maar dat is in Nederland natuurlijk wat minder relevant :P . Vind het fijn dat het een klein comfortabel lampje is die ik makkelijk in mijn zak stop en ook goed genoeg is voor al mijn buitenklusjes.

Heb idd ook de grote versie met aparte accu maar moet zeggen dat ik toch veel liever naar het kleintje grijp, dat is uiteindelijk toch gewoon makkelijker :Y)

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:19

manzano schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb deze. Wat een bal licht geeft hij. Wel goed opletten dat je niet in ogen schijnt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/ultrakracht ... 0132513391


Vind altijd zo ingewikkeld dat er allemaal vergelijkbare op bol staan voor heel verschillende prijzen.
https://www.bol.com/nl/nl/p/vivid-green ... 039318734/

Soms zie ik dit soort ook op Ali. Ben dan altijd beetje bang dat het daar vandaan komt .


Als ik al niet eens weet wat voor LED erin zit en de kleurtemperatuur niet weet en ook geen schema met hoe lang iedere stand soort van mee moet gaan. := Dan durf ik het niet aan. Ze hebben wel mooi de oude hoofdband kleuren van Fenix gejat. _O- Hoe kunnen ze dit een militair hoofdlampje noemen als het niet eens mag vallen of IP68 rating heeft? :=

De huidige hoofdbanden van Fenix zijn geperforeerd. Dat is minder zweten. Vaak is het logo reflecterend zodat je in het donker beter zichtbaar bent en sommige hebben ook nog klein streepje siliconen zodat hij niet zo snel afzakt. Met dat soort kleine dingen onderscheid een a-merk zich denk ik met de wat goedkopere hoofdlampjes. Helaas met idd een hogere prijs. -O-

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:12

Interessante topic, ik loop ook tegen een licht probleem aan met mesten. Ga me er ook eens in verdiepen :j

Met een zak lamp vliegt het ongedierte me op dit moment om de oren, hoe zit dat met een hoofd lamp?

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:15

Daar heb je minder last van met rood licht. Alleen hebben hoofdlampjes nog geen fel rood licht dus eigelijk te zwak licht om uit te mesten. :=

monsera
Berichten: 3078
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:16

Ik ga voor de Fenix HM50R V2.
Het is vooral voor het uitmesten en 1 of 2 hooi netjes extra ophangen.
Vind het prettig dat je hem makkelijk in je zak kan doen.
Maar wat een prijs :o

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:20

monsera schreef:
Ik ga voor de Fenix HM50R V2.
Het is vooral voor het uitmesten en 1 of 2 hooi netjes extra ophangen.
Vind het prettig dat je hem makkelijk in je zak kan doen.
Maar wat een prijs :o


Nice! Ben benieuwd wat je ervan vindt. :o

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 10:21

monsera schreef:
Ik ga voor de Fenix HM50R V2.
Het is vooral voor het uitmesten en 1 of 2 hooi netjes extra ophangen.
Vind het prettig dat je hem makkelijk in je zak kan doen.
Maar wat een prijs :o


Ik niet daar nu idd ook naar, net even gekeken. Maar ben het met je eens best wel duur om stront mee te scheppen :D Maar als ik dan van het gevloek van het afgelopen seizoen af ben is dat ook heel veel waard *\o/*

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 14:36

capopjekop schreef:
Ik heb deze. Wat een bal licht geeft hij. Wel goed opletten dat je niet in ogen schijnt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/ultrakracht ... 0132513391



amai 180 000 lumen voor amper 30 euro? Gaat die batterij lang mee?

Ik heb een Ledlenser H19R CORE - Hoofdlamp - Oplaadbaar - 3500 Lumen - IP68. 2 jaar geleden aangekocht en heel tevreden mee. Enkel vorig jaar een nieuwe batterij moeten aankopen want ik had hem in de auto laten liggen bij vriesweer... Niet doen :')
Merk wel dat in de 2 jaar hij 50 euro duurder is geworden

Ik zie der super veel mee, en kan er ook de wolf mee verblinden (want geloof me als je daar in kijkt, zie je even niets meer). Geeft me toch wat meer zekerheid 'savonds op de weide.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 17:04

Aife schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb deze. Wat een bal licht geeft hij. Wel goed opletten dat je niet in ogen schijnt.

https://www.bol.com/nl/nl/p/ultrakracht ... 0132513391



amai 180 000 lumen voor amper 30 euro? Gaat die batterij lang mee?

Ik heb een Ledlenser H19R CORE - Hoofdlamp - Oplaadbaar - 3500 Lumen - IP68. 2 jaar geleden aangekocht en heel tevreden mee. Enkel vorig jaar een nieuwe batterij moeten aankopen want ik had hem in de auto laten liggen bij vriesweer... Niet doen :')
Merk wel dat in de 2 jaar hij 50 euro duurder is geworden

Ik zie der super veel mee, en kan er ook de wolf mee verblinden (want geloof me als je daar in kijkt, zie je even niets meer). Geeft me toch wat meer zekerheid 'savonds op de weide.

Nou, ze claimen maar 18.000lumen en zelfs dat lijkt me erg optimistisch.
Dat zou betekenen dat je met twee a drie van die lampjes een hele rijbak kunt verlichten op een goed werkbaar niveau.

https://www.lighting.philips.nl/prof/co ... EU/product
Deze hebben we drie (eigenlijk 4, eentje is stuk) op onze bak staan en dat is voldoende voor een prima verlichte bak.
Check de 17.800 lumen van deze lampen......

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:12

ikke schreef:
Aife schreef:
amai 180 000 lumen voor amper 30 euro? Gaat die batterij lang mee?

Ik heb een Ledlenser H19R CORE - Hoofdlamp - Oplaadbaar - 3500 Lumen - IP68. 2 jaar geleden aangekocht en heel tevreden mee. Enkel vorig jaar een nieuwe batterij moeten aankopen want ik had hem in de auto laten liggen bij vriesweer... Niet doen :')
Merk wel dat in de 2 jaar hij 50 euro duurder is geworden

Ik zie der super veel mee, en kan er ook de wolf mee verblinden (want geloof me als je daar in kijkt, zie je even niets meer). Geeft me toch wat meer zekerheid 'savonds op de weide.

Nou, ze claimen maar 18.000lumen en zelfs dat lijkt me erg optimistisch.
Dat zou betekenen dat je met twee a drie van die lampjes een hele rijbak kunt verlichten op een goed werkbaar niveau.

https://www.lighting.philips.nl/prof/co ... EU/product
Deze hebben we drie (eigenlijk 4, eentje is stuk) op onze bak staan en dat is voldoende voor een prima verlichte bak.
Check de 17.800 lumen van deze lampen......


oei verkeerd gekeken :)) nulletje teveel

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:26

1800 lumen klinkt al beter haalbaar voor een hoofdlampje. Waarschijnlijk houdt hij dat maar beperkt aantal minuten vol, omdat hij anders te warm wordt en oververhit raakt. Vaak dimmen ze dan langzaam om oververhitting te voorkomen.

Vaak is voor uitmesten al 150 tot 400 lumen meer dan voldoende. Hangt er beetje vanaf hoe goed je eigen nachtzicht is.

Aife
Berichten: 81
Geregistreerd: 12-03-21

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 11:13

400 lumen vond ik echt veel te weinig. Dan moest ik nog heel erg op zoek gaan naar de mesthoopjes . Ik zet met ledlenser op 'midpower' dat is een 800 lumen. Dat vind ik ideaal.
Maarja hij kost wel wat...

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:45

manzano schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ieder jaar brengen ze wel weer iets nieuws uit. := De een heeft dat met dekjes/setjes. 8-) Ik met lampjes van Fenix. _O-


Nou was ik niet van plan jaarlijks wat te kopen haha. Maar welke zou je adviseren als je nu 1x een goede wil doen die breed bruikbaar is. Vooral rond stal en in de wei, maar misschien ook keer met wandelen of op je paard? Ik zat te kijken naar de Fenix HM70R.



Hier een vergelijking van de HM50R V2 met de HM60R en HM70R.

https://www.fenixlighting.com/blogs/new ... ifferences

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:44

Aife schreef:
400 lumen vond ik echt veel te weinig. Dan moest ik nog heel erg op zoek gaan naar de mesthoopjes . Ik zet met ledlenser op 'midpower' dat is een 800 lumen. Dat vind ik ideaal.
Maarja hij kost wel wat...

Ik heb 4 pitjes van 150 lumen langs de oprit; de buren kunnen er de krant bij lezen.

Ik schat zomaar in dat jouw pitje niet eens bij benadering die 400lumen haalt.

Het is niet zo moeilijk: een LED heeft 100 - 120 lumen per Watt specifieke lichtstroom.

Wil je 400 lumen, heb je dus 3,5 a 4 Watt vermogen nodig.
Vermogen is spanning x stroom dus 4W op 5V geeft ca 0,8A stroom. Dat is best wat voor die kleine accutjes.....

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 12:45

Tegenwoordig zit er al 18 Wh met 3.6V in de batterijtjes van de grotere hoofdlampjes. Volgens mij zijn dat 5000 mAh batterijtjes.

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:30

Bagheera_206 schreef:
Tegenwoordig zit er al 18 Wh met 3.6V in de batterijtjes van de grotere hoofdlampjes. Volgens mij zijn dat 5000 mAh batterijtjes.

Dat is niet relevant, in de zin dat ze die stroom wel moeten kunnen leveren, zonder bloedheet te worden.
Maar wat vooral een misleider is, is dat er veel meer lichtopbrengst geclaimd wordt dan er daadwerkelijk opgebracht wordt.
Daarmee wordt je als gebruiker soms behoorlijk op het verkeerde been gezet.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:36

ikke schreef:
Bagheera_206 schreef:
Tegenwoordig zit er al 18 Wh met 3.6V in de batterijtjes van de grotere hoofdlampjes. Volgens mij zijn dat 5000 mAh batterijtjes.

Dat is niet relevant, in de zin dat ze die stroom wel moeten kunnen leveren, zonder bloedheet te worden.
Maar wat vooral een misleider is, is dat er veel meer lichtopbrengst geclaimd wordt dan er daadwerkelijk opgebracht wordt.
Daarmee wordt je als gebruiker soms behoorlijk op het verkeerde been gezet.

Klopt. Daar is volgens mij de ANSI standaard voor. Dat zegt iig nog iets. Je ziet bij Fenix dat ze de grafiekjes erbij doen en ook heel open en transparant zijn dat hij terug schakelt naar minder lumens bij de turbo en hoge standen.

SandraWierda

Berichten: 1413
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:59

Hier net de Fenix HM50R V2.0 binnen gekregen ik ben heel benieuwd hoe hij vanavond gaat bevallen :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:43

Nog even wachten tot om 1930u de zon onder gaat. {:} Kan hij mooi nog even aan de lader. Let je erop dat je het zwarte plastic rondje er nog even uit haalt voordat je gaat laden? :D

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: uitmesten wei met een hoofdlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:18

En? Hoe was de weidefitness met je nieuwe lampje? Beetje te doen met de werkzaamheden op/rond stal?