[INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:15

Nikass schreef:
Moeten ze het bij stal twee in de winter doen met "mogelijkheid paddock"? Is dat als je ze er zelf op zet en zonder hooi? >;)

Hoe lang is een "hele dag" weidegang in de zomer? Ik ken stallen waarbij dat van 9.00 tot 16.30 is. Zou dat voor jou genoeg zijn?

Leuk paard heb je trouwens <3

Welke omgeving zit je? Er zullen toch nog wel meer stallen zijn?




Nee zomer weidegang is daar van 8 tot 9 en nu het donkerder word iets korter ivm binnen halen.

Er staan mensen die hun paard niet in de paddock willen je kn dus kiezen om wel de paddock op te gaan. In groepje of alleen voor min 4 uur.

En helaas dichterbij zit erg weinig met zoveel weidegang vooral in de winter.
Zit in de omgeving Goes ( zeeland)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:01

Ik zou voor stal 2 gaan, maar wel goed nadenken over de afstand de je moet afleggen. Snel een keertje extra in de molen doen of gauw even paardje binnen zetten is dan niet zo snel gepiept.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:07

Heleennn schreef:
Ik zou voor stal 2 gaan, maar wel goed nadenken over de afstand de je moet afleggen. Snel een keertje extra in de molen doen of gauw even paardje binnen zetten is dan niet zo snel gepiept.



Maar dat hoef ik daar ook niet te doen. Maar idd nu rij ik er elke dag langs en kan ik zo even om de hoek kijken. Maar aan de andere kant ik merk dat ik met het snel mijn stal doen momenteel op drukke dagen niet verder kom dan even door het raam kijken of hij nog in de wei staat en dan ben ik weer weg

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:31

Relien schreef:
Nikass schreef:
Moeten ze het bij stal twee in de winter doen met "mogelijkheid paddock"? Is dat als je ze er zelf op zet en zonder hooi? >;)

Hoe lang is een "hele dag" weidegang in de zomer? Ik ken stallen waarbij dat van 9.00 tot 16.30 is. Zou dat voor jou genoeg zijn?

Leuk paard heb je trouwens <3

Welke omgeving zit je? Er zullen toch nog wel meer stallen zijn?




Nee zomer weidegang is daar van 8 tot 9 en nu het donkerder word iets korter ivm binnen halen.

Er staan mensen die hun paard niet in de paddock willen je kn dus kiezen om wel de paddock op te gaan. In groepje of alleen voor min 4 uur.

En helaas dichterbij zit erg weinig met zoveel weidegang vooral in de winter.
Zit in de omgeving Goes ( zeeland)


Oh dat klinkt al veel beter.
Ik zou dan, als je het kan betalen want het is denk ik wel wat duurder ook met benzine kosten erbij gerekend, ook voor stal 2 gaan. De reistijd is wel jammer, maar nu ben je die tijd kwijt aan klusjes doen.

Famkemanders
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-19
Woonplaats: Leiden

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:53

ik heb nog een vraagje! Bij mij in de buurt zijn 2 perfecte stallen,
1 met zomer 24/7 en winter overdag (gaat over buiten) maar geen stapmolen ect
2 zomer overdag en winter 3 uur paddock ongeveer! Deze stal heeft alles wat je maar wil, maar van buiten staan is het jammer :(

welke moet ik kiezen? :)

Famkemanders
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-19
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:03

Gwenvd schreef:
welke stal zouden jullie kiezen rekeninghoudend met mijn paard.

Paard kan namelijk niet in groepsverband of in de weide ivm suikers. Ook kan hij niet zo lang in de paddock, op slechte dagen is hij het na 2 uur vreselijk zat, op goede dagen red hij het wel een uur of 6.

Stal 1 (huidige stal)
385 euro
12 minuten afstand met de auto
Vol pension
20/60 bak maar bij veel regen te nat
Longeerton ook bij veel regen te nat
Elke dag in de paddock behalve zondag. Paddocks zijn ruim genoeg, krijgen water en voordroog in de paddock
Ze staan er in de zomer van 07.00 tot 16.00 in (maar ik haal vaak eerder binnen) en in de winter van 07.00 tot 13.30 ongeveer maar paard wil er vaak om 10 a 11 uur al echt weer uit en breekt dan de tent af.
20 minuten bij t bos vandaan
Kleine stal

Nadeel vind ik veel geld voor weinig accommodatie maar eigenaren zijn super aardig en paard heeft het naar zijn zin.

Stal 2:
5 minuten afstand
430 euro per maand
Vol pension
2 binnenbakken 3 buitenbakken met hele goede bodems
Longeerton ook met goede bodems.
Paddocks maar zonder voer en ong 2 a 3 uur per dag
Weidegang maar ga ik geen gebruik van maken.
Parkje om in los te stappen of gewoon blokje om.
Wedstrijden aan huis
Kantine

Voordeel vind ik dat t echt heel dichtbij is wat met 2 kleine kinderen toch wel een groot pluspunt is. Nadeel is duur en ik word verleid om weer fanatiek te worden wat ook weer geld kost (lessen, starten enz. Maar dit is natuurlijk eigen keuze). Ook is het qua buiten staan iets minder aanbod, paddocks zijn wel groter waardoor hij echt kan rennen. Wel staat hij korter buiten (wat hij zelf niet erg zal vinden) maar kan ik vaker rijden/wandelen waardoor hij er alsnog extra uit komt. Nu lan ik regelmatig niks.

Ik ben benieuwd!


oei, vind ik lastig! Ik zal denk ik voor 2 gaan! Ik weet wel een andere paar leuke stallen "in het westen"

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:28

Famkemanders schreef:
ik heb nog een vraagje! Bij mij in de buurt zijn 2 perfecte stallen,
1 met zomer 24/7 en winter overdag (gaat over buiten) maar geen stapmolen ect
2 zomer overdag en winter 3 uur paddock ongeveer! Deze stal heeft alles wat je maar wil, maar van buiten staan is het jammer :(

welke moet ik kiezen? :)


Uiteraard voor stal 1!

Famkemanders
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-19
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:48

Nikass schreef:
Famkemanders schreef:
ik heb nog een vraagje! Bij mij in de buurt zijn 2 perfecte stallen,
1 met zomer 24/7 en winter overdag (gaat over buiten) maar geen stapmolen ect
2 zomer overdag en winter 3 uur paddock ongeveer! Deze stal heeft alles wat je maar wil, maar van buiten staan is het jammer :(

welke moet ik kiezen? :)


Uiteraard voor stal 1!


Jaaa, daar ga ik waarschijnlijk ook voor! Ik vind het veel beter als je paard lekker op de wei kan staan <3

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:49

Veel relaxter voor jezelf ook als je een keer niet kan gaan ;)

Famkemanders
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-19
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:51

Nikass schreef:
Veel relaxter voor jezelf ook als je een keer niet kan gaan ;)


Ja precies, paardje rent zelf dan wel de stal is ook wat dichterbij, binnenkort ga ik er kijken! Volgensmij is het een hele gezellige stal! Iemand die stal De Nieuwe Uithof kent? :)

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:53

En stapmolen en dergelijke heb je toch niet nodig als je paard al de hele tijd buiten loopt, dus dat ga je dan ook niet missen volgens mij! :)

Famkemanders
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-06-19
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:54

Heleennn schreef:
En stapmolen en dergelijke heb je toch niet nodig als je paard al de hele tijd buiten loopt, dus dat ga je dan ook niet missen volgens mij! :)


Precies! Binnenbak, grote buitenbak, 1 overdekte longeerbak mooie stallen, wei + paddock & stapmolen tegen betaling, ik vind het helemaal topp <3

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:00

Ik val hier ook weer even binnen. Hoewel mijn paard super staat wil ik heel graag een tweede en is dit op de stalling waar hij nu staat niet mogelijk ivm de kosten. Voor alle duidelijk, paard staat op pensioen. Ik overweeg hem nu te verplaatsen naar een vriendin.

Stalling 1 (huidige stal):
- Volpension 250 euro per maand
- 8ha weides, in groep van 5 of per 2
- Weidegang het hele jaar door en snachts op stal
- ruime binnen stallen op stro en worden elke dag uitgemest
- Overdekte was en poetsplaats
- Eb en vloed verlichte buitenpiste (die ik dus niet gebruik)
- 10min met de auto, 25 min met de fiets
- 1x per dag basismengeling
- in de winter krijgen ze heel de dag hooi, in de zomer geen hooi
- grote zadelkast

Stalling 2 bij een vriendin:
- 130 euro per maand volpension
- 2 grote weides en een paddock
- hele jaar door weidegang en snachts op stal
- iets kleinere buitenstallen
- 1 andere pony, staan altijd samen
- 2x per dag basismengeling en hooi
- stallen worden elke dag uitgemest en ze staan op vlas
- Op 2km van mij thuis

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:46

Ik zou rennen naar stalling 2! Wat is de reden dat je twijfelt? Als je met je pensioenpaard geen gebruik meer maakt van de faciliteiten dan lijkt stalling 2 me prima.
Enige waar ik misschien over zou twijfelen is dat je vriendin dan ook je stalhouder wordt, ik hou zelf nooit zo van die dubbele rollen.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:47

Temeraire schreef:
Ik zou rennen naar stalling 2! Wat is de reden dat je twijfelt? Als je met je pensioenpaard geen gebruik meer maakt van de faciliteiten dan lijkt stalling 2 me prima.
Enige waar ik misschien over zou twijfelen is dat je vriendin dan ook je stalhouder wordt, ik hou zelf nooit zo van die dubbele rollen.

Het is bij haar ouders en ken haar ook nog niet zo heel lang, dus dat is niet echt een dingetje denk ik. Ik twijfel een beetje omdat ik 130 euro nog net iets te veel vind omdat ik hen er ook een soort van mee uit de nood help (ze zoeken een weidemaatje voor hun pony) als het 100-110 was dan was ik er meteen voor gegaan. En ook een beetje omdat ik mijn paard niet verdrietig wil maken met verhuizen om het even zo emotioneel te zeggen.

Gini
Berichten: 17944
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:04

Ik denk dat 130 euro echt wel een schappelijke prijs is voor volpension verzorging (enkel geen faciliteiten). Het is fijn dat zij ook een voordeel eruit haalt (weidemaatje), maar dat mag geen reden zijn om tegen verlies aan te zitten. Als je over de prijs gaat onderhandelen en gelijk krijgt, acht ik de kans groot dat er ergens bespaard gaat worden, op het vlas of het hooi, en dat wil je helemaal niet.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:51

Gini schreef:
Ik denk dat 130 euro echt wel een schappelijke prijs is voor volpension verzorging (enkel geen faciliteiten). Het is fijn dat zij ook een voordeel eruit haalt (weidemaatje), maar dat mag geen reden zijn om tegen verlies aan te zitten. Als je over de prijs gaat onderhandelen en gelijk krijgt, acht ik de kans groot dat er ergens bespaard gaat worden, op het vlas of het hooi, en dat wil je helemaal niet.

Ze hoeven ook helemaal geen verlies te leiden. Als je je paard al in eigen beheer gehad hebt dan weet je dat ze rond de 70-80 euro in onderhoud kosten, natuurlijk zonder DA etc. Ik had mijn paard in eigen beheer voor nog minder een paar jaar geleden. Ik heb een voorstel gedaan dat als ze de prijs nog wat naar beneden doen, ik eventueel in ruil wel een paar keren per week de stallen wil komen uitmesten en eten geven. Ik ben iemand dat uitgaat van het goede in de mens, dus ga er ook niet van uit dat als ze de prijs omlaag doen ze minder goed voor mijn paard gaan zorgen. Ze zijn oud en wijs genoeg om zelf hun prijs en hun grenzen aan te geven, en ook te weten dat als ze mijn paard niet goed zouden verzorgen ik binnen de kortste keren mijn spullen pak en ergens anders heen ga, met alle gevolgen van dien, want dan zijn zij alsnog genoodzaakt om een tweede te kopen, iemand anders te zoeken of hun pony te verkopen. Maar kijk, daar gaan we niet van uit. Als ze hun prijs echt niet omlaag willen doen, ben ik denk ik alsnog van plan om toch daarheen te verhuizen. Het is ook omdat ik een beetje aan het vergelijken ben geweest, en ik nog een paar mensen ken die 'maar' 100 euro vragen. Waarom ik niet daarheen trek? Omdat dat toch al een eind verder van huis is en zij pas plaats hebben in het voorjaar.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:51

Nou, dat ligt er maar net aan, hoor. Voor 80 euro heb ik namelijk net aan hooi voor één paard in de winter (kleine baaltjes hooi). Tel ik vlas, krachtvoer, water, stroom, elektra, onderhoud aan stal, wei, omheining en de mestafvoer dus nog niet mee. In pension zou daar ook geld bij moeten voor de arbeid.

Als je geen bak nodig hebt, dan zou ik voor stal 2 gaan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:34

De €130 vind ik niks gek. Dat komt amper uit als je bedenkt dat twee paarden ook meer werk is dan eentje. De hooiprijzen fluctueren nogal en je wil ook niet elke keer meer geld vragen.

Ik zou wel eerst willen proberen of de paarden elkaar waarderen als gezelschap, want als dat niet klikt houdt het toch ook op.

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:29

Oke, bedankt voor jullie mening. Mijn paard is geen moeilijke, maar inderdaad moet het wel klikken en daar houden we ook wel rekening mee!

Gini
Berichten: 17944
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:53

CalipsoLover schreef:
Gini schreef:
Ik denk dat 130 euro echt wel een schappelijke prijs is voor volpension verzorging (enkel geen faciliteiten). Het is fijn dat zij ook een voordeel eruit haalt (weidemaatje), maar dat mag geen reden zijn om tegen verlies aan te zitten. Als je over de prijs gaat onderhandelen en gelijk krijgt, acht ik de kans groot dat er ergens bespaard gaat worden, op het vlas of het hooi, en dat wil je helemaal niet.

Ze hoeven ook helemaal geen verlies te leiden. Als je je paard al in eigen beheer gehad hebt dan weet je dat ze rond de 70-80 euro in onderhoud kosten, natuurlijk zonder DA etc. Ik had mijn paard in eigen beheer voor nog minder een paar jaar geleden. Ik heb een voorstel gedaan dat als ze de prijs nog wat naar beneden doen, ik eventueel in ruil wel een paar keren per week de stallen wil komen uitmesten en eten geven. Ik ben iemand dat uitgaat van het goede in de mens, dus ga er ook niet van uit dat als ze de prijs omlaag doen ze minder goed voor mijn paard gaan zorgen. Ze zijn oud en wijs genoeg om zelf hun prijs en hun grenzen aan te geven, en ook te weten dat als ze mijn paard niet goed zouden verzorgen ik binnen de kortste keren mijn spullen pak en ergens anders heen ga, met alle gevolgen van dien, want dan zijn zij alsnog genoodzaakt om een tweede te kopen, iemand anders te zoeken of hun pony te verkopen. Maar kijk, daar gaan we niet van uit. Als ze hun prijs echt niet omlaag willen doen, ben ik denk ik alsnog van plan om toch daarheen te verhuizen. Het is ook omdat ik een beetje aan het vergelijken ben geweest, en ik nog een paar mensen ken die 'maar' 100 euro vragen. Waarom ik niet daarheen trek? Omdat dat toch al een eind verder van huis is en zij pas plaats hebben in het voorjaar.


Haha, wat in hemelsnaam doe je in dit topic? :D :D ;)

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:13

Hunk, van waar die reactie? Je kan wel een beetje beleefd blijven en snap jou doel al helemaal niet.

Gini
Berichten: 17944
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: [INFO] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:48

Was luchtig bedoeld. Ik lees geen twijfel in je bericht en ik vind dat je alles zelf al goed uitgedacht hebt, dus dat je ons niet echt meer nodig hebt. Luchtig bedoeld, zonder verwijten, met een knipoog. :)

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:13

Gini schreef:
Was luchtig bedoeld. Ik lees geen twijfel in je bericht en ik vind dat je alles zelf al goed uitgedacht hebt, dus dat je ons niet echt meer nodig hebt. Luchtig bedoeld, zonder verwijten, met een knipoog. :)

Oke haha, excuses. Ik had denk ik even een duwtje in de rug nodig. Hoewel ik er denk ik nog altijd niet helemaal uit ben. Het ene moment denk ik 'waarom twijfel ik nog' en het andere moment denk ik 'ik vind het toch wel erg om hem uit zijn omgeving te halen waar hij gelukkig is'...

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:58

Hoi Bokkers,
Hopelijk krijg ik hier wat reacties en anders kan ika altijd nog een topic openen. Ik sta op dit moment op een hele fijne stal. Toen ik 9 jaar geleden daar ooit een paard verzorgde zei ik altijd, als ik een eigen paard heb dan wil ik dat hij daar komt te staan. De sfeer is fijn er is een binnenbak en het is er netjes. Ik voel me er absoluut comfortabel en je wordt gerespecteerd. Nu is deze stal ongeveer 12 minuten bij mij vandaag en je rijd er zo heen. Toch is het jammer en het knaagt een beetje aan mij dat ze er in de winter slechts 3 kwartier in de bak komen met het uitmesten en de rest op stal staan (toen ik mijn paard kocht begin dit jaar heb ik nog naar andere stallen gezocht maar helaas geen stal waarin ze in de winter buiten kwamen). Ik heb al het respect dat ze dit op deze stalling niet kunnen waarborgen dat ze in paddocks oid kunnen, maar toch knaagt het. Ik vang het zelf op door als ik er ben zo veel mogelijk te doen met hem, maar eerlijk is eerlijk opvangen kan ik het natuurlijk niet. En zoals een dag als vandaag als ik een dagje weg ben dan voel ik me toch wel een beetje schuldig. Nogmaals ik wil deze stal niet benadelen want ik voel me daar zo thuis en zo welkom. Nu is er sinds juli een stal iets verder weg geopend waar ze iedere dag buiten komen voor minimaal 4 uur en langer mits het weer het toe laat in groepjes. Daarnaast krijgen ze op die stal ook onbeperkt hooi. Nu ga ik er zaterdag gewoon vrijblijvend kijken, maar ik zit een beetje mee met dat het toch wel iets langer rijden is en ook op iets minder prettigere wegen. Toch wil ik het beste voor mijn paard. Zouden jullie een verdere afstand ervoor over hebben voor zoiets? En zo ja als ze iedere dag buiten komen met elkaar, is het dan zeer noodzakelijk dat je iedere dag komt of kan je dan ook wel eens een keer een dagje overslaan bijvoorbeeld. Daarnaast vind ik het spannend als ik hem wel ga verhuizen. Zo gaat hij bijvoorbeeld helemaal niet wennen oid en hoe ondersteun ik hem, omdat hij de vorige keer ook zo heeft moeten wennen. Ben er vooral een beetje onzeker over. En nogmaals ik wil niet negatief doen over de stal waar ik nu sta want dat is echt een top stal.